2017-07-31, 12:55
Medlem
Ska förstärka en soffa där träet är ihopsatt med gigantiska klamrar. Ska jag använda skruv eller spik? Tänker på att inte det blir för hårt ihoppsatt och finns en viss elasticitet.
Och om skruv eller spik vilken modell???
Citera
2017-07-31, 13:06
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av el0
Ska förstärka en soffa där träet är ihopsatt med gigantiska klamrar. Ska jag använda skruv eller spik? Tänker på att inte det blir för hårt ihoppsatt och finns en viss elasticitet.
Skruv.
Förborra, om du har borr.
Det funkar bra med en längre gipsskruv, om du drar i några stycken.
Annars köper du självborrande träskruv. Köp de för inomhusbruk - utomhusvarianten är mycket dyrare. Köp så långt så att skruven precis inte tränger igenom träet. Helst en variant som bara har gängning på skruvens främre del.
Skruva i genom första trästycket, skruva eventuellt tillbaka för att därigenom få undan spåner. Dra i hela vägen. Du kommer tycka om en skruvdragare

Man vill alltså inte ha "elasticitet" i fogen. Med spik (som kan funka) är det fara värt att fogen kommer börja gippa inom kort, så det först gnissla och sen faller isär. En omgång kuttrasju av det bättre slaget och soffan faller i delar.
Citera
2017-07-31, 13:08
Medlem
Citat:

Ingen vet hur det ser ut så hur skal vi kunna hjälpa dig utifrån det du sagt? Elastiskt med spik och skruv?
Citera
2017-07-31, 13:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Skruv, definitivt skruv.

Är däremot inte så säker på att träet är ihopsatt med klammer. Tror de bara är till tyget enligt din andra tråd. Har dock inte kollat den hundraprocentigt.
Citera
2017-07-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windale
Ingen vet hur det ser ut så hur skal vi kunna hjälpa dig utifrån det du sagt? Elastiskt med spik och skruv?
Jag har uppdaterat min imgur sida med bilder från insidan från soffan. http://imgur.com/a/ofy7f

Notera att jag har ställt soffan på högkant för att kunna fota detta.
Soffan är en mio soffa som köptes för ca 9år sedan.
Citera
2017-07-31, 17:44
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag har uppdaterat min imgur sida med bilder från insidan från soffan. http://imgur.com/a/ofy7f

Notera att jag har ställt soffan på högkant för att kunna fota detta.
Soffan är en mio soffa som köptes för ca 9år sedan.

Jag skulle inte ge mig på att lossa klammer till klädsel, plyfabitar o.d.

Jag hade limmat, fixerat med tvingar och sedan dragit fast vinkelbeslag eller möbelvinklar.

Eller egentligen hade jag slängt skiten och köpt en ny soffa.
Citera
2017-07-31, 18:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vinkeljärn och skruv, så håller soffan ett tag till.
Citera
2019-12-01, 19:04
Medlem
Citat:

Rekommenderar att du läser: https://www.byggvaror24.se/spika-eller-skruva/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in