2019-12-06, 17:30
Medlem
Haddock93s avatar
Uppdatering från verkligheten:

Var och handlade på ICA precis, fredagsrusning och ”SD STÖRST IGEN EFTER NYA REKORDSIFFROR” var Aftonbladets framsida. MSM gillar nog detta för de säljer säkert som smör.

Det här gynnar nog både S och SD. De gynnar SD på det viset att de normaliseras, han Åkesson kanske inte är så tokig ändå och många saker de har sagt har slagit in.

S/C och andra Anti-SD partier kan däremot växa bara för att de blir rädda att SD nu är störst.

Kommer bli lite som i USA där polariseringen är extrem. Fördelen SD har är dock att de är stora både på landsbygden och i storstäderna.
2019-12-06, 17:43
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det finns många fler väljare än man tror som röstar på ett och samma parti hela livet. Vi kan kalla dem supporterväljare.

De är de som väljer AIK för att föräldrarna varit supporterar trots att det numera bara spelar negrer i laget, matchtröjorna är bytta, det bara sitter babbar på läktaren, hemmaarenan är riven, spelsystemet ändrat och klubben ägs av Hells Angels.

De älskar sitt lag och hoppas att laget ska förändras tillbaka till vad det var en gång.

Såväl Lennart Johansson som Gunnar Hedlund has left the building.
2019-12-06, 18:09
Medlem
Jag tror faktiskt att M med en annan partiledare skulle kunna attrahera fler väljare från S och L än vad de gör idag. Det finns gott om väljare som vill ha mindre invandring, högre straff etc men som inte kommer rösta på SD då de ser de som inkompetenta/nazistiska. Med en M partiledare som inger förtroende och som bättre kan attrahera arbetare än Ulf så kan M ta en del av de väljarna som inte är radikala nog att rösta på SD.
Senast redigerad av Nergus 2019-12-06 kl. 18:12.
2019-12-06, 19:28
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Jag tror faktiskt att M med en annan partiledare skulle kunna attrahera fler väljare från S och L än vad de gör idag. Det finns gott om väljare som vill ha mindre invandring, högre straff etc men som inte kommer rösta på SD då de ser de som inkompetenta/nazistiska. Med en M partiledare som inger förtroende och som bättre kan attrahera arbetare än Ulf så kan M ta en del av de väljarna som inte är radikala nog att rösta på SD.

Förstår vad du säger, Ulf är verkligen inte attraktiv för många väljare, ingen karaktär om du frågar mig. Åkesson känns mer som en man av folket.

Problemet för M är att de inte i det här läget har råd att byta partiledare. Om de gör det finns risken att många väljare blir osäkra på M och går direkt till SD/KD och det är de sista M behöver just nu. Man behöver något stabilt där Ulf ändå spelar en viss roll med tanke på hur länge han varit partiledare. Att han nu öppnar upp för samarbete kommer bygga på hans förtroende, dock kan det också skada det i vissa kretsar.

Sen tror jag att radikaliseringen av väljare ökar för varje dag som går och ju sämre samhällsutveckling blir. Idag exempelvis går man ut med att man varslar 180 anställda inom sjukvården i region Jämtland, som är ett starkt Socialdemokratiskt fäste. Detta kommer inte klinga väl bland dessa väljare.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=7361269
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-06 kl. 19:32.
2019-12-06, 19:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Ett annat problem för C är att deras strategi enbart leder till att de behåller sina extrema väljare, men det gör inte att de växer. C står stabilt på relativt låg nivå. För sanningen är att för att vinna fler breda väljargrupper kräver det att man inför realism i saker som invandring och inte är för öppna gränser. Andelen svenska väljare som vill ha öppna gränser är inte speciellt stor, de allra flesta vill ha en reglerad, minskad invandring.

Ja de konkurrerar också med MP och V om de väljarna. Det väljarsegmentet krymper och de får inte röster från bidragstagande invandrare som kanske vill ha invandring för att få hit sina släktingar; de röstar vänster. Trots att F! försvunnit från det segmentet så kan inte C riktigt växa. MP och V går också trögt i opinionen.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Glöm inte att die Linke också har nationalistiska strömningar, till exempel Sarah Wagenknecht, och att det finns spd-kopplade nationalistiska tänkare som Thilo Sarazin. Några nationalistiska strömningar hos v syns inte till, då får man gå till Kommunistiska Partiet i Sverige om man vill se motsvarigheter.
Det gör att detta blir lite av en överlevnadsstrid för v att alls vara relevanta. Därför tror jag att Sjöstedt inte kan vika sig. Och då finns bara nyval som alternativ i förlängningen av detta.

Ja V har för mycket identitetsflum för att få till sig traditionella vänsterväljare. De vet nog inte riktigt var de skall ta vägen i dag. Jag hoppas på Örebropartiet och Kommunistiska partiet (F.d. KPLMr)
2019-12-06, 22:29
Medlem
På många sätt så önskar man ju att Sd växer så mycket det går, men blir M för små så kan det finnas en risk att två små partier, Kd och M rent logiskt inte bara ska vara ”regeringen”, deras självbild har inte anpassats till verkligheten. Å andra sidan om Sd får 30- 35 % så är samhället än mer åt helvete, M och Kd:are vill också ha mat på bordet, så problem kan mycket väl lösas fram till 2022.

Vad väller omfördelningen inom blocken så intresserar det mig inte särskilt mycket. Enda viktiga egentligen är att folk går från vänsterliberala blocket till det konservativa blocket. Jag ser ingen anledning att det inte skulle gå åt det hållet. Med stundande lågkonjunktur så minskas andelen övre medelklass (C, L), identitetspolitik, offerkultur är toxisk och orättvis vilket V:s väljare kommer märka. Att S faller behöver inte förklaras. Dock tror jag Mp kan hålla sig på en stabil nivå, pga miljöfokus som matas ut överallt.

Lägg till skenande otrygghet, islamism och framförallt som sagt kommande lågkonjunktur så är det klappat och klart.

Viktigt dock att det får mogna fram till 2022 då S måste helst ner på minst 15% för att nytillväxt ska begränsas och undvikas.
Senast redigerad av Uppvaknandet2015 2019-12-06 kl. 22:34.
2019-12-07, 08:08
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y30o4x/sverige-skulle-behova-dubblad-invandring

Sverige skulle behöva dubblad invandring

Tror ni vanliga människor går på det här skitsnacket 2019? Uppenbart att mer invandring inte är lösningen i ett land som Sverige. I en perfekt värld där 100% kom i arbete visst, men det händer inte.

De faller i arbetslöshet, många blir tyvärr kriminella, de spär på polariseringen och segregationen. Tror ni dessa ekonomer och annat ”högt” folk som dessa kan påverka opinionen för SD i någon större grad?
2019-12-07, 08:08
Medlem
KalleNixons avatar
Hjälp oss, hjälp oss bönar Eliasson. Hur kan man komma undan med att spela chockerade när SD växer man har väl förhoppningsvis tagit del av SOM undersökningar under de tio senaste åren. Man för en politik emot folkviljan angående invandringen i vart fall.
2019-12-07, 08:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/y30o4x/sverige-skulle-behova-dubblad-invandring

Sverige skulle behöva dubblad invandring

Tror ni vanliga människor går på det här skitsnacket 2019? Uppenbart att mer invandring inte är lösningen i ett land som Sverige. I en perfekt värld där 100% kom i arbete visst, men det händer inte.

De faller i arbetslöshet, många blir tyvärr kriminella, de spär på polariseringen och segregationen. Tror ni dessa ekonomer och annat ”högt” folk som dessa kan påverka opinionen för SD i någon större grad?

Media lyfter fram vad kanske 20 procent tycker eller tror är bra. Det är detta som är så frustrerande.

Såsom påpekats har nog SD tagit de sossar som går just nu. De som är kvar är trogen partiet trots att man egentligen inte alls håller med om brunsmetning och asylvurmet. Det är nog bara runt 8 procent av socialdemokratiska väljare som gillar hetsen mot SD och att man ignorerar invandringens konsekvenser. Däremot är det bara dessa som syns och hör såväl i media som inom ens egen bekantskapskrets.
2019-12-07, 08:49
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
SD har alltså bara 12,9 % i Stockholms kommun enligt SCB-mätningen. Marginellt större än V och C. Det var väl SD fick nationellt i valet 2014. Stockholm ligger väldigt långt efter.

Det är på Stockholm SD bör mestadels av fokus under mandatperioden. Där bor trots allt 10% av de röstberättigade.

https://pbs.twimg.com/media/EK4zvYHWwAIH6BQ?format=jpg&name=large

Vi som är Stockholmare men som inte bor innanför själva stadens kommungräns, typ Täby, Huddinge, Danderyd, Ekerö, Haninge, Nacka, Solna, Sollentuna, Sundbyberg med flera, VI, har härmed alltså blivit stora, tjocka, goa och blågula människor äntligen.

Vi ökar enormt!

(Crispy-citat)
Sthlm län 13,7 > 22,1 = +8,4 (+61,3%)

Äntligen bor även RingRing i SD-land.

Väldigt kul också med tjejerna som nu går in i SD. Jag ser att många här i Stockholms kranskommuner är allvarligt oroliga över hur invandrar-gängen har börjat bli ett reellt hot mot oss och våra svenska barn. Våldet sprider sig in i medelklassen nu, det är mycket tydligt kan jag säga.

Jag kan säga såhär som boende i en kranskommun till Stockholm.

2019 är det första året i mitt 50-åriga liv då jag hör att människor väljer att inte gå ut vid vissa klockslag och till vissa ställen på grund av rädsla för invandrar-våldet, det är också första gången jag själv känner egen rädsla att vistas på vissa ställen i min välmående och rika medelklasskommun, för första gången!

När kvinnorna börjar känna äkta rädsla för sina svenska barn, då ruuusar SD-stapeln. Det är just det vi ser nu.

Våra barn riskerar nu att bli förnedringsrånade, mopperånade, och stryprånade. Vuxna har också blivit rånade mitt i medelklassidyllen detta år. Det är 99,9% invandrare som utför brotten.

Polisen har bekräftat ökningen med statistik i lokaltidningarna här, så jag sitter inte och tom-alarmerar här.

Kämpa Sverige och det blågula blocket
🇸🇪❤️
Senast redigerad av RingRing2014 2019-12-07 kl. 09:07.
2019-12-07, 09:04
Medlem
carminaburanas avatar
Minns ni Åkessons tal 2015 på Almedalen när åksesson sa att målet var att bli Sveriges största parti, och nån skrattade? Look who's laughing now.

https://www.svd.se/1900-jimmie-akesson-talar-fran-almedalens-scen
Senast redigerad av carminaburana 2019-12-07 kl. 09:11.
2019-12-07, 09:20
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Minns ni Åkessons tal 2015 på Almedalen när åksesson sa att målet var att bli Sveriges största parti, och nån skrattade? Look who's laughing now.

https://www.svd.se/1900-jimmie-akesson-talar-fran-almedalens-scen
Eller när "experter" sagt att partiet aldrig kan bli större än tio (?) %, underförstått pga att det inte finns fler inavlade epa-raggare etc än så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in