2019-12-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Du menar alltså att åklagaren ljuger? Han är flyttad till rättspsyk för flera dagar sedan på grund av beteenden i häktet och vid förhör där. Allt detta enligt åklagaren. Varför skulle denne ljuga om det?

Finns att läsa här https://www.aftonbladet.se/a/Op19JE

"Det är på grund av dessa tecken han har behov att vistas där. Förflyttningen skedde ett antal dagar sedan"

Vet inte hur vanligt det är att man spenderar typ en vecka på rättspsyk om detta bara vore en P7 undersökning som du är inne på.

Nej, en P7 undersökning tar 1-2 timmar. Däremot en stor som ev sker efter åtal eller senare tar ca 4 veckor då man normalt är inlagd på rättspsyk.
Citera
2019-12-04, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Mkt möjligt! Men inom den typen av psykvård finns också låsta avd. Tex om man är en fara mot sig själv eller andra.
Du kan inte sätta vemsom med vemsom
Hur kan man bli psyksjuk på två veckor?
Citera
2019-12-04, 20:26
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Är det inte så att de kommer passa på att göra en rättspsykiatrisk undersökning på honom nu? Då blir han kvar ca 4 veckor.

Nja alltså den stora undersökningen brukar göras efter att rättegången dragit igång. Det måste nämligen finnas övertygande bevisning eller ett erkännande för att den ska få göras. Så den brukar nästan alltid göras strax innan straff ska meddelas.

Däremot gör man säkert den lilla p7an. Men den tar inte länge. Han sitter inte där för dens skull, eftersom han flyttades för så länge sedan. Den skulle varit klar, med råge.
Citera
2019-12-04, 20:27
Medlem
En ny teori här då!
mgm har ihjäl w.. ringer pappsen som säger, åk hit lämna nyckel stanna här, jag tar hand om det där,
du jobbar som vanligt vi begraver henne.. mgm blir häktad och är säker på att pappsen stått för sitt ord och begravt, men inser när foto av fynd att det inte alls gått till som han blev lovad...
därmed bryter ihop, har en story att berätta att han kan gå med för vållande, griftefriden får pappsen ta.
bara en vild teori men..eftersom tvitter kontot även skrev where is she.. så kanske han faktiskt inte vet var hans flickvän ( I hans huvud ) är. Det kanske kommer fram att han ville ringa polisen men inte fick, et beror på vem som är den mest psykiskt störda i den familjen.. som sagt spånar lite teorier bara.
Citera
Medlem
Citat:
Är det inte så att de kommer passa på att göra en rättspsykiatrisk undersökning på honom nu? Då blir han kvar ca 4 veckor.

Det är den lilla undersökningen de begärt. Då tar den en timme ca.

Om den visar på att han är psykiskstörd så görs den stora undersökningen. Du får inte blanda äpplen med päron.

https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Citera
Medlem
m00nlights avatar
Fasiken vilket hemlighetsmakeri av vad han säger och gör.. Undra vad han gör som gjort att han behöver rättspsyk.
Citera
2019-12-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Tar de så lång tid för den undersökningen?

En timme för den lilla som åklagaren har begärt. https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/
Citera
2019-12-04, 20:28
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis!! Förvånad att ingen annan läste det eller nappade på det.

Det är inte ofta man läser att en MGM vill ”uttala sig”.
Så det är ju rätt intressant.
Att han vill komma till tals.
Han nekar ju till brott.
Vad är det han inte kunnat uttrycka i förhör?
Är han ”ditsatt ”eller är det en racistisk komplott riktad mot kurder?
Eller ska han outa någon?
Eller bara att likt pappa få säga att han är ”ooskyyyldiiig”...

Fast eftersom ÅK säger att bevisläget stärkts så antar jag att de har teknisk bevisning i form av såväl digitala som biologiska spår.

Jag tror det handlar om att han vill ta möjligheten att ventilera en snyftvals om att han är faktiskt oskyldig och att det är allt för psykiskt tärande att sitta på häktet varför han nu har flyttats över till psyk.
Således inget dramatiskt men ett försök att skapa ett intryck inför kommande rättegång.
Rätten lyssnar till argumenten och beslutar sen att omhäkta.

Självklart pressas han hårt i förhör så länge kroppen saknas.
Ett erkännande tror jag definitivt inte på då det skulle vara väsentligt lättare att göra det i förhör.

När det gäller polisens arbete så påstås det från åklagarens sida att bevisen har stärkts.
Fullt möjligt att elektronisk bevisning har tillkommit. Brukar ju vara populärt bland mördare att likt en träskalle googla på förhand exempelvis: Straff för mord,hur stycka en kropp....

Likväl så tror jag att det fortsatt är svettigt för åklagaren. Ingen kropp = Ingen dödsorsak.
Inget erkännande från GM = endast stödbevisning,indicier.
Blir det för stökigt med indicier för GM så kan ett erkännande av brott mot griftefriden ge ett visst andrum....

Det positiva så här långt är att polisen är utmärkt skickliga i denna utredningen på att inte läcka till media.
Citera
2019-12-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Tar de så lång tid för den undersökningen?

Japp, mellan 4 och 6 veckor. Jag tror inte de gör enbart p7:an som är till för att utröna om han verkligen behöver den stora sinnesundersökningen. P7:an är en timmes samtal i princip med lämplig psykiatriker. Men tror dom hoppar över den och går direkt på den stora. Om de nu inte gjort paragraf 7-undersökningen redan i häktet. Men jag har inte läst något om att de gjort en sådan.
Citera
2019-12-04, 20:31
Medlem
Marsipanankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Har pojkvännen styckmördat Wilma är det fullt naturligt att han såhär dax mår lite risigt

Inte om han är psykopat. Psykopater är experter på att manipulera sin omgivning. Detta är ett taktiskt drag. Jag tror inte alls att han mår dåligt. Tvärtom.
Man ska inte underskatta idioter/psykopater och löst folk.
Citera
2019-12-04, 20:32
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Japp, mellan 4 och 6 veckor. Jag tror inte de gör enbart p7:an som är till för att utröna om han verkligen behöver den stora sinnesundersökningen. P7:an är en timmes samtal i princip med lämplig psykiatriker. Men tror dom hoppar över den och går direkt på den stora. Om de nu inte gjort paragraf 7-undersökningen redan i häktet. Men jag har inte läst något om att de gjort en sådan.

Nej. Dom får inte göra så. Läs mitt förra svar till dig...
Citera
2019-12-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shookers
En timme för den lilla som åklagaren har begärt. https://www.rmv.se/verksamheter/rattspsykiatri/paragraf-7-undersokning/

Ja jag tänkte att de gick snabbare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in