2019-12-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nja alltså den stora undersökningen brukar göras efter att rättegången dragit igång. Det måste nämligen finnas övertygande bevisning eller ett erkännande för att den ska få göras. Så den brukar nästan alltid göras strax innan straff ska meddelas.

Däremot gör man säkert den lilla p7an. Men den tar inte länge. Han sitter inte där för dens skull, eftersom han flyttades för så länge sedan. Den skulle varit klar, med råge.
Stämmer inte riktigt. Jack åkte in på rättspsyk i nästan 6 veckor (efter mordet på Peter Plax) - den tog lite längre tid om jag minns rätt - innan huvudförhandlingen tog vid. Men visst har du rätt, i regel gör man den efter förhandlingen och innan domen. Men inte alltid.

Just nu sitter han redan på rättspsyk - och man gör P7:an i häktet. Med tanke på att han visat "tecken" på psykisk sjukdom, enligt media, och han nu befinner sig på rättspsyk så gör de med all säkerhet den stora sinnesundersökningen nu.

MEN - det är bara min tolkning. Vi får se vad som är riktigt så småningom.
Senast redigerad av Picasso2 2019-12-04 kl. 20:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Japp, mellan 4 och 6 veckor. Jag tror inte de gör enbart p7:an som är till för att utröna om han verkligen behöver den stora sinnesundersökningen. P7:an är en timmes samtal i princip med lämplig psykiatriker. Men tror dom hoppar över den och går direkt på den stora. Om de nu inte gjort paragraf 7-undersökningen redan i häktet. Men jag har inte läst något om att de gjort en sådan.

1 timme fick jag reda på nu
Citera
Medlem
Clock10s avatar
Känns som en husrannsakan kommer sent eller har jag missat något? Den första platsen jag hade letat efter spår i sånt här fall hade varit pojkvännens lägenhet.
Citera
2019-12-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsipananka
Inte om han är psykopat. Psykopater är experter på att manipulera sin omgivning. Detta är ett taktiskt drag. Jag tror inte alls att han mår dåligt. Tvärtom.
Man ska inte underskatta idioter/psykopater och löst folk.

Detta är kanske planerat, han kanske vill hamna där!
Citera
2019-12-04, 20:37
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Stämmer inte riktigt. Jack åkte in på rättspsyk i nästan 6 veckor - den tog lite längre tid om jag minns rätt - innan huvudförhandlingen tog vid. Men visst har du rätt, i regel gör man den efter förhandlingen och innan domen. Men inte alltid.

Nekade han eller erkände han brottet? Alltså man kan sitta på rättspsyk från dag 1 om behov finns, däremot gör man inte den stora undersökningen innan antingen erkännande finns eller efter huvudförhandling. Finns även fall där bevisningen varit så överväldigande så man kan göra den tidigare, utan erkännande. Men det gäller inte i detta fall, han nekar ju.
Citera
2019-12-04, 20:38
Medlem
Citat:
Du har en poäng där. Han kan inte varit direkt utåtagerande utan något har kommit peu om peu. Nå, nu har han tvångströja på sig (bildligt talat) och kommer vara bevakad dygnet runt. Vilket är alldeles förträffligt med tanke på förundersökningen.
En undran som dyker upp i min skalle, det var ju bara några dagar sedan man lät meddela att han hade fortsatt fulla restriktioner. Blir inte detta svårt att genomföra om han vistas på en rättspsykiatrisk avdelning i stället för häkte? Där finns väl inte isolering på samma vis?
För det andra tror vi han är kapabel och slipad nog att spela galen osv för att omplaceras och på så vis undkomma dessa restriktioner? Vilken är sannolikheten att han skulle lyckas "fejka" sig till detta?
Sedan var det någon som skrev här i kväll (sorry att jag ej minns vem) att vårdpersonal inte har sekretess. Det är fel! Frågan är bara om vården lyckas hålla käft lika bra som polisen..? Återstår att se.
Citera
2019-12-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nekade han eller erkände han brottet? Alltså man kan sitta på rättspsyk från dag 1 om behov finns, däremot gör man inte den stora undersökningen innan antingen erkännande finns eller efter huvudförhandling. Finns även fall där bevisningen varit så överväldigande så man kan göra den tidigare, utan erkännande. Men det gäller inte i detta fall, han nekar ju.
Han erkände ju redan i telefon till 112. Ja, vi får väl se vad som händer nu. Ingen idé att sitta och bråka om det här eftersom varken du eller jag har insyn i just detta ärende. Men till syvende og sidst så finns det alltid undantag. Detta kanske är just ett sånt? Men jag har ju faktiskt inte en aning.
Citera
2019-12-04, 20:40
Medlem
Citat:
Inte på rättspsyk - det har jag mycket svårt att tro. Då skulle det sitta poliser vid varje dörr? Det är inte ett sjukhus i sjukhusmiljö. Det fungerar, eller ska fungera, som ett fängelse. Om jag förstått rätt. Med vakter och plitar och hela biddevitten.

OK, har läst på
Citera
2019-12-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger
En undran som dyker upp i min skalle, det var ju bara några dagar sedan man lät meddela att han hade fortsatt fulla restriktioner. Blir inte detta svårt att genomföra om han vistas på en rättspsykiatrisk avdelning i stället för häkte? Där finns väl inte isolering på samma vis?
För det andra tror vi han är kapabel och slipad nog att spela galen osv för att omplaceras och på så vis undkomma dessa restriktioner? Vilken är sannolikheten att han skulle lyckas "fejka" sig till detta?
Sedan var det någon som skrev här i kväll (sorry att jag ej minns vem) att vårdpersonal inte har sekretess. Det är fel! Frågan är bara om vården lyckas hålla käft lika bra som polisen..? Återstår att se.
Du kan vara lika väl isolerad där som i vilket häkte som helst? Tänk på att det är farliga brottslingar som sitter där. Är man inte för en stor rättspsykiatrisk undersökning, och fortfarande är häktad med restriktioner, så lär det hållas där också. Eller om han hamnar på psyk överhuvudtaget, som häktad med restriktioner.
Citera
2019-12-04, 20:45
Medlem
Cedderiks avatar
Citat:
Han erkände ju redan i telefon till 112. Ja, vi får väl se vad som händer nu. Ingen idé att sitta och bråka om det här eftersom varken du eller jag har insyn i just detta ärende. Men till syvende og sidst så finns det alltid undantag. Detta kanske är just ett sånt? Men jag har ju faktiskt inte en aning.
Har han ringt 112?? Och erkännt?? 😳
Citera
2019-12-04, 20:45
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Som sagt, då får man göra den stora i det fallet för att man hade ett erkännande då.

Denna snubben nekar fortfarande enligt hans advokat.

Det är solklara regler om detta. Den stora görs också därför alltid i samband med rättegången, i dom fall man inte har ett erkännande. Så jag kan sätta en av mina pungkulor på att man inte gör den stora redan nu.
Citera
2019-12-04, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Tar de så lång tid för den undersökningen?

RPU tar normalt 4-6 veckor men innan en sådan kan komma till stånd görs en P7 (sk liten sinnesundersökning) då en läkare talar med mt i någon timme för att bedöma om en grundlig undersökning (RPU) ska rekommenderas. Så minst en P7 kommer han nog att få genomgå medan han är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in