Citat:
Ursprungligen postat av
vanartad
Personligen tror jag att SD skulle vinna på AfS tar sig in i Riksdagen, då dessa kommer kunna utgöra åskledare mot all kritik mot SD (läs invandringskritik).
AfS har dessutom en betydligt mer höger-inriktad ekonomisk politik. Jag tror man begår ett stort misstag att enbart betrakta GAL-TAN-skalan, då Höger-Vänster-skalan definitivt inte spelat ut sin roll.
Jag håller med, men det är kostsamt om de blir ett nationalistiskt F! och hamnar 3,12 %, som vänster förlorade 2014.
Bättre om ett nationalistiskt parti till vänster som ÖP eller delar av K kommer in i riksdagen då de tar vänsterröster. Men visst, SD som ett stort mittenparti och ett litet parti till vänster och AfS till höger så får ju SD en väldigt stark ställning i riksdagsomröstningar som berör immigration. Om då L och MP har åkt ur också......... SD kan ha minoritetsregering med hoppande majoritet, kanske räcker med M
eller KD för riksdagsmajoritet med de två ytterpartierna med sig i migrationsfrågor. Nu dagdrömmer jag igen........
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Sen kommer ju Jimmie troligen också ha trumfkortet att leda största partiet, och därmed egentligen vara den givna statsministerkandidaten. Den posten plus övriga statsrådsposter kan han ju sälja på auktion till de andra två i utbyte mot att politiken får en extra hög SD-halt. Strategiskt är det nog bäst att släppa det till de andra två, så att SD får glida på samma räkmacka som DF gjorde i en massa år med stor makt men utan regeringsansvar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Napoleon.Snowball
Att ge bort också de övriga stadsrådsposterna tror jag vore dumt. SD måste in i regeringen.
SD måste in i regeringen annars ändras ingenting; institutioner, myndigheter, utnämningsrätten, domare till högsta domstolen, högskolan, rättsväsendet, SVT, SR, alla bidrag till vänsterliberala (Näthatsgranskaren, Expo, jagärhär, vänstermedia, liberal media, olika flyktinggrupper, som muslimska organisationer, ). Endast i regeringen kan man ändra samhället i grunden. M klarar det inte, och vill det inte. De kanske ökar bidragen till de som de som de ser som "liberala". Lita inte på någon som har liberal i sin ideologiska självbeskrivning. Vi har facit i Reinfeldt, vänstern stärkte sitt grepp om institutionerna under hans 8 år. Jag är inte så säker på att en M + KD-regering är bättre än den nuvarande faktiskt. SD borde fälla en sådan regering också.