2019-11-15, 15:00
Medlem
Vad anser ni är det huvudsakliga motivet till att Sparbankshuset brann (om det var hon som tände på)?

I ljudupptagningar får man reda på att det inte fanns någon hemförsäkring tecknad, så de kunde inte få ut försäkringspengar för lösöre som i fallet efter branden av huset i Roknäs.

Branden startade i "fel trappuppgång" dvs längst ifrån den åtalades lägenhet. Dock spred sig branden snabbt i ventilationen till dennes lägenhet, men kunde hon verkligen räkna ut brandförloppet?

Dessutom hade brandlarm installerats samma kväll i den åtalades lägenhet, så sannolikheten att hennes sambo skulle vakna var ganska stor.

Det framkommer även att de låg efter med några månadshyror, men kan det vara motiv nog att bränna ner ett helt flerfamiljshus?

Har jag missat något?
Citera
2019-11-15, 19:40
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloiviq
Vad anser ni är det huvudsakliga motivet till att Sparbankshuset brann (om det var hon som tände på)?

I ljudupptagningar får man reda på att det inte fanns någon hemförsäkring tecknad, så de kunde inte få ut försäkringspengar för lösöre som i fallet efter branden av huset i Roknäs.

Branden startade i "fel trappuppgång" dvs längst ifrån den åtalades lägenhet. Dock spred sig branden snabbt i ventilationen till dennes lägenhet, men kunde hon verkligen räkna ut brandförloppet?

Dessutom hade brandlarm installerats samma kväll i den åtalades lägenhet, så sannolikheten att hennes sambo skulle vakna var ganska stor.

Det framkommer även att de låg efter med några månadshyror, men kan det vara motiv nog att bränna ner ett helt flerfamiljshus?

Har jag missat något?
Vad jag minns från FUP å ljudfiler sägs det både att det fanns brandvarnare och att det inte fanns. Är inte klarlagt. Vill minns att husvärden sa att det inte fanns men en av grannarna sa att han hörde den. Jag har inte uppfattat att branden började i porten bredvid, utan vägg i vägg mot deras lägenhet där det fans en städskrubb. Läste Fup för föera veckor sedan så kan minnas fel.

Tror hennes motiv är att det ska fortsatt ska vara kaos så hennes kille inte kollar banksaldo osv. Jag tror även hon är skyldig till 2 bränder och mordförsök. Hon är en mästermanulipatör. Den lappen hon hade i fickan i jackan...
Senast redigerad av Pandalina4 2019-11-15 kl. 19:46.
Citera
2019-11-18, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapablasla
Jag hoppas denna dom överklagas!
Ännu en gång då man blir besviken på Sveriges rättsystem.

Men någon som vet hur det blir med en överklagan? Blir det en helt ny ”jury” då?
Kan ju anse att en ny jury är på sin plats.
Ny åklagare.

Lyssnade på en del av rättegången igår och det var ganska tydligt att hon ville förgifta mannen tills döds. Jag uppfattar henne som oerhört manipulativ.

Tur så överlevde mannen i alla fall.
Senast redigerad av Babyspenat 2019-11-18 kl. 17:58.
Citera
2019-11-18, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Ny åklagare.

Lyssnade på en del av rättegången igår och det var ganska tydligt att hon ville förgifta mannen tills döds. Jag uppfattar henne som oerhört manipulativ.

Tur så överlevde mannen i alla fall.

Kan inte annat än hålla med!
Jag tycker man hör klart & tydligt hur manipulativ hon är & hennes lögner är märkbart genomskinliga.
Tycker att det visar sig också genom alla vittnesmål. Ett givet mönster finns det där, förutom av mamman
Mamman känns väldigt manipulerad.
Citera
2019-11-18, 21:12
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapablasla
Kan inte annat än hålla med!
Jag tycker man hör klart & tydligt hur manipulativ hon är & hennes lögner är märkbart genomskinliga.
Tycker att det visar sig också genom alla vittnesmål. Ett givet mönster finns det där, förutom av mamman
Mamman känns väldigt manipulerad.
Håller med i dina beskrivningar.
Ingen som sett något ang att åklagaren överklagar?
Citera
2019-11-19, 13:40
Medlem
Gah, man blir ju galen på det svenska rättssystemet. Hur i h-vete kan hon klara sig från mordförsök.

Jag har lyssnat på väldigt många ljudupptagningar från rättegångar, både på youtube och på rättegångspodden, jag har ingen som helst juridisk utbildning men för mig blir det uppenbart att den åtalade är skyldig när man allt som oftast besvarar en fråga med en fråga.
Dessutom ger hon inga klara svar, det är många sekunders tystnad innan hon svarar.
Om man talar sanning så behöver man ju väldigt sällan tänka efter innan man svarar.
Det som också är gemensamt för nästan alla rättegångar jag lyssnat på är att minnet väldigt ofta sviker för den åtalade.

Jaja, ska bli intressant när de överklagar för det finns väl inget annat?
Citera
2019-11-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Gah, man blir ju galen på det svenska rättssystemet. Hur i h-vete kan hon klara sig från mordförsök.

Jag har lyssnat på väldigt många ljudupptagningar från rättegångar, både på youtube och på rättegångspodden, jag har ingen som helst juridisk utbildning men för mig blir det uppenbart att den åtalade är skyldig när man allt som oftast besvarar en fråga med en fråga.
Dessutom ger hon inga klara svar, det är många sekunders tystnad innan hon svarar.
Om man talar sanning så behöver man ju väldigt sällan tänka efter innan man svarar.
Det som också är gemensamt för nästan alla rättegångar jag lyssnat på är att minnet väldigt ofta sviker för den åtalade.

Jaja, ska bli intressant när de överklagar för det finns väl inget annat?

Man behöver ytterst sällan vara jurist för att inse att den åtalade också är skyldig. Det ska dock till handfast bevisning som gör det ställt bortom rimligt tvivel. Det är en annan sak.
Citera
2019-11-21, 12:00
Medlem
Oavsett vad som händer så är Skellefteå en liten stad samt Piteå som är granne med Skellefteå.
Vart hon än kommer vända sig så är det någon som vet vem hon är & kommer kolla två gånger.
Hon har orsakat det själv, det är allt jag kan säga.
Citera
2019-11-25, 08:53
Medlem
Men är det någon som vet om det har överklagats?

Det måste ju vara väldigt goda chanser att det blir skärpt straff i en högre instans.
Citera
2019-11-25, 11:00
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Men är det någon som vet om det har överklagats?

Sista dagen för att överklaga är 2 dec. Det är rätt så vanligt att advokater och åklagare väntar tills sista stund för att lämna in överklagandet. Med det sagt så frågade jag efter ett dagboksblad och i det så kan jag inte se att det kommit in något överklagande ännu.

https://docdro.id/xrLZGmS

Jag noterar att målsägarbiträdet och Emilias advokat tillsammans har fått dryga miljonen kronor för sin medverkan.
Citera
2019-12-02, 16:05
Medlem
Överklagan är inlämnad idag
Citera
2019-12-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masqu
Överklagan är inlämnad idag

Vad yrkar åklagaren i hovrätten?
Citera