2019-12-02, 10:00
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Fel. Han åkte på att ha flyttat kroppsdelarna och dömdes till brott mot griftefriden.

Fel. Linda Chen blev inte styckad.
Citera
2019-12-02, 10:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det mest fantastiska inlägg jag läst på sistone.

Du är otroligt ignorant. 17-åriga Wilma är död och du anser det är hennes fel.
Wilma föll offer för en man som ansåg sig ha rätten att bestämma över om hon skulle leva eller dö. Likaså gjorde Billy mot Tova, Martin mot Lotta, Kristoffer mot Vachtareya.
Nu får vi bara hoppas att rätten så småningom får honom dömd. Tvivel finns.

...och i samtliga de fallen fanns det också varningssignaler hos männen i fråga. Det är ingen som har sagt att ENBART invandrarkillar kan vara farliga. När det gäller en så ung tjej som Wilma (till skillnad från Lotta som var över 40), så tycker jag dock att ansvaret först och främst låg på hennes vårdnadshavare.

Man kan dra paralleller till Beatrice också. Till och med efter att hon var mördad - också av en irakier om jag minns rätt nu, en man från en hederskultur var det i alla fall - så gick hon ut i media och sa att hon hade lärt sin dotter att inte göra skillnad på människor p.g.a. ursprung, och att hon var stolt över att Beatrice inte hade gjort det... Nä, men hade hon gjort det så hade hon levat nu, och det hade varit en stor fördel! (Hade jag tyckt om det gällt min dotter i alla fall, men mammor kan kanske tycka olika om det också...)
Senast redigerad av Merwinna 2019-12-02 kl. 10:03.
Citera
2019-12-02, 10:01
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det mest fantastiska inlägg jag läst på sistone.

Du är otroligt ignorant. 17-åriga Wilma är död och du anser det är hennes fel.
Wilma föll offer för en man som ansåg sig ha rätten att bestämma över om hon skulle leva eller dö. Likaså gjorde Billy mot Tova, Martin mot Lotta, Kristoffer mot Vachtareya.
Nu får vi bara hoppas att rätten så småningom får honom dömd. Tvivel finns.
Klart även svenska män mördar kvinnor, men det är betydligt ovanligare. Oavsett vilket så är det inte så att kvinnomördare är normala män, och man har ett eget ansvar som kvinna att undvika dessa "män". Det går liksom att se på en man hur säker han är och om han har några skruvar lösa osv. Tishko är jag helt övertygad om att efter en 5 minuters konversation så hade de flesta seriösa föräldrar kunnat se att de inte direkt hade att göra med någon svärmorsdröm. Jag hade personligen aldrig tillåtit mina framtida döttrar att gå i närheten av någon som Tishko.
Citera
2019-12-02, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamerror
Hon och hennes föräldrar visste att babbar är kraftigt överrepresenterade när det gäller sexualbrott och våldsbrott.

Föräldrarna misslyckades i uppfostran och Wilma dog.

Den enda relevanta är våld i nära relationer - inget annat.

Den ende som äger skuld är gärningsmannen.
Citera
2019-12-02, 10:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Klart även svenska män mördar kvinnor, men det är betydligt ovanligare. Oavsett vilket så är det inte så att kvinnomördare är normala män, och man har ett eget ansvar som kvinna att undvika dessa "män". Det går liksom att se på en man hur säker han är och om han har några skruvar lösa osv. Tishko är jag helt övertygad om att efter en 5 minuters konversation så hade de flesta seriösa föräldrar kunnat se att de inte direkt hade att göra med någon svärmorsdröm. Jag hade personligen aldrig tillåtit mina framtida döttrar att gå i närheten av någon som Tishko.

Helt rätt! Skillnaden är också, att när svenska män mördar kvinnor, så handlar det ofta om en accelererande misshandel - d.v.s. det finns tid att lämna (även om många inte vågar, och här har samhället ett stort ansvar).

Medan en man från en hederskultur, kan bestämma sig för att döda kvinnan i kallt blod, och även att ta hjälp av sin far, sina bröder, sina kusiner o.s.v.. De pratar ihop sig om detta, t.ex. för att de har fått höra rykten om att kvinnan pratar med män, eller sminkar sig på jobbet och går utan slöja där. Det behöver inte ha skett någon upptrappning, som har gjort kvinnan medveten om att hon måste lämna om hon ska klara livhanken. Det kan komma som en blixt från klar himmel, när de plötsligt fattar tag i henne och kastar ut henne från balkongen, eller framför ett tåg eller långtradare (balkongerna är mest vanliga i Sverige, tågen och långtradarna i Tyskland):
Citera
2019-12-02, 10:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den enda relevanta är våld i nära relationer - inget annat.

Den ende som äger skuld är gärningsmannen.

Förnekar du fortfarande att hedersmord och -våld förekommer? T.o.m. V har ju erkänt det nu, och inlett arbete emot det.
Citera
2019-12-02, 10:12
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hon borde i alla fall ha insett, att risken var mycket förhöjd jämfört med om hon hade tagit en svensk kille. Eller så insåg hon faktiskt inte det, p.g.a. att hennes föräldrar var PK och inte lärde henne om livet (verkar nästan så, eftersom de överhuvudtaget tillåtit att hon flyttat hem till honom - hon var ju minderårig). Skolans och PK-medias budskap känner vi ju alla till: "alla människor är individer, det spelar ingen roll var en människa kommer ifrån, skillnaderna sitter bara i hudfärgen..." Tidningarna mörkar ju fortfarande att den här mannen är arab. Undrar om de kommer att avslöja hans identitet när han blir dömd, den här gången? Länge gjorde ju inte PK-media det ens då, när det var en utlänning. Och då fick människor, som inte sökte sanningen själva, uppfattningen att det är svenskar som begår sådana här brott - eftersom endast svenska brottslingar kom i tidningen med namn och bild.

Angående ditt andra stycke, så är det en annan sak. Att de inte kan gå kan bero på en mängd orsaker, t.ex.: de vågar inte, för att mannen har hotat att döda dem i så fall (vilket de mycket väl kan komma att göra också), de har gemensamma barn med mannen, som skulle vara tvungna att vara ensamma med pappan på umgänge i så fall, och då är det bättre att kvinnan stannar så att hon kan försöka skydda barnen i alla fall, de har ingenstans att ta vägen, ingen egen inkomst (det är vanligt att de här männen förbjuder sina kvinnor att arbeta eller studera, just för att kunna ha kvar kontrollen), har blivit så knäcka psykiskt att de tror att de inte skulle klara sig själva...

Men nu diskuterade vi ju, varför en ung svensk tjej - som verkar ha varit helt normal, inte någon missbrukare eller något sådant - ger sig in med ett ensamkommande baaaaarn från början. Det borde hon inte ha gjort. Jag har lärt min dotter att de är farliga, och det borde alla föräldrar göra.

Styvmammans attityd till folk från främmande kulturer blev nog styvdotterns bittra öde. Kan vi tro att den egna mamman har agerat klokare varnat men inte blivit lyssnad på?

Ett klassiskt fall av "egna barn och andras ungar"?
Citera
2019-12-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Är det en nationell arbetsgrupp som har koll på Flashback och rapporterar relevant info till Uddevalla-polisen, eller sitter de lokala poliserna själva och läser Flashback?

Inte en aning, dem gick ut i media förra veckan och sa att det var avsatt en grupp för socialamedier på polishuset i Uddevalla
Citera
2019-12-02, 10:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Styvmammans attityd till folk från främmande kulturer blev nog styvdotterns bittra öde. Kan vi tro att den egna mamman har agerat klokare varnat men inte blivit lyssnad på?

Det här har jag inte hört - uppmuntrade styvmamman relationen? Eftersom det var en styvmamma, så kan det vara så illa att hon såg en chans att bli av med styvdottern, genom att driva henne i armarna på en arab med oklar bakgrund. Många styvmammor är ju svartsjuka på sina styvdöttrar - både i sagorna (tänk Snövit) och i verkligheten.
Citera
2019-12-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Rescue Thordenstif, antar det är en båt som hjälper till om de behövs, den hade ingen aktivitet alls igår låg i princip kvar vid samma ställe hela tiden.

Ja det stämmer det är sjöräddningen. Men det ligger även en från räddningstjänsten och en svart större gummibåt (sån som polisen körde)

MEN! Nu när jag åkte därifrån anlände en till sån svart på släp OCH lastbilen som sonarteamet satt i.
Citera
2019-12-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

I och med att den riktiga mamma inte synts till på något ställe eller socialamedier under den här tiden så får vi nog utgå ifrån att hon inte agerat klokare?
Citera
2019-12-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kidrauhl
Ja det stämmer det är sjöräddningen. Men det ligger även en från räddningstjänsten och en svart större gummibåt (sån som polisen körde)

MEN! Nu när jag åkte därifrån anlände en till sån svart på släp OCH lastbilen som sonarteamet satt i.

utökar sökandet mao? det känns som de hittat nåt och vill hitta mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in