2019-12-05, 10:36
Medlem
Belavias avatar
Minns ett gammalt program av "På spåret" som då leddes av Ingvar Oldsberg, gissningsvis från 90-talet.

Hursomhelst, Hoa Hoa Dahlgren var en av de tävlande och som alltid var hans munläder så levande och uttrycksfullt.

Vid ett tillfälle i programmet berättade han en rolig anekdot till allas förtjusning, och Oldsberg undrade skrattandes när i tiden det lustiga hade utspelat sig, varpå Hoa-hoa svarade:

"Ja, vad fan, det var väl för en 10-15 bast sen"

Hoa Hoa använder alltså ordet i en annan bemärkelse än vad jag annars bruka höra det som. Nämligen i sammanhang då man anger åldern för någon, exempelvis: "Grabben är för fan 20 bast"

Hade Hoa Hoa rätt här? Kan ordet betyda "år" i största allmänhet? Jag trodde det rörde sig specifikt om ålder på någon/något(främst människor)
Senast redigerad av Belavia 2019-12-05 kl. 10:53.
Citera
2019-12-05, 10:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Minns ett gammalt program av "På spåret" som då leddes av Ingvar Oldsberg, gissningsvis från 90-talet.

Hursomhelst, Hoa-hoa Dahlgren var en av de tävlande och som alltid var hans munläder så levande och uttrycksfullt.

Vid ett tillfälle i programmet berättade han en rolig anekdot till allas förtjusning, och Oldsberg undrade skrattandes när i tiden det lustiga hade utspelat sig, varpå Hoa-hoa svarade:

Hoa-hoa använder alltså ordet i en annan bemärkelse än vad jag annars bruka höra det som. Nämligen i sammanhang då man anger åldern för någon, exempelvis: "Grabben är för fan 20 bast"

Hade Hoa-hoa rätt här?
Bast=Stockholmslang för år.
Så Hoa.Hoa har helt rätt.
Citera
2019-12-05, 10:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Hursomhelst, Hoa-hoa Dahlgren var en av de tävlande och som alltid var hans munläder så levande och uttrycksfullt.

Hoa-hoa använder alltså ordet i en annan bemärkelse än vad jag annars bruka höra det som. Nämligen i sammanhang då man anger åldern för någon, exempelvis: "Grabben är för fan 20 bast"

Hade Hoa-hoa rätt här? Kan ordet betyda "år" i största allmänhet? Jag trodde det rörde sig specifikt om ålder på någon/något(främst människor)

Som Serung skriver är bast slang för år, så det är helt korrekt. Att det sedan nästan uteslutande används om en persons ålder är en annan sak.
Citera
2019-12-05, 10:42
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Bast=Stockholmslang för år.
Så Hoa.Hoa har helt rätt.

Där ser man. Hoa-hoa har sällan fel. Allmänbildad jävel det där.
Citera
2019-12-05, 10:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Hade Hoa-hoa rätt här? Kan ordet betyda "år" i största allmänhet? Jag trodde det rörde sig specifikt om ålder på någon/något(främst människor)

Det kan ju även betyda "fylla" som i fylla år.

"Kalle bastar 50 i år".
Citera
2019-12-05, 10:49
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Som Serung skriver är bast slang för år, så det är helt korrekt. Att det sedan nästan uteslutande används om en persons ålder är en annan sak.

Kul! Jag ska fan börja använda ordet på det sättet, det ligger skönt i munnen på något sätt. Jag har varit medlem på flashback i snart 5 bast, så jag kan med rätta lägga mig till med lite "excentriskt" språkbruk!
Citera
2019-12-05, 11:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hoa Hoa satt även som bisittare när det körde wrestling på TV för många år sen. Även där klämde han ur sig ett par underbara kommentarer, ska tilläggas att de flesta handlade om stora bröst, bögar och annat fjoll.

Har för mig att det finns en hel tråd här på FB om hans kommentarer, bara att googla.
Citera
2019-12-05, 11:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Bast kommer, som så många andra gamla slangord, från romani. Alltså från zigenar- och tattarkulturerna.
Citera
2019-12-05, 11:13
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Anvander mig alltid utav "bast" for ar, precis som jag anvander "tricken" for tunnelbanan, "dinkan" for klockan, "kvarta" for sova, "dega" for betala, "bulle" for taxi, "kran" for nasa osv osv...

Ar man fodd och uppvuxen i Stockholm sa ar man.
Citera
2019-12-05, 12:04
Medlem
Citat:
Kul! Jag ska fan börja använda ordet på det sättet, det ligger skönt i munnen på något sätt. Jag har varit medlem på flashback i snart 5 bast, så jag kan med rätta lägga mig till med lite "excentriskt" språkbruk!
Nja, bara om du är ståckhålmare. Låter fel när utsocknes använder slangspråket .
Citera
2019-12-05, 12:10
Medlem
Startar en tråd om detta .. TS måste vara extremt uttråkad, eller korkad. Säkert både och.
Citera
2019-12-05, 12:12
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Nja, bara om du är ståckhålmare. Låter fel när utsocknes använder slangspråket .

Men jag är ju för fan stockholmare. Har alltid sagt "bast" i betydelsen av ålder på en person(Kille på 30 bast tex). Men det är just att använda ordet i utökad bemärkelse som är ovanligt för mig(Det är 10 bast sedan jag flyttade från Stockholm tex).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in