2019-12-04, 14:12
Medlem
Labanoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
För oss som inte hinner läsa varenda inlägg, men ändå önskar följa med, kan du pricka ut platsen på en karta?

Här -> https://kartor.eniro.se/m/1xP7A

(Blåa markören)
Citera
2019-12-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Fast det är skillnad.

Att ta livet av en mördare är rättvist.
Att ta livet av en oskyldig är aldrig rättvist.
Likväl är någon som tar livet av en oskyldig, en ond mördare.
En som tar livet av samma mördare, är en god mördare, en rättvisans man.

Om Englas pappa slog ihjäl Anders Eklund, hade du sagt att han är lika ond som Eklund då?
En pedofil som våldtog, mördade och brände upp hans dotter?

Det går definitivt att rättfärdiga.

Samma sak här. En styckmördare som har ihjäl Wilma, går aldrig att rättfärdiga.
En fader som har ihjäl styckmördaren, går definitivt att rättfärdiga. Detta förstår t o m rättssystemet som lägger stor vikt vid omständigheterna och det emotionella stadie man hamnar i.

The good and the bad.
Det finns ingen moralisk rätt i att hämnas på en god mördare och det skulle heller aldrig ske om den fadern visste att sonen hade styckmördat en annan faders oskyldiga dotter. I 9/10 fall hade t o m pappan förstått att det var självförvållat, sen finns det alltid undantag.

Hämnd får aldrig tillbaka någon, men det kan dämpa hatet mot personen som gjorde det för när den personen är borta finns inget mer att göra. Och man vet att personen aldrig går fri eller kan unna sig ett gott liv - och framför allt vet man att rättvisan har vunnit. Man vet att den personen som valde att släcka en annan oskyldig persons liv aldrig kommer kunna leva och njuta av det liv som flickan förtjänade, men aldrig fick uppleva. Detta är rättvisa, och väldigt väldigt logiskt.
En god mördare. Jag provade att suga på den meningen ett tag men det smakade illa. Det finns inga goda mördare utan bara villiga. Man undrar hur många som personligen skulle ställa upp att döda sin anhöriges mördare. Att se och känna dödsångesten hos personen då giften denne hämnare blandade injicerades eller elen till stolen slås på, att personligen utföra dödstraffet och själv ta synden (om man nu är religös). Många skulle få en hel del mardrömmar och ytterligare ett ok till sorgen. Man lejer en villig mördare i tron att man slipper ansvaret och att handlingen är av godo. Många i USA sitter och tittar på under avrättningen i blodtörst men jag undrar hur kul det egentligen är om man i grunden är en god människa. Dö ska vi alla göra men att sitta livstid i fängelse är det få som gör så är det inte ett värre staff på många vis. Sätt dom samtidigt i arbete och se till att pengarna går till de anhöriga eller annat gott. I takt med ökande grov brottslighet har ju vårt land blivit tvungen att införa längre och hårdare straff. Det är bra men dödstaff och anpassa oss efter diktaturers metoder är nog fel även om vi importerar folk från dessa länder.

Hade dödsstraff verkligen varit avskräckande så mord i stort sett försvann så hade jag varit med på att införa det. Men många mord sker på detta vis, ett ögonblick av svartsjuka eller hat och två liv är förstörda. Andra sker ju naturligvis i ren ondska men att samhället svarar med ytterligare mord känns inte som lösningen. Det vore bättre att ta reda på orsakerna bakom och försöka ställa tillrätta, få ett bättre samhälle alla kan leva i utan att bruka ondska.

Nu skulle jag också känna blodtörst om något av mina barn mördades och fick jag skulle jag gärna vilja ha en stund men mannen, om jag skulle mörda honom vet jag inte men möjligen göra honom blind. Det är nog bra att samhället håller oss tillbaka i våra hämdbegär, ibland är det svårt att veta vad som är ont eller gott, om bara en enskild bär ansvaret. Se på vårt land, jag håller politiker ansvariga för många av morden som sker för det kom inte som en överaskning utan det var en risk dom tog.
Citera
2019-12-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Advokaten får inte säga ett knyst vilket man förstår från polisens sida yppandeförbud, han får heller ej ta emot hälsningar eller annat utifrån.. vilket han kanske hade räknat med, nu vill han föra talan för han vill ha ut ett budskap, som ändå inte kommer ut då de lär bli inom stängda dörrar!

ett alternativ är att han vill säga det han vet om allt, så arbetet med en rättegång kan starta, dvs utan kropp, kanske han vill bli dömd innan kroppen hittas? Kommer tusen tankar och anledningar i knoppen nu.

Nya åklagaren uttrycker sig lite amerikanskt äventyrligt, han verkar ha det problemet så fort han öppnar munnen.

Det är en vanlig omhäktesförhandling som MGM sätter sig emot, genom att göra så kan försvaret möjligtvis få lite mer info från åklagaren än om MGM skulle acceptera fortsatt häktning.
Citera
2019-12-04, 14:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då borde man inte gått ut initialt med att man kan tänka sig/hoppas att hon faktiskt fortfarande var vid liv. Nej, jag tror inte det finns någon film. Jag är övertygad om att mordet inte är så noga planerat. Detta har han kommit på samma dag, eller dagarna innan, pga svartsjuka. Tror jag i alla fall.
Uttryckte mig lite dumt då jag glömde skriva att jag inte direkt tror att det finns någon film på dådet utan min tanke är att det fanns någonting på sociala medier av något slag som gjorde att polisen så snabbt rubricerade det som misstänkt mord, redan på måndagen 18 nov (har jag för mig). Det är förstås bara en tanke/gissning från min sida. Hoppas att han var tillräckligt klantig för något sådant.

Det polisen sa var att de inte helt hade gett upp hoppet om att finns W vid liv och det är en nyansskillnad där anser jag. "Misstänkt" är väl något de alltid skriver initialt och de kan inte vara helt 100 procent säkra förrän de har hittat offret. Jag tror ju att polisen har varit tämligen säkra på att hon var mördad tidigt i utredningen men kan inte säga det rakt ut, bl a för anhörigas skull. Inte förrän de har en kropp (eller kroppsdel som otvivelaktigt säger att den de söker är död) i alla fall.

Vi får väl se.
Citera
2019-12-04, 14:22
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Från Aftonbladet idag
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPJJa5/misstanken-har-mordades-wilma-17

”Efter begäran om åtalsförlängning kommer en ny häktningsförhandling sannolikt hållas på fredag.
– Det ser inte ut som att han kommer medge åtalsförlängning utan han verkar vilja komma till tals vid en omhäktningsförhandling, säger åklagare Jim Westerberg.”

Undrar vad han vill säga då? Och varför vänta med att säga det istället för att prata nu?

Precis!! Förvånad att ingen annan läste det eller nappade på det.

Det är inte ofta man läser att en MGM vill ”uttala sig”.
Så det är ju rätt intressant.
Att han vill komma till tals.
Han nekar ju till brott.
Vad är det han inte kunnat uttrycka i förhör?
Är han ”ditsatt ”eller är det en racistisk komplott riktad mot kurder?
Eller ska han outa någon?
Eller bara att likt pappa få säga att han är ”ooskyyyldiiig”...

Fast eftersom ÅK säger att bevisläget stärkts så antar jag att de har teknisk bevisning i form av såväl digitala som biologiska spår.
Citera
2019-12-04, 14:25
Medlem
harperlees avatar
Var bodde Wilma då? Vem tog hand om henne? Varför kan ingen svara på detta?

"Stenkoll" är det väl ingen som har efterfrågat men att förvänta sig att man åtminstone någon gång varje dygn skall veta var ens minderåriga dotter befinner sig känns rimligt tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Rocca77
Wilma´s mamma är inte missbrukare, däremot så har de två kroniskt sjuka barn hemma som tar upp mycket tid.
Jag har sagt det tidigare, Wilma hade en bra relation med mamman och hon har inte drivit vind för våg.
Men vad gjorde du när du var 17 år? Hade dina föräldrar stenkoll på dig?
Citera
2019-12-04, 14:55
Avslutad
Ska försöka finna var bilden är tagen men då utan tekniker.
Citera
2019-12-04, 14:58
Medlem
Labanoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Ska försöka finna var bilden är tagen men då utan tekniker.
Se kartlänken jag postade en bit upp.
Citera
2019-12-04, 14:59
Medlem
monocerotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielo
Om källorna när säkra ... hur kan de veta detta?
MGM berättat?
Du får vänta tills fup är offentligt
Citera
2019-12-04, 15:08
Medlem
Bambambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monocerotis
Du får vänta tills fup är offentligt
Fick höra av personer som lyssnat på vad en granne i samma hus berättat om vad som gjorts och hur det sökts i och runt huset så ja, de har nog hittat bevis för att det är mordplatsen.
Citera
2019-12-04, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Ja, cuckismen är stark här. Svenska pappor bör uppfostra deras döttrar bättre i muslimfrågan. Kommer din dotter hem med en kurdisk pojkvän så har du misslyckats som förälder.

Du gör en stor grej av att MGMs etnicitet är just kurdiskt.
Visst, som kurd kan jag erkänna att det pga flera faktorer florerar en hel del psykiskt sjuka bland oss. De typerna är dock rätt enkla att känna igen. Som du sa, en 5 minuters konversation räcker.

Vad jag däremot finner lite ironiskt eller lömskt är att du skriver detta som assyrier. Frekvensen av mental ohälsa och psykopati är också extremt högt bland assyrier, jämfört med bland svenskar. Den assyriska kulturen skapar också extrem svartsjuka och kontrollerande män, vilket inte kan ha undgått dig. Det är inte heller svårt att hitta fall där syrianer eller assyrier mördat (ex)flickvännen eller (ex)frun.
Carla blev mördad av sin syrianska exman när hon började dejta en turk, som tycks ha varit mycket mer stabil än honom.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kv6dG5/fem-dodade--pa-en-manad
Syrianska prästsonen Bobel kastade ner exfrun från balkongen.
https://www.expressen.se/nyheter/han-kastade-sin-fru-fran-balkong-jagas/
Assyriern Sargon Edward Iskandar mördade frun och två barn.
(FB) Misstänkt trippelmord i lägenhet, Västra Frölunda Göteborg 2/9 2018

Dessa är bara de fall som jag känner till sen innan - det finns säkert en hel del andra - men redan vid tre är det överrepresentation.
Sociopati och våldsamt beteende är mycket mer förekommande bland MENA-, Kaukasien- och Balkan-folkslag än bland nordeuropéer, och assyrier är inte nåt undantag.

Vill man minimera risken att ens dotter mördas eller misshandlas av sin pojkvän/man så ska man utesluta assyrier med.

Själv tycker jag att det är mycket sundare och mer effektivt att se det individuellt. Martin Jonsson, Bobel och Tishko-typen är inte alltför svåra att känna igen och de finns inom alla etniciteter, även om proportionerna skiljer sig åt enormt. Det handlar dock inte bara om att känna igen typerna, utan även att ha självkänslan och livsglädjen för att hålla sig borta ifrån dem. Många av dessa tjejer vet om riskerna de utsätter sig för. Det handlar om självdestruktivitet, "daddy issues", låg självkänsla, trasig bakgrund osv. Tar man hand om sina barn och har man själv bra gener så brukar det ordna sig för barnen också.
Citera
2019-12-04, 15:10
Medlem
m00nlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambambi
Fick höra av personer som lyssnat på vad en granne i samma hus berättat om vad som gjorts och hur det sökts i och runt huset så ja, de har nog hittat bevis för att det är mordplatsen.

Usch, den känslan av att bo så nära en brottsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in