2019-12-06, 19:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammat
Brukar ju bara läsa och blir första inlägget.
HR hos MGM2 var ju tidigt idag. SR la in klippet om HR där 8.36. Var ju nån som skrev att det inte var nån aktivitet där vid 16 tiden. Dom var väl klara då.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7361493
Bild i AB, när dom bär ut påsar, var senare när det var mörkt. Och kanske var hos MGM3?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8vpaa/polisen-undersoker-ny-bostad-i-wilma-fallet

Ja, det är förvirrande.
Det som visas i SR är ju en gråaktig fasad.
Men jmf trappräcket och husfasaden på de här bilderna:

Bild från 2011:
https://www.google.se/maps/@58.3760237,11.9255977,3a,24.3y,75.58h,82.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1suQWltSClwaGEPKteVRk4bw!2e0!7i1 3312!8i6656

bild 1, där kriminalteknikerna bär ut påsar i mörkret utanför en vit villa:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8vpaa/polisen-undersoker-ny-bostad-i-wilma-fallet

Tillägg:
Misstänker att man ändå gör husrannsakan i mgm3 bostad.
Kanske de också gör husrannasakan på mgm2 arbetsplats?
Var det bilfirma/verkstad?
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-06 kl. 19:15. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-06, 19:14
Medlem
Marsipanankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Förmodligen befann de sig fortfarande i Sverige. Har man fått avslag kan man ansöka igen efter 5 år.

Men kan man vara kvar i Sverige ändå?

Vad vet man om pappan? Kan han ha varit med i krig, terrororganisation? Bodde de verkligen i Iran/Irak innan eller påstår de bara det?

Jag tror Pappan är en riktigt skum figur. Varför släpper vi in en massa idioter i vårt land? Hur blåögda och naiva får vi vara? Tro allt gott om människor som kommer hit för att få bidrag och k-a med svenska söta tjejer och ljuga om sin ålder. Vi får skylla oss själva, ni/vi som röstar på de partierna. Så tragiskt att se hur alla kommuner i Sverige nu är fullt av problem som sjukvård, tandvård, polis, socialtjänst, skattepengar mm ska lösa. Vi hade behövt arbetskraftsinvandring, inte människor som bara utnyttjar systemen och för med sig sin stenålderskultur, hederskultur, kvinnofientlighet och klankultur när den är som sämst och infekterar oss alla. Jag vet att det finns bra människor som kommer hit, men de är inga problem och det är inte dem jag pratar om. Varför hade/ har Sverige inte haft en vettig planering för att ta in dessa människor, som bär med sig olika grader av ”problem” . Nu sitter vi alla i skiten. Nån måste väl ändå ha en vettig plan. Vi kan inte fortsätta ha hedersmord, flickor i skolåldern som försvinner för att gifta sig med ”gamla gubbar”, krigszoner, skjutningar mm. Varför kom dessa personer hit. Varför ta med sig sitt krig hit och sin stenålderssyn istället för att stanna kvar där de kom från? Ville de inte till nåt bättre?
Jag önskar flickor/ kvinnor i Sverige trygghet och ett bättre liv, frihet än det land de kom ifrån och de flickor/ kvinnor födda här ett liv i trygghet och frihet såsom jag växt upp här. Tyvärr ser jag hur det nu är på väg åt katastrof. Wilma är nog inte det sista offret. Jag hoppas hennes mördare och skändare får ett straff de förtjänar. Jag hoppas på ett bättre integrerat Sverige, där invandrarna som inte vill integreras,
fattar att de måste lära sig svenska och bidra till det bättre, utan idiotkvinnosyn, stenåldersmentalitet, och skjutningar, gängkrig, kriminalitet Om inte så ska de inte få vara här, Vi vill inte ha deras krig och kvinnofientlighet mm här. Vi röstar på det parti som på ett konstruktivt sätt tar tag i denna fråga och formar en bra lösning,
Senast redigerad av Marsipananka 2019-12-06 kl. 19:28. Anledning: Vill utveckla lite mer
Citera
2019-12-06, 19:15
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Eller kusinen som det också spekulerats om här?

Kusin är vad de kallar någon de känner väl. En vän till familjen. Kan vara vem som helst.
De har egna benämningar så bortse från mycket snack om familj.
Senast redigerad av FruStormufti 2019-12-06 kl. 19:23. Anledning: Fel
Citera
2019-12-06, 19:15
Medlem
Parasolltrolls avatar
Kan någon ta fram en gatubild från Kyrkstensvägen 11A i Alingsås? Har problem med servern. Huset ser ut att vara vitt med en liten altan...
Citera
2019-12-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Någon bör ju kunna peka ut villan som man gjort husrannsakan i. Vitt hus, med gröna knutar och vita spjälor på entretrappan.

I Uddevallatrakten dessutom. Vilka misstänkta namn är från Uddevalla/Ljungskile? Får man bara namnen så kan vi ju leta reda på bilder.

En gissning är Hogstorp!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
Jag vet inte, men jag köper inte teorin om att pappan skulle ha våldtagit Wilma. Ni som trodde det, vad har ni för tankar bakom det?
Nu vet man inte vilken pappa du menar. Menar du MGMs pappa. Våldtagen behöver hon inte ha blivit men någon sorts sexuell kontakt kan dom ju ha haft. Ingenting går att utesluta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
de blev anhållna igår dvs torsdag.. så senast kl 12 på söndag gäller..Inte fan häktar man en minut tidigare än man kan.. så inget konstigt att åklagaren lämnar till jouråklagare!
från polisens hemsida ang anhållande samt häktning.

Anhållen
En person får anhållas i avvaktan på att domstol ska pröva en fråga om häktning. En person får också anhållas om det är av stor vikt för utredningen. Ett beslut om att anhålla någon fattas av åklagare. Senast klockan 12 tredje dagen efter ett beslut om anhållande måste åklagaren göra häktningsframställan till domstol. Bestämmelser om att anhålla någon finns i 24 kapitlet, 6, 11, 12 och 13 § i rättegångsbalken.

Häktad
En misstänkt person får häktas om det finns risk för att hon eller han ska hålla sig undan från lagföring under en brottsutredning, exempelvis genom att avvika från landet, försvåra utredningen eller fortsätta att begå brott. Det krävs att personen är misstänkt för brott där det är föreskrivet fängelse ett år eller mer.

Beslut om häktning ska alltid fattas om brottet har minst två års fängelse i straffskalan, men det finns vissa undantagsfall. Beslut om häktning fattas av domstol, därefter ska åtal väckas av åklagaren senast inom 14 dagar, men den tiden kan i vissa fall förlängas efter beslut av domstolen. Bestämmelser om att häkta någon finns i 24 kapitlet, 1-5 och 18 §, i rättegångsbalken.

Ja tammef-n; de blev anhållna igår, hade missat det, nyheten om anhållanden kom ju ut idag, förutsatte då korkat nog att de också anhållits idag. Den till mig , tackar 👍

Men: detta betyder då att den sista dagen för en framställan om häktning är på sön, inte att det måste hållas förhandling på sön. Vilket felaktigt har sagts i tråden.
Citera
2019-12-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är förvirrande.
Det som visas i SR är ju en gråaktig fasad.
Men jmf trappräcket och husfasaden på de här bilderna:

Bild från 2011:
https://www.google.se/maps/@58.3760237,11.9255977,3a,24.3y,75.58h,82.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1suQWltSClwaGEPKteVRk4bw!2e0!7i1 3312!8i6656

bild 1, där kriminalteknikerna bär ut påsar i mörkret utanför en vit villa:

Tillägg:
Misstänker att man ändå gör husrannsakan i mgm3 bostad.
Kanske de också gör husrannasakan på mgm2 arbetsplats?
Var det bilfirma/verkstad?

Solklart samma hus. Bara mörker/ljus som får den gula färgen att se ljus ut....
Citera
2019-12-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Citerar ifall det försvinner:

. På fredagen har polisen undersökt en bostad och enligt uppgifter till GP ska utredarna ha hittat blodspår i den och i en bil.
Mannen som bor i bostaden är enligt P4 Väst i 40-årsåldern. Han misstänks för brottet skyddande av brottsling.

Tack!
Citera
2019-12-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vWv
Jag ville snarare åt ett svar angående relationen till mamman?
Jaha, det har man ingen aning om. Har personligen inte sett några uppgifter om den saken.
Citera
2019-12-06, 19:20
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror att många inte riktigt förstår att det råder förundersökningssekretess och därför feltolkar den lilla information som släpps som brist på resultat. Utredningen pågår intensivt och de hittar ständigt större och mindre bitar i pusslet. Men att släppa det vore att sabotera utredning.

Helt rätt. Klockrent att polis m fl INTE släpper ut saker som de vet som kan förstöra förundersökningen.
Jag begriper inte att allmogen inte begriper det ... och är tacksam att inte "vem som helst" får bli polis.

För läser man alla inlägg (i sociala medier samt på Flashback) så fattar väl alla - hoppas jag - att polisen jobbar hårt för att få fram bevis nu för att fälla GM. Lika självklart är att de faktiskt vill ha in adekvata och äkta tips som kan göra att de kan finna Wilma.

Inte en massa knepiga och fantasi-teorier ... eller skvaller.

Gör vad ni kan för att hjälpa polisen i detta. Om inte annat för Wilma, hennes anhöriga skull.

Och glöm inte bort - att på Flashback löser man inte detta. Snarare att ni kommer ihåg att ringa 114 14 och tipsa polisen.
Citera
2019-12-06, 19:21
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Kusin är vad de kallar någon de känner väl. Vän till familjen.

Precis. Kan också vara en ”broshan” eller ”ey bror”. Vem är det som hälsade på i Uddevalla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in