2019-12-03, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av er-pupone
Har nu läst fupen. Det jag reagerar mest på är att alla hans vänner i princip ryckte på axlarna när han visade dom Gore-videos. ”Tyckte det var konstigt men ingenting jag funderade vidare på”. Det är ju verkligen ett varningstecken om något.

Gm berättar ju också att det var någon som introducerade Gore för honom, vem vägrar han säga. Kan det vara någon vän till honom som blev hörd som vittne månne?
Du har aldrig tänkt på att killen ljuger? Att han själv, av intresse, googlat runt - hittat filmer han är intresserad av osv? Hans datorextraheringar visar att han googlat, tittat, googlat igen och tittat. Han är inte direkt nån som sitter handfallen och bara funderar hur han skall göra. Han letar aktivt. Jag tror inte ens det FINNS någon som "visat" honom dessa filmer.
Citera
2019-12-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du har aldrig tänkt på att killen ljuger? Att han själv, av intresse, googlat runt - hittat filmer han är intresserad av osv? Hans datorextraheringar visar att han googlat, tittat, googlat igen och tittat. Han är inte direkt nån som sitter handfallen och bara funderar hur han skall göra. Han letar aktivt. Jag tror inte ens det FINNS någon som "visat" honom dessa filmer.

Precis. Tänkte först att han eventuell ville skydda någon som han brydde sig om, men han har bevisligen inte brytt sig om varken hans familj eller "vänner".
Om han hade kunnat skylla på någon hade han säkert gjort det.
Citera
2019-12-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Fakta
Precis. Tänkte först att han eventuell ville skydda någon som han brydde sig om, men han har bevisligen inte brytt sig om varken hans familj eller "vänner".
Han hade inget namn att ge polisen av den enkla anledningen att det inte fanns nån person att hänga ut.
Citera
2019-12-05, 02:02
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Fakta
Citat:
Han hade inget namn att ge polisen av den enkla anledningen att det inte fanns nån person att hänga ut.

Det är fortfarande fullt möjligt att någon introducerade JL för websidorna man hittar extremt våldsmaterial på, precis som han själv säger under polisförhör:
Citat:
RA: Var det bara du som gjorde det?
Jack: Eh. Eller de, den här personen jag kände, den bara liksom visade mig kanske nån, nån
gång och sen så kollade jag själv.
Citat:
FL: ... där folk har blivit skadade och så där. Är det någonting du kan berätta mer om?

Jack: Eller de har kanske, de kanske har pågått kanske drygt ett år eller så. De var väl någon,
någon som jag kände som typ visade mig de och så började jag väl, eller den tyckte väl att jag
kanske så här borde så här, eller (ohörbart) men i alla fall så började jag då kolla på del här
klippen.
Och så var, så ibland gjorde jag väl de liksom, varje dag. Så ibland kanske bara någon gång i
veck, så här per vecka eller så. Liksom de var bara ja, men kanske eller ja, jag har redan
berättat så, ja. (ohörbart)

FL: Kan du beskriva vad det var för sorts filmklipp.

Jack: Klipp, de var väl ja, men till exempel ja, avrättningar kanske så här kanske folk begick
så här självmord eller jag vet inte riktigt. Eller inte så mycket så, men kanske folk som alltså
så här kanske skjutningar eller något sådant och folk som typ ja, typ knivhögg andra. Alltså
sådant. Jag vet inte riktigt.
Alltså till exempel så här men övervakning, eller alltså det kunde vara olika liksom det var
typ ibland var det väl så här gäng eller sådant som filmade själva. Men ibland var det sådana
övervakningsvideor och sådant som ja, där man såg olika vad som händer (ohörbart)

FL: Hur kände du när du såg de filmerna?

Jack: Jag vet inte. Jag antar väl att det var någon slags, de borde väl ha varit någon slags
underhållning antar jag eftersom jag har liksom fortsatt kolla på dem. Eller alltså det var väl
kanske ibland lite otäckt. Eller jag vet inte riktigt, men ... man, man kanske blev lite så här
förvånad över, ja. (ohörbart) alltså ...

FL: Förstår jag dig rätt som att det inledningsvis var det någon som visade dig sådana här klipp?

Jack: Aa. (ohörbart)

FL: Vem var det?

Jack: Det vill jag faktiskt inte berätta om.

Att utifrån denna information konstatera att JL ljuger om just den händelsen och att han därför inte kan namnge denne person är grundlöst och ser mer ut att handla om ert eget behov.

En relevant spekulation kan tex vara att det är JLs bror som introducerat JL till våldsmaterialet och JL inte vill namnge sin bror. Då har vi ett potentiellt framtida problem med era spekulationer kring lögner under polisförhör - ni gör er då skyldiga till att stänga dörrar som tills vidare ska lämnas öppna.

Men framför så allt gör personen som introducerar JL för gore ingen direkt skillnad i JLs psykiska tillstånd under perioden som hans tvång tilltar och som så småningom leder fram till mordet på PP.

Är ni fortfarande inte införstådda med vad tvångssyndrom eller tvångsmässig personlighetsstörning innebär för individen?
Senast redigerad av downloathe 2019-12-05 kl. 03:02.
Citera
2019-12-05, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Det är fortfarande fullt möjligt att någon introducerade JL för websidorna man hittar extremt våldsmaterial på, precis som han själv säger under polisförhör:

Att utifrån denna information konstatera att JL ljuger om just den händelsen och att han därför inte kan namnge denne person är grundlöst och ser mer ut att handla om ert eget behov.

En relevant spekulation kan tex vara att det är JLs bror som introducerat JL till våldsmaterialet och JL inte vill namnge sin bror. Då har vi ett potentiellt framtida problem med era spekulationer kring lögner under polisförhör - ni gör er då skyldiga till att stänga dörrar som tills vidare ska lämnas öppna.

Men framför så allt gör personen som introducerar JL för gore ingen direkt skillnad i JLs psykiska tillstånd under perioden som hans tvång tilltar och som så småningom leder fram till mordet på PP.

Är ni fortfarande inte införstådda med vad tvångssyndrom eller tvångsmässig personlighetsstörning innebär för individen?

Jag tror inte det är en bror som visat sidorna för Jack. Måste säga att jag att tror att brodern, bröderna har mer hjärnceller än att ge sin bror nya sidor av våldsmaterial att titta på. Når han har haft ett problem sen 8 års åldern.

Jag tror många av oss vet skillnaden på tvångssyndrom och tvångsmässig personlighetsstörning. Det är inget likhetstecken mellan dessa.
Citera
2019-12-05, 09:56
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag tror inte det är en bror som visat sidorna för Jack. Måste säga att jag att tror att brodern, bröderna har mer hjärnceller än att ge sin bror nya sidor av våldsmaterial att titta på. Når han har haft ett problem sen 8 års åldern.

Jag tror många av oss vet skillnaden på tvångssyndrom och tvångsmässig personlighetsstörning. Det är inget likhetstecken mellan dessa.

Jag citerade föregående inlägg i mitt inlägg för att direkt vända mig till påståenden i dessa. Inläggens innehåll talade för att man forfarande inte helt förstod innebörden av tvångstankar och tvånghandlingar, man antyder självinsikt och därmed ett eget val - vilket i och med diagnosen är helt uteslutet.

Brodern är förslag på en mer relevant spekulation. Spekulationer i att JL ljuger under förhör är ett mindre produktivt alternativt. Det har inte med antal hjärnceller att göra om även brodern har utvecklat en tvångsmässig konsumtion av gore. Jag tror inte heller det ligger till så, men det är ändå inte uteslutet.
Citera
2019-12-05, 11:29
Medlem
Citat:
Jag citerade föregående inlägg i mitt inlägg för att direkt vända mig till påståenden i dessa. Inläggens innehåll talade för att man forfarande inte helt förstod innebörden av tvångstankar och tvånghandlingar, man antyder självinsikt och därmed ett eget val - vilket i och med diagnosen är helt uteslutet.

Brodern är förslag på en mer relevant spekulation. Spekulationer i att JL ljuger under förhör är ett mindre produktivt alternativt. Det har inte med antal hjärnceller att göra om även brodern har utvecklat en tvångsmässig konsumtion av gore. Jag tror inte heller det ligger till så, men det är ändå inte uteslutet.

Varför pratar du om tvångssyndrom tillsammans med tvångsmässig personlighetsstörning, det är inte samma diagnos. Tvångssyndrom så vet man ofta att man har tvångstankar och söker hjälp för dessa eftersom det blir så ångestladdat att tankarna finns där.

Varför skulle brodern vara en mer relevant spekulation för? Du verkar vilja bestämma vad som är relevant eller inte?!

Har broder nu också tvångsmässig konsumtion av GORE? Hoppas du inte menar brodern som ska bli läkare?

Klart att Jack kan ljuga, varför inte.. han kommer nog att lära sig med tiden mer och mer.

Ingenting är uteslutet eftersom det finns mycket vi inte vet, men låt oss ALLA spekulera utifrån vad vi "ser" och inte enbart hur du ser på saker och ting.

Det blir trevligare om alla får komma till tals och lägga fram sina teorier och inte bara DINA teorier som du anser vara de riktiga och sanna.
Citera
2019-12-05, 21:34
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Varför pratar du om tvångssyndrom tillsammans med tvångsmässig personlighetsstörning, det är inte samma diagnos. Tvångssyndrom så vet man ofta att man har tvångstankar och söker hjälp för dessa eftersom det blir så ångestladdat att tankarna finns där.

Varför skulle brodern vara en mer relevant spekulation för? Du verkar vilja bestämma vad som är relevant eller inte?!

Har broder nu också tvångsmässig konsumtion av GORE? Hoppas du inte menar brodern som ska bli läkare?

Klart att Jack kan ljuga, varför inte.. han kommer nog att lära sig med tiden mer och mer.

Ingenting är uteslutet eftersom det finns mycket vi inte vet, men låt oss ALLA spekulera utifrån vad vi "ser" och inte enbart hur du ser på saker och ting.

Det blir trevligare om alla får komma till tals och lägga fram sina teorier och inte bara DINA teorier som du anser vara de riktiga och sanna.

Wow! Du lyckades missförstå i princip allt i mitt inlägg.

Det finns information lägre bak i tråden om anledningen till varför man inte kan ställa diagnosen tvångsmässig personlighetsstörning och därför tvingas skriva "tvångssyndrom utan insikt". Läs och du kommer finna svar på dina frågor.

Just på grund av att man stänger dörrar i samma stund som man antar att JL ljuger. Vill man leka polis kan man lika väl leka bra.

Omg... "brodern" presentas som en mer produktiv spekulation än antagandet att JL ljuger i polisförhör.

Ja, det är tydligt att du resonerar annorlunda, det är berikande och bidrar till mångfalden i tråden.

Tally-Ho!
Senast redigerad av downloathe 2019-12-05 kl. 21:38.
Citera
2019-12-05, 21:39
Medlem
Så här står det i domen:

När det gäller diagnosticering anges att symtomen är förenliga med svåra tvångstankar i ett tvångssyndrom och att diagnosen fastställs till tvångssyndrom utan insikt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem

Man skriver också:

Vid bedömning av Jack Lindbloms förmåga till insikt anger utlåtandet att det inte framkommit några omständigheter som talar för att Jack saknade insikt om vad han gjorde vid gärningen utan att han förefaller ha varit fullt medveten om gärningens natur och dess konsekvenser. När det gäller förmåga att anpassa sitt handlande menar utredningen att det framkommit omständigheter som talar både för och emot sådan.

Sammantaget görs i det rättspsykiatriska utlåtandet bedömningen att risken för återfall i brottslighet av allvarligt slag är hög (på en tregradig skala med skalstegen låg, medelhög och hög).

Jag kan inte kommentera detta, då jag inte har någon som helst kunskap i detta. Och är nog inte heller intresserad att ge mig in i nån diskussion, just därför. Må han inte släppas ut på mycket mycket länge.

Tillägg: Överklagande skall vara tingsrätten tillhanda senast 9 dec, dvs nu på måndag.
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-05 kl. 21:49.
Citera
2019-12-06, 07:53
Medlem
Citat:
Wow! Du lyckades missförstå i princip allt i mitt inlägg.

Det finns information lägre bak i tråden om anledningen till varför man inte kan ställa diagnosen tvångsmässig personlighetsstörning och därför tvingas skriva "tvångssyndrom utan insikt". Läs och du kommer finna svar på dina frågor.

Just på grund av att man stänger dörrar i samma stund som man antar att JL ljuger. Vill man leka polis kan man lika väl leka bra.

Omg... "brodern" presentas som en mer produktiv spekulation än antagandet att JL ljuger i polisförhör.

Ja, det är tydligt att du resonerar annorlunda, det är berikande och bidrar till mångfalden i tråden.

Tally-Ho!

Jag har inte missuppfattat dig. Du vill att vi ska diskutera Jacks bror som är fast i Gore .... mycket produktivt, tycker du.
Citera
2019-12-06, 07:58
Medlem
Citat:
Så här står det i domen:

När det gäller diagnosticering anges att symtomen är förenliga med svåra tvångstankar i ett tvångssyndrom och att diagnosen fastställs till tvångssyndrom utan insikt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem

Man skriver också:

Vid bedömning av Jack Lindbloms förmåga till insikt anger utlåtandet att det inte framkommit några omständigheter som talar för att Jack saknade insikt om vad han gjorde vid gärningen utan att han förefaller ha varit fullt medveten om gärningens natur och dess konsekvenser. När det gäller förmåga att anpassa sitt handlande menar utredningen att det framkommit omständigheter som talar både för och emot sådan.

Sammantaget görs i det rättspsykiatriska utlåtandet bedömningen att risken för återfall i brottslighet av allvarligt slag är hög (på en tregradig skala med skalstegen låg, medelhög och hög).

Jag kan inte kommentera detta, då jag inte har någon som helst kunskap i detta. Och är nog inte heller intresserad att ge mig in i nån diskussion, just därför. Må han inte släppas ut på mycket mycket länge.

Tillägg: Överklagande skall vara tingsrätten tillhanda senast 9 dec, dvs nu på måndag.

Tack Picasso, har försökt leta efter när överklagandet skulle vara...då får man se om han hur han gör senast 9 dec.
Ja hoppas han får sitta inlåst läääänge.
Citera
2019-12-08, 09:44
Medlem
Citat:
Vi kan eventuellt konstatera att JL har grundläggande kognitiva funktionsnedsättningar. Men jag menar att vi inte kan dra slutsatsen att JL har svårt att föreställa sig konsekvenserna av hans tankar och handlingar pga hans grundläggande kognitiva funktionsnedsättning. Jag hävdar att hans bristande förståelse för relationen mellan tanke-handling-konsekvens primärt manifesterar sig pga hans tvång - framför allt de tankar och handlingar som leder fram till mordet på PP. Det faktum att tvångstankar och tvångshandlingar aldrig tar hänsyn till konsekvenser är egentligen huvudargumentet för mitt resonemang.

Eftersom medicineringen är symptomlindrande inom så pass kort tid resulterar det i en större insikt i hur hans egna vittnesmål faktiskt beskriver hans egna tvångstankar och tvångshandlingar - En insikt som var obefintligt vid polisförhören. Det kan vara den huvudsakliga anledningen till den stora förändring i hans svar mellan polisförhören och rättegångsförhöret.

Tack för att du ger mig möjlighet att utveckla mina tankar och funderingar. Nu börjar det bli intressant.

Ursäkta sent svar – ibland händer livet, du vet.

Jag får erkänna att även om jag läst mycket om psykologi har jag inte så bra koll på psykopatologi/psykiatri och i synnerhet inte tvångssyndrom, men jag vet att man skiljer på tvångstankar och tvångshandlingar, och jag föreställer mig att en tvångshandling är lika oundviklig som ett verbalt tics? Jag vet inte om följande bara är att märka ord eller faktiskt har bäring för diskussionen, men jag tänker att tvångshandlingens bristande hänsyn till konsekvenser inte är att likställa med en bristande förståelse för tanke-handling-konsekvens, utan att det handlar om att individen saknar möjlighet att ingripa i sitt eget beteende, trots förståelse, och detta på grund av ett sjukdomstillstånd.
Jag förstår fortfarande inte riktigt hur lindrat tvång (om tvånget "bara" är beteendestyrande och inte påverkar förståelsen tanke-handling-konsekvens) skulle leda till ökad insikt utöver frigörandet av kognitiva resurser, alltså att grundförutsättningarna för att reflektera över sin situation förbättrats. Jag har svårt att föreställa mig hur lindrat tvång i sig leder till ökad insikt, utan mediatorvariabel (frigjorda kognitiva resurser). Det vore jätteintressant att höra dina och andras tankar om just detta, särskilt om någon har lite mer teoretiska kunskaper och praktisk erfarenhet av just tvångssyndrom än jag (som bara läst en grundkurs à 7,5 hp i psykiatri).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in