2019-12-04, 14:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Visst finns det en del problem men överlag är Sthlms bemedlade områden oerhört förskonade jämfört med resten av landet. Du kan leva i tex Danderyd och aldrig se en utomeuropeisk flykting i hela ditt liv.

Danderyd är inte med i de siffrorna. Danderyd räknas till Region Stockholm (F.d. Stockholms län), det är inte Stockholms kommun utan en egen kommun. Så Danderyd är inräknad i den stora ökningen för SD i övriga länet.

Men jag förstår vad du menar.
2019-12-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det behövs inga detaljanalyser för det här, att Kd fyrdubblades pga ändrad hållning till migrationen ifrågasätter nog ingen
Att de ”fyrdubblades pga ändrad hållning till migrationen” ifrågasätter rimligen alla eftersom de inte hade ändrat hållning till migrationen. De hade inte ändrat ett piss där. Vilket flera tyckonomer konstaterade, liksom KD gjorde i sin eftervalsanalys som mer eller mindre landade i ’Haha! Kolla! Det gick att framstå som tuffa utan att egentligen ändra nånting’.

Den ändrade hållningen till migration var bara en illusion skapad av att de öppnade för SD, då trodde en massa nötter att de på nåt sätt hade samma invandringspolitik nu, vilket inte var sant för fem öre.
Citat:
och tappar man därefter hälften är det där förklaringen ligger.
Att du vill göra det enkelt förändrar inte att det i verkligheten berodde på flera saker. SCB har konstaterat ett väljarflöde från KD till fucking Centern och då begriper en apa att exakt ingen i hela universum säger ”Å fy fan, KD röstar med Centern för ökad anhöriginvandring, nu jävlar lämnar jag KD och går till Centern!”. Det var naturligtvis pga Adaktusson.
2019-12-04, 14:39
Medlem
Sedan valet har SD tagit 2,4 % från Regeringsunderlaget

Nettoflöden från riksdagsvalet 2018 till november 2019. Procent av väljarkåren*

C 0,2
L 0,2
V 0,2
S 1,8
Sa 2,4

Även M och KD har sammanlagt knaprat en procent

3,4 procent innebär att gapet minskat med 6,8 procent under så kort tid. Och nu går vi in i en lågkonjunktur samtidigt som jökarna signalerar gasen i botten för invandring från Mena .
2019-12-04, 14:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att de ”fyrdubblades pga ändrad hållning till migrationen” ifrågasätter rimligen alla eftersom de inte hade ändrat hållning till migrationen. De hade inte ändrat ett piss där.

Okej då är du på en helt annan planet än mig och då är det meningslöst att diskutera med dig. Jag känner personligen flera som valde Kd pga att de trodde på Ebbas snack även om Kd inte ändrade sig i konkreta frågor. Detta är inte konstigt, väljarna lyssnar på partiledaren och känner av vilken väg partiet är på väg mot.
2019-12-04, 14:52
Medlem
Citat:
Okej då är du på en helt annan planet än mig och då är det meningslöst att diskutera med dig. Jag känner personligen flera som valde Kd pga att de trodde på Ebbas snack även om Kd inte ändrade sig i konkreta frågor. Detta är inte konstigt, väljarna lyssnar på partiledaren och känner av vilken väg partiet är på väg mot.
Jag pratar inte om min subjektiva uppfattning utan om att KD de facto inte hade ändrat sin migrationspolitik inför riksdagsvalet, det var bara nåt folk fick för sig för att Ebba var lite tuff och inte spydde på Åkesson.

KD konstaterar ju det själva i sin egen analys från riksdagsvalet – de inte hade skärpt migrationspolitiken, snarare tvärtom, eftersom de i valrörelsen propagerade för familjeåterförening.

KD - Valutvärderingsgruppens rapport - succévalet 2018
Citat:
”Det är uppenbart att KD:s väljare till övervägande del definierar sig till höger på den politiska skalan och det bekräftas också av den Demoskopmätning som gjordes i våras. Det finns dock en stor diskrepans mellan partiet och en stor del av dess väljare i synen på flyktingpolitiken. En majoritet av både partiets väljare och de potentiella väljarna tycks föredra en mer restriktiv flyktingpolitik medan partiet lägger fram förslag om en mer generös politik på området”.
2019-12-04, 14:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag pratar inte om min subjektiva uppfattning utan om att KD de facto inte hade ändrat sin migrationspolitik inför riksdagsvalet, det var bara nåt folk fick för sig för att Ebba var lite tuff och inte spydde på Åkesson.

Och jag förklarade för dig att jag personligen känner flera personer som röstade på Kd eftersom de upplevde Ebbas snack som att de skulle ändra sin politik. Det är helt orealistiskt att tro att de skulle fyrdubblas utan detta.
2019-12-04, 15:05
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Och jag förklarade för dig att jag personligen känner flera personer som röstade på Kd eftersom de upplevde Ebbas snack som att de skulle ändra sin politik. Det är helt orealistiskt att tro att de skulle fyrdubblas utan detta.
Jag är benägen att hålla med dig Svenne. Sabuni hade en lysande framtid utstakad för sig. Upp som en sol ner som en pannkaka.
2019-12-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Sedan valet har SD tagit 2,4 % från Regeringsunderlaget

Nettoflöden från riksdagsvalet 2018 till november 2019. Procent av väljarkåren*

C 0,2
L 0,2
V 0,2
S 1,8
Sa 2,4

Även M och KD har sammanlagt knaprat en procent

3,4 procent innebär att gapet minskat med 6,8 procent under så kort tid. Och nu går vi in i en lågkonjunktur samtidigt som jökarna signalerar gasen i botten för invandring från Mena .

(forts)
Har jag räknat rätt så är gapet mellan det konservativa blocket och JÖK-partierna 3,4 procent av väljarna, vilket innebär att det räcker med att det konservativa blocket ska öka med 1,8 procent för att få majoritet.

Det är egentligen en knallsensation, inte bara för oss, utan även för de små partierna som gett sig in i samarbete med Löfvén.

Få se nu hur länge som äktenskapet håller
2019-12-04, 15:08
Medlem
Citat:
Nej, du sa att ”nog ingen ifrågasätter att Kd fyrdubblades pga ändrad hållning till migrationen”. Jag sa då att de aldrig ändrade hållning i migrationsfrågan, det var bara en illusion de lyckades skapa genom att låta allmänt tuffa samt öppna sig mer mot SD.

Nu säger du ju själv att du känner personer som ”upplevde” Ebbas snack som att de hade ändrat migrationspolitik, och det är ju exakt det jag menar med att KD lyckades skapa den illusionen utan ett enda konkret förslag i stramare riktning, så vad är problemet?
2019-12-04, 15:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, du sa att ”nog ingen ifrågasätter att Kd fyrdubblades pga ändrad hållning till migrationen”. Jag sa då att de aldrig ändrade hållning i migrationsfrågan, det var bara en illusion de lyckades skapa genom att låta allmänt tuffa samt öppna sig mer mot SD.

Nu säger du ju själv att du känner personer som ”upplevde” Ebbas snack som att de hade ändrat migrationspolitik, och det är ju exakt det jag menar med att KD lyckades skapa den illusionen utan ett enda konkret förslag i stramare riktning, så vad är problemet?

Ja jag skrev att ingen nog ifrågasätter det eftersom det är så fullkomligt orealistiskt att ett parti fyrdubblas om väljarna inte tror på en förändring. Vilken förändring det skulle vara frågan om är förstås också givet med tanke på att Ebba var den enda i 7K som ändrade tonen angående migrationen och hållningen till SD. Förnekar man detta är man blind eller totalt indoktrinerad.
2019-12-04, 15:19
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De kanske läser på FB! Skämt å sido tror jag de kan lista ut det själva, kommer MSM ta upp det? De har inte nämnt det hittills. Jag gillar citatet "- Vi har starkare stöd än C, L och MP tillsammans" .

Man skulle också kunna säga: "Om bara kvinnor hade rösträtt - så skulle SD ändå vara näst största parti".

Nu kom det även på Facebook!

https://www.facebook.com/676246449160270/posts/2587020508082845?d=n&sfns=mo
2019-12-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ja jag skrev att ingen nog ifrågasätter det eftersom det är så fullkomligt orealistiskt att ett parti fyrdubblas om väljarna inte tror på en förändring.
Om man vill veta varför ett parti har fyrdubblats och sedan halverats kan man ju annars lyssna på partiets egna valanalyser och opinionsinstituts observationer istället för att gissa själv. Det finns tillgängliga fakta i målet.
Citat:
Vilken förändring det skulle vara frågan om är förstås också givet med tanke på att Ebba var den enda i 7K som ändrade tonen angående migrationen och hållningen till SD. Förnekar man detta är man blind eller totalt indoktrinerad.
Det är korrekt att hon förändrade hållningen gentemot SD, som sagt.

Vad gäller migrationen måste man vara blind, döv, indoktrinerad och sannolikt lobotomerad ifall man lyckades inbilla sig att hon föreslog stramare migrationspolitik vare sig i valrörelsen eller efter. Hon stod i rutan i september 2018 och sa i Aftonbladets slutdebatt, SVT:s slutdebatt och TV4:s slutdebatt att hon är för ökad familjeåterförening, uppbackat med talepunkten ”för vi tycker att små barn ska få vara med sin mamma och sin pappa” varje gång. Om du och dina pigga vänner har ett drogkollektiv tillsammans och låg utslagna av heroin just när debatterna sändes så förstår jag att ni missade hennes budskap om ökad invandring, annars inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in