2019-12-06, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag såg den när den gick. Det var förfärligt.

Men vad har det med detta fall att göra. Åklagaren har inte gått till åtal än.

@Draifos vill berätta för dig att KammarÅklagaren Åsa Hiding har pekat ut två helt oskyldiga personer, det vill säga, SD och HD, så och även tilläggas skall, att Rådmannen Ulla Gustavsson har begått ett misstag.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-06, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag ryser av starkt obehag när jag läser vad det står i fb-tråden som du hänvisar till.

Det här är något som även får mig att rysa av obehag.

Detta sagt enligt SD:s tidigare utsagor.

Citat: 1: ) "Dom har ingenting på mig"

Citat: 2: ) "Dom kommer aldrig att kunna klara upp det här mordet"

Frågan lyder till 2: ) ... Hur kunde, och hur kan SD vara så tvärsäker i sin tidigare utsaga, att polisen kommer aldrig, att kunna klara upp det här mordet på LW ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-06, 03:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med tanke på att SD inte är Medinsyns källa, kan jag bar konstatera att 3 av de 20 inläggen som Medinsyn skrev handlade om att SD inte var bisexuell.
Verkade viktigt på något sätt att klargöra detta...

Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Stefan är inte min källa. Jag vet inte om han skickat några SMS men han hade ingen telefon förrän i slutet på sommaren. Han äär en tramsig, flamsig färgklick, men korkad är han inte så han skulle inte ha skickat SMSM om han var som vanligt. Har han mördat så kan han säkert ha spårat ur och tänkt oskickligt, men inte så oskickligt skulle jag tippa.
Jodå, han blev hörd som vittne 15/5. Samma dag som han senare blev anhållen.

Är ”oskickligt” något lokalt uttryck?
Eller ett utryck som använda i järngänget?

LW var ju enligt SD oskicklig med män
Citera
2019-12-06, 07:39
Medlem
notknapparens avatar
Här är en berättelse om en kvinna som "också" "provocerade" fram våld hos sin pojkvän. Synd om mannen som inte fick rabatt på straffet för kvinnofridskränkning, med tanke på att hon faktiskt hade både diskat för högt och för långsamt?

"Då hade hon diskat för ”högt”. Slaget kom med öppen handflata. Hon tänkte ”jag gör slut”. Men hon stannade.

Nästa gång diskade hon för långsamt. Han blev arg. Hon frågade om hon skulle diska snabbt eller diska tyst. Då fick hon stryk igen.
"
[...]

"– Jag förstod inte. Jag saknade helt förmåga att se mig själv. Jag såg inte hur sönderslagen jag var, jag kunde inte längre känna smärtan."

https://www.dn.se/sthlm/josefin-misshandlades-nastan-till-dods-av-sin-partner/

Ett sätt att kunna fälla personer som utövar upprepat våld/hot/kränkningar mot andra under lång tid:

"Brottet grov kvinnofridskränkning infördes i brottsbalken 1998. Syftet var att komma åt de fall där kvinnor utsätts för flera, enskilda och upprepade fall av misshandel, olaga hot, olaga tvång eller sexuellt ofredande. Lagen gör det möjligt att lägga samman de olika brottstillfällena för att på så sätt få upp straffvärdet.

– Enkelt uttryckt kan man säga att bestämmelsen fungerar som ett ”kitt” mellan de olika brotten. Vart och ett för sig kanske de bedöms vara av normalgraden eller ringa – men tillsammans kan de utgöra grovt kvinnofridskränkning. Staffet är då som lägst nio månaders fängelse, till skillnad mot en ringa misshandel där minimistraffet är böter, säger kammaråklagare Carolin Hagvil.
"

https://www.dn.se/sthlm/misshandlade-sin-partner-i-fyra-ar-friades-fran-grov-kvinnofridskrankning/

Men funkar det verkligen?
Hade det kunna hjälpa L*ena, så att hon hade fått leva?
Citera
2019-12-06, 08:01
Medlem
notknapparens avatar
Artikel DN:

Länk:
Vad får en man att slå sin partner?

"Kan man se några likheter mellan de här männens bakgrund eller personlighet?

– Om man tittar på studier som gjorts på män som går i behandling för sitt våldsamma beteende så ser man att de har en sämre självskattad psykisk hälsa än normalgruppen och de har ofta tänkt på att ta sina liv.

– Men överlag är det svårt att identifiera något specifikt i bakgrund eller personlighet i denna heterogena grupp som män som slår kvinnor faktiskt är. I internationella studier har man kunnat se att män som mördar sin partner inte sällan har haft det struligt i sin bakgrund, de har haft kontakt med socialtjänst, problem med droger, kriminalitet, depressioner och så vidare. Det finns inga liknande svenska studier.
"
[..]

"Många förklarar det med att man blivit provocerad. Att kvinnan är en del av provokationen, att hon är våldssökande och trycker på ”fel” knappar. En del män hävdar att allt blev bara svart."

[...]

"– De männen som jag har träffat beskriver ofta en kärlek för sin partner. Även om de känner sig provocerade av partnern så beskriver de att de inget hellre vill än att få ett fungerande förhållande."
[...]

"– Ofta uttalas hot mot en själv, mot barn, mot släktingar, mannen hotar att skada sig själv. Många av de här kvinnorna har rätt, det är jättefarligt att lämna en våldsam man. Det är inte bara något de inbillar sig, många av de kvinnor som mördas blir det efter det att de lämnat relationen. "

[...]

"Hur förklarar männen sitt beteende efteråt?

– Ofta lägger de det utanför sig själva. De kanske beskriver det som att de mår dåligt för att de är arbetslösa, deprimerade, har haft en tuff barndom exempelvis, att det är därför de slår. Men det är svårt att förlika sig med den förklaringen då det bara är sin partner man slår, man slår inte sin granne. Och man gör det när man är ensamma, inte bland folk. Så det ger inte en helt tillfredsställande förklaring.
"

-----------------------------------------------
Citera
2019-12-06, 08:26
Medlem
Citat:
I internationella studier har man kunnat se att män som mördar sin partner inte sällan har haft det struligt i sin bakgrund, de har haft kontakt med socialtjänst, problem med droger, kriminalitet, depressioner och så vidare. Det finns inga liknande svenska studier."

Nu kanske även du börjar tro på när jag hävdar att kvinnor i Sverige riskerar inte att bli mördade så länge de inte blir ihop med missbrukare eller kriminella. Det är i de kretsar som kvinnor råkar illa ut.
Sen att även Lena blev mördad ingår i kategorin 1-2 kvinnor per år i Sverige. Detta trots att inte ens här kan man tala om "en helt vanlig relation".
Citera
2019-12-06, 08:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Här är en berättelse om en kvinna som "också" "provocerade" fram våld hos sin pojkvän. Synd om mannen som inte fick rabatt på straffet för kvinnofridskränkning, med tanke på att hon faktiskt hade både diskat för högt och för långsamt?

"Då hade hon diskat för ”högt”. Slaget kom med öppen handflata. Hon tänkte ”jag gör slut”. Men hon stannade.

Nästa gång diskade hon för långsamt. Han blev arg. Hon frågade om hon skulle diska snabbt eller diska tyst. Då fick hon stryk igen.
"
[...]

"– Jag förstod inte. Jag saknade helt förmåga att se mig själv. Jag såg inte hur sönderslagen jag var, jag kunde inte längre känna smärtan."

https://www.dn.se/sthlm/josefin-misshandlades-nastan-till-dods-av-sin-partner/

Ett sätt att kunna fälla personer som utövar upprepat våld/hot/kränkningar mot andra under lång tid:

"Brottet grov kvinnofridskränkning infördes i brottsbalken 1998. Syftet var att komma åt de fall där kvinnor utsätts för flera, enskilda och upprepade fall av misshandel, olaga hot, olaga tvång eller sexuellt ofredande. Lagen gör det möjligt att lägga samman de olika brottstillfällena för att på så sätt få upp straffvärdet.

– Enkelt uttryckt kan man säga att bestämmelsen fungerar som ett ”kitt” mellan de olika brotten. Vart och ett för sig kanske de bedöms vara av normalgraden eller ringa – men tillsammans kan de utgöra grovt kvinnofridskränkning. Staffet är då som lägst nio månaders fängelse, till skillnad mot en ringa misshandel där minimistraffet är böter, säger kammaråklagare Carolin Hagvil.
"

https://www.dn.se/sthlm/misshandlade-sin-partner-i-fyra-ar-friades-fran-grov-kvinnofridskrankning/

Men funkar det verkligen?
Hade det kunna hjälpa L*ena, så att hon hade fått leva?

Inga lagar hjälper om inte brotten anmäls.
Eller om anmälan tas tillbaka.
Citera
2019-12-06, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Inga lagar hjälper om inte brotten anmäls.
Eller om anmälan tas tillbaka.

Han förser henne med knark och hon anmäler inte för att slippa prostituera sig med andra för att få sin dagliga dos..

Vad ska vi göra åt det?
Citera
2019-12-06, 09:17
Medlem
Citat:

"
[...]

Du ser ingen skillnad på upplevd provokation med verklig provokation?

En knarkare som har nerverna på utsidan blir irriterad av det minsta lilla och skyller på sin partner.
En passagerare kränker ens rätt till självbestämmande genom att vägra kliva ut ur ens bil.

För dig finns det ingen skillnad på dessa två exempel?
Citera
2019-12-06, 09:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag såg den när den gick. Det var förfärligt.

Men vad har det med detta fall att göra. Åklagaren har inte gått till åtal än.

Nä precis. Man hade i princip en huvudmisstänkt från dag 1 och än ett och ett halvt år senare har man inte väckt åtal. Då är det väl rimligt och undra hur solid bevisning är
Citera
2019-12-06, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han förser henne med knark och hon anmäler inte för att slippa prostituera sig med andra för att få sin dagliga dos..

Vad ska vi göra åt det?

Jo, det har gått upp ett ljus för mig.

L*enas gärningsman kan naturligtvis inte vara SD. De har fel man bakom lås och bom!
Han är varken kriminell eller missbrukare.

Det är helt sjukt hur vissa kan försvara dessa människor som utövar våld och mord mot andra människor. Oavsett det gäller kvinnor eller män. Det är helt sjukt hur ni lägger ansvar och skuld på den mördade.

För mig är det obegripligt.
L*ena var inte perfekt. Hon hade fel och brister som alla.
Men hon var varken sämre eller bättre än de flesta människor.

Hon har INTE blivit mördad för sina brister!!!!
Den förklaringen den står förövaren för.

T ex att L*ena var mycket oskicklig med män.
Han lägger skulden på henne.
Det gör ni också. Precis som mördaren.
Citera
2019-12-06, 10:04
Medlem
Citat:
Det finns inga liknande svenska studier."

Inte sant.

I Brås nationella kartläggning av brott i nära relationer (2014) uppgav 6,8 procent av befolkningen att de utsattes för brott i en nära relation under 2012. Andelen kvinnor som utsattes för brott i en nära relation under 2012 var i princip jämnstor med andelen utsatta män (7,0 procent av kvinnorna och 6,7 procent av männen).

"Män rapporterar en större utsatthet för fysiskt våld i relationen än vad kvinnor gör. Däremot får våld i relationen svårare hälsokonsekvenser för kvinnor. Det visar två studier med sammanlagt 1 400 svenskar som genomförts vid Sahlgrenska akademin."

"Påfallande är att omkring 80 procent av alla gärningsmän som dödar en kvinna i en nära relation är psykiskt sjuka eller psykiskt störda.. Ungefär 16 kvinnor varje år mördas av närstående män. Ungefär 4 män om året mördas av närstående kvinnor.
Både offer och gärningsmän är ofta från ett annat land. Omkring 40 procent av gärningsmännen är inte födda i Sverige, och majoriteten av dessa är utomeuropeiska flyktingar. I hälften av fallen är gärningsmännen arbetslösa, beredskapsarbetande eller förtidspensionerade. De kommer heller inte från alla samhällsklasser, utan från de lägre socialgrupperna. Majoriteten har ett brottsligt förflutet.

- Det är alltså inte "vilka män som helst", som det ofta sägs, som begår dessa brott, säger Mikael Rying. De är i regel psykiskt störda och marginaliserade, ofta missbrukare. Och genom att se till dessa vanliga kriminologiska bakgrundsfaktorer kan man urskilja en tydlig grupp av gärningsmän.

Mikael Rying är skeptisk till könsmaktsperspektivet på våld:
- Det finns inte bara en faktor - kön - till våld. Det är ett elände att så många kvinnor blir misshandlade eller mördade av sina män, men genusforskarna verkar ointresserade av att diskutera mina siffror och resonemang, säger han."

Mikael Rying är filosofie licentiat i kriminologi och har kartlagt alla mord som har skett i Sverige sedan 1990.

http://www.partnervåld.se/studier
Senast redigerad av sno 2019-12-06 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in