2019-11-02, 12:50
Medlem
Elvislever241s avatar
Har stor jävla panik och kan därför inte tänka klart inte heller hitta den info jag behöver för att svar på följande frågor.

1.Hur ska jag arbeta med informations sökning?
( Vilka sidor ,böcker,tidningar ska jag hämta information ifrån)

2.Vad är källkritik och hur ska jag vara källkritisk?

Har inlämning idag (igår egentligen) och är väldigt tacksam för snabba svar
Citera
2019-11-02, 12:54
Medlem
Undrar du över källkritik i sig, eller källkritik till ditt arbete? Du kan PMa mer info till mig så kan jag hjälpa dig.
Citera
2019-11-02, 12:55
Medlem
tilsammansnus avatar
Ja att vara källkritisk betyder att du dirkuterar vem som är källa, ifall denne kan vara partisk på något sätt.
Citera
2019-11-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
Har stor jävla panik och kan därför inte tänka klart inte heller hitta den info jag behöver för att svar på följande frågor.

Du har väl en lärare eller handledare? Eller kurskamrater? Fråga dem. Har du varit på lektionerna, vad sades där? Du verkar ha fastnat på den allra första uppgiften - hur söker man information. Du behöver vara nyfiken och kreativ om du ska ta dig igenom högre utbildning, eftersom det alltid ingår mycket självständigt arbete, att själv hålla i sitt lärande.
Citera
2019-11-02, 13:55
Medlem
Elvislever241s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du har väl en lärare eller handledare? Eller kurskamrater? Fråga dem. Har du varit på lektionerna, vad sades där? Du verkar ha fastnat på den allra första uppgiften - hur söker man information. Du behöver vara nyfiken och kreativ om du ska ta dig igenom högre utbildning, eftersom det alltid ingår mycket självständigt arbete, att själv hålla i sitt lärande.

nej jag har inga kurskamrater och lektionerna består av webblektioner via nätet det finns därför ingen möjlighet att ställa frågor.
Skönt att se att inte bara jag har svårt för att förstå frågorna.
jag har inte studerat på 28 år så jag är minst sagt ringrostig och kör fast hela tiden på småsaker..
Citera
2019-11-02, 14:05
Medlem
Citat:
nej jag har inga kurskamrater och lektionerna består av webblektioner via nätet det finns därför ingen möjlighet att ställa frågor.
Skönt att se att inte bara jag har svårt för att förstå frågorna.
jag har inte studerat på 28 år så jag är minst sagt ringrostig och kör fast hela tiden på småsaker..
Ok, ja nu för tiden, både vid studier på campus och på distans, så är verkligen upplägget att man själv ansvarar för sitt lärande. Det är inte katederundervisning och korvstoppning som gäller, utan man söker kunskapen själv, värderar, sammanställer och rapporterar. Källkritik är inget separat ämne utan går som en röd tråd genom hela utbildningen och akademiskt yrkesliv.
Citera
2019-11-02, 14:13
Medlem
Lethanis avatar
Du säger att du inte studerat på 28 år men samtidigt låter uppgiften som att du går i mellan/högstadiet?
Eller menar du att du läser in grundskolan på komvux?
Citera
2019-11-02, 18:48
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:

Nästa gång så maila din lärare för hjälp och börja i tid med uppgiften
Citera
2019-11-03, 20:31
Medlem
Elvislever241s avatar
Jag löste det det själv och för DIG som tycker att detta är en uppgift för mellanstadiet så kan man ju undra varför DU EJ kunnat ge svar på frågorna jag ställde.
Måste ju vara hur enkelt som helst ..
Citera
2019-12-01, 14:32
Medlem
Lethanis avatar
Citat:
Jag löste det det själv och för DIG som tycker att detta är en uppgift för mellanstadiet så kan man ju undra varför DU EJ kunnat ge svar på frågorna jag ställde.
Måste ju vara hur enkelt som helst ..

För det första kan det vara en bra idé att trycka på citera om du vill adressera någon, så att personen ser att du svarat.
För det andra har alla här inne kunnat svara på frågorna hur enkelt som helst, garanterat.
Poängen är att ingen ska behöva hjälpa till med en sådan uppgift åt en person som gått ut grundskolan.
Det är som att hjälpa en person genom att säga att "3+5=8". Det är helt enkelt så grundläggande att det måste du lära dig att klara på egen hand.
Citera
2019-12-02, 01:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Ja att vara källkritisk betyder att du dirkuterar vem som är källa, ifall denne kan vara partisk på något sätt.

NEJ!

Det är inte källkritik. Källkritik är att gå till källan och ingenting annat.

Står det i Nya Tider att invandrare står för 90% av alla brott ska du tänka. Vad har de för belägg för det? Var kommer deras uppgifter ifrån? Vilka har stått för beräkningen? Hur har de gått tillväga? Har de använt rätt metod? Mäter de rätt saker osv. Kort sagt - att gå till källan och göra en bedömning av om det är riktigt eller inte.

Att slaviskt avfärda uppgifter/nyheter för att de publiceras genom en kanal som man själv inte sympatiserar med är inte att bedriva källkritik. Har märkt att det förekommer grava missuppfattningar om vad källkritik faktiskt är för något.
Citera
2019-12-02, 16:58
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
NEJ!

Det är inte källkritik. Källkritik är att gå till källan och ingenting annat.
Bara namnge källa och ingenting annat ? Bättre du läser på innan du yttrar dig
Citat:
Källkritik är en metod för att systematiskt granska och bedöma trovärdigheten hos olika källor.
https://www.gyf.se/sv/stagneliusskolan/Kunskapsport/Biblioteket/Kallkritik/
Citat:
Källkritik handlar bland annat om att ta reda på om informationen är äkta, om den är neutral och om den är relevant
https://stockholmskallan.stockholm.se/teman/vad-kan-jag-hitta-i-stockholmskallan/kallkritik/

...osv osv.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står det i Nya Tider att invandrare står för 90% av alla brott ska du tänka. Vad har de för belägg för det? Var kommer deras uppgifter ifrån? Vilka har stått för beräkningen? Hur har de gått tillväga? Har de använt rätt metod? Mäter de rätt saker osv. Kort sagt - att gå till källan och göra en bedömning av om det är riktigt eller inte.
...sen säger du själv det jag sa.
Senast redigerad av tilsammansnu 2019-12-02 kl. 17:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in