Citat:
Ursprungligen postat av
mrsdetective
Du är troligtvis inte kurd. Jag är insatt i den kurdiska kulturen. Den är starkare än religion, sekter, etc. Heder går före ALLT. Man mördar sina döttrar för utomäktenskapligt samlag etc. Den kurdiska kulturen, oavsett religion, är mycket svår för oss svenskar att förstå sig på. Det vore absolut inte anmärkningsvärt om en hel kurdisk släkt hjälper en familjemedlem för att bevara hedern. Pappans liv är över om det kommer fram att han uppfostrat en mördare, förstår du? Pappans val är 1. Mörda sin son. 2. Hjälpa honom så han ej blir dömd för mord
På vilket sätt är du insatt i den kurdiska kulturen, om man får fråga? 🙂 Likadant här, jag är svensk och insatt/involverad i deras kultur. Har inget ont att säga om den då jag aldrig upplevt nåt som är konstigt i våra svenska ögon.
Jag tror allt handlar om pappan. MGM är ung och har levt nästan hela sitt liv i Sverige. Troligtvis har han inte levt så mycket efter deras värderingar. Pappan däremot som kom till Sverige mitt i livet har sina kurdiska värderingar kvar. Pappan är överhuvudet, även över sin vuxne son. Jag tror att det är pappan som röjt undan allt och tvingat MGM att hålla tyst, pga släkten i hemlandet och deras kurdiska värderingar. Man kan inte ha en mördare i släkten, hela familjen skulle vanäras och uteslutas och de skulle troligtvis aldrig kunna åka och hälsa på i hemlandet om det var känt där att de har en mördare i familjen.