Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
LW var väl otrogen mot de etiska förhållningsregler som var aktuella för hennes roll som pastor som vigde paret.
I den bästa av världar hade hon givetvis förklarat att en genomförd skilsmässa var förutsättningen för att det öht skulle kunna bli något dem emellan. Men människan agerar långt ifrån alltid så rationellt som hon borde, och det inbegriper det mesta i livet - eller hur?
Jag tror att SD är en extremt manipulativ individ som bit för bit har lyckats bryta ner hennes motstånd, och på heder och samvete, kanske t.o.m inför Gud, lovat att bryta sig loss från sitt kylslagna äktenskap. Han kan t.o.m ha påstått att han och HD var överens om att båda fick tillåtelse att ha andra partners och att en ansökan om skilsmässa var på gång, men av olika anledningar hade fått skjutas upp.
- Snart så - lovade SD dyrt och heligt och på sina bara geo-skrapade knän - är det du och jag, min själsfrände. Han kan ha matat henne med vilka lögner som helst, allt för att få henne att se deras affär ur ett mera tillåtet, ja nästan ädelt perspektiv.
Man får påminna sig om att narcissisten sällan skyr några som helst medel för att få sin vilja igenom. Och när sanningen började gå upp för LW om hans mörka personlighet, kände hon sig hotad och försökte göra sitt bästa för att inte elda på hans vrede ytterligare.
Citat:
Jag tycker också det är något otympligt med påståendet att SD skulle varit så begåvad i att manipulera såväl HD som LW. Bägge kvinnor har yrken där man har mycket med människor att göra och ingen av dem är väl efterbliven heller.
Fetad stil: just därför - just för att de båda är/var s.k empater och därmed är beredda till kravlöst givande, möjligen något godtrogna och tillitsfulla av naturen; en narcissists dröm.
IQ-nivå - 100 eller 150 - saknar betydelse i sammanhanget.