2019-12-01, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Helt sant. Sen är det nog inte prio 1 för polisen att klara upp kalla fall. Annat som går före. I teorin så går det väl att hitta egentligen vem som helst via en släktforskning, men sen i praktiken så finns det nog inte hur mycket pengar som helst att slösa på det här.
Så är det, man skulle ju kunna driva kampanjer och pyssla men det är nog bara att inse att det är ett till i raden av ouppklarade mord. Med tanke på att de inte ens klarar upp morden där folk skjuts på öppen gata klockan 15 på eftermiddagen mitt i stan så....
Citera
2019-12-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Det är ju fakta att mohammad blev grovt misshandlad innan kniven åkte fram och att han kunde dött enbart pga den.

Det är väl ändå inte belagt hur denna misshandel gick till? Jag tror att den intryckta bröstkorgen och punkterade lungan var en följd av att Mohammed överfölls bakifrån och i samband med att han brottades ner på mage fick hela GMs tyngd över sig. Tror inte att det var en regelrätt misshandel som att person A slår person B med knytnävesslag mot kroppen. Men visst, det vittnar om ett brutalt överfall och en total likgiltighet från GMs sida. Tycker det snarare tyder på ett uppdämt raseri än en misshandel som urartat.

Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Vilken ålder på han som bodde i lasarettsbacken? Låter som en bra kandidat

Han var några år över 30 år. Hans namn finns i tråden om du letar. Tänk "kuk" på engelska aka ett smeknamn på Richard. (Även fast personen ju bytte namn efter morden och inte längre heter något som kan förknippas med Richard).
Citera
2019-12-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolarsolasola
Men den första som ska blivit topsad
Flyttade från stan vid tidpunkten?
Hur vet man att han blivit topsad ?
Han som misshandlade M pappa i databutiken för han hade psykos och trott dom lagt in buggar?? Som hette (massiv) på Flashback förr mycke känd av polis

Hans då bäste vän. Bodde vid tiden lassarettsbacken i andrahand i broderns lägenhet hade en stor skuld till förstnämnda flyttade samma år hem till föräldrarna bytt namn .. och massive påstår i några 100 sidor tbx att denna man är utesluten för han topsats ??? Dennna man gick ofta sån ful mössa samlade på knivar hade flera olika butterflyes brukar nikotin dock kokain förr va nerdeffad då nu smällfet .. kuk johansson

Det här är en av mina huvudmisstänkta. Speciellt med tanke på att samma person som skrivit att Johansson blivit topsad även kom med uppgifter i tråden att polisen fick tips på rätt person redan tidigt i utredningen. Det är en person som kan ha fallit mellan stolarna eftersom polisen inte kunnat binda honom vid platsen. Det räcker till exempel att han har ett hyfsat starkt alibi, ingen koppling till offer i övrigt och sen en vägran att låta sig bli topsad, och så lägger polisen spåret åt sidan.

Hade mr Johansson en skuld till personen som misshandlade fadern i butiken? Var motivet med misshandeln en kraschad hårddisk? Och inte något som hade att göra med en uppsägning och utebliven lön? Vet du om polisen försökt avlyssna telefoner? Kan motivet med överfallet på Mohammed ha att göra med knarkförsäljning i databutiken? Skulder till kriminella? Eller var det en fortsättning av misshandeln, som en person ju dömdes för. Du verkar tro på Johansson som möjlig GM, varför tror du att polisen har missat honom? Har du några tankar kring hur han lyckats slippa att bli topsad?
Citera
2019-12-01, 18:52
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det här är en av mina huvudmisstänkta. Speciellt med tanke på att samma person som skrivit att Johansson blivit topsad även kom med uppgifter i tråden att polisen fick tips på rätt person redan tidigt i utredningen. Det är en person som kan ha fallit mellan stolarna eftersom polisen inte kunnat binda honom vid platsen. Det räcker till exempel att han har ett hyfsat starkt alibi, ingen koppling till offer i övrigt och sen en vägran att låta sig bli topsad, och så lägger polisen spåret åt sidan.

Hade mr Johansson en skuld till personen som misshandlade fadern i butiken? Var motivet med misshandeln en kraschad hårddisk? Och inte något som hade att göra med en uppsägning och utebliven lön? Vet du om polisen försökt avlyssna telefoner? Kan motivet med överfallet på Mohammed ha att göra med knarkförsäljning i databutiken? Skulder till kriminella? Eller var det en fortsättning av misshandeln, som en person ju dömdes för. Du verkar tro på Johansson som möjlig GM, varför tror du att polisen har missat honom? Har du några tankar kring hur han lyckats slippa att bli topsad?

Känns som att det börjar brännas i dom kretsarna. Är väl kanske det mest logiska att GM finns någonstans där med svag koppling. Pga konflikten med pappan. Jävla otur pappan har annars om han både har dom här fanskapen efter sig och sen blir sonen dödad av ett psykfall som är på tillfälligt besök i stan.
Citera
2019-12-01, 19:37
Medlem
Link04s avatar
Kanske är så att dörrvakten o co har övertalat någon dom känner att göra det här. Killen på bänken utstrålar ju inte direkt kumla. Ändå är det nog GM som sitter där. Någon i deras krets som ligger avlägset som fått göra det här skitjobbet i så fall. Kan man förstå att han var lite deprimerad efteråt. Man kan väl anta att polisen kört hårt mot denna krets och fått åklagarbeslut att tvångstesta dom som ingår där. Bör ju även gälla RJ. Men är nog en annan polare till dom som kört det här.

Jag har ju tidigare skrivit att det inte är helt enkelt att kartlägga M om nu GM tex varit en kund i butiken. Det här var ju 04 och inte samma läge som idag att få fram personer som äger affären, ännu svårare att få fram barn som inte finns reggade på adressen. Måste vara någon som har koll på familjen och vet att dom har M som går sin skolväg på Åsgatan. Det har den kretsen koll på.
Citera
2019-12-01, 23:24
Medlem
darkaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Känns som att det börjar brännas i dom kretsarna. Är väl kanske det mest logiska att GM finns någonstans där med svag koppling. Pga konflikten med pappan. Jävla otur pappan har annars om han både har dom här fanskapen efter sig och sen blir sonen dödad av ett psykfall som är på tillfälligt besök i stan.
Att några småkriminella missbrukare anstiftat något sånt här och sen också kommit undan med det, verkar inte särkilt troligt med. Med tanke på att dom och deras vänner är välkända och regelbundna gäster på polisstationen, har en känd konflikt med en farbror till ett offer samt verkar duktiga på att prata också. Alltså bör dom varit huvudmisstänkta från start och har nog blivit förhörda, kartlagda och allmänt undersökta rätt så noga. Tror inte heller någon ostraffad person med kopplingar till dom skulle kunna undslippa topsning genom något alibi när polisen sitter på så stark DNA-bevisning som dom gör i det här fallet.

Om inte polisen gjort enorma misstag i utredningen, så tror jag att det här är ett relativt planerat vansinnesdåd av någon utsocknes person som efter dubbelmordet dragit hem och kort därefter tagit sitt eget liv eller dött i någon olycka. Kan inte tänka mig att en sån här våldsam person skulle klarat att hålla sig ifrån misstankar (om han bodde i närheten av Linköping) eller andra idiotiska våldsbrott i över 15 år på något annat sätt.
Citera
2019-12-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det är väl ändå inte belagt hur denna misshandel gick till? Jag tror att den intryckta bröstkorgen och punkterade lungan var en följd av att Mohammed överfölls bakifrån och i samband med att han brottades ner på mage fick hela GMs tyngd över sig. Tror inte att det var en regelrätt misshandel som att person A slår person B med knytnävesslag mot kroppen. Men visst, det vittnar om ett brutalt överfall och en total likgiltighet från GMs sida. Tycker det snarare tyder på ett uppdämt raseri än en misshandel som urartat.

Han var några år över 30 år. Hans namn finns i tråden om du letar. Tänk "kuk" på engelska aka ett smeknamn på Richard. (Även fast personen ju bytte namn efter morden och inte längre heter något som kan förknippas med Richard).
Det som sagts är väl att rättsläkarna beskriver att M utsatts för kraftig misshandel framifrån, jag vet inte vad som är sant men jag tror de har bra koll på detta.
Citera
2019-12-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Det som sagts är väl att rättsläkarna beskriver att M utsatts för kraftig misshandel framifrån, jag vet inte vad som är sant men jag tror de har bra koll på detta.

Ja, men det motsäger väl inte ett fall sådant jag beskrev det? Rekonstruktionen tyder inte ens på att GM varit framför Mohammed, än mindre slagit honom framifrån. Istället: GM anfaller Mohammed bakifrån, tar famntag på honom och Mohammed faller på mage mot marken. GM börjar då hugga Mohammed, antagligen stressad över att Mohammed skriker högljutt.

Men rättsläkarna borde väl kunna se var knivhuggen träffat. De var ganska många. Men det har mer pratats om knivhugg i bak än i buk på Mohammed. A-L däremot knivhöggs ska ha huggits både framifrån och bakifrån, men det har ju också framgått i rapporteringen. En intryckt bröstkorg, som det talats om angående Mohammeds skadebild, tyder i min värld mer på ett fall än kraftiga knytnävsslag iaf.
Citera
2019-12-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim
Att några småkriminella missbrukare anstiftat något sånt här och sen också kommit undan med det, verkar inte särkilt troligt med. Med tanke på att dom och deras vänner är välkända och regelbundna gäster på polisstationen, har en känd konflikt med en farbror till ett offer samt verkar duktiga på att prata också. Alltså bör dom varit huvudmisstänkta från start och har nog blivit förhörda, kartlagda och allmänt undersökta rätt så noga. Tror inte heller någon ostraffad person med kopplingar till dom skulle kunna undslippa topsning genom något alibi när polisen sitter på så stark DNA-bevisning som dom gör i det här fallet.

Om inte polisen gjort enorma misstag i utredningen, så tror jag att det här är ett relativt planerat vansinnesdåd av någon utsocknes person som efter dubbelmordet dragit hem och kort därefter tagit sitt eget liv eller dött i någon olycka. Kan inte tänka mig att en sån här våldsam person skulle klarat att hålla sig ifrån misstankar (om han bodde i närheten av Linköping) eller andra idiotiska våldsbrott i över 15 år på något annat sätt.

Håller med om att det är osannolikt att de kunnat hålla tyst när de pratat andra gånger, men det var inte en konflikt med farbrodern utan pappan. Det var åtminstone Mohammeds pappa som misshandlades i butiken, inte hans farbror. I polisförhör ska den ena av dem (krogväktare / kroppsbyggare) upplyst polisen att den andre uttryckt ett starkt hat för Hassan, dvs Mohammeds far. Så deras konflikt är mer direkt än du vill påskina, även om den alltjämt ändå är indirekt eftersom den inte riktar sig till Mohammed. Iofs.
Citera
2019-12-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim

Så då framstår ju kyrkspåret genast som det mest troliga. Varför har inte det utretts?
Citera
2019-12-04, 15:24
Medlem
m00nlights avatar
En tidsfråga innan han grips.
Citera
2019-12-04, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m00nlight
En tidsfråga innan han grips.
Vem? Vad är det nya?