2019-12-02, 18:35
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Smart! Ta gärna rygg på en veteran men med en egen unik gissning.
Är man tvåa på bollen och vill ändra sin gissning går det bra.
Första unika gissningen erhåller exklusiv skryträtt hela morgondagen samt allas beundran (nåja).
Sista uppdateringen av listan görs vid midnatt, sen får det vara bra.
Ska bli spännande att följa.
Kan tänka mig att journalisterna just nu sitter med spända rövar och nervöst filar på diverse klimatartiklar och vinklar de kan publicera för att försöka överrösta ett gott OU-resultat för SD. Ingen tid över för språkkontroll eller korrekturläsning, som vanligt.
2019-12-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Ska bli spännande att följa.
Kan tänka mig att journalisterna just nu sitter med spända rövar och nervöst filar på diverse klimatartiklar och vinklar de kan publicera för att försöka överrösta ett gott OU-resultat för SD. Ingen tid över för språkkontroll eller korrekturläsning, som vanligt.
Journalisterna är nog ännu mer rädda för PISA som kommer samma dag.
2019-12-02, 18:50
Medlem
StillaHavets avatar
SCB har skärpt till sig och i maj 2019 hade SD 17,1, i november 2018 18,3. Nu har det varit kaos en tid så rimligen borde SD hamna runt 19 procent. Håller dock tummarna för en skräll. Fler svenskar måste komma till insikt. Över 20 procent är mycket bra med tanke på hör trög svensken är.
2019-12-02, 18:51
Medlem
annica, sthlms avatar
Scb > 23,3
2019-12-02, 18:55
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
SD i scb = succé

jag gissar på 21,4
2019-12-02, 19:00
Bannlyst
gissar 20,5
2019-12-02, 19:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Alltid kul att få gissa, så jag återuppväcker mig själv från min dvala.

I likhet med många andra så är jag idag mycket skeptisk mot hela OU-verksamheten, då den rymmer för många osäkerheter. Jag tror inte att SD, vid ett riksdagsval, skulle vara i närheten av 25%. Någonstans runt 20% är realistiskt, och jag tror också att det är runt den siffran SCB kommer att landa. Jag gissar på 20,7% för att vara optimistisk.

Till det fetmarkerade i den citerade texten: Jag tror att man ska vara försiktig i att önska livet ur Jöken alltför tidigt. Om Jöken spricker mitt i mandatperioden är risken mycket stor att den forna Alliansen hinner återförenas, och att SD åter går miste om maktkonfekten efter nästa val.

(Min fetning)

En upplösning kan dock inledas. Visst, det kan "mogna fram" under ett tag, men MP, C och L är så skadliga för Sverige att deras inflytande snarast bör minimeras till noll. Även om det är långt kvar till nästa val, ser jag inte hur Alliansen skulle kunna återförenas. Är det ens möjligt? Sprickan som uppstod hos Alliansen när C och L gick över till den röda sidan måste vara väldigt djup. Och sveket måste sitta som en tagg. Kan M och KD verkligen lita på C och L igen? Och det viktigaste: Nu när Sverigedemokraterna vuxit sig större och starkare blir det ännu omöjligare för den gamla Alliansen att återuppstå och återförenas. Personligen tror jag att Alliansen är död och begraven för tid och evighet p g a stora svek och tack vare SD:s nya roll som det största eller näst största partiet i riksdagen.
2019-12-02, 19:55
Medlem
KalleNixons avatar
Gissar att SCB kommer återställa ordningen och Sd hamnar omkring 19-21 % och (S) omkring 24-27%
2019-12-02, 20:05
Medlem
Störtlopp för Löfven i senaste förtroendemätningen från Sifo/Exp

https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-tuffa-host-fortroendet-stortdyker/

Ebba Busch Thor, 36 procent, +1.

Jimmie Åkesson, 32 procent, +2.

Ulf Kristersson, 29 procent, +2.

Jonas Sjöstedt, 27 procent, -2.

Stefan Löfven, 26 procent, -6.

Annie Lööf. 26 procent, -1.

Nyamko Sabuni, 11 procent, 0.

Isabella Lövin, 10 procent, -1.

Per Bolund, 7 procent, 0.
2019-12-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Alla JÖKarna ligger lågt Inte helt ovälkommet. Sjöstedt har högre förtroende än alla JÖK partier...
2019-12-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Även om det är långt kvar till nästa val, ser jag inte hur Alliansen skulle kunna återförenas. Är det ens möjligt?

Avgår Löfven utan att utlysa Extra val är vi fortfarande i den situationen att (C) och (L) behövs för att Ulf Kristersson ens skall kunna tillträda som statsminister. De får inte rösta Nej.

Alltså skulle det helt klart behöva bedrivas förhandlingar. Vad som händer då kan ingen förutspå.
2019-12-02, 20:22
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

https://www.expressen.se/nyheter/lofvens-tuffa-host-fortroendet-stortdyker/

Ebba Busch Thor, 36 procent, +1.

Jimmie Åkesson, 32 procent, +2.

Ulf Kristersson, 29 procent, +2.

Jonas Sjöstedt, 27 procent, -2.

Stefan Löfven, 26 procent, -6.

Annie Lööf. 26 procent, -1.

Nyamko Sabuni, 11 procent, 0.

Isabella Lövin, 10 procent, -1.

Per Bolund, 7 procent, 0.

Ojoj, sjukt att Åkesson nästan är den med mest förtroende. Inte helt förvånande med tanke på att han haft rätt hela tiden, trenden kommer nog fortsätta och Åkesson kommer nog få samma förtroende som EBT snart. Många vänsterväljare har mer förtroende för Åkesson är Ebba, som anses mer höger skulle jag tro.

Att Löfvén sjunker -6 är illa, om de inte byter ut honom innan 2021 och samhällsutvecklingen fortsätter kan vi säga hej då till S.

Kul att Nobelstiftelsen portar den partiledare med näst högst förtroende i Sverige
Senast redigerad av Haddock93 2019-12-02 kl. 20:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in