2019-12-01, 22:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
LW var väl otrogen mot de etiska förhållningsregler som var aktuella för hennes roll som pastor som vigde paret.

Jag tycker också det är något otympligt med påståendet att SD skulle varit så begåvad i att manipulera såväl HD som LW. Bägge kvinnor har yrken där man har mycket med människor att göra och ingen av dem är väl efterbliven heller.

Och det var därför hon blev mördad?
Citera
2019-12-01, 22:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
LW var väl otrogen mot de etiska förhållningsregler som var aktuella för hennes roll som pastor som vigde paret.
I den bästa av världar hade hon givetvis förklarat att en genomförd skilsmässa var förutsättningen för att det öht skulle kunna bli något dem emellan. Men människan agerar långt ifrån alltid så rationellt som hon borde, och det inbegriper det mesta i livet - eller hur?
Jag tror att SD är en extremt manipulativ individ som bit för bit har lyckats bryta ner hennes motstånd, och på heder och samvete, kanske t.o.m inför Gud, lovat att bryta sig loss från sitt kylslagna äktenskap. Han kan t.o.m ha påstått att han och HD var överens om att båda fick tillåtelse att ha andra partners och att en ansökan om skilsmässa var på gång, men av olika anledningar hade fått skjutas upp.
- Snart så - lovade SD dyrt och heligt och på sina bara geo-skrapade knän - är det du och jag, min själsfrände. Han kan ha matat henne med vilka lögner som helst, allt för att få henne att se deras affär ur ett mera tillåtet, ja nästan ädelt perspektiv.

Man får påminna sig om att narcissisten sällan skyr några som helst medel för att få sin vilja igenom. Och när sanningen började gå upp för LW om hans mörka personlighet, kände hon sig hotad och försökte göra sitt bästa för att inte elda på hans vrede ytterligare.
Citat:
Jag tycker också det är något otympligt med påståendet att SD skulle varit så begåvad i att manipulera såväl HD som LW. Bägge kvinnor har yrken där man har mycket med människor att göra och ingen av dem är väl efterbliven heller.
Fetad stil: just därför - just för att de båda är/var s.k empater och därmed är beredda till kravlöst givande, möjligen något godtrogna och tillitsfulla av naturen; en narcissists dröm.

IQ-nivå - 100 eller 150 - saknar betydelse i sammanhanget.
Citera
2019-12-01, 22:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Kanske LW var manipulatören? Det har ju inte framkommit med någon säkerhet när paret Davidsson började umgås mer med LW inte heller specifikt när och hur förhållandet mellan LW och SD började. Det kanske inte är långsökt att de var bekanta, bodde UW och LW i huset UW bor i så var väl Wesströms och Davidssons grannar (men jag är osäker på hur det förhåller sig med det eller om de råkades på i något annat sammanhang).
Citera
2019-12-01, 22:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I den bästa av världar hade hon givetvis förklarat att en genomförd skilsmässa var förutsättningen för att det öht skulle kunna bli något dem emellan. Men människan agerar långt ifrån alltid så rationellt som hon borde, och det inbegriper det mesta i livet - eller hur?
Jag tror att SD är en extremt manipulativ individ som bit för bit har lyckats bryta ner hennes motstånd, och på heder och samvete, kanske t.o.m inför Gud, lovat att bryta sig loss från sitt kylslagna äktenskap. Han kan t.o.m ha påstått att han och HD var överens om att båda fick tillåtelse att ha andra partners och att en ansökan om skilsmässa var på gång, men av olika anledningar hade fått skjutas upp.
- Snart så - lovade SD dyrt och heligt och på sina bara geo-skrapade knän - är det du och jag, min själsfrände. Han kan ha matat henne med vilka lögner som helst, allt för att få henne att se deras affär ur ett mera tillåtet, ja nästan ädelt perspektiv.

Man får påminna sig om att narcissisten sällan skyr några som helst medel för att få sin vilja igenom. Och när sanningen började gå upp för LW om hans mörka personlighet, kände hon sig hotad och försökte göra sitt bästa för att inte elda på hans vrede ytterligare.

Fetad stil: just därför - just för att de båda är/var s.k empater och därmed är beredda till kravlöst givande, möjligen något godtrogna och tillitsfulla av naturen; en narcissists dröm.

IQ-nivå - 100 eller 150 - saknar betydelse i sammanhanget.

Det fetade: och om det var så att LWs och SDs relation inleddes med att han i förtroende till pastorn som vigde honom med HD dryftade sin eventuella oro över hennes depression?

Det andra problemet är ju att LW själv visar en del drag på narcissism. Det enda konkreta som finns är ju anmälan om misshandel och i situationen som ledde fram till det så framstår ju inte LW som speciellt sympatisk milt sagt.

Kan du utveckla det där om "mörka personlighet", många verkar ju störa sig på hans glättighet, att han är tramsig?
Citera
2019-12-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det fanns kanske en altandörr i LW's bostadsrätt, och som vette mot en uteplats med utsikt mot HD's hem? Det var väl en ganska ljum majkväll och altandörren kanske stod öppen? Då är det ju inte alltför svårt för någon att smyga in och överraska LW i köket.

Finns bara ett stort problem med den teorin: att släpa en kropp 160 meter till/bakom bullerplanket utan risk för upptäckt eller efterlämna några spår på vägen.
Citera
2019-12-01, 22:39
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Finns bara ett stort problem med den teorin: att släpa en kropp 160 meter till/bakom bullerplanket utan risk för upptäckt eller efterlämna några spår på vägen.

Vem har sagt något om släpning? Hon har i så fall gått ut genom ytterdörren, under någon förevändning och följt med ner till planket.
Citera
2019-12-01, 22:42
Medlem
Citat:
HD kan jag varken få in eller utesluta i mordet

Om LW hade ringt till HD, vid mordkvällen och den aktuella tidpunkten...
då hade det synts i samtalslistorna.

Att det kändes obehagligt för LW när SD kom, är kanske inte alls otänkbart.

Jag utgår från att L*ena nekat SD att komma, annars hade han nog suttit på sannolika från start?
Så då borde L*ena inte alls känna sig bekväm med att han ändå stod där. Och kanske han inte heller gick, om hon bad honom. Så kan någon hjälpa henne?

Om jag var L*ena skulle jag ringt till UW? Men nu var han i annat län, visserligen inte långt, men för långt. Så HD är väl rimligt att hon skulle be om hjälp, även om de inte var bästa vänner längre.

Men om LW hade kontaktat HD, borde polisen inte fått upp ögonen tidigare på HD?

Tror att LW blev utlurad till platsen bakom planket, kanske av SD som på sitt finaste sätt log och berättade att han hade gömt en cache (myst?) där till sonen, som fyllde år och att SD ville visa var. Men kanske stod HD gömd där - SD sa när han och LW rundade planket: "varsågod, hon är din. Hon som har förstört vårt äktenskap. Slå bäst fan du vill" ???
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-01 kl. 23:22.
Citera
2019-12-01, 22:47
Medlem
Citat:

Det är väl ganska uppenbart att hon mördades pga den här otrohetsaffären. Inte pga att "hon hade så mycket energi" eller att "hon gillade att cykla, åka skidor och röra på sig".
Citera
2019-12-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Självklart var hon inte en riktig väninna till HD - bara på låtsas. En låtsasväninna som skickade vykort till "familjen", men egentligen var bara intresserad av mannen..
En låtsasgeokompis som gärna "jagade skatter" - med hennes man.

LW valde aktivt att plugga till pastor. Om hon gjorde det enbart för att få en viss "status" då förlorade hon den rejält när sanningen kom fram.

På dig låter det som att i precis allt LW gjorde, vare sig det var i hennes ex-roll som pastor, i skidgänget, i geo-gänget - precis ALLT - så var hon en genomfalsk person. Det är inte det minsta trovärdigt.

Men sant är uppenbarligen att hon hade varit kär i fel person och nu ville bli av med fanstyget. Kanske hon hade försökt länge, men SD vägrade låta sig avspisas.
Senast redigerad av zilvereko 2019-12-01 kl. 23:24.
Citera
2019-12-01, 23:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Det är väl ganska uppenbart att hon mördades pga den här otrohetsaffären. Inte pga att "hon hade så mycket energi" eller att "hon gillade att cykla, åka skidor och röra på sig".

Det tycker jag inte alls är uppenbart, ifall vi tänker oss SD som GM. Kan du utveckla varför det är så uppenbart?
Citera
2019-12-01, 23:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

citat brädgårdsindiananen (vilken jag svarade):

"LW var väl otrogen mot de etiska förhållningsregler som var aktuella för hennes roll som pastor som vigde paret."

Citera
2019-12-01, 23:07
Medlem
Citat:
HD kan jag varken få in eller utesluta i mordet

Om LW hade ringt till HD, vid mordkvällen och den aktuella tidpunkten...
då hade det synts i samtalslistorna.

Att det kändes obehagligt för LW när SD kom, är kanske inte alls otänkbart.

Jag utgår från att L*ena nekat SD att komma, annars hade han nog suttit på sannolika från start?
Så då borde L*ena inte alls känna sig bekväm med att han ändå stod där. Och kanske han inte heller gick, om hon bad honom. Så kan någon hjälpa henne?

Om jag var L*ena skulle jag ringt till UW? Men nu var han i annat län, visserligen inte långt, men för långt. Så HD är väl rimligt att hon skulle be om hjälp, även om de inte var bästa vänner längre.

Men om LW hade kontaktat HD, borde polisen inte fått upp ögonen tidigare på HD?

Polisen bör absolut redan initialt ha kollat en ev. tel.kontakt mellan L och H. Inget säger än så länge att H varit en av de sista digitala kontakterna. Nja, jag har hela tiden trott på en enda gärningsman men man vill ju lufta alla möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in