Citat:
Ytterligare en brist hon hade!!!
Jag förstår!!!
Eller var det som så många andra människor i den här situationen?
"– Jag förstod inte. Jag saknade helt förmåga att se mig själv. Jag såg inte hur sönderslagen jag var, jag kunde inte längre känna smärtan."
https://www.dn.se/sthlm/josefin-misshandlades-nastan-till-dods-av-sin-partner/
Jag tror att en person som hamnar i en sådan situation kan bli "blind". Precis som en anorektiker, som stirrar in i sin spegelbild och ser en fågelunge som speglar sig och i spegeln syns en elefant.
Eller Stockholmssyndromet, där kvinnan i Norrmalmstorgsdramat, tog parti för förövarna.
Eller sektmedlemmar som blir programmerade. Medberoende till alkoholister.
Hjärnan är en förunderlig sak.
Den adapterar.
Men man kan också känna rädsla och vanmakt, att man inte kan få hjälp. Att man inte blir trodd.
"Då kände Josefin, för första gången på väldigt många år, att det verkade som om någon trodde på henne – trots att hon ännu inte sagt ett ljud om den våldsamma utsatthet hon levt i så länge.
När Josefin dessutom fick veta att polisen gripit mannen som så länge misshandlat henne så svårt bestämde hon sig för att säga som det var."
Vi vet ju att L*ena hade anmält två gånger. Den ena gången tog hon tillbaka sin anmälan, för att saker kunde bli värre. Lena andra lades den ner, för att ord stod mot ord.
Enligt postare (Sh. Holmes) i tråden var hon rädd på slutet. "Om något skulle hända mig".
Ja, varför anmäler man inte?
Är det offrens "brister" som gör att de förstår att de är skyldiga till att ha provocerat fram våldet?
Eller är det en slags uppgivenhet, att man ger upp, att man finner sig, att man tycker att man förtjänar det, att man inte blir trodd, att man är rädd för att det ska bli värre.
Josefine, 24 år i reportaget önskade till sist att hon bara skulle dö. Hon orkade inte länge:
"Att det enda jag ville den här gången, det var att jag skulle dö."
Tova 19 år åkte till Billy, trots att hon skrivit i dagboken att "om jag överlever sommaren".
Tror du att dessa människor är självmördare som väljer att dödas av sin partner?
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-06 kl. 10:34.
Senast redigerad av notknapparen 2019-12-06 kl. 10:34.