• 1
  • 2
2019-11-24, 22:51
Medlem
ProosedontObungos avatar
Hallå alla snusbusar på FB!

För två veckor sen köpte jag en dosa snus på ren impuls. Prövade, mådde dåligt såklart. Men fortsatte med en portion dagen efter och dagen efter det. 3/4 portioner/dagar in så började jag få lite lätt eufori och musklerna slappnade av, riktigt trevligt!

Men, nu de senaste dagarna har jag börjat med 2 portioner per dag, fortsätter det såhär är jag snart beroende. Och om jag förstått det rätt så får man ingen go känsla av snus när man snusar 1 dosa om dagen.

För att bevara denna avslappnande känslan tänkte jag skita i att bli en "habit user" och istället bruka snus några enstaka gånger i veckan. En fredag efter jobbet liksom eller måndag morgon för att må något bättre etc.

Nån som snusar såhär infrekvent? Kommer jag bygga upp en tolerans även fast det är såpass infrekvent?

Ursäktar om frågan är noobig av helvete.
Citera
2019-11-24, 23:02
Medlem
Tar du bara två snusar i veckan lär det vara ganska lugnt, men risken är stor att det blir mer.
Citera
2019-11-24, 23:06
Medlem
Tyvärr misstänker jag att du kommer misslyckas. Tiden kommer visa att du blev en heltidssnusare.

Börja träna eller något annat hälsosamt som också ger eufori och avslappning.
Citera
2019-11-24, 23:12
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProosedontObungo

För två veckor sen köpte jag en dosa snus på ren impuls. Prövade, mådde dåligt såklart. Men fortsatte med en portion dagen efter och dagen efter det. 3/4 portioner/dagar in så började jag få lite lätt eufori och musklerna slappnade av, riktigt trevligt!

Men, nu de senaste dagarna har jag börjat med 2 portioner per dag, fortsätter det såhär är jag snart beroende. Och om jag förstått det rätt så får man ingen go känsla av snus när man snusar 1 dosa om dagen.

För att bevara denna avslappnande känslan tänkte jag skita i att bli en "habit user" och istället bruka snus några enstaka gånger i veckan. En fredag efter jobbet liksom eller måndag morgon för att må något bättre etc.

Nån som snusar såhär infrekvent? Kommer jag bygga upp en tolerans även fast det är såpass infrekvent?

Hade varit riktigt härligt om jag kunde stoppa in en snus enligt din modell. Men det är inte aktuellt för mig, då jag sedan länge passerat gränsen för ett icke-beroende.

Däremot känner jag några, tjejer i samtliga fall faktiskt, som snusar nångång ibland.
Citera
2019-11-24, 23:55
Medlem
Allt sitter i huvudet!
Jag tog första snusen för 12år sedan och snusar 1 dosa per dag, vill inte påstå att jag är beroende!

Skulle lätt kunna lägga bort dosan och sluta, men gör jag det får det isåfall bli imorgon.
Citera
2019-11-25, 01:17
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Det är sådär det börjar, sen sitter man där några år senare och äter snus efter snus och undrar vad fan som hände.
Citera
2019-11-25, 22:37
Medlem
Det kan ju vara att du tror du kan kontrollera det i början. Sen behöver du mer snus för att uppnå samma effekt. Till slut sitter du kanske på parkbänken och kör strong snus.

Så lätt och infrekvent snusade kan ibland vara en inkörsport till tyngre former av snus. Ska du sen sluta blir det svårt och pengarna räcker inte för att klara ditt eskalerande snusbehov. Då är det lätt att dras in i nästan kriminella aktiviteter såsom att smuggla snus till Finland.

Citera
2019-11-26, 11:49
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:

Du kan allt försöka, men ha i bakhuvudet att det med största sannolikhet kommer bli att du snusar på heltid till slut.

Jag började lite som du, snusade bara på helger och jag intalade mig att det skulle fungera. Det fungerade i ett halvår ungefär sen tänkte jag att ska jag snusa så ska det vara på heltid annars kan jag lika gärna skita i det.

Det slutade med att jag började snusa på heltid för jag tycker om smaken av snus och det finns inget bättre än att ta morgonkaffet med en prilla snus Ska sägas att jag inte snusar överdrivet mycket (2 dosor i veckan) så det är inget som tar extremt på ekonomin heller.
Citera
2019-11-27, 14:35
Medlem
Citat:

Nikotinberoende handlar till övervägande del om sociala faktorer som allt annat beroende. Det finns alltså ingen generell gräns för hur lite eller mycket som avgör.
Citera
2019-12-02, 19:16
Medlem
Jag har snusat "av-och-till" i tre år och har ännu inte utvecklat något beroende. Vissa perioder köper jag en dosa i veckan för att sedan helt lägga av i någon månad utan att känna någon som helst abstinens.

För mig är snus en njutningsprodukt och inte en snuttefilt vilket gör att jag kan ha samma relation till snus som jag har till alkohol.
Citera
2019-12-02, 19:30
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anus.Dos.Deminos
Det är sådär det börjar, sen sitter man där några år senare och äter snus efter snus och undrar vad fan som hände.

Skulle råda dig att testa meditation eller avslappningsövningar ifall du inte har sjukt bra viljestyrka och kan hålla dig till några snusar per vecka...
Ett, tu, tre så är du fast, och enligt min erfarenhet, så är snus bra mycket svårare att sluta med än cigaretter.
Men, detta är enbart min erfarenhet, jag fick prova en snus när jag var 16 och ett tag till dumt nog, sen dess har jag varit i stort sett fast
Fast jag gör eget snus sen typ 10 år tillbaka, så påverkar inte ekonomin så mycket.
Citera
2019-12-02, 22:39
Medlem
Anus.Dos.Deminoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Skulle råda dig att testa meditation eller avslappningsövningar ifall du inte har sjukt bra viljestyrka och kan hålla dig till några snusar per vecka...
Ett, tu, tre så är du fast, och enligt min erfarenhet, så är snus bra mycket svårare att sluta med än cigaretter.
Men, detta är enbart min erfarenhet, jag fick prova en snus när jag var 16 och ett tag till dumt nog, sen dess har jag varit i stort sett fast
Fast jag gör eget snus sen typ 10 år tillbaka, så påverkar inte ekonomin så mycket.
Jag har slutat med både och håller med dig om att snuset var jävligast, troligt pga att den låg under läppen jämt vilket alltid tillförde nikotin i i blodet, rökning är lätt men det är också jävligt äckligt och onaturligt.

Hyllar dock fortfarande som skademinimerande åtgärd istället för rökning, ett hälsosammare alternativ helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in