Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/photos/a.591567890949857/2355063931266902/?type=3
– OLYCKLIGT OCH FÖRSVÅRAR ALLIANSSAMARBETE 🔸 L-PROFIL KRITISK TILL MODERATERNAS SD-NÄRMANDE
Liberalernas skolpolitiska talesperson tillika partistyrelseledamot Roger Haddad riktar kritik mot Moderaterna efter att M inlett aktivt samarbete med SD i samband med det historiska mötet mellan M-ledaren och SD-ledaren igår.
– Olyckligt och försvårar ett allianssamarbetet i framtiden som jag gärna ser men då kan inte M fortsätta den väg de slagit in på sedan 2016, säger Roger Haddad till denna sida.
– Oerhört bekymrad över att M fortsätter närma sig och låta allt mer som SD. Bara de senaste dagarna har SD föreslagit uppfostringsanstalter, separering av nyanlända elever från övriga elever, medborgarskap för att få låna böcker på biblioteket för att nämna några punkter som helt strider mot det Liberalerna står för. L måste tydligt ta avstånd från denna utveckling. Ett borgerligt samarbete framåt, som jag också gärna ser, underlättas knappast av den här typen av SD-närmanden. M väljer helt fel väg, anser jag, säger Roger Haddad.
ANALYS
En rad mätningar på sistone visar att Liberalerna mycket väl kan komma att bli vågmästare vid valet 2022 och Roger Haddad är en av de mest tongivande Liberalerna och hans kritik visar att samarbete mellan M och SD möter motstånd ända upp i L:s partiledning.
Vad säger ni om Roger Haddads utspel? Har han rätt i sak?
Kan det inte snarare vara så att L, genom att i
Januariavtalet rösta fram tidernas sämsta regering, var de som försvårat framtida samarbeten?
Ja, han har rätt. Ett nytt Allianssamarbete är nog uteslutet nu. (L) får förlita sig till (S) goda vilja om de vill ha inflytande.
Det förutsätter naturligtvis att JÖK överlever med majoritet även efter nästa val.