2019-12-06, 20:25
Medlem
Ännu märkligare än att tro på helvetet är att vilja att helvetet ska existera, att tycka att det är en bra sak. Dessa människor har verkligen inte tänkt längre än vad näsan räcker.
Citera
2019-12-06, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Just för att kanske hitta en förklaring. De med sina smarta hjärnor måste få allt att snurra och det går inte i den här biten att förklara något. Våra hjärnor är för små för att ens greppa alltet. Det finns dom, alltså de kan inte förklara så de säger sig vara religiösa, sedan finns de som ärligt tror. Jag hoppas jag tillhör de senare. Är också extremt rädd för döden.

Mest att det bara blir ett intet. Men hoppas att det blir något mera. Att det finns någon mening.

Jag kan inte heller acceptera att det ”bara tar slut”, att en själ bara kan försvinna. Men jag är nog mest rätt för döden för att det innebär att sluta leva, för jag älskar att leva.
Och jag får väl verkligen hoppas att kristna inte har rätt för då är det kört för mig, trots att jag är en god person som vigt sitt liv åt att hjälpa andra (barn).
Citera
2019-12-06, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mammapalandet
Jag har ingen förklaring till varför världen uppstod eller svar på vad som händer efter döden. Jag fattar att man väljer att tro för att slippa vara helt svarslös. Jag själv som är paniskt rädd för döden hade önskat att jag kunde tro på något, men det gör jag inte.

Vad jag däremot inte får ihop är hur logiska människor som tror på VETENSKAPEN och i övrigt är väldigt rationella kan få ihop det med att samtidigt vara väldigt troende. Detta är ju så långt ifrån vetenskapen man kan komma med talande ormar och vatten som blir till blod etc etc
Och jag är mycket nyfiken på incestbiten efter lustgården då det bara fanns en man, en kvinna och deras barn...

Känns som du skitar ner väldigt mycket nu, jag är troende av en annan sort som du skulle klassa som naturreligion för att göra det enkelt.
Det går verkligen utmärkt med vetenskapen, däremot ställer du frågan och svaret "solen är framme när det är varm, solen gillar värme" Ja då har du inte fattat att solen är värmen och saker är komplicerat.

Nu har du gjort tråden om kristna och helvetet och pratat hallucinationer, även gått in på hur du inte förstår troende och målat upp en teori om varför folk är troende, du har dissat bibeln osv.
Vart är den röda tråden?
Citera
2019-12-06, 20:34
Medlem
Citat:
Nä, alla ateister skrämmer inte sina barn med något av det du nämnde.
Sen är det skillnad på vad man menar med att skrämma. Alla föräldrar hotar nog med tandtroll eller uteblivna klappar från tomten t.ex, vilket kanske inte är helt jämförbart med att lära sina barn att följa och älska en abstrakt figur för att annars kommer ni att brinna och torteras i helvetet i all evighet.
Oavsett hur stor andel av ateisterna det är så är det lika anmärkningsvärt. Uppenbart är att Klimatgreta är vettskrämd och dessutom har hon uppenbarelser (kan se koldioxid med bara ögonen) och hon hyllas av en nästan samlad media- och politikerkår (ateister).
Många kristna är tokiga men det betyder inte att de som säger sig hata religion är immuna mot dårskap, tvärtom.

Eller:
Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?
Citera
2019-12-06, 20:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jag kan inte heller acceptera att det ”bara tar slut”, att en själ bara kan försvinna. Men jag är nog mest rätt för döden för att det innebär att sluta leva, för jag älskar att leva.
Och jag får väl verkligen hoppas att kristna inte har rätt för då är det kört för mig, trots att jag är en god person som vigt sitt liv åt att hjälpa andra (barn).

21 gram sägs lämna kroppen precis vid döden. Det är kanske själen. Sedan om själen är vid medvetande att det är "oss" är en annan fråga. Att det bara är själen som lever vidare och vårt medvetande är borta.

Det är aldrig kört. Gud kan förlåta allt. Det enda som krävs är att du innerligt beklagar de synder du nu må ha gjort.
Citera
2019-12-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Oavsett hur stor andel av ateisterna det är så är det lika anmärkningsvärt. Uppenbart är att Klimatgreta är vettskrämd och dessutom har hon uppenbarelser (kan se koldioxid med bara ögonen) och hon hyllas av en nästan samlad media- och politikerkår (ateister).
Många kristna är tokiga men det betyder inte att de som säger sig hata religion är immuna mot dårskap, tvärtom.

Eller:
Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?

Jag är inte intresserad av att diskutera om ateister och klimatfrågan. Jag har väldigt lite åsikter angående Greta men en är att det är patetiskt att så många vuxna män känner sig så hotad av en upprörd tonåring, psykotisk eller ej.

Du kan göra en egen tråd om det- nu handlade detta om kristna som skrämmer sina barn om ett påhittat helvete.
Citera
2019-12-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Känns som du skitar ner väldigt mycket nu, jag är troende av en annan sort som du skulle klassa som naturreligion för att göra det enkelt.
Det går verkligen utmärkt med vetenskapen, däremot ställer du frågan och svaret "solen är framme när det är varm, solen gillar värme" Ja då har du inte fattat att solen är värmen och saker är komplicerat.

Nu har du gjort tråden om kristna och helvetet och pratat hallucinationer, även gått in på hur du inte förstår troende och målat upp en teori om varför folk är troende, du har dissat bibeln osv.
Vart är den röda tråden?

Du har rätt, jag förstår troligtvis ingenting av din diffusa religion (saknar den namn?).
Min fråga är hur rationella människor som är helt ”normala” i övrigt kan vara så övertygade att deras tro är sann? Jag arbetar med barn där många kommer från religiösa hem och nej, de har inte fått kristendomen presenterad som en tro utan som en absolut sanning, som fakta. Detta av i övrigt helt normala föräldrar.
Citera
2019-12-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
21 gram sägs lämna kroppen precis vid döden. Det är kanske själen. Sedan om själen är vid medvetande att det är "oss" är en annan fråga. Att det bara är själen som lever vidare och vårt medvetande är borta.

Det är aldrig kört. Gud kan förlåta allt. Det enda som krävs är att du innerligt beklagar de synder du nu må ha gjort.

Men många hävdar ju att man måste ”ta emot Jesus” helhjärtat INNAN sin död. Vilket för mig låter väldigt mycket som ett hot.
Citera
2019-12-06, 20:58
Medlem
Citat:
Jag är inte intresserad av att diskutera om ateister och klimatfrågan. Jag har väldigt lite åsikter angående Greta men en är att det är patetiskt att så många vuxna män känner sig så hotad av en upprörd tonåring, psykotisk eller ej.

Du kan göra en egen tråd om det- nu handlade detta om kristna som skrämmer sina barn om ett påhittat helvete.
Om du insinuerar att jag känner mig hotad av Greta har du fel, däremot antyder ditt aggressiva genmäle att ditt ego blev kränkt av mitt svar. När du startar en tråd här på Flashback får du dock räkna med att medhåll ibland uteblir. Jag har med några välkända och dagsaktuella exempel belyst hur utbildning och viss förekommande intelligens också hos ateister ingalunda immuniserar mot vanföreställningar och möjlig psykisk barnaga – vilket i allra högsta grad är relevant för ämnet ty det visar att dårskap är universell oavsett vilken livsfilosofi man anser sig följa.
Citera
2019-12-06, 21:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Men många hävdar ju att man måste ”ta emot Jesus” helhjärtat INNAN sin död. Vilket för mig låter väldigt mycket som ett hot.

Det är väl mest frikyrkliga. De har sina egna lilla tolkningar. Vad som krävs enligt de flesta troende är ju att innerligt och ärligt beklaga sina synder. Då finns det frälsning vad än man nu gjort i livet. Men det måste ju just vara ärligt. Det är inte som inom förr att donera 10 mille till kyrkan och be 10 Ave Maria så är dina synder förlåtna.
Citera
2019-12-06, 21:08
Bannlyst
Citat:
På min arbetsplats finns det väldigt många troende personer. Människor som jag anser vara både intelligenta och begåvade och inte faktaresistenta på något sätt.

Jag har, i min enfald tänkt att ja, kristna värderingar är ju något fint. Det symboliserar godhet, att man är hjälpsam och vurmar för de svaga. Och jag trodde att de flesta liksom ansåg att alla som är goda och gör gott har en plats i nästa liv i himmelriket. Men nej, det räcker inte att vara god, man måste tydligen säga ja till Jesus för att vara värdig.

Annars hamnar man i helvetet. Detta gör mig lite fnittrig, att vuxna människor med lång universitetsutbildning tror på himlen och helvetet och däremot djävulen och änglar och demoner. Och överlag på alla stolliga händelser i bibeln. Man får ju inte ifrågasätta något heller för då är man ”respektlös”- men i mina ögon är ju detta parallellt med jultomten och påskharen.

Borde det inte räknas som barnmisshandel att skrämma sina barn med helvetet?
En kollega berättade en lång harang om att Jesus bad henne lägga sig i badkaret och döpa sig själv och då hade hon som en utomkroppslig upplevelse? Hade en icketroende person kunnat berättat något sådant utan att det känns som psykosvarning?

Allt finns inom dig (allt) oss alla...mörker/ljus gott/ont. Så det är vi som bygger vår verklighet nu. Inom varje partikel finns det två poler eller krafter i konstant kontrast emot dess motpart. Att döpa en part till ond/god i en värld utav partiklar/materia är högst irrelevant. Hade vi som (cell) uppnått denna nivå utav förståelse så hade du aldrig ställt denna frågan.

Ni kämpar emot er självt....
Citera
2019-12-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Om du insinuerar att jag känner mig hotad av Greta har du fel, däremot antyder ditt aggressiva genmäle att ditt ego blev kränkt av mitt svar. När du startar en tråd här på Flashback får du dock räkna med att medhåll ibland uteblir. Jag har med några välkända och dagsaktuella exempel belyst hur utbildning och viss förekommande intelligens också hos ateister ingalunda immuniserar mot vanföreställningar och möjlig psykisk barnaga – vilket i allra högsta grad är relevant för ämnet ty det visar att dårskap är universell oavsett vilken livsfilosofi man anser sig följa.

Fast du måste medge att fenomenet ”troende och hot om helvetet” bör vara större än fenomenet ”ateist och klimathotbesatt”?
Är din poäng att det finns idioter i alla grupper håller jag med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in