2019-12-05, 10:03
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det skulle vara jävligt svårt att spola ner kroppsdelar i exempelvis muggen, men han kanske dumpade styckade delar i soprummet antingen för att transportera vidare vis senare tillfälle eller för de förpackade delarna skulle gå med sophämtningen till tippen.
Då hade vi fått besked om att polisen hittat fler/ alla delar nu. De har gått igenom soprummet
Citera
2019-12-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
Absolut, men det där är inte en omhäktning utan begäran om förlängd åtalstid. Det är en process som måste beslutas om av TR. Begäran om omhäktning kan de inte neka. Men i princip har du rätt. Finns det inget att tillägga så förlänger man åtalet månadsvis. Allt beror på hur omfattande brottet är.

Nu har ju Tishk* själv begärt att han vill ha omhäktning för att han vill komma till tals, så det är inte säkert att det blir förlängd åtalstid till 3 januari.
Det du skriver om att han själv begärt detta, stämmer inte på en enda punkt:

Efter begäran om åtalsförlängning kommer en ny häktningsförhandling sannolikt hållas på fredag.
Det ser inte ut som att han kommer medge åtalsförlängning utan han verkar vilja komma till tals vid en omhäktningsförhandling, säger åklagare Jim Westerberg.

(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPJJa5/misstanken-har-mordades-wilma-17)
Citera
2019-12-05, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det nu är en amerikansk patriot inblandad i detta så kan det ju vara någon som bor i Sverige eller har varit i Sverige. Att hen skulle åka hit från USA bara för att mörda Wilma verkar ytterst osannolikt. Jag tror aldrig jag har hört talas om ett mord där en privatperson har mördat en annan och motivet endast har varit avvikande politiska åsikter. Att aktiviteten på kontot har upphört efter Wilmas försvinnande kan ju bero på att den som har kapat kontot har sett på löpsedlarna att hon har försvunnit och därför inte vågat röra det mer. Det kan ju också vara så att det är MGM som är patrioten, hur märkligt det än kan låta. Har du tipsat polisen om dina teorier? Men de är väl här inne och läser så det kanske inte behövs.

Men varför skulle en kurd agera amerikansk patriot? Kurder är ju inte amerikavänner eller Trump-sympatisörer direkt... Verkar väldigt konstigt.
Citera
2019-12-05, 10:09
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Efter begäran om åtalsförlängning kommer en ny häktningsförhandling sannolikt hållas på fredag.
Det ser inte ut som att han kommer medge åtalsförlängning utan han verkar vilja komma till tals vid en omhäktningsförhandling, säger åklagare Jim Westerberg.

Jag rörde ihop begreppen.

Men det var det jag menade, han vill ha förhandling på fredag inte 3 januari. Att MGM inte medger den förlängda tiden utan att de ville ha det enl. 14-dagars p.ga. detta.

Är vi överens då? (Även om min juridiska kompetens har varit undermålig)
Citera
2019-12-05, 10:11
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Precis, blir ju förvisso lyckta dörrar, men kanske något som polis och åklagare kan jobba vidare med.

Källa om någon annan vill läsa:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op19JE/wilmas-misstankte-mordare-flyttad-till-rattspsyk

Citat:
Ok, jag tolkar inte ABs text exakt som du. Du framställde det som om MGM begärt omhäktning för att komma till tals.
Jag läser att det blir omhäktning och då vill han komma till tals.
Det kan även innebära att han vill motsätta sig något eller hävda sin oskuld.
Citera
2019-12-05, 10:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanusBanus
Vilken kultur pratar du om?

Är du kurd? Jag är det, och från samma område som MGM.
Fru- och flickvänsmördare är absolut inte accepterade eller respekterade i våran region.
Tvärtom så förstör det hela familjens anseende om sonen är en mördare.
Och det är nog pga dessa konsekvenser som pappan antagligen gått extrema längder för att sonen inte ska stämplas som mördare.
Somliga här vill istället få det till att de ska ha dödat henne för att rädda sin heder.......hah!

Förövrigt så verkar användaren Komment1 ha bra koll på de involverade, medan du, ballobas, verkar bara vara en pajas som är här av syftet att missleda och få uppmärksamhet.
Det där stämmer rätt bra in med vad jag själv spekulerat om tidigare. Att ett eventuellt hedersmotiv inte var aktuellt vid själva mordet, men kan ha spelat in senare. Båda när pappan/släkten hjälpt till att undanröja kroppen, men även avseende killens vägran att erkänna (för att inte dra in släktingarna som medskyldiga).
Citera
2019-12-05, 10:12
Medlem
Citat:

Chilla,du bara spampostar och oftast blir det fel. Att MGM inte vill ha åtalsförlängning betyder exakt samma sak som att MGM vill ha en omhäktningsförhandling där han motsätter sig åtalsförlängning.
Citera
2019-12-05, 10:13
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:

Du ser ju här att även åklagaren skiljer på dessa processer, precis som jag var inne på innan du rättade mig.

Eller tolkar vi detta olika. Min tolkning är att han har ett trängande behov att tala om något i rätten och vill inte vänta till efter jul/nyår?
Citera
2019-12-05, 10:15
Medlem
Citat:
Jag rörde ihop begreppen.

Men det var det jag menade, han vill ha förhandling på fredag inte 3 januari. Att MGM inte medger den förlängda tiden utan att de ville ha det enl. 14-dagars p.ga. detta.

Är vi överens då? (Även om min juridiska kompetens har varit undermålig)

Det handlar om att han inte vill ha omhäktning överhuvudtaget! Han kommer inte medge detta. Däremot vill han komma till tals under häktesförhandlingen. Förutom hans önskemål om just det (vad det nu handlar om han vill prata om), så kommer han inte medge någon åtalsförlängning/omhäktning. Detta spelar ingen roll eftersom det är häktesdomaren som avgör detta.

Tillägg: jag lägger ner diskussionen. Vi tolkar olika.
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-05 kl. 10:17. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-05, 10:15
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Ok, jag tolkar inte ABs text exakt som du. Du framställde det som om MGM begärt omhäktning för att komma till tals.
Jag läser att det blir omhäktning och då vill han komma till tals.
Det kan även innebära att han vill motsätta sig något eller hävda sin oskuld.
Nu ser jag att vi är tre som talar om varandra, men det jag menade var att han inte medger åtalsförlängning en månad utan vill ha en förhandling "snarast möjligt". Så?
Citera
2019-12-05, 10:16
Medlem
JustLikeMoneys avatar
Citat:
Det handlar om att han inte vill ha omhäktning överhuvudtaget! Han kommer inte medge detta. Däremot vill han komma till tals under häktesförhandlingen. Förutom hans önskemål om just det (vad det nu handlar om han vill prata om), så kommer han inte medge någon åtalsförlängning/omhäktning. Detta spelar ingen roll eftersom det är häktesdomaren som avgör detta.
Ok, så kanske det är, då har jag misstolkat det.

Han lär inte ha en chans i helvetet att slippa bli omhäktad.

Sorry för spam och ev misstolkning.
Citera
2019-12-05, 10:17
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Då hade vi fått besked om att polisen hittat fler/ alla delar nu. De har gått igenom soprummet
Beror väl på när det var soptömning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in