2019-12-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Ska du börja hacka på autister nu också? Det här blir bara bisarrare och bisarrare. Och, jo, det är underligt att någon envisas med att vilja tillbaka till tillvaron som hon hade över ett år tidigare om denna tillvaro var så fylld av vanvård och kriminell försummelse som socialtjänsten hävdar. Det är faktiskt väldigt, väldigt underligt.

En sak man skulle kunnat göra är ju att be om familjens medgivande, vilket för övrigt socialtjänstlagen kräver. Istället för att som i det här fallet strunta i det med den mycket märkliga bortförklaringen att det är stor risk att familjen avviker utomlands.

Befinner man sig på en plats som man inte får lämna och där man är förbjuden att använda telefoner och datorer så kan man nog utan vidare säga att man "sitter" där. Eller tillhör du även dem som hävdar att det inte finns några fångläger i Östturkestan, med motiveringen att den kinesiska regimen säger att där bara finns yrkesskolor där (att yrkesskolorna i fråga har taggtråd och kulsprutetorn har givetvis ingenting med saken att göra).

Men vadå 'börja hacka på' hur långt från verkligheten lever du? H*n NÄMNDE det, jösses vad du vrider på folks uttryck, ett ganska manipulativt beteende...
Citera
2019-12-03, 21:22
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu har ju föräldrarna uppgivit att hon har en diagnos så då är det knappast underligt att vilja återgå till det invanda trygga

Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Men vadå 'börja hacka på' hur långt från verkligheten lever du? H*n NÄMNDE det, jösses vad du vrider på folks uttryck, ett ganska manipulativt beteende...

Du får nog läsa inlägget igen. Hen bortförklarar det faktum att flickan vill flytta hem till sina föräldrar igen med att hon har en autismdiagnos och därför vill ha det "invanda trygga". Förutom att vara ett dumt påstående (vad är det invanda och trygga om inte stället man har har bott på det senaste året?) så är det även fördomsfullt mot autister, vilket är precis vad jag poängterade.
Citera
2019-12-03, 21:46
Medlem
Citat:
Du får nog läsa inlägget igen. Hen bortförklarar det faktum att flickan vill flytta hem till sina föräldrar igen med att hon har en autismdiagnos och därför vill ha det "invanda trygga". Förutom att vara ett dumt påstående (vad är det invanda och trygga om inte stället man har har bott på det senaste året?) så är det även fördomsfullt mot autister, vilket är precis vad jag poängterade.
Nu är det ju så att flickan uppenbarligen inte uppfattar den miljö hon bor i som invand utan istället de tidigare 15-16 åren som ett normalt sätt att leva med att inte tala svenska, inte gå i skolan, vara isolerade från samhället osv.
Förhoppningsvis kan hon ta igen den förlorade barndomen och om några år som alla vuxna ha ett eget hem och någon form av arbete eller verksamhet tillsammans med jämnåriga och inte flytta hem och leva som vuxen i samma isolering som tidigare.
Citera
2019-12-03, 22:26
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu är det ju så att flickan uppenbarligen inte uppfattar den miljö hon bor i som invand utan istället de tidigare 15-16 åren som ett normalt sätt att leva med att inte tala svenska, inte gå i skolan, vara isolerade från samhället osv.
Förhoppningsvis kan hon ta igen den förlorade barndomen och om några år som alla vuxna ha ett eget hem och någon form av arbete eller verksamhet tillsammans med jämnåriga och inte flytta hem och leva som vuxen i samma isolering som tidigare.

Så behöver det inte alls vara. Hon kan helt enkelt uppfatta föräldrahemmet som bättre än familjehemmet och vilja tillbaka till föräldrarna av den anledningen. Hade du blivit tvingad från dina föräldrar när du var barn skulle du antagligen också vilja tillbaka till dem även efter att du vant dig vid din fängelsetillvaro. Det tror jag gäller för de flesta barn.
Citera
2019-12-07, 10:42
Medlem
Citat:

Näe h*n gav ett relevant svar, att du försöker få det till ett angrepp på autister visar bara hur manipulativ du är.
Citera
2019-12-17, 17:40
Medlem
Knullkungens avatar
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7369413

"I Ystad har socialnämndens arbetsutskott fattat beslut om en ny polisanmälan mot föräldrarna till de så kallade Ystadbarnen som hölls isolerade i många år."
Citera
2019-12-18, 01:53
Avslutad
Hur kommer det sig att de påstår att de bor utomlands, reser och arbetar. Handlar med kontanter?
Är en person sjukpensionär, ska den inte kunna jobba? Försäkringskassan, gör ert jobb.
Kan man jobba=ingen sjukpension.
Uppenbart bidragsfusk.
Citera
2019-12-18, 13:46
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7369413

"I Ystad har socialnämndens arbetsutskott fattat beslut om en ny polisanmälan mot föräldrarna till de så kallade Ystadbarnen som hölls isolerade i många år."

Kvällsposten hakar på:

Citat:
Den första polisanmälan var enligt Åklagarmyndigheten inte komplett och Begler pekade i sin slutrapport på att kommunen behövde utveckla sin kompetens kring hur en polisanmälan ska utformas. Hon anser att en polisutredning är viktig av flera skäl. Bland annat skulle det kunna finnas förutsättningar för barnen att få skadestånd, men då måste det finnas en fällande dom.

https://www.expressen.se/kvallsposten/ystadforaldrarna-polisanmals-igen/
Citera
2019-12-27, 12:38
Medlem
Man-At-Armss avatar
Lite nya uppgifter:

Först lite äldre uppgifter. Den här tragiska historien sägs komma från barnens egna berättelser om hur de har haft det hemma:

Citat:
”De har lämnat uppgifter oberoende av varandra och till flera olika personer. [...] Uppgifterna stöds av iakttagelser som gjorts av socialsekreterare, polis, vårdpersonal, familjehemsföräldrar och ställföreträdaren för de tre yngre barnen”, skriver kammarrätten i sin dom när omhändertagandet av barnen blir fastställt.
Därefter följer några rader om Kalla fakta och den tittarstorm som följde, där föräldrarna berättar att de levt ett vanligt öppet liv:
Citat:
Men nu kan HD och Sydsvenskan berätta nya detaljer och avslöja att föräldrarna ger en helt annan bild – beroende på vem de pratar med.

Citat:
När Ystads kommun kallar barnen till skolstart 2009 hävdar mamman att familjen är förföljd av en ”okänd, utomstående person”. Mamman berättar då att familjen ska befinna sig utomlands under ”oöverskådlig tidsrymd” och föreslår att kommunen slutar att höra av sig med frågor om barnen går i skolan, visar kommunens handlingar.

Citat:
Tio år senare, kort innan de första artiklarna om familjen publiceras, är HD och Sydsvenskan i kontakt med föräldrarna flera gånger. Mamman berättar att de letar efter en reporter som kan berätta deras historia. När vi börjar ställa kritiska följdfrågor avslutar mamman samtalet. Några veckor senare hör föräldrarna av sig igen. De berättar att det finns en ”mångårig hotbild” mot familjen som kommer att ”öka dramatiskt” om HD och Sydsvenskan publicerar berättelsen om barnen.
De förklarar att det kan få allvarliga konsekvenser om det riktas ljus mot familjen och om det avslöjas var de bor just nu.
Enligt föräldrarna måste de alltså hålla sig gömda – även efter att barnen har blivit omhändertagna. Trots det ställer de upp i Kalla Fakta på rikstäckande TV.

https://www.sydsvenskan.se/2019-12-27/500-dagar-efter-ystadsfallet-vad-har-hant
Citera
2020-01-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur kommer det sig att de påstår att de bor utomlands, reser och arbetar. Handlar med kontanter?
Är en person sjukpensionär, ska den inte kunna jobba? Försäkringskassan, gör ert jobb.
Kan man jobba=ingen sjukpension.
Uppenbart bidragsfusk.

Exakt vad jag jag också sa när jag såg inslaget! Detta har fått för lite uppmärksamhet anser jag och verkar inte vara något folk reagerar över? Under intervjun med Kalla Fakta pratade föräldrarna stolt över sina olika arbeten på annan ort och i andra länder - samtidigt som de går på bidrag i Sverige? Om ingen redan anmält detta som bidragsfusk till Försäkringskassan borde det göras.
Citera
2020-01-17, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Exakt vad jag jag också sa när jag såg inslaget! Detta har fått för lite uppmärksamhet anser jag och verkar inte vara något folk reagerar över? Under intervjun med Kalla Fakta pratade föräldrarna stolt över sina olika arbeten på annan ort och i andra länder - samtidigt som de går på bidrag i Sverige? Om ingen redan anmält detta som bidragsfusk till Försäkringskassan borde det göras.
Jag förstår faktiskt inte hur detta har varit möjligt.
Detta måste grävas mer i. Hur har de kunnat undkomma med detta bidragsfusk?
De sa att de minsann hade boende utomlands, reste så mycket, men införskaffade pass till barnen när det blev lite hett bakom öronen..
Hur har detta kunnat förbises?

Om de nu hemundervisade sina barn, varför i hela friden, gjordes inga granskningar? Kunskapskontroller?

När de visade sitt till synes oanvända undervisningsmaterial, varför låg det nytt och oanvänt på en bänk i köket, typ? Borde det inte sett lite mer kategoriserat ut? Stått i bokhyllor? Skrivböcker? Lite mer organiserat så att det kunde antas att de jobbat med skolarbeten?

Usch.
Citera
2020-01-19, 17:03
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JogbG6/beslut-i-domstol-ystadbarnen-far-utokat-umgange-med-foraldrarna

Artikel i Aftonbladet;”Höll barnen isolerade, får ökat umgänge” - är det ngn som har läst artikeln & vet mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in