2019-12-03, 00:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Varför är det konstigt att det inte är någon gripen? Att gripa någon på bar gärning i dessa fall är oftast helt omöjligt då man ska vara på platsen när det sker. Det ger att färsk gärning inte heller kommer hända.

Så då återstår ett gediget utredningsarbete. Det handlar om att binda en person till plats och tid. Inte lätt. Sen att de flesta morden är polisiärt uppklarade är en annan sak.
Malmöpolisen löser färre än 2 av 10 mord. Det är rekordlågt. Det saknar motstycke. Total inkompetens.
Citera
2019-12-03, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Men det är ju inte alls det som är problemet. Det är inte anonyma tips som saknas utan vittnen i rättegångar.
Nej du har fel, folk lämnar inte in tips, eftersom de tror att de kommer att kallas till rättegång som vittne.
Folk begriper inte skillnaden.
Ett tips är en fingervisning, en öppning, vem polisen ska haffa,
polisen bedömer trovärdigheten, och får på så vis starta att kartlägga den tipset berör..
Citera
2019-12-03, 00:54
Medlem
Citat:
Malmöpolisen löser färre än 2 av 10 mord. Det är rekordlågt. Det saknar motstycke. Total inkompetens.

Ja framförallt när man gång på gång säger sig veta vilka gängen är..
Citera
2019-12-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Ja fan, jämför man bilderna på Karolins mördare med denna Sammi, så är dom ganska lika med sina feta lite hängande underläppar, ansiktsdrag och näsor. Är det samma person?

https://www.facebook.com/sammi.alzuriey.9
https://www.google.com/amp/s/petterssonsblogg.se/2019/10/23/polisen-efterlyser-karolin-hakims-mordare/amp/

Jag reagerade på underbetten med plutande underläpp och ett indraget övre bett med läppen långt innanför. Likaså örnnäsorna. Det är inte många som har så ofördelaktiga anleten...
Citera
2019-12-03, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulkapulka
Mycket bra inlägg! Politikerna (83%) och väljarna (83%) gör inget förutom att säga "detta är oacceptabelt". Sedan händer nada och 83% fortsätter rösta på samma 7 partier. Definitionen på idioti.

Det börjar bli tröttsamt med referensen till 83 % konstant. Va lite mer orginell.

Med det sagt är jag inte heller helt emot utvisning och kollektivbestraffning, jag menar redan i lag har ju förmyndarna ansvar för sina barns handlingar. Problemet är bara att dessa är svenska medborgare (andra gen), hur utvisar man dem? Lite svårt i praktiken...
Citera
2019-12-03, 01:10
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Nej du har fel, folk lämnar inte in tips, eftersom de tror att de kommer att kallas till rättegång som vittne.
Folk begriper inte skillnaden.
Ett tips är en fingervisning, en öppning, vem polisen ska haffa,
polisen bedömer trovärdigheten, och får på så vis starta att kartlägga den tipset berör..
Nej du har fel. Anonyma tips är värdelösa i en rättegång. De kan ibland vara nyttiga för att hitta andra bevis som i sin tur kan användas, men även i detta syfte är anonyma tips riktigt dåliga. Polisen har ingen möjlighet att värdera om det är vettigt att till exempel göra husrannsakan där du säger om de inte vet vem du är. Polisen får också in enormt mycket anonyma tips som är rena falsarier eller trams. Det är nästan omöjligt att sortera ut de som är relevanta om man inte vet att du som lämnar tipset faktiskt har någon insikt i ärendet.

Anonyma vittnesuppgifter kan inte ens användas i rättegången. Deras bevisvärde är alltså noll.
Citera
2019-12-03, 01:12
Medlem
Den här mannen som dog, har han en tvilling eller är det så att dom bara är sjukt lika varandra?
Citera
2019-12-03, 01:13
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Men det är ju inte alls det som är problemet. Det är inte anonyma tips som saknas utan vittnen i rättegångar.

Håller med dig till fullo.
Ett anonymt tips i all ära men dessvärre är det inte värt ett någonting i den rättsliga processen.
Jag är helt övertygad om att polisen i de flesta fall vet vilken gruppering det handlar och även vem GM är. Utan vittnen så kan man bara luta sig mot den tekniska bevisningen vilken sällan räcker.

Av den anledningen så borde rättssystemet ändras till att skruva upp straffet för övergrepp i rättssak till att vara likställt med brottet.
Det är enda sättet att på sikt minska hot och vedergällning och därmed så småningom få vittnen att stå upp.
Citera
2019-12-03, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Jag reagerade på underbetten med plutande underläpp och ett indraget övre bett med läppen långt innanför. Likaså örnnäsorna. Det är inte många som har så ofördelaktiga anleten...

Samma person
Citera
2019-12-03, 01:16
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Håller med dig till fullo.
Ett anonymt tips i all ära men dessvärre är det inte värt ett någonting i den rättsliga processen.
Jag är helt övertygad om att polisen i de flesta fall vet vilken gruppering det handlar och även vem GM är. Utan vittnen så kan man bara luta sig mot den tekniska bevisningen vilken sällan räcker.

Av den anledningen så borde rättssystemet ändras till att skruva upp straffet för övergrepp i rättssak till att vara likställt med brottet.
Det är enda sättet att på sikt minska hot och vedergällning och därmed så småningom få vittnen att stå upp.
Vi måste ha ett vittnesskyddsprogram värt namnet också. Det ska vara kronvittnen, ny identitet, du och din familj flyttas till Australien och så vidare. Vi har inget. Vittnen följs inte ens hem efter rättegången av polis. De får gå själva. Det är ett jävla skämt.
Citera
2019-12-03, 01:16
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Helt rätt. Men du glömde att peka på de fega vittnena, som såg vem som sköt, vem det är, och var han finns.
Vittnen i detta bostadsområde borde absolut kunna känna igen skytten, som sköt och i vilken riktning han skubbat iväg, fega kräk som inte kan visa lite stake när mord begås framför ens näsa.
OM man är skraj så kan man lämna ett tips, utan att uppge sitt eget namn.
Retar mig på att folk inte tar sitt ansvar, utan istället sätter sig och spyr galla här, om de vet vem den skyldige är.

Du tycks naivt tro att allt handlar om feghet vilket är lite kul. Jag säger som någon tidigare sa. Ge mig en enda anledning till att vittna mot någon som för en jävla gångs skull siktar rätt och gör slut på lidandet för ett av de sämre smutsen i stan.
Citera
2019-12-03, 01:20
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:

Tror de egentligen löser nästan alla mord. Men de kan inte få fram bevis som håller i en rättegång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in