2019-12-05, 04:41
Medlem
"Tekniske spor som kan tyde på at Anne-Elisabeth Hagen ble utsatt for vold, har ledet politiet til en teori om at hun kan ha blitt drept i boligen, og deretter fjernet fra hjemmet. Imidlertid etterforskes saken fortsatt bredt."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar?utm_source=recircula tion-matrix&utm_content=1n8ykG

Det jeg leser (fra sitatet over), forstår jeg som at politiet ikke påstår at hun ble drept i boligen men at det er en teori om at hun kan ha blitt det. Og at politiet etterforsker andre mulige hendelsesforløp. Forstår jeg rett?
Men kan disse tekniske sporene ha blitt plantet?

"Ifølge VGs opplysninger har politiet gjennom den snart ett år lange etterforskningen samlet inn taktiske og tekniske spor som har gitt dem verdifull informasjon om hendelsesforløpet tidlig på formiddagen 31. oktober i fjor.
Naboer, familien, slektninger og andre vitner i området har vært i avhør og gitt informasjon som politiet analyserer og sammenstiller."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RRQJP5/loerenskog-forsvinningen-politiet-sitter-paa-ukjente-spor?utm_source=recirculation-matrix&utm_content=0n0Ln0
Jeg synes at dette høres oppløftende ut. Jeg tror at politiet sitter på løsningen i saken.
Senast redigerad av POlROT 2019-12-05 kl. 05:12.
Citera
2019-12-05, 07:51
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hva om de fiskerne med telelinse som ble observert på bryggen ved Langvannet 100 meter i luftlinje fra ekteparet Hagens bolig, var der på oppdrag fra GM (fordi GM ev ønsket å lage enda et villspor til etterforskerne) ev uten at fiskerne visste hvorfor de skulle være der med telelinse og oppføre seg bryske (ev for å bli lagt merke til)?
"– De var bryske og avvisende mot andre, og de hadde med seg et stort kamera med stativ og lang telelinse" https://www.dn.no/kriminalitet/anne-elisabeth-falkevik-hagen/to-fiskere-med-telelinse-observert-for-hagen-ble-kidnappet/2-1-525551

"Et annet vitne forteller VG at han flere ganger i fjor høst så en sølvgrå bil med europeiske skilter ved en parkeringsplass ikke langt fra Hagens hus, og at han ikke har sett den siden hun ble savnet."

Svært så mange sølvgrå biler det er.

At det du her viser til kan være konstruert for å villede, diskuterte vi her inne i mars og april. Flere av oss trodde det fordi det var for mange påfallende ting. Å vifte og rope, hvis du egentlig spionerer ... det er påfallende.
Citera
2019-12-05, 07:58
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Gode spørsmål!
Jeg er enig i at hvis det skjedde etter kl 9:14, er det veldig merkelig at ingen har observert henne hvis hun forlot huset til fots. Hvis hun ev skulle ha reist hjemmefra med en bil som hun selv kjørte, så burde vel denne bilen ha blitt fanget opp av kameraovervåkning (hvis hun ikke kjørte på veier uten kameraovervåkning)?

Hvis hun dro ut fra huset på morgenen for en liten tur, så kanskje hun dro ut en stund før 9:14-samtalen? Det ville vært merkelig å dra ut for en lengre tur etter kl 9:14 når hun (etter som jeg har forstått) hadde avtale med elektrikeren kort tid etter 9:14.

"Elektriker Tommy Skansen har fortalt til VG at han ringte Anne-Elisabeth Hagen klokken 09.48, 34 minutter etter det siste sikre livsbeviset fra kvinnen. Skansen fikk ikke svar fra kvinnen som han hadde en avtale med."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1n8ykG/mener-aa-vite-naar-anne-elisabeth-hagen-ble-tatt

"– Jeg ringte Anne-Elisabeth klokken 09.48, men jeg fikk ikke svar. Jeg stusset over det, fordi vi hadde en avtale om at jeg skulle bytte lampene på kjøkkenet hennes, sier elektriker Tommy Skansen til VG."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar?utm_source=recircula tion-matrix&utm_content=1n8ykG

Etterforskerne har uttalt at 9:14-samtalen fra AEH's telefon var enten utendørs i nærheten av huset til Hagen eller inne i huset. (Jeg finner dessverre ikke den artikkelen jeg leste dette i).

Kom på en ting. Noen som vet hvor Skansen sto da han ringte AE? Sto han utenfor huset slik at han kunne høre at telefonen hennes ringte? Hvis så, kan lydprøvene som ble tatt forbindes med det? Hva om han har forklart at han hørte telefonen ringe i det fjerne der inne, men så har politiet registrert den funnet av MGM i yttergangen, for eksempel? Altså den er flyttet på?

Eller - at da elektrikeren ringte, og hvis han da sto utenfor huset, ikke hørte noen telefon, vil det være mistenkelig. All den tid politiet fant telefonen påslått og i huset - «på et naturlig sted», som det er rapportert om. Eks. på en kommode i yttergangen eller på kjøkkenbenken. Lydprøvene ser ut til å ha involvert kjøkkenet, diskuterte vi her inne i vår. Så kanskje MGM har plassert telefonen der i etter at Skansen var der?
Senast redigerad av Monsen 2019-12-05 kl. 08:00.
Citera
2019-12-05, 08:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
At det du her viser til kan være konstruert for å villede, diskuterte vi her inne i mars og april. Flere av oss trodde det fordi det var for mange påfallende ting. Å vifte og rope, hvis du egentlig spionerer ... det er påfallende.

Vad var slutsatsen i mars o april annars? Byggjobbare med fiske- o fotointresse?

Att de skulle förbereda en kidnappning på det sättet så kort inpå verkar kontraintuitivt.

Kan de ha planerat framtida inbrott, helt orelaterat?
Citera
2019-12-05, 08:15
Medlem
Citat:
Du har rett! Tror du at de fiskerne ev hadde tatt på seg det oppdraget med å ev late som om de spionerte, uten å vite hvilken forbrytelse som skulle bli utført og uten å vite hvem oppdragsgiver var?
Hvis politiet har funnet frem til hvem fiskerne var, kan politiet da finne ut hvem som ev ga fiskerne dette ev oppdraget?

Citat:
Kom på en ting. Noen som vet hvor Skansen sto da han ringte AE? Sto han utenfor huset slik at han kunne høre at telefonen hennes ringte? Hvis så, kan lydprøvene som ble tatt forbindes med det? Hva om han har forklart at han hørte telefonen ringe i det fjerne der inne, men så har politiet registrert den funnet av MGM i yttergangen, for eksempel? Altså den er flyttet på?

Eller - at da elektrikeren ringte, og hvis han da sto utenfor huset, ikke hørte noen telefon, vil det være mistenkelig. All den tid politiet fant telefonen påslått og i huset - «på et naturlig sted», som det er rapportert om. Eks. på en kommode i yttergangen eller på kjøkkenbenken. Lydprøvene ser ut til å ha involvert kjøkkenet, diskuterte vi her inne i vår. Så kanskje MGM har plassert telefonen der i etter at Skansen var der?

Jeg tror ikke det har vært opplyst om hvor Skansen var da han ringte. Det kan hende at du har rett i at lydprøvene kan ha blitt tatt i forbindelse med slike ting som du nevner.

Jeg har trodd at det var politiet som fant telefonen, da jeg tror det har vært skrevet i en eller annen artikkel, men jeg ser jo her at politiet ikke ville si hvem som fant telefonen.
"Kun kort etter at Hagen skal ha blitt bortført, fant politiet 69-åringens mobiltelefon. Mobiltelefonen ble funnet kun kort tid etter bortføringen. Politiet ønsker ikke å svare på hvem som fant mobiltelefonen."
https://www.rb.no/kidnappingssaken/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/vg-fant-mobilen-til-anne-elisabeth-hagen-i-huset/s/5-43-1078976
Citera
2019-12-05, 08:30
Medlem
Citat:

Ettersom TH hadde ringt til AE etter at han kom hjem uten å få svar, kan det bety at AE's telefon ikke hadde ringelyden påslått på det tidspunktet? Han burde vel ha hørt at telefonen hennes ringte hvis han var inne i huset da han ringte til AE's telefon dersom ringelyden var påslått?
"Like etter klokka 14 hadde han ringt politiet og fortalt at kona var borte da han kom hjem. At han hadde lett etter henne i flere timer, og at han ikke hadde fått svar da han ringte på mobilen hennes."
https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/

TH hadde også ringt på formiddagen i følge VG.
"Ifølge VGs opplysninger ringer flere familiemedlemmer Anne-Elisabeth Hagen denne formiddagen uten å få svar. Deriblant ektemannen Tom Hagen, som gikk inn kontordøra like over klokken 9 denne morgenen"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1n8ykG/mener-aa-vite-naar-anne-elisabeth-hagen-ble-tatt

Kan politiet ved undersøkelser av en telefon finne ut om noen har vært inne på telefonen og slått av ringelyden og også finne ut når det ev ble gjort?

"Telefon-undersøkelser viser at Anne-Elisabeth Hagen på et tidspunkt tidlig på formiddagen slutter å svare omgivelsene." (fra VG-artikkelen over).
Betyr dette at AE ev besvarte telefonanrop tidligere denne formiddagen og at ringelyden var på i den perioden AE svarte omgivelsene?
"Å svare omgivelsene" kan jo også bety å sende tekstmeldinger. Har det stått i noen artikler at AE mottok og svarte på telefonanrop tidligere denne formiddagen/morgenen?

Politiet har nok undersøkt AE's telefonrutiner grundig. Hva tenker politiet hvis hun f.eks til vanlig hadde flere telefonsamtaler på morgenen og frem til kl 9:14, og hvis hun på forsvinningsdagen hadde kun 1 telefonsamtale (9:14-samtalen) og ev kommuniserte kun med sms o.l. tidligere den dagen?
Det har stått i en artikkel at AE var i telefonisk kontakt med en eller flere tidligere på formiddagen. Telefonisk kontakt kan være tekstmeldinger, bildemeldinger eller telefonsamtaler. Det må være en grunn til at det ikke blir presisert hva denne telefoniske kontakten besto av.
"VG er også kjent med at Anne-Elisabeth Hagen skal ha vært i telefonisk kontakt med ett eller flere familiemedlemmer denne dagen. Men om det var noen av disse som sist snakket med henne, er ikke kjent."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEov95/telefonsamtale-sentral-i-etterforskningen-skal-vaere-siste-sikre-livstegn
Senast redigerad av POlROT 2019-12-05 kl. 09:11.
Citera
2019-12-05, 09:28
Medlem
Citat:

Det fikk jeg ikke med meg da jeg leste innlegget ditt tidligere. Beklager! Var det også beskrevet at ringelyden var på eller om telefonen ev var stilt på lydløs?

Ettersom Skansen og AE hadde en avtale, er det ikke utenkelig at Skansen kan ha vært nært huset da han ringte til AE. Kanskje han ev hadde ringt på døren først, og da AE ikke kom og åpnet så forsøkte han å ringe til henne?
Senast redigerad av POlROT 2019-12-05 kl. 09:32.
Citera
2019-12-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ettersom TH hadde ringt til AE etter at han kom hjem uten å få svar, kan det bety at AE's telefon ikke hadde ringelyden påslått på det tidspunktet? Han burde vel ha hørt at telefonen hennes ringte hvis han var inne i huset da han ringte til AE's telefon dersom ringelyden var påslått?
"Like etter klokka 14 hadde han ringt politiet og fortalt at kona var borte da han kom hjem. At han hadde lett etter henne i flere timer, og at han ikke hadde fått svar da han ringte på mobilen hennes."

"Ifølge VGs opplysninger ringer flere familiemedlemmer Anne-Elisabeth Hagen denne formiddagen uten å få svar. Deriblant ektemannen Tom Hagen, som gikk inn kontordøra like over klokken 9 denne morgenen"

Kan politiet ved undersøkelser av en telefon finne ut om noen har vært inne på telefonen og slått av ringelyden og også finne ut når det ev ble gjort?

"Telefon-undersøkelser viser at Anne-Elisabeth Hagen på et tidspunkt tidlig på formiddagen slutter å svare omgivelsene." (fra VG-artikkelen over).
Betyr dette at AE ev besvarte telefonanrop tidligere denne formiddagen og at ringelyden var på i den perioden AE svarte omgivelsene?
"Å svare omgivelsene" kan jo også bety å sende tekstmeldinger. Har det stått i noen artikler at AE mottok og svarte på telefonanrop tidligere denne formiddagen/morgenen?

Politiet har nok undersøkt AE's telefonrutiner grundig. Hva tenker politiet hvis hun f.eks til vanlig hadde flere telefonsamtaler på morgenen og frem til kl 9:14, og hvis hun på forsvinningsdagen hadde kun 1 telefonsamtale (9:14-samtalen) og ev kommuniserte kun med sms o.l. tidligere den dagen?
Det har stått i en artikkel at AE var i telefonisk kontakt med en eller flere tidligere på formiddagen. Telefonisk kontakt kan være tekstmeldinger, bildemeldinger eller telefonsamtaler. Det må være en grunn til at det ikke blir presisert hva denne telefoniske kontakten besto av.
"VG er også kjent med at Anne-Elisabeth Hagen skal ha vært i telefonisk kontakt med ett eller flere familiemedlemmer denne dagen. Men om det var noen av disse som sist snakket med henne, er ikke kjent."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEov95/telefonsamtale-sentral-i-etterforskningen-skal-vaere-siste-sikre-livstegn

Når jeg tenker meg om, høres det logisk ut at TH gikk ut av huset før han forsøkte å ringe til AE, dersom han hadde lest trusselbrevet (der det ble informert om overvåkning) før han forsøkte å ringe. Og da trenger han ikke å ha greid å hørt telefonen hennes ringe (hvis ringelyden var på).
Citera
2019-12-05, 10:03
Medlem
Jeg hadde nok også kommet til å lett gjennom hele huset og samtidig ringt til hennes telefon for å prøve å lokalisere hvor hun ev var i tilfelle hun befant seg i huset og befant seg sammen med telefonen, dersom jeg ikke allerede hadde funnet telefonen hennes. Da ville jeg fortsatt med å lete etter henne i huset rom for rom uten å ringe.
Senast redigerad av POlROT 2019-12-05 kl. 10:07.
Citera
2019-12-05, 12:10
Avslutad
Citat:
Siktelsen kommer senest i løpet av januar 2020 tror jeg bestemt

Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Cthulhu
Jeg får ikke sove.
Det blir nok ikke noen oppklaring uten et lik. Og det finner de ikke denne vinteren. Tror ikke de sitter på noe fellende på noen måte.

Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten

Jeg vedder 1000kr på at ingen er siktet innen utgangen av februar
Helt håpløst er det nok ikke.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAO7jm/loerenskog-forsvinningen-kan-ha-avsloert-dna-profilen-til-ukjent-gjerningsperson
Citat:
En til nå ukjent DNA-profil kan bidra med å løse Lørenskog-mysteriet. Sporet er avsatt på en helt sentral del av åstedet i Sloraveien.
Citat:
En ukjent DNA-profil vil ikke finnes i spor- eller DNA-registrene til Kripos . Det betyr at den personen DNA-et tilhører ikke har en kriminell bakgrunn som gjør at vedkommende er blitt registrert i disse registrene.
Citat:
Det er uklart for VG om DNA-profilen politiet sitter på er en såkalt fullstendig eller ufullstendig profil.
Begrepet DNA-profil brukes om informasjon fra flere områder av DNA-tråden. De første DNA-profilene som ble lagt i DNA-registeret var med informasjon fra ti områder fra arvestoff-molekylet.
Citera
2019-12-05, 13:01
Medlem
Citat:

Dro TH hjem fordi han var bekymret for sin kone? Var dette kun grunnet ubesvarte anrop, eller skulle hun vært et sted og ikke dukket opp?
"Ifølge VGs opplysninger ringer flere familiemedlemmer Anne-Elisabeth Hagen denne formiddagen uten å få svar."
Hvis det var mange ubesvarte anrop tenker jeg i retningen at hun ikke dukket opp til et avtalt møte, og at det vekket ekstra stor bekymring.
De var på teater kvelden før, kanskje ble telefonen skrudd på lydløs, og hun glemte å skru lyden på igjen etterpå?
Citera
2019-12-05, 13:50
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Dro TH hjem fordi han var bekymret for sin kone? Var dette kun grunnet ubesvarte anrop, eller skulle hun vært et sted og ikke dukket opp?
"Ifølge VGs opplysninger ringer flere familiemedlemmer Anne-Elisabeth Hagen denne formiddagen uten å få svar."
Hvis det var mange ubesvarte anrop tenker jeg i retningen at hun ikke dukket opp til et avtalt møte, og at det vekket ekstra stor bekymring.
De var på teater kvelden før, kanskje ble telefonen skrudd på lydløs, og hun glemte å skru lyden på igjen etterpå?

Dette har jeg ingen kilde på, men ryktene skal ha det til at hun hadde en avtale om å møte en av døtrene senere på dagen.

Når mor ikke dukket opp til avtalen og ikke svarte på telefonen ringte datteren til far som var på jobb, han prøvde også å ringe flere ganger uten å få svar, så dro han tidlig hjem fordi de/han ble bekymret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in