2019-12-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Trevliga siffror! Tyvärr kommer jag och häller lite smolk i glädjebägaren.

Kollar man lite noggrannare ser man att "Vet ej" ökar kraftigt. Tyvärr skriver ej SCB exakt hur stor andel dessa utgör utan endast "ca 15%". Dock har de sedan den senaste undersökningen ökat med hela 3,1%.

"Vet ej" har fått
0,3% från MP
0,4% från L
0,5% från C
0,6% från KD
1 3% från S

Vad dessa osäkra personer till slut landar i är förståss omöjligt att säkert veta. Nu räknas de bara bort i från undersökningen. Men de har inte bytt till ett annat parti, de har bara bytt till att inte veta säkert vad de vill rösta på. Jag tror tyvärr det är möjligt att många av dem ändå kommer välja sitt gamla parti när de väl står i valbåset. Inte för att de gillar det, utan för att de tycker det är det minst dåliga alternativet.

13% från s? Då kan s med andra ord fortfarande vara ett 40%-parti. Gonatt konservativa blocket!
2019-12-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
13% från s? Då kan s med andra ord fortfarande vara ett 40%-parti. Gonatt konservativa blocket!

Nog bara ett , som missades
2019-12-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus

Nej, inte om det ska bli 15% totalt.
2019-12-03, 12:21
Medlem
Citat:

Missade det, höga osäkra ifrån S då. Märkbart skakigt hos deras sympatisörer med andra ord
2019-12-03, 12:51
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Jag beklagar, jag missade kommatecknet. Det skall naturligtvis vara 1,3% och inte 1 3%. Tack för påpekandet!

Citat:

Precis.

Citat:

Nej, du missförstod nog.

Det var totalt ca 15% som svarade "Vet ej" i denna undersökning. Vilket var en ökning med ca 3% från föregående undersökning. Den föregående undersökningen hade således ca 12% som angav svaret "Vet ej."
2019-12-03, 13:07
Medlem
Citat:
SCB, december 2019 och förändring sedan maj*i år (procent)

V 8,1 (-0.6)

S* 26,3 (-1,3)

MP* 5,1 (-0,5)

KD* 6,6 (-6,4)

C 7,3 (+0,4)

L 4,1 (+0,4)

M 18,3 (+2,3)

SD 22,6 (+5,5)

Övriga 1,6 (+0,3)
Om vi då jämför med valresultatet 2018 ser vi följande.

S har minskat med 2,0 PE.

V har ökat 0,1.

MP ökat 0,7.

C minskat 1,3.

L minskat 1,4.

JÖKen bildades enbart av en orsak. Att utestänga SD.

De 5 partier som är knutna till överenskommelsen har sammanlagt förlorat 3,9 PE sedan valet. SD har ensamma ökat med 5,1 PE.
2019-12-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Något udda att de flesta SD-väljare verkar komma från KD, lätt att tro att mycket påverkas av datan maj-juli och att mycket av nedgången för S saknas.
KD är ju det parti som mest har öppnat sig för SD. Troligtvis blir man lite försiktigare med det i fortsättningen.
2019-12-03, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrajenFan
KD är ju det parti som mest har öppnat sig för SD. Troligtvis blir man lite försiktigare med det i fortsättningen.

Jo fast de har egentligen inte öppnat särskilt mycket. De som hoppades att ett regeringslaternativ skulle utkristallera sig är hittils besvikna.

Man vet inte vad som skulle hända om (KD), eller både (M) och (KD), ställde sig på en gemensam presskonferens med (SD) och deklarerade att nu skall man sätta sig ner och förbereda en gemensam regering så att ett antal reformer skall kunna bli gemensamma vallöften som kan beslutas omgående efter ett regimskifte. Alltså ungefär som Alliansen kommunicerades som regeringsalternativet när den bildades.

Det är ju uppenbart att Alliansens exisstens väckte hopp om att nu finns ett trovärdigt alternativ och de ingående partierna stärktes av det. Nu finns inget sådant och utan det är jag inte säker på att det blir något av det.

Jag är inte alls säker på att (M) vill sätta sig i en regering tillsammans med (SD) utan att ha fått mandat av väljarna för en sådan. Som det verkar är man dessutom för nervös för att ens söka det mandatet eftersom det kräver att man öppet tar ställning för ett sådant samarbete.
2019-12-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jo fast de har egentligen inte öppnat särskilt mycket. De som hoppades att ett regeringslaternativ skulle utkristallera sig är hittils besvikna.

Man vet inte vad som skulle hända om (KD), eller både (M) och (KD), ställde sig på en gemensam presskonferens med (SD) och deklarerade att nu skall man sätta sig ner och förbereda en gemensam regering så att ett antal reformer skall kunna bli gemensamma vallöften som kan beslutas omgående efter ett regimskifte. Alltså ungefär som Alliansen kommunicerades som regeringsalternativet när den bildades.

Det är ju uppenbart att Alliansens exisstens väckte hopp om att nu finns ett trovärdigt alternativ och de ingående partierna stärktes av det. Nu finns inget sådant och utan det är jag inte säker på att det blir något av det.

Jag är inte alls säker på att (M) vill sätta sig i en regering tillsammans med (SD) utan att ha fått mandat av väljarna för en sådan. Som det verkar är man dessutom för nervös för att ens söka det mandatet eftersom det kräver att man öppet tar ställning för ett sådant samarbete.

Det kommer inte att hända eftersom det skulle bli det totala sammanbrottet för Sverige som det hittills har sett ut. Åtminstone m har lite vett i skallen, kanske även kd. Ingen vill vara den som startar den svenska revolutionen. Se vad som hände Rwanda, Burundi och Jugoslavien när etnonationalismen fick fritt spelrum. Det finns bara ett par vuxna i rummet, just nu Löfven och Sjöstedt.
2019-12-03, 16:00
Medlem
Citat:
Det kommer inte att hända eftersom det skulle bli det totala sammanbrottet för Sverige som det hittills har sett ut. Åtminstone m har lite vett i skallen, kanske även kd. Ingen vill vara den som startar den svenska revolutionen. Se vad som hände Rwanda, Burundi och Jugoslavien när etnonationalismen fick fritt spelrum. Det finns bara ett par vuxna i rummet, just nu Löfven och Sjöstedt.

Visst. Vänstern är odemokratisk och blodtörstig. Det är inget nytt men givetvis något som måste hanteras vid en seger för högerblocket.

Jag tycker inte att det riktigt är rätt att låta sig bli avskräckt inför vänsterns våldskapacitet. Jag tror dessutom inte att det kommer att gå så illa. En tillräckligt stor del av vänstern kommer att acceptera en demokratisk valförlust för att den hårtda kärnan skall få svårt att dra igång våldsamheter i stor skala.

Tycker du verkligen att vi skall lägga ner demokratin bara därför att delar av vänstern är våldsbenägen?
2019-12-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker du verkligen att vi skall lägga ner demokratin bara därför att delar av vänstern är våldsbenägen?

Med tanke på hur ss, förlåt sd, går i opinionen är svenskarna inte längre kapabla att hantera demokrati. Jag skulle gärna se att arbetarrörelsen med s, v och LO i spetsen tog över rodret tills folket är vid sundare vätskor.
2019-12-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrajenFan
Nja, öppnandet mot SD efter följdes ju av att KD ökade som en raket, mest på bekostnad av M.

Det tapp som kom långt senare berodde inte på SD-närmandet utan på en kombination av att Adaktusson-debaclet kring abortfrågan skrämde 2,1% av KD-väljarna till M, C och L, medan 2,2% försvann till SD pga ställningstagandet i frågan om anhöriginvandring i slutet av maj.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in