2019-12-03, 12:37
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Sätt dem på en båt, ge dem åror, peka i valfri riktning och vinka adjö. Alla blir nöjda.
Nä för sjutton, då ror de mot Sverige.
Citera
2019-12-03, 12:40
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Flyktingarbetaren Gun Lindman har skrivit en avhandling om flyktingars situation på Åland. Bara fem män och fem kvinnor intervjuades men Lindman anser att deras åsikter representerar gruppen som helhet. När detta skrevs för drygt ett år sen fanns det c:a 100 kvotflyktingar på Åland. c:a 0,3 % av befolkningen.

Varför har dom det då så svårt på Åland.
Dom känner sig som fångar då de inte får finländskt pass och medborgarskap.
"Vi slipper inte ut. vi kan inte återvända till mitt land där folk pratar mitt språk.
"Att vara utan pass känns som att sitta i fängelse"
Vad har dom tänkt sig då? Semesterresa? En liten visit tillbaka till det land dom flytt ifrån?

Dessutom klagar de över ekonomin och att det är svårt att hitta anställning och utbildning utan språkkunskaper. (!)
Man kan utöva sin religion och det är man nöjda med men det är inte "som hemma".
Man kräver att landskapsregeringen ska lära ålänningarna om islam och man vill att en moské ska byggas. Kvinnorna kan för all del be hemma det är inte så noga men männen måste ju ha en moské för fredagsbönen.

Den här Lindman har ingen brist på idéer på hur man ska förbättra dessa stackars förfördelade flyktingars tillvaro men det får ni läsa om själva om ni är intresserade.
https://www.alandsnyheter.com/invandring/efter-tva-ar-pa-aland-kvotflyktingar-vill-ha-moske-finska-pass/
Är inte Åland demilitariserat?
Förbjudet för militant individer som nämnda att vistas på Åland i fredstid.
Citera
2019-12-03, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Är inte Åland demilitariserat?
Förbjudet för militant individer som nämnda att vistas på Åland i fredstid.

Det får inte förekomma några militära aktiviteter i fredstid.
Citera
2019-12-03, 12:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Sätt dem på en båt, ge dem åror, peka i valfri riktning och vinka adjö. Alla blir nöjda.
Riktningen kommer nog att vara rakt västerut, är jag rädd.
Citera
2019-12-03, 13:08
Medlem
Detta är väl årets mest bisarra och tragikomiska artikel jag läst, finns det något pris som dessa kravmaskiner kan erhålla?

Vilka sk människor, tvi.
Citera
2019-12-03, 13:14
Medlem
En till grej då detta är så himla sjukt....

Ge dem tillbaka deras pass så att de kan åka tillbaks hem!

Varför görs inte detta?
Citera
2019-12-03, 13:18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
https://www.alandsnyheter.com/invandring/fredrik-karlstrom-m-fordubbla-invandringen-och-ta-20-000-manniskor-till-aland/
Fredrik Karlström (M): ”Fördubbla invandringen och ta 20 000 människor till Åland!”

Ålandsmoderaterna vill ha alla flyktingar de kan få tag på!
Kanske skulle hans M kollega Kristersson slå en signal till Fredrik, eller inte, 😁.

Att man ens vågar torgföra dessa åsikter 2019, snart 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Flyr hemländer pga krig och förtryck > kommer till en idyll "vi är räddade" > börjar ställa krav, idyllen skall anpassa sig till dem.

Långsiktigt är det naturligtvis ohållbart. Jag har i många år sagt att ju längre reaktionen dröjer desto allvarligare/kraftigare blir den.

Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Det finns en liten klick på Åland, främst kvinnor inom kultursfären och manliga kapitalister utan social och kulturell kompass som endast ser $ för ögonen, som är 100% lika galna som de värsta svenska exemplaren, och som inte skulle tveka en sekund att sälja sin familj och dränka Åland i massinvandringskaos för kortsiktig egen njutning eller ekonomisk vinnings skull.

Ålänningar i allmänhet är dock väldigt nöjda med att Åland är åländskt och vill givetvis att det ska fortsätta vara åländskt. Friska & sunda människor med andra ord.

Vi ska ju inte snacka i Sverige egentligen, men kan inte några handfasta ålänningar "tala dessa förrädare till rätta".

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Bullshit. Har du varit på twitter? Lika många anti-mångkultur kvinnor som män. Och du känner inte till ålänningarna ser jag. En åländsk kvinna är garanterat tuffare än du.

-

Som någon på Flashback så klokt påpekade:
Integration = vi anpassar oss till de som kommit hit.
Assimilering = de som kommit hit anpassar sig till oss.
Varför ställs inte krav på det sistnämnda? Det enda man får höra är ju alt. 1

PK säger att assimilering är folkmord, att de måste få behålla sitt språk och sin kultur och inte ska behöva anamma vår. Att svenskar utsätts för folkmord fnyser de bara åt.

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Tror löfven/reinfeldt hade en dålig tolk när de fick information om vilket kompetensregn som kommer. Tolken översatte (bra på att bygga bomber) till (raketforskare).

Tack!
Citera
2019-12-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gretasgodeman
Jag har tidigare inte varit alltför ovilligt inställd till kvotflyktingar eftersom de faktiskt forslas hit av FN p.g.a. att de anses skyddsbehövande, till skillnad från resten av asylantpacket som tar sig hit av egen maskin för att de vet att det vankas bidrag här, men den här artikeln där kvotflyktingar gnäller över att inte kunna åka på semester till de länder de påstår sig ha flytt ifrån har fått mig att sortera in även dem i samma fack som resten av bidragsturisterna.

Mitt problem är varför de inte får tillbaka sina pass. Klart de ska få dem. Sedan är dem good riddence, då borde det vara att de inte längre får söka asyl i Sverige eftersom de åkt på semester tillbaka till sitt land, eller semester överhuvudtaget.

Vilka egon, så jävla respektlösa mot oss, det de fått, att vi arbetar för dem, vård, sjukvård, boende, maten, fickpengar och så har vi gett dem att bo i denna underbara idyll. Ryser.
Citera
2019-12-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det stämmer, tydligen skyddas invånarnas svenska kultur och språk av internationella garantier, vilka de nu är.

Sverige som helhet borde brodskande nog få exakt likadana internationella skydds garantier på land, språk och kultur.
Citera
2019-12-03, 13:33
Medlem
Imirons avatar
Går inte att säga så mycket om detta. Vi vet ju inte hur frågorna är ställda eller hur svaren är tolkade. Jag har inga problem med att tänka mig en lokal miljöpartist som frågar "Hur är det på Åland?" Och vid svaret "Det är bra, vi är nöjda" inte ger sig utan med ljus och lykta börjar leta rasism med ledande frågor (hennes, för nog fan är det en hon, skrå är ju beroende av missnöjda flyktingar).

T.ex. "Åh, ni hade det inte varit bättre med en moské att be i?", "Ert hem ser lite gammalt ut, är det aldrig kallt?" eller "är du säker på att du inte utsatts för rasism på jobbet?", "Vore det inte bra med ett finskt pass så du kunde resa fritt i hela världen?".

Jag tar övertydliga exempel, men min poäng är att informationen man får ut från såna här intervjuer nog beror rätt mycket på intervjuaren. Och flyktingarnas bild av Åland verkar något ambivalent.
Citera
2019-12-03, 13:40
Medlem
Jävla vad kravmaskiner dessa är. Hoppas alla ålänningar läser Ålands Nyheter.
Citera
2019-12-03, 14:00
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
En till grej då detta är så himla sjukt....

Ge dem tillbaka deras pass så att de kan åka tillbaks hem!

Flykting som har KVAR sitt pass? Den var ny...-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in