Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Du har aldrig tänkt på att killen ljuger? Att han själv, av intresse, googlat runt - hittat filmer han är intresserad av osv? Hans datorextraheringar visar att han googlat, tittat, googlat igen och tittat. Han är inte direkt nån som sitter handfallen och bara funderar hur han skall göra. Han letar aktivt. Jag tror inte ens det FINNS någon som "visat" honom dessa filmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bara-Fakta
Precis. Tänkte först att han eventuell ville skydda någon som han brydde sig om, men han har bevisligen inte brytt sig om varken hans familj eller "vänner".
Om han hade kunnat skylla på någon hade han säkert gjort det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Han hade inget namn att ge polisen av den enkla anledningen att det inte fanns nån person att hänga ut.
Det är fortfarande fullt möjligt att någon introducerade JL för websidorna man hittar extremt våldsmaterial på, precis som han själv säger under polisförhör:
Citat:
RA: Var det bara du som gjorde det?
Jack: Eh. Eller de, den här personen jag kände, den bara liksom visade mig kanske nån, nån
gång och sen så kollade jag själv.
Citat:
FL: ... där folk har blivit skadade och så där. Är det någonting du kan berätta mer om?
Jack: Eller de har kanske, de kanske har pågått kanske drygt ett år eller så. De var väl någon,
någon som jag kände som typ visade mig de och så började jag väl, eller den tyckte väl att jag
kanske så här borde så här, eller (ohörbart) men i alla fall så började jag då kolla på del här
klippen.
Och så var, så ibland gjorde jag väl de liksom, varje dag. Så ibland kanske bara någon gång i
veck, så här per vecka eller så. Liksom de var bara ja, men kanske eller ja, jag har redan
berättat så, ja. (ohörbart)
FL: Kan du beskriva vad det var för sorts filmklipp.
Jack: Klipp, de var väl ja, men till exempel ja, avrättningar kanske så här kanske folk begick
så här självmord eller jag vet inte riktigt. Eller inte så mycket så, men kanske folk som alltså
så här kanske skjutningar eller något sådant och folk som typ ja, typ knivhögg andra. Alltså
sådant. Jag vet inte riktigt.
Alltså till exempel så här men övervakning, eller alltså det kunde vara olika liksom det var
typ ibland var det väl så här gäng eller sådant som filmade själva. Men ibland var det sådana
övervakningsvideor och sådant som ja, där man såg olika vad som händer (ohörbart)
FL: Hur kände du när du såg de filmerna?
Jack: Jag vet inte. Jag antar väl att det var någon slags, de borde väl ha varit någon slags
underhållning antar jag eftersom jag har liksom fortsatt kolla på dem. Eller alltså det var väl
kanske ibland lite otäckt. Eller jag vet inte riktigt, men ... man, man kanske blev lite så här
förvånad över, ja. (ohörbart) alltså ...
FL: Förstår jag dig rätt som att det inledningsvis var det någon som visade dig sådana här klipp?
Jack: Aa. (ohörbart)
FL: Vem var det?
Jack: Det vill jag faktiskt inte berätta om.
Att utifrån denna information konstatera att JL ljuger om just den händelsen och att han därför inte kan namnge denne person är grundlöst och ser mer ut att handla om ert eget behov.
En relevant spekulation kan tex vara att det är JLs bror som introducerat JL till våldsmaterialet och JL inte vill namnge sin bror. Då har vi ett potentiellt framtida problem med era spekulationer kring lögner under polisförhör - ni gör er då skyldiga till att stänga dörrar som tills vidare ska lämnas öppna.
Men framför så allt gör personen som introducerar JL för gore ingen direkt skillnad i JLs psykiska tillstånd under perioden som hans tvång tilltar och som så småningom leder fram till mordet på PP.
Är ni fortfarande inte införstådda med vad tvångssyndrom eller tvångsmässig personlighetsstörning innebär för individen?