Citat:
Falsk dikotomi.
Du går ner i vikt av att förbruka mer energi än vad du stoppar i dig.
Detta kan du göra på 2 sätt:
Antingen röra på dig mer eller äta mindre mat (finns ingen anledning att svälta sig).
All vetenskap vi har (inklusive anekdotisk bevisföring) visar på att justera kosten är det överlägset bästa sättet.
En rask promenad på 30 min förbränner ca 150 - 200 kcal.
Ungefär lika mycket som 1 näve nötter.
För att ligga på ett underskott på 500 kcal (1 kilo är ca 7000 kcal) krävs alltså ca 2,5 - 3 timmar promenad varje dag.
Beroende på vikt, muskelmassa, ämnesomsättning, tempo osv.
Jag garanterar att det är betydligt enklare och framför allt trivsammare att istället skippa eftermiddagsfikat och kanske byta ut den där coca colan mot vatten istället.
Ytterligare problem med att använda cardio-träning som redskap är att det ökar hungern.
Jag har mängder med smalfeta vänner som ställer sig på löpbandet 2-3 dagar i veckan och sedan tycker att de "förtjänar" en bulle. Samma människor gnäller konstant på att de inte går ner i vikt.
Skippa bullen!
Du går ner i vikt av att förbruka mer energi än vad du stoppar i dig.
Detta kan du göra på 2 sätt:
Antingen röra på dig mer eller äta mindre mat (finns ingen anledning att svälta sig).
All vetenskap vi har (inklusive anekdotisk bevisföring) visar på att justera kosten är det överlägset bästa sättet.
En rask promenad på 30 min förbränner ca 150 - 200 kcal.
Ungefär lika mycket som 1 näve nötter.
För att ligga på ett underskott på 500 kcal (1 kilo är ca 7000 kcal) krävs alltså ca 2,5 - 3 timmar promenad varje dag.
Beroende på vikt, muskelmassa, ämnesomsättning, tempo osv.
Jag garanterar att det är betydligt enklare och framför allt trivsammare att istället skippa eftermiddagsfikat och kanske byta ut den där coca colan mot vatten istället.
Ytterligare problem med att använda cardio-träning som redskap är att det ökar hungern.
Jag har mängder med smalfeta vänner som ställer sig på löpbandet 2-3 dagar i veckan och sedan tycker att de "förtjänar" en bulle. Samma människor gnäller konstant på att de inte går ner i vikt.
Skippa bullen!
Helt fel är det inte att röra på sig. Som du påstår så rättfärdigar inte motion eller träning att äta upp sig, och vid cardiovaskulär träning så vill kroppen fylla på sig med kolhydrater.
Även som du påstår är det nödvändigt att äta mindre än vad man förbrukar för att uppnå en viktminskning. Men det ena utesluter inte naturligt det andra. En kombination av mindre kalori-intag samt motion vill gynna önskad fettförlust.
Enligt denna artikel så minskar fettlagringen vid högre energiförbrukning.
https://academic.oup.com/ajcn/article/103/6/1389/4637455