Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Härligt att du och den öppne pedofilen Trolltestet ryggdunkar varandra.
Jag såg att du skröt om att etablissemanget plankat det du skrivit om skam och skuld. Föga förvånande tycks du inte reflektera alls över det. Men det gör jag och det borde alla andra göra också.
Skam och skuld är inget du kan kategorisera på ett så kliniskt sätt. Visst faller det ut olika beroende på individens karaktär men du gör en distinktion utifrån ditt egna ”tyckande”. Och även om du anser att individerna som utsätts för det här skambeläggandet är psykiskt sjuka så kan de faktiskt må mycket bättre av att upphöra med sitt destruktiva beteende. Du verkar ha läst en del psykologi så du vet att det stämmer.
Om du läste på lite så delar man rent antropologiskt in kulturer i rädslo, skam, och skuldkulturer. Hos mig kan du läsa lite om det. Skuldkulturerna korrelerar med demokrati, mänskliga rättigheter, välstånd, hälsa osv. Skamkulturerna är Mellanöstern Asien, Afrikaner Ryssland. Rädslokulturer finns kvar några i Centralafrika.
I skuldkulturerna har du ett högre IQ men lägre i de andra.
De människor ni talar om är människor som söker yttre bekräftelse, det man kan göra för en del av dem är att höja deras självkänsla och lära dem att bekräfta sig själva. Men en hel del är störda i ett så tidigt stadium att det inte går att ändra, framförallt måste människor själva vilja förändras.
Citat:
Nu håller inte jag med dig om att alla som ägnar sig åt sexuell destruktivitet kan patologiseras. Oftast handlar det om unga människor som är förvirrade i detta gränslösa och översexualiserade samhälle. Då blir din passiva inställning faktiskt direkt skadlig.
Du tänker inte på att destruktivitet är dysfunktionellt ergo patologiskt. Det är inte hälsosamt att skada sig själv.
Människor blir inte mindre förvirrade av att skambeläggas. Jag håller med om att samhället är gränslöst nihilistiskt och därmed sexualiserat. Men ska du vända på det så får du ju stå för något bättre själv, och inte som nu, något sämre.
Jag är långt ifrån passiv. Jag har i 10 års tid stöttat 100 tals unga flashbackare. Ska man nå unga människor så måste man stå för något de respekterar.
jag har faktiskt tagit den här attentionwhorediskussionen här på flashback. Just där gjorde jag nog inte så mycket nytta, det man kan göra är att vara en bättre förebild som kvinna än de trashiga kvinnorna på instagram.
Det man kan göra är att lära unga kvinnor att respektera och värdesätta sig själva mer.
Framförallt måste det till en diskussion om hur män fungerar. Där är glappet, kvinnorna ser inte sina kroppar som sexuella och inser inte att grabbarna runkar till deras bilder. De tror att de är vackra och beundrade.
Nu måste jag gå och lägga mig, för fortsätta i morgon.