2019-12-06, 10:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Inga lagar hjälper om inte brotten anmäls.
Eller om anmälan tas tillbaka.

Ytterligare en brist hon hade!!!
Jag förstår!!!

Eller var det som så många andra människor i den här situationen?

"– Jag förstod inte. Jag saknade helt förmåga att se mig själv. Jag såg inte hur sönderslagen jag var, jag kunde inte längre känna smärtan."

https://www.dn.se/sthlm/josefin-misshandlades-nastan-till-dods-av-sin-partner/

Jag tror att en person som hamnar i en sådan situation kan bli "blind". Precis som en anorektiker, som stirrar in i sin spegelbild och ser en fågelunge som speglar sig och i spegeln syns en elefant.
Eller Stockholmssyndromet, där kvinnan i Norrmalmstorgsdramat, tog parti för förövarna.
Eller sektmedlemmar som blir programmerade. Medberoende till alkoholister.

Hjärnan är en förunderlig sak.
Den adapterar.

Men man kan också känna rädsla och vanmakt, att man inte kan få hjälp. Att man inte blir trodd.

"Då kände Josefin, för första gången på väldigt många år, att det verkade som om någon trodde på henne – trots att hon ännu inte sagt ett ljud om den våldsamma utsatthet hon levt i så länge.

När Josefin dessutom fick veta att polisen gripit mannen som så länge misshandlat henne så svårt bestämde hon sig för att säga som det var.
"

Vi vet ju att L*ena hade anmält två gånger. Den ena gången tog hon tillbaka sin anmälan, för att saker kunde bli värre. Lena andra lades den ner, för att ord stod mot ord.

Enligt postare (Sh. Holmes) i tråden var hon rädd på slutet. "Om något skulle hända mig".
Ja, varför anmäler man inte?

Är det offrens "brister" som gör att de förstår att de är skyldiga till att ha provocerat fram våldet?
Eller är det en slags uppgivenhet, att man ger upp, att man finner sig, att man tycker att man förtjänar det, att man inte blir trodd, att man är rädd för att det ska bli värre.

Josefine, 24 år i reportaget önskade till sist att hon bara skulle dö. Hon orkade inte länge:

"Att det enda jag ville den här gången, det var att jag skulle dö."

Tova 19 år åkte till Billy, trots att hon skrivit i dagboken att "om jag överlever sommaren".

Tror du att dessa människor är självmördare som väljer att dödas av sin partner?
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-06 kl. 10:34.
Citera
2019-12-06, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

När Josefin dessutom fick veta att polisen gripit mannen som så länge misshandlat henne så svårt bestämde hon sig för att säga som det var.
"

Hon insåg att hon redan hade förlorat sin kran.. alltså kunde hon likaväl berätta om misshandeln som hon tidigare inte hade velat rapportera pga "beroendeförhållandet" hon hade till sin kran.

Jämför du nu Lena med en missbrukare som inte vill riskera leveransavbrott?
Senast redigerad av sno 2019-12-06 kl. 10:40.
Citera
2019-12-06, 10:35
Medlem
Citat:
Jo, det har gått upp ett ljus för mig.

L*enas gärningsman kan naturligtvis inte vara SD. De har fel man bakom lås och bom!
Han är varken kriminell eller missbrukare.

Men han kan fortfarande ha en psykisk störning... (eller flera)..

Uppriktigt sagt verkade inte Lena heller helt 100 i huvudet när man betraktar hennes besatthet, uppmärksamhetstörstande, oförmåga att ta hand om sina barn, prioriteringsordning etc.

Lena och SD var/är inte marginaliserade i den mening som studierna annars visar (missbrukare, arbetslösa) angående dessa grupper av GM och BO. De tillhörde inte den lägre socialgruppen – men båda två kunde/kan ändå lida av psykiska störningar.
Citera
2019-12-06, 10:35
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ytterligare en brist hon hade!!!
Jag förstår!!!

Eller var det som så många andra människor i den här situationen?

"– Jag förstod inte. Jag saknade helt förmåga att se mig själv. Jag såg inte hur sönderslagen jag var, jag kunde inte längre känna smärtan."

https://www.dn.se/sthlm/josefin-misshandlades-nastan-till-dods-av-sin-partner/

Jag tror att en person som hamnar i en sådan situation kan bli "blind". Precis som en anorektiker, som stirrar in i sin spegelbild och ser en fågelunge som speglar sig och i spegeln syns en elefant.
Eller Stockholmssyndromet, där kvinnan i Norrmalmstorgsdramat, tog parti för förövarna.
Eller sektmedlemmar som blir programmerade. Medberoende till alkoholister.

Hjärnan är en förunderlig sak.
Den adapterar.

Men man kan också känna rädsla och vanmakt, att man inte kan få hjälp. Att man inte blir trodd.

"Då kände Josefin, för första gången på väldigt många år, att det verkade som om någon trodde på henne – trots att hon ännu inte sagt ett ljud om den våldsamma utsatthet hon levt i så länge.

"

Vad vi vet så hade LW inte gjort någon
anmälan mot SD efter bilincidenten.
1 år och 4 månader innan mordet.
Hur skulle samhället ha kunnat skydda
henne om hon inte bad om hjälp?
Hur ska samhället kunna skydda någon
kvinna som inte ber om hjälp?
Hur ska samhället kunna skydda dessa
kvinnor som stannar kvar i dessa relationer?
Citera
2019-12-06, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu kanske även du börjar tro på när jag hävdar att kvinnor i Sverige riskerar inte att bli mördade så länge de inte blir ihop med missbrukare eller kriminella. Det är i de kretsar som kvinnor råkar illa ut.
Sen att även Lena blev mördad ingår i kategorin 1-2 kvinnor per år i Sverige. Detta trots att inte ens här kan man tala om "en helt vanlig relation".

Har jag någonsin skrivit att det inte är en ökad risk att leva ett kriminellt liv, missbruka eller leva i sådana miljöer?

Men på vilket sätt menar du att L*ena var missbrukare, eller kriminell?

Eller menar du att hon levde ett riskfyllt liv för att hon hade så många brister?

Ansvaret att inte slå, hota, kränka, mörda, det har alla människor.
Då inte främst för att det olagligt.

Det ansvaret har man för att det skadar människor. Många, många runt offret dessutom.
Du kan helt enkelt inte skylla på offret.

Om du anser dig provocerad, då får du anmäla till polisen.
Citera
2019-12-06, 10:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Inte sant.

I Brås nationella kartläggning av brott i nära relationer (2014) uppgav 6,8 procent av befolkningen att de utsattes för brott i en nära relation under 2012. Andelen kvinnor som utsattes för brott i en nära relation under 2012 var i princip jämnstor med andelen utsatta män (7,0 procent av kvinnorna och 6,7 procent av männen).

"Män rapporterar en större utsatthet för fysiskt våld i relationen än vad kvinnor gör. Däremot får våld i relationen svårare hälsokonsekvenser för kvinnor. Det visar två studier med sammanlagt 1 400 svenskar som genomförts vid Sahlgrenska akademin."

"Påfallande är att omkring 80 procent av alla gärningsmän som dödar en kvinna i en nära relation är psykiskt sjuka eller psykiskt störda.. Ungefär 16 kvinnor varje år mördas av närstående män. Ungefär 4 män om året mördas av närstående kvinnor.
Både offer och gärningsmän är ofta från ett annat land. Omkring 40 procent av gärningsmännen är inte födda i Sverige, och majoriteten av dessa är utomeuropeiska flyktingar. I hälften av fallen är gärningsmännen arbetslösa, beredskapsarbetande eller förtidspensionerade. De kommer heller inte från alla samhällsklasser, utan från de lägre socialgrupperna. Majoriteten har ett brottsligt förflutet.

- Det är alltså inte "vilka män som helst", som det ofta sägs, som begår dessa brott, säger Mikael Rying. De är i regel psykiskt störda och marginaliserade, ofta missbrukare. Och genom att se till dessa vanliga kriminologiska bakgrundsfaktorer kan man urskilja en tydlig grupp av gärningsmän.

Mikael Rying är skeptisk till könsmaktsperspektivet på våld:
- Det finns inte bara en faktor - kön - till våld. Det är ett elände att så många kvinnor blir misshandlade eller mördade av sina män, men genusforskarna verkar ointresserade av att diskutera mina siffror och resonemang, säger han."

Mikael Rying är filosofie licentiat i kriminologi och har kartlagt alla mord som har skett i Sverige sedan 1990.

Du glömde länka.
Vissa saker saker känner jag igen, och har redan tagit upp.

Och på vilket sätt är detta applicerbart på L*ena??

SD är inte skyldig?
Citera
2019-12-06, 10:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Har jag någonsin skrivit att det inte är en ökad risk att leva ett kriminellt liv, missbruka eller leva i sådana miljöer?

Eller menar du att hon levde ett riskfyllt liv för att hon hade så många brister?

Det ansvaret har man för att det skadar människor. Många, många runt offret dessutom.

Ansvaret för att inte acceptera att bli
slagen, hotad, kränkt har alla människor.
Ansvaret för att undvika människor som
gör så mot en har alla människor.

LW kunde ha blockat SD och låst dörren.
I stället sökte hon kontakt med honom.
Sprang efter honom i skogen.
Citera
2019-12-06, 11:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
[/spoiler]

Men han kan fortfarande ha en psykisk störning... (eller flera)..

Uppriktigt sagt verkade inte Lena heller helt 100 i huvudet när man betraktar hennes besatthet, uppmärksamhetstörstande, oförmåga att ta hand om sina barn, prioriteringsordning etc.

Lena och SD var/är inte marginaliserade i den mening som studierna annars visar (missbrukare, arbetslösa) angående dessa grupper av GM och BO. De tillhörde inte den lägre socialgruppen – men båda två kunde/kan ändå lida av psykiska störningar.

Så du menar att hon är ansvarig gör att hon själv kan ha lidit av en psykisk störning?

Eller på vilket sätt är hennes ev psykiska störning relevant för mordet?

Och du menar också ATG hon är ansvarig för att han kan ha en sådan också?

Finns det något ansvar som han har öht?

Eller är han inte mördaren?
Citera
2019-12-06, 11:16
Medlem
Citat:

Det är ju DU som tar upp ”andra liknande fall” dvs. jämfört Lena med en missbrukande Josefine som valde att inte anmäla för att hon inte ville bli av med sin leverantör.

Det är DU som undrar huruvida det är uppgivenheten hos offren som gör att de inte anmäler. Du kan inte se att det kan finnas andra motiv till det?
Exempelvis att man har samma intresse – knarket?
Eller att båda parterna använder våld – men att konsekvenserna blir allvarligare hos den ene?

Du försöker generalisera Lenas fall genom att jämföra henne med kvinnor som befinner sig i lägre socialgrupper och med annan sorts problematik än vad Lena hade.

Möjligtvis kan man prata om ”missbruk” även i Lenas fall. OM det visar sig att det handlade om sexmissbruk.
Citera
2019-12-06, 11:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hon insåg att hon redan hade förlorat sin kran.. alltså kunde hon likaväl berätta om misshandeln som hon tidigare inte hade velat rapportera pga "beroendeförhållandet" hon hade till sin kran.

Jämför du nu Lena med en missbrukare som inte vill riskera leveransavbrott?

Jag Ver inget om att Josefine var missbrukare?

Men du menar att hon hade sig själv att skylla?

Precis som Tova.
Och nu L*ena.
Citera
2019-12-06, 11:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är ju DU som tar upp ”andra liknande fall” dvs. jämfört Lena med en missbrukande Josefine som valde att inte anmäla för att hon inte ville bli av med sin leverantör.

Det är DU som undrar huruvida det är uppgivenheten hos offren som gör att de inte anmäler. Du kan inte se att det kan finnas andra motiv till det?
Exempelvis att man har samma intresse – knarket?
Eller att båda parterna använder våld – men att konsekvenserna blir allvarligare hos den ene?

Du försöker generalisera Lenas fall genom att jämföra henne med kvinnor som befinner sig i lägre socialgrupper och med annan sorts problematik än vad Lena hade.

Möjligtvis kan man prata om ”missbruk” även i Lenas fall. OM det visar sig att det handlade om sexmissbruk.

Nu citerade du långa stycken ur text från Ryding.

Slingra dig inte.
Det är så barn gör för att slippa svara på varför de snodde godis. ” men Calle snodde också”.

Ny pratar vi om ditt inlägg.
Och då frågar jag dig ( inte mig själv) vad din citerade text har att göra med mordet på L*ena?

Sexmissbruk, det går stå för dig.
Jag har inte sett att hon är sexmissbrukare.
Det är din egen tolkning.
Citera
2019-12-06, 11:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag såg den när den gick. Det var förfärligt.

Men vad har det med detta fall att göra. Åklagaren har inte gått till åtal än.
Parallellen till hur Rolf Sandberg hanterade Kevinfallet är väl rätt tydlig. Åklagaren Åsa Hiding har gjort uttalanden och på andra sätt agerat så att en okritisk betraktare nu lätt kan tro att hon har kunnat koppla SD till LW:s försvinnande och död. För visst är det väl det du också tror, att det finns en sådan koppling?
Senast redigerad av Draifos 2019-12-06 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in