2019-12-03, 15:39
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Falsk dikotomi.

Du går ner i vikt av att förbruka mer energi än vad du stoppar i dig.
Detta kan du göra på 2 sätt:

Antingen röra på dig mer eller äta mindre mat (finns ingen anledning att svälta sig).

All vetenskap vi har (inklusive anekdotisk bevisföring) visar på att justera kosten är det överlägset bästa sättet.

En rask promenad på 30 min förbränner ca 150 - 200 kcal.
Ungefär lika mycket som 1 näve nötter.

För att ligga på ett underskott på 500 kcal (1 kilo är ca 7000 kcal) krävs alltså ca 2,5 - 3 timmar promenad varje dag.
Beroende på vikt, muskelmassa, ämnesomsättning, tempo osv.

Jag garanterar att det är betydligt enklare och framför allt trivsammare att istället skippa eftermiddagsfikat och kanske byta ut den där coca colan mot vatten istället.

Ytterligare problem med att använda cardio-träning som redskap är att det ökar hungern.
Jag har mängder med smalfeta vänner som ställer sig på löpbandet 2-3 dagar i veckan och sedan tycker att de "förtjänar" en bulle. Samma människor gnäller konstant på att de inte går ner i vikt.

Skippa bullen!

Helt fel är det inte att röra på sig. Som du påstår så rättfärdigar inte motion eller träning att äta upp sig, och vid cardiovaskulär träning så vill kroppen fylla på sig med kolhydrater.
Även som du påstår är det nödvändigt att äta mindre än vad man förbrukar för att uppnå en viktminskning. Men det ena utesluter inte naturligt det andra. En kombination av mindre kalori-intag samt motion vill gynna önskad fettförlust.

Enligt denna artikel så minskar fettlagringen vid högre energiförbrukning.
https://academic.oup.com/ajcn/article/103/6/1389/4637455
Citera
2019-12-03, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Promenader är fantastiskt på väldigt många sätt, så kör på! För viktnedgång är det däremot mindre effektivt. 1h promenad bränner ungefär 270kcal, så det betyder att du behöver gå 2h för att förbränna en Big mac (ej meal, bara burgare).
Poängen är följande: promenader i all ära, men ska du gå ner i vikt gäller det att ha disciplin med maten.

Pratade med en vän idag, som med enbart dagliga promenader samt minskning på snacks och godis gick ner 20 kg. Kan inte se att han skulle ljuga om det
Citera
2019-12-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ploppbrorsan
Pratade med en vän idag, som med enbart dagliga promenader samt minskning på snacks och godis gick ner 20 kg. Kan inte se att han skulle ljuga om det
Det behöver inte alls vara lögn, personen kanske åt snacks och godis varje dag, eller gick flera mil om dagen, omöjligt att svara på.

Men som exempel, äter du 2500 kcal idag, och det är precis vad du förbränner, så kommer du varken gå upp eller ner. Börjar du, med dom förutsättningarna, att promenera 2h per dag, så förbränner du lite över 500 kcal extra varje dag, vilket kommer ge runda slängar 0,5kg viktnedgång i veckan (detta är ett förenklat exempel, många parametrar spelar in).

Har du tiden är det inga konstigheter, men inte alla som kan/vill promenera 2h per dag. Då är det ganska mycket effektivare att bara inte äta den där snickersen på fikarasten och minska lite på något annat håll, så har man ganska lätt dragit ner 500 kcal utan att man behövt lägga 2h. Gör man både och är det så klart ännu bättre. Sedan kan även den psykologiska aspekten spela in, börjar du promenera kanske du upplever dig själv som mer hälsosam och således "per automatik" börjar tänka på vad du äter.

Men ett tips är att inte jaga snabba resultat, för då kan det bli svårt att hålla på lång sikt. Ta det lugnt och metodiskt, även om det går långsamt, bara att fortsätta kämpa på.

Har en släkting som kämpat med övervikt länge, och alltid kommit med den ena extremmetoden efter den andra. Funkat ett tag men alltid slutat på samma sätt. Det var först när personen tog ett 3mån prova på-medlemskap i viktväktarna som polletten trillade ner. Avslutade efter tre mån, men har hållit sig till sin "nya" kunskap om noll point mat, mindre portioner mm. Har hållit sin målvikt ett par år nu.

Hoppas det går bra för dig i alla fall
Citera
2019-12-03, 18:55
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:
Hej! Kan jag gå ner mycket så det verkligen syns om jag går långa promenader varje eller varannan dag, samt minskar REJÄLT på med Chips och sånt. Jag väger väl runt 80 kg.

Risken med att försöka banta snabbt är att det kan skapa en backlash där du kraschar under en dålig dag och börjar äta som fan igen. Då blir det bara jojobantning och en nedåtgående spiral i måendet.

Sunt förnuft är alltid bäst, kan du hitta god frukt att äta istället för chips?
Om man skär t.ex äppelskivor och har i en skål vid datorn är sannolikheten större att man får i sig dem, de blir enkla att snacksa på.

Och hitta ett sätt att röra dig på som du tycker är KUL! Då är chansen större att du kommer hålla fast vid dina goda vanor och se bättre och bättre resultat.
Kanske dags att joina en klubb?
Det finns ju allt möjligt, tyngdlyftning hade kanske varit nåt?
Det sociala lär vara en faktor till att du kan orka ta dig dit under dåliga dagar.
Citera
2019-12-03, 19:21
Bannlyst
Citat:

20 kg på hur länge? i vilket fall måste han ätit otroligt mycket snacks och godis om han tappade 20 kg genom att äta mindre av det.
Låter som en sån som äter sån skit varje dag istället för mat.
Citera
2019-12-03, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Det behöver inte alls vara lögn, personen kanske åt snacks och godis varje dag, eller gick flera mil om dagen, omöjligt att svara på.

Men som exempel, äter du 2500 kcal idag, och det är precis vad du förbränner, så kommer du varken gå upp eller ner. Börjar du, med dom förutsättningarna, att promenera 2h per dag, så förbränner du lite över 500 kcal extra varje dag, vilket kommer ge runda slängar 0,5kg viktnedgång i veckan (detta är ett förenklat exempel, många parametrar spelar in).

Har du tiden är det inga konstigheter, men inte alla som kan/vill promenera 2h per dag. Då är det ganska mycket effektivare att bara inte äta den där snickersen på fikarasten och minska lite på något annat håll, så har man ganska lätt dragit ner 500 kcal utan att man behövt lägga 2h. Gör man både och är det så klart ännu bättre. Sedan kan även den psykologiska aspekten spela in, börjar du promenera kanske du upplever dig själv som mer hälsosam och således "per automatik" börjar tänka på vad du äter.

Men ett tips är att inte jaga snabba resultat, för då kan det bli svårt att hålla på lång sikt. Ta det lugnt och metodiskt, även om det går långsamt, bara att fortsätta kämpa på.

Har en släkting som kämpat med övervikt länge, och alltid kommit med den ena extremmetoden efter den andra. Funkat ett tag men alltid slutat på samma sätt. Det var först när personen tog ett 3mån prova på-medlemskap i viktväktarna som polletten trillade ner. Avslutade efter tre mån, men har hållit sig till sin "nya" kunskap om noll point mat, mindre portioner mm. Har hållit sin målvikt ett par år nu.

Hoppas det går bra för dig i alla fall

Förstår! Tack så mycket!
Citera
2019-12-04, 08:48
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Helt fel är det inte att röra på sig. Som du påstår så rättfärdigar inte motion eller träning att äta upp sig, och vid cardiovaskulär träning så vill kroppen fylla på sig med kolhydrater.
Även som du påstår är det nödvändigt att äta mindre än vad man förbrukar för att uppnå en viktminskning. Men det ena utesluter inte naturligt det andra. En kombination av mindre kalori-intag samt motion vill gynna önskad fettförlust.

Enligt denna artikel så minskar fettlagringen vid högre energiförbrukning.
https://academic.oup.com/ajcn/article/103/6/1389/4637455

Jag säger inte någonstans att det är fel att röra på sig.
Det är alltid bra att röra på sig. Träning tillsammans med kost är att rekommendera.

Jag påstår bara att det är betydligt enklare och mer realistiskt att äta 500 kcal mindre än att träna bort 500 kcal.

Men det vanliga påståendet att det bara är att "träna bort fettet" är i min värld ett jäkligt kasst råd som sällan fungerar.
Citera
2019-12-04, 10:11
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Jag säger inte någonstans att det är fel att röra på sig.
Det är alltid bra att röra på sig. Träning tillsammans med kost är att rekommendera.

Jag påstår bara att det är betydligt enklare och mer realistiskt att äta 500 kcal mindre än att träna bort 500 kcal.

Men det vanliga påståendet att det bara är att "träna bort fettet" är i min värld ett jäkligt kasst råd som sällan fungerar.

Jag kanske feltolkade dina argument och sammanhanget.
Håller med om att det är enklare och mer realistiskt att äta än att träna bort 500 kcal underskott.

Jag förstår vad du menar. Lätt hänt att man börjar öka sitt intag vid träning oavsiktligt som är motverkande en viktminskning. Att tipsa en okunnig på det sättet hjälper sällan i praktiken.

Får bara erkänna att jag tolkade nog ditt inlägg fel. Men du byggde upp inlägget dels att cardivaskulär träning ökar hunger, att det finns två sätt att nå underskott via träning eller att äta mindre, och orealistiskt att träna så att förbrukningen blir så hög kontra att äta mindre. Därför tolkade jag det som det var antingen eller som du förespråkade, och framkom inte en kombination är att föredra. Men nu förstår jag ditt inlägg bättre.
Citera
2019-12-04, 12:57
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Jag kanske feltolkade dina argument och sammanhanget.
Håller med om att det är enklare och mer realistiskt att äta än att träna bort 500 kcal underskott.

Jag förstår vad du menar. Lätt hänt att man börjar öka sitt intag vid träning oavsiktligt som är motverkande en viktminskning. Att tipsa en okunnig på det sättet hjälper sällan i praktiken.

Får bara erkänna att jag tolkade nog ditt inlägg fel. Men du byggde upp inlägget dels att cardivaskulär träning ökar hunger, att det finns två sätt att nå underskott via träning eller att äta mindre, och orealistiskt att träna så att förbrukningen blir så hög kontra att äta mindre. Därför tolkade jag det som det var antingen eller som du förespråkade, och framkom inte en kombination är att föredra. Men nu förstår jag ditt inlägg bättre.

Med facit i hand kunde jag ha uttryckt mig betydligt bättre

Och en ökad hunger är inte så jättestort problem egentligen.
Största problemet med cardio-träning som det främsta verktyget vid viktminskning är att det är ett ganska mediokert verktyg. Effekten är alltså inte tillräcklig.

Du bränner helt enkelt för lite kalorier. Nu förutsätter jag att man inte är kraftigt överviktig och kör 3-5 timmar om dagen. Jag pratar om en "vanlig" lite småfet otränad människa.

En halvtimma - timma på crosstrainern 1-2 gånger i veckan räcker helt enkelt inte.
Och personen ifråga kommer tröttna efter några veckor. Ansträngningen att ta sig till gymmet och träna blir för stor kontra resultatet.

Jag har hjälpt många med att gå ner i vikt (oftast handlar det om att de vill tajta till sig och se bättre ut nakna) och samma recept fungerar precis lika bra varje gång.

1. Räkna kalorier.
2. Lägg dig på 500 kcal minus.
3. Se till att få i dig 1 g protein per kg.
4. Styrketräna 2-3 gånger i veckan. Jobba igenom hela kroppen varje gång. Behöver inte ta mer än 45-60 min.

Funkar varje gång. Och resultatet kommer fort!
Citera
2019-12-04, 13:15
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Med facit i hand kunde jag ha uttryckt mig betydligt bättre

Och en ökad hunger är inte så jättestort problem egentligen.
Största problemet med cardio-träning som det främsta verktyget vid viktminskning är att det är ett ganska mediokert verktyg. Effekten är alltså inte tillräcklig.

Du bränner helt enkelt för lite kalorier. Nu förutsätter jag att man inte är kraftigt överviktig och kör 3-5 timmar om dagen. Jag pratar om en "vanlig" lite småfet otränad människa.

En halvtimma - timma på crosstrainern 1-2 gånger i veckan räcker helt enkelt inte.
Och personen ifråga kommer tröttna efter några veckor. Ansträngningen att ta sig till gymmet och träna blir för stor kontra resultatet.

Jag har hjälpt många med att gå ner i vikt (oftast handlar det om att de vill tajta till sig och se bättre ut nakna) och samma recept fungerar precis lika bra varje gång.

1. Räkna kalorier.
2. Lägg dig på 500 kcal minus.
3. Se till att få i dig 1 g protein per kg.
4. Styrketräna 2-3 gånger i veckan. Jobba igenom hela kroppen varje gång. Behöver inte ta mer än 45-60 min.

Funkar varje gång. Och resultatet kommer fort!

Lätt hänt när man skriver 🙂

Håller med dig. Har själv inga problem att genomföra en lyckad viktnedgång, är i regel som du beskriver en del punkter behöver följas.
Svarade mest för att det kan vara lite missvisande för en som har mindre kunskap som letar efter tips i djungeln av trådar och inlägg.

Minns själv när jag läste upp mig via flashback för 10+ år sedan, mycket bra info samt mycket otydliga påståenden.

Är det någon speciell anledning till att du har valt att vanligtvis rekommendera 1g protein per kg?
Och just helkroppspass istället för halvkropp?
Samt innefattar det ingen cardio i huvudtaget?
Citera
2019-12-04, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
20 kg på hur länge? i vilket fall måste han ätit otroligt mycket snacks och godis om han tappade 20 kg genom att äta mindre av det.
Låter som en sån som äter sån skit varje dag istället för mat.

Det var nog på ett år tror jag. Ja han åt väldigt mycket snacks och snabbmat. Han slutade inte helt med snacks o sånt men typ max 1 gång i veckan
Citera
2019-12-04, 14:25
Bannlyst
2 senaste dagarna har jag gått 3 timmar promenad och inte ätit massa onyttigt.

Idag blev det tuffare, blåste kallt och var rätt halt ute, blev 1 h promenad, dock gick jag lite snabbare än tidigare, samt några korta rusher . Genomsvettig när jag kom hem . Rätt jobbigt att svettas så mycket när man går raska proemander även på vintern
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in