2019-12-03, 22:00
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Sverige liknar alltmer England i politiskt hänseende.

Inte bara England utan hela västvärlden, även USA. Vänsterblocket har blivit det nya "elit/de rika/storstadsparti" (Democrats, Labour, Socialdemokraterna) medan höger har blivit mer för arbetare. M har inte riktigt positionerat sig där än men där har vi istället SD.
2019-12-03, 22:02
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.expressen.se/nyheter/11-procent-fick-inte-delta-i-pisa-kunde-inte-svenska/
Herregud är det bara jag som känner att allt raseras? Expressen börjar låta som Samhällsnytt/Nyheter idag, regeringen försöker medvetet dölja vad som troligtvis skulle vara ett katastrof resultat i PISA, likt Sovjet gjorde när man försökte dölja hur illa Chernobyl var för att inte skada sitt egna rykte.
Kan säkert ge ytterligare en skjuts till SD, regeringen och Sverige förlorar kontroll.

Oj befolkningsutbytet exponeras i gammelmedia.
2019-12-03, 22:15
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
SD har alltså bara 12,9 % i Stockholms kommun enligt SCB-mätningen. Marginellt större än V och C. Det var väl SD fick nationellt i valet 2014. Stockholm ligger väldigt långt efter.

Det är på Stockholm SD bör mestadels av fokus under mandatperioden. Där bor trots allt 10% av de röstberättigade.

https://pbs.twimg.com/media/EK4zvYHWwAIH6BQ?format=jpg&name=large
Gräv bort Stockholm från Sverige tack! I Sydsverige är SD (29,1) med god marginal nu förbi S (25,7) som största parti.

https://www.expressen.se/kvallsposten/scb-matning-sd-ar-nu-storsta-parti-i-sydsverige-/
2019-12-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Fast jag till exempel vill att politikerna ska göra rätt saker, för mig är SD bara ett medel inte ett mål.
Jovisst, men JÖK-partierna kommer aldrig att göra rätt saker. Däremot skulle ett S som säger rätt saker kunna bromsa väljarflödet till SD. Då är det lika bra att SCB ger S mod att fortsätta säga fel saker.
2019-12-03, 22:35
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ugh kan inte Tuffe Uffe bara lämna walk-over och ge alla sina mandat till SD..

Uppenbart att han vill ha tillbaka gamla alliansen, vilket nog ingen av väljarna inom M/KD vill ha idag.

DE VILL HA ETT KONKRET SAMARBETSBLOCK MELLAN SD+KD+M

Undrar när polletten ska trilla ner.

Undrar hur länge det dröjer innan M imploderar fullständigt? Jag tror faktiskt att risken för att detta drabbar M är större än att det drabbar S. Kristersson är så jävla dålig och opålitlig och det känner ju M-sympatisörerna. Vad innebär egentligen en röst på M? Eftersom Kristersson inte ens vill prata med Åkesson som ändå får betraktas som oppositionsledaren i Sverige, så kan en röst på Kristersson betyda att Löfven får sitta kvar. Det kan också innebära att Alliansen med det fullständigt vidriga centerpartiet återförenas.

Om moderata sympatisörer känner att de inte kan lita på vilken politik man får om man röstar på M så tror jag att de i ganska stort antal kommer att lämna M för SD i god tid innan nästa val. Jag tror tom att moderater som egentligen föredrar M före SD kan komma att välja SD eftersom de flesta föredrar SD före Lööf och Löfven. Kristersson sitter helt enkelt i en jävla rävsax och det lallande han håller på med kommer inte att funka. M-väljarna vill ha svar och får de inte det så står Åkesson där med öppna armar.

Så om inget nytt händer, så tror jag att de största partiernas stöd kommer att se ut så här efter nästa val:

SD 30%

S 20%

M 10%
Senast redigerad av fernebo 2019-12-03 kl. 22:39.
2019-12-03, 22:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Undrar hur länge det dröjer innan M imploderar fullständigt? Jag tror faktiskt att risken för att detta drabbar M är större än att det drabbar S. Kristersson är så jävla dålig och opålitlig och det känner ju M-sympatisörerna. Vad innebär egentligen en röst på M? Eftersom Kristersson inte ens vill prata med Åkesson som ändå får betraktas som oppositionsledaren i Sverige, så kan en röst på Kristersson betyda att Löfven får sitta kvar. Det kan också innebära att Alliansen med det fullständigt vidriga centerpartiet återförenas.
Om moderata sympatisörer känner att de inte kan lita på vilken politik man får om man röstar på M så tror jag att de i ganska stort antal kommer att lämna M för SD i god tid innan nästa val. Jag tror tom att moderater som egentligen föredrar M före SD kan komma att välja SD eftersom de flesta föredrar SD före Lööf och Löfven. Kristersson sitter helt enkelt i en jävla rävsax och det lallande han håller på med kommer inte att funka. M-väljarna vill ha svar och får de inte det så står Åkesson där med öppna armar.
Så om inget nytt händer, så tror jag att de största partiernas stöd kommer att se ut så här efter nästa val:
SD 30%
S 20%
M 10%

Löfven sitter i en rävsax, han kommer förlora väljare hur han än gör. Kristersson sitter inte i en rävsax. Hans väljare vill samarbeta med SD, de som inte vill det har redan gått till C. Han väljer Alliansen trots att hans väljare inte vill det.
2019-12-03, 22:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jovisst, men JÖK-partierna kommer aldrig att göra rätt saker. Däremot skulle ett S som säger rätt saker kunna bromsa väljarflödet till SD. Då är det lika bra att SCB ger S mod att fortsätta säga fel saker.

Precis inget av sjupartierna kommer göra något rätt förutom om de sitter i regering med SD där SD är största parti. Helst större än M och KD tillsammans. Som i Sölvesborg på riksnivå.
2019-12-03, 22:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
SD har alltså bara 12,9 % i Stockholms kommun enligt SCB-mätningen. Marginellt större än V och C. Det var väl SD fick nationellt i valet 2014. Stockholm ligger väldigt långt efter.
Det är på Stockholm SD bör mestadels av fokus under mandatperioden. Där bor trots allt 10% av de röstberättigade.
https://pbs.twimg.com/media/EK4zvYHWwAIH6BQ?format=jpg&name=large

KD-väljare verkar ha gått till C. ???
2019-12-03, 22:59
Medlem
Hogdals avatar
Det är något som är fel med resultatet från Stockholms kommun. Jag menar inte fel som i "höhö fjollträsk är som de är" utan datan ser helt enkelt för avvikande ut för att det ska vara rimligt sannolikhetsmässigt. Att s skulle stiga med 3,8% i Stockholm när de rasar i resten av landet samtidigt som SD bara ökar med 1,5 % i Stockholm mot 5,5% i landet som helhet gör att jag tror de sjabblat igen på byrån.
2019-12-03, 23:12
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Löfven sitter i en rävsax, han kommer förlora väljare hur han än gör. Kristersson sitter inte i en rävsax. Hans väljare vill samarbeta med SD, de som inte vill det har redan gått till C. Han väljer Alliansen trots att hans väljare inte vill det.

Det är förvisso sant, men S lider mer av pyspunka medan M kan drabbas av en full blowout om Kristersson fortsätter på den linje han för. En rätt stor andel av de väljare som S har kvar kommer att rösta S till den dagen de dör.

Kristersson å sin sida verkar inte ens ha förstått att SD idag är ett mycket större parti än M och att SD har mycket större trovärdighet som oppositionsparti. Jag fattar inte hur trög karln är. Om det blir en regeringsbildning på högerkanten efter nästa val så får Kristersson nästan vara tacksam om han får rollen som biträdande socialminister eller nåt.
2019-12-03, 23:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det är något som är fel med resultatet från Stockholms kommun. Jag menar inte fel som i "höhö fjollträsk är som de är" utan datan ser helt enkelt för avvikande ut för att det ska vara rimligt sannolikhetsmässigt. Att s skulle stiga med 3,8% i Stockholm när de rasar i resten av landet samtidigt som SD bara ökar med 1,5 % i Stockholm mot 5,5% i landet som helhet gör att jag tror de sjabblat igen på byrån.

Att KD tappat 70% av sina väljare i Stockholm på några månader är ju ännu märkligare.

Kan dock ha varit mätningen i maj som var totalt fel. KD hade ju väldigt höga siffror då i hela landet. Man frågar sig om det här fuskbolaget som SCB anlitade för arbetslöshetsstatitstiken kan ha haft ett finger med även här.
2019-12-03, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
KD-väljare verkar ha gått till C. ???
Ja, så kan det gå i 08-bubblan där DN är Pravda och gör ett hit job om att Adaktusson röstat mot aborträtten 22 gånger.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in