Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Hanif Bali fattar att SD kan känna sig blåsta om de går med på att vara stödparti till en M-regering.
Jag har inget emot att Åkesson tar det lite lugnt med att kräva ministerposter dagen efter mötet med Kristersson men SD måste ge besked i regeringsfrågan i alla fall ett och ett halvt år före valet, och då förväntar jag mig ett annat besked.
En M-regering kommer att strypa invandringen även utan input från SD. Det är allt det andra som SD måste ha makt över och det får man bara i regeringsställning, t.ex en sådan helt central fråga som att skriva direktiv till statliga utredningar och tusen andra saker. En röst på SD som ett stödparti är mer eller mindre bortkastad och kommer leda till att partiet rasar i opinionen.
SD har M som i en liten ask. Man kan ligga lågt med krav och lägga allt krut på att triangulera in sig på välfärdsfrågor och folkhemsnostalgi gentemot S.
Att det finns en höger-vänster-spänning mellan SD och M är bara bra för att väljarmaximera blocket. Och när det väl drar ihop sig till förhandling, har SD alla kort: M skulle implodera i ett extraval till följd av strandade förhandlingar med SD.
Den typiske moderatväljaren gillar som sagt "Staffanstorp" bättre än "Malmö" - även om "Staffanstorp" så hade högre skattesats för att ta hand om svenska pensionärer och barn.
Det dummaste SD kan göra om M får en tillfällig bump i opinionen, är att jaga dessa väljare högerut och tappa/inte vinna från S. Marginalväljarna som eventuellt går till M nu (om det ens sker), sitter löst om M konstrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Hon kanske kör på linjen att hon inte kan vara gift, för att hon måste framstå som "Gift med Sverige"?

Jag utgår från att Ebba inom kort kommer lägga ut en film på Instagram på ögonblicket hon droppade denna nya linje på sin make. Allt annat gränsar till tjänstefel.