2019-12-06, 11:49
Medlem
bozze4evigts avatar
Brott mot griftefriden säger de nu ang den andre misstänkte
Citera
Medlem
monocerotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Sätter en fredagsöl på att alla är släktingar..
En järv satsning!! Du kan dricka den med andakt och njuta
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Såhär: Hedersmord betyder att någon har förstört släktens heder och således måste bort (mördas). Detta gäller ej för svenska kvinnor som ej är gifta med utländska män. Därav kan mordet ej vara ”hedersmord” i den bemärkelsen. En person som inte ingår i klanen (dvs Wilma) kan ej förstöra släktens heder eftersom de ej är gifta. Motivet i detta fall är troligtvis svartsjuka och bristande impulskontroll. Wilma har mördats i affekt under ett bråk. Däremot har troligtvis MGM släkt hjälp till att städa undan efter detta, för att annars riskerar familjens heder att sabbas. Det är således MGM som riskerar att förstöra familjens heder, genom att vara en mördare. Om MGMs pappa har uppfostrat en mördare är hedern förstörd. Då måste pappan mörda sin son för att rentvå denna handling och rädda familjens heder. Troligtvis ville pappan ej mörda sonen, utan valde istället att göra allting i sin makt för att sonen skulle gå fri. Om MGM ej döms för mordet räddas familjens heder.

Skärp dig nu. Sonens heder kan ju vara orsaken till mordet. Släkten blir inblandade och de kanske anser att sonen gjorde rätt och därför hjälper de till. Folk skjuter ju andra om de anser att någon kränkt deras heder så man behöver inte vara gift med någon i släkten för att kränka deras heder.
Citera
Medlem
Citat:
Du är troligtvis inte kurd. Jag är insatt i den kurdiska kulturen. Den är starkare än religion, sekter, etc. Heder går före ALLT. Man mördar sina döttrar för utomäktenskapligt samlag etc. Den kurdiska kulturen, oavsett religion, är mycket svår för oss svenskar att förstå sig på. Det vore absolut inte anmärkningsvärt om en hel kurdisk släkt hjälper en familjemedlem för att bevara hedern. Pappans liv är över om det kommer fram att han uppfostrat en mördare, förstår du? Pappans val är 1. Mörda sin son. 2. Hjälpa honom så han ej blir dömd för mord

På vilket sätt är du insatt i den kurdiska kulturen, om man får fråga? 🙂 Likadant här, jag är svensk och insatt/involverad i deras kultur. Har inget ont att säga om den då jag aldrig upplevt nåt som är konstigt i våra svenska ögon.
Jag tror allt handlar om pappan. MGM är ung och har levt nästan hela sitt liv i Sverige. Troligtvis har han inte levt så mycket efter deras värderingar. Pappan däremot som kom till Sverige mitt i livet har sina kurdiska värderingar kvar. Pappan är överhuvudet, även över sin vuxne son. Jag tror att det är pappan som röjt undan allt och tvingat MGM att hålla tyst, pga släkten i hemlandet och deras kurdiska värderingar. Man kan inte ha en mördare i släkten, hela familjen skulle vanäras och uteslutas och de skulle troligtvis aldrig kunna åka och hälsa på i hemlandet om det var känt där att de har en mördare i familjen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag trodde vi diskuterade vad polisens misstanke var.

Jag har mycket svårt att tro att mordet är hedersrelaterat (annat än kulturellt betingat svartsjukemord). Dock är uppstädningen nog hedersrelaterad, men det blir ur polisens perspektiv fortfarande skyddande av brottsling eller griftefridsbrott som mest.

Exakt. Såhär: Hedersmord betyder att någon har förstört släktens heder och således måste bort (mördas). Detta gäller ej för svenska kvinnor som ej är gifta med utländska män. Därav kan mordet ej vara ”hedersmord” i den bemärkelsen. En person som inte ingår i klanen (dvs Wilma) kan ej förstöra släktens heder eftersom de ej är gifta. Motivet i detta fall är troligtvis svartsjuka och bristande impulskontroll. Wilma har mördats i affekt under ett bråk. Däremot har troligtvis MGM släkt hjälp till att städa undan efter detta, för att annars riskerar familjens heder att sabbas. Det är således MGM som riskerar att förstöra familjens heder, genom att vara en mördare. Om MGMs pappa har uppfostrat en mördare är hedern förstörd. Då måste pappan mörda sin son för att rentvå denna handling och rädda familjens heder. Troligtvis ville pappan ej mörda sonen, utan valde istället att göra allting i sin makt för att sonen skulle gå fri. Om MGM ej döms för mordet räddas familjens heder.
Citera
2019-12-06, 11:50
Medlem
Detta är inget hedersmord men däremot har pappan försökt göra allt för att skydda familjens heder genom att stycka och gömma stackars W. Vem skulle vilja ha ett ryckte om att sonen är en mördare.
Citera
Medlem
Citat:
Såhär: Hedersmord betyder att någon har förstört släktens heder och således måste bort (mördas). Detta gäller ej för svenska kvinnor som ej är gifta med utländska män. Därav kan mordet ej vara ”hedersmord” i den bemärkelsen. En person som inte ingår i klanen (dvs Wilma) kan ej förstöra släktens heder eftersom de ej är gifta. Motivet i detta fall är troligtvis svartsjuka och bristande impulskontroll. Wilma har mördats i affekt under ett bråk. Däremot har troligtvis MGM släkt hjälp till att städa undan efter detta, för att annars riskerar familjens heder att sabbas. Det är således MGM som riskerar att förstöra familjens heder, genom att vara en mördare. Om MGMs pappa har uppfostrat en mördare är hedern förstörd. Då måste pappan mörda sin son för att rentvå denna handling och rädda familjens heder. Troligtvis ville pappan ej mörda sonen, utan valde istället att göra allting i sin makt för att sonen skulle gå fri. Om MGM ej döms för mordet räddas familjens heder.

Med mycket stor sannolikhet så har du en bra och kortfattad beskrivning av skeendet i detta inlägg. Bra skrivet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vissa tidningar påstår dock detta, frågan är varför?
Vad tidningarna skriver är rent hittepå.. de får inte veta mer än det som står att läsa på åklagarns sida punkt slut.
Citera
2019-12-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Kanske även polisen läser forumet och ser vad som skrivs här. Då inser man ju lätt vad en eventuell läcka ställer till för utredningsarbetet.

Säkert. Men alla utredningar har inte alltid varit så täta. Här är det ovanligt knäpptyst. Tror att det är nödvändigt för att kunna lösa det.
Citera
2019-12-06, 11:51
Medlem
Kan hon ha varit på smällen?
Citera
2019-12-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bozze4evigt
Brott mot griftefriden säger de nu ang den andre misstänkte
Precis, GT sitter med information och uppdaterade nu från skyddande till griftefridsbrott.
Citera
2019-12-06, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MCL85
På vilket sätt är du insatt i den kurdiska kulturen, om man får fråga? 🙂 Likadant här, jag är svensk och insatt/involverad i deras kultur. Har inget ont att säga om den då jag aldrig upplevt nåt som är konstigt i våra svenska ögon.
Jag tror allt handlar om pappan. MGM är ung och har levt nästan hela sitt liv i Sverige. Troligtvis har han inte levt så mycket efter deras värderingar. Pappan däremot som kom till Sverige mitt i livet har sina kurdiska värderingar kvar. Pappan är överhuvudet, även över sin vuxne son. Jag tror att det är pappan som röjt undan allt och tvingat MGM att hålla tyst, pga släkten i hemlandet och deras kurdiska värderingar. Man kan inte ha en mördare i släkten, hela familjen skulle vanäras och uteslutas och de skulle troligtvis aldrig kunna åka och hälsa på i hemlandet om det var känt där att de har en mördare i familjen.

Jag arbetar som gymnasielärare i svenska som andraspår i utsatta förortsområden och har haft många kurdiska elever i mina klasser. Har sett både det ena och det andra, och vet att även i de mest ”liberala” kurdiska familjerna där tjejerna inte ens behöver bära slöja, är hederskulturen oerhört, oerhört stark. Och jag tror som dig, att allting handlar om Pappan och att bevara familjens heder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in