Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Klart även svenska män mördar kvinnor, men det är betydligt ovanligare. Oavsett vilket så är det inte så att kvinnomördare är normala män, och man har ett eget ansvar som kvinna att undvika dessa "män". Det går liksom att se på en man hur säker han är och om han har några skruvar lösa osv. Tishko är jag helt övertygad om att efter en 5 minuters konversation så hade de flesta seriösa föräldrar kunnat se att de inte direkt hade att göra med någon svärmorsdröm. Jag hade personligen aldrig tillåtit mina framtida döttrar att gå i närheten av någon som Tishko.
Helt rätt! Skillnaden är också, att när svenska män mördar kvinnor, så handlar det ofta om en accelererande misshandel - d.v.s. det finns tid att lämna (även om många inte vågar, och här har samhället ett stort ansvar).
Medan en man från en hederskultur, kan bestämma sig för att döda kvinnan i kallt blod, och även att ta hjälp av sin far, sina bröder, sina kusiner o.s.v.. De pratar ihop sig om detta, t.ex. för att de har fått höra rykten om att kvinnan pratar med män, eller sminkar sig på jobbet och går utan slöja där. Det behöver inte ha skett någon upptrappning, som har gjort kvinnan medveten om att hon måste lämna om hon ska klara livhanken. Det kan komma som en blixt från klar himmel, när de plötsligt fattar tag i henne och kastar ut henne från balkongen, eller framför ett tåg eller långtradare (balkongerna är mest vanliga i Sverige, tågen och långtradarna i Tyskland):