2019-12-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är intressant det här med att HD också är misstänkt för mord. Flera här har spekulerat om att Hiding skulle misstänka HD för att vara inblandad i bullerplanksscenariot, dvs. att hon skulle ha lockat dit LW eller rentav hållit fast henne åt SD, men det tycker jag blir alldeles för långsökt. Troligare är väl att misstankarna mot HD står på egna ben, och att det i det fallet handlar om ett helt annat scenario där SD kanske inte är inblandad alls. T.ex. begärdes ju HD häktad av en annan åklagare (TE), och det var också en annan domare (JL) som beslutade att hon skulle häktas som skäligen misstänkt. Den bevisning HD häktades på kan ha varit de fynd som enligt media gjordes vid den tekniska undersökningen av hennes bostad nu i höstas, snarare än på något som hittades vid bullerplanket i fjol. Enligt den senaste artikeln i NA säger åklagaren att misstankarna mot HD kvarstår i väntan på slutredovisningen från NFC, och min gissning är att det kan handla om att man nu försöker bestämma sig för om brottsplatsen skall ha varit HD:s bostad eller buskaget bakom bullerplanket.

Det är faktiskt sedan lång tid tillbaka konstaterat av mycket kompetenta utredare inom Polisen, att den så kallade fyndplatsen där den avlidna kvinnokroppen låg [LW] var den då aktuella mordplatsen där offret [LW] misshandlades till döds.

Den 15/5 år 2018, gjorde Polisen en undersökning inom HD:s bostadsrätt, därefter vid ett senare tillfälle, gjorde man ytterligare en undersökning, utifrån det skall du förstå att man inte konstaterat att mordet hade ägt rum inom HD:s bostadsrätt, däremot sagt och enligt föregående ovan skrivet, är det konstaterat att fyndplatsen, med den då avlidna kvinnokroppen [LW] , var den samma som mordplatsen.

Ditt persistenta sätt att försöka bortförklara detta håller inte, detta sagt med anledning av att mycket kompetenta Polis-utredare har konstaterat fakta som sådan då var, vilken varken du eller jag samt någon annan kan ändra på i detta fallet.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-12-01, 12:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag är inte säker på att LW ljuger. Men sorgligt nog är det så jag kan tro att hon måhända vantolkar vissa skeenden utifrån hur det känns för henne i vissa situationer. Om hon som många adopterade funderar mycket över att bli lämnad, för hon blev lämnad som barn. Då kanske det är jävligt smärtsamt att bli avvisad för hennes inbjudan till fika och desdutom ombeds att gå hem själv "Jag vill inte umgås nu". Smärtan har kanske mer grund från hennes egen känslomässiga eller mentala ryggsäck än SDs knoggnuggning, hon letar bevis för att hon blivit misshandlad och finner typ en rodnad som man kan få om man borstat håret?

Alla människor "vantolkar" sina upplevelser mer eller mindre.
Det kan man t ex se i den här tråden.

Ett tydligt exempel från tråden är medias rapportering om den gråhåriga damens berättelse om att hon hade sett en person pratandes utanför hennes bostad.

Hur lätt är det inte att från "person" blev det "man", från pratandes blev det pratade i mobil och kanske även från såg blev det "hörde".

Inget av detta behöver vara osant, men när man upplever något färgas det alltid av dina egna personliga erfarenheter.

Om man skulle anta att både LW och SD skulle ge sin version, helt utan att ljuga, skulle kanske ändå versionerna skilja sig åt något. Upplevelser, minnesbilder och egna intentioner, antaganden osv kommer att färga det som tror är sanningen. Kanske du också har en grumlig idé om vad du själv vill. Minnet kommer också med tiden blekna. Tyvärr verkade det som att SD förhördes några månader efter incidenten. Om han berättat om denna händelse för andra, riskerar minnesbilden ändras något.

Men om händelse förloppet skiljer sig mycket åt, kan man funderar på om någon inte håller sig till sanningen. i det här fallet ligger det till så, på de väsentliga detaljerna.

Jag är inte så säker på att fikat i sig hade någon större betydelse i bråket, såsom det ofta kan vara vid bråk. Det blir som ett symtom på vad det egentliga osämjan i grunden handlar om.

Vi vet för lite om vad som hände i bilen, vad bråket handlade om.
Jag är dock övertygad om att L*ena inte anmälde en knoggnuggning som var att jämföra med en hårborstning.
Och jag tror att knoggnuggningen var något som SD inte kunde säga att han gjorde för att han blev förbannad på henne av andra orsaker än att hon vägrade gå ut ur bilen. Så mycket fattar han.

Han hade flera månader på sig att knåpa ihop en bra historia.
Har han ändrat Nordsjöloggarna, då har han uppvisat en mycket avancerad teknik för att ändra på verkligheten. Tror inte många människor är beredda att gå till sådana ytterligheter faktiskt.
Citera
2019-12-01, 12:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Både SD och LW har ljugit mycket för familj och vänner.

Vet vi att de har ljugit och vad de har ljugit om?

SD borde ha ljugit för HD var och vad han har gjort på kvällar och nätter. Svårt att bara köra tysthetsleken, att inte säga något alls vart man går när man har barn och familj.

Kanske även L*ena har gjort det.
Men kanske hon inte ljög, utan undanhöll?

Men det verkar ändå som att det är flera som vetat om deras förhållande, att det varat under flera år. Kanske sex hela år. @mirdidjul och @Sh. Holmes (?) nämner detta.

Citat:
Ursprungligen postat av mirdidjul66
Nu vet jag att Stefan Davidsson haft ett förhållande med BO i sex år, sen får du tror vad du vill.

Varifrån kommer denna information? Kanske från L*ena själv? Eller fattade alla? Alla visste?

(min fetning)
Citat:
Ursprungligen postat av Dahliabelle
Angående m.g.l. (ML) så har jag hört att han och LW delade hotellrum i början av november 2016, när de deltog på ett stort event (som kallas FAD) i Linköping.

En bekant till mig pratade mycket med LW under den här tiden, och LW anförtrodde hen mycket om SD. Min bekant tyckte att det var lite jobbigt då hen var vän med ML, och samtidigt visste att LW gick bakom hans rygg med SD.

Vad jag minns, så var det vid den tiden någonting om att LW ville avsluta med SD, men SD ville inte, och hotade med att sprida vissa bilder och filmsnuttar (?) som LW hade skickat till honom. Kan det vara detta som låg till grund för ofredandeanmälan som hon sedan inte gick vidare med?

Min bekant har också fått sin telefon genomsökt av Örebropolisen. Om hen lämnade in den frivilligt eller om de beslagtog den vet jag inte. Mycket möjligt att det var frivilligt, då hen var vän med LW.

Hen har dessutom ordentligt styrkt alibi, så tänk inte ens tanken.

EDIT: Ändrade lite, jag vet inte säkert att de delade hotellrum. Jag var inte där.

Här kan man se att L*ena har berättat för skribentens bekant om förhållandet. Nu är det naturligtvis en annan situation vid eventet. Här verkar SDs hot om att offentliggöra mms/sms vara aktuellt.

Jag undrar dock hur vi ska kunna veta att L*ena ljuger mycket?
Citera
2019-12-01, 13:22
Medlem
Honan6s avatar
Heter man Stefan, har flygcertifikat för små plan och ligger i skilsmässa, kan man bli väldigt farlig för sin omgivning? SA i Ronneby störtade sitt plan mot sin villa och omkom. Eftersom han prickade sitt hus, var det nog meningen att ta med sig familjen i självmordet alternativt ge den blivande exhustrun extra dåligt samvete för att hon ville skiljas.

Piloten SA verkade likt SD se sig som en superhjälte och hade Stålmannen som profilbild på sin Fb en period
Likt SD var han ett 70-talsbarn som var teknisk kunnig, social, äventyrlig, hade ett bra jobb, bodde i villa och var en aktiv föreningsmänniska i den lokala flygklubben.

Symboliskt för dessa Stefans kan vara att innanför hjälteskalen finns en liten, liten kille som inte klarar av att bli lämnad.
SD kan ha hotat att ta sitt liv och det kan ha varit därför HD eventuellt sjukskrev sig eller bytte pass på måndagen den 14 maj. Istället för att ta sitt liv släckte han LW:s som han ansåg var skulden till att HD inte ville han honom längre? Kanske hon skulle ta mordet som ett kärleksbevis och utåt sett verkar det som han lyckades eftersom de syntes bli tajtare efter mordet än innan skilsmässan.

Det som förbryllar är att HD inte ger något sken av att må dåligt över att hon är misstänkt som delaktig i mordet eller att hennes exman sitter häktad. Hennes inlägg på GC-kontot är naturligtvis tillrättalagda och man kan inte förvänta sig att hon ska visa sina innersta tankar, men det blir så fel att omvärlden bjuds på texter där det framgår att allt är toppen och det viktigaste för henne i livet tycks vara jakten på cacher.

Loggtext från HD 29/11 -19:
" {*FTF*} @ 11:08 😁

Idag för första gången på veckor sken solen och man såg den blå himmel som är så fin och jag var dessutom ledig. Hade en lugn och skön förmiddag hemma och höll som bäst på att plocka ihop för att åka på event i Arboga när det knackade till i mobilen. Två nya cacher!! Jag som hade förlikat mig med tanken att månadssviten med FTFer skulle brytas nu i november såg en öppning och styrde bilen åt "fel" håll mot event. Jag parkerar på ett lämpligt ställe och ser att vägen fram till burken bestod av orörd snö. Det var bara att gå fram och signera en tom loggremsa. Stort tack team_sq för denna burk. "
Senast redigerad av Honan6 2019-12-01 kl. 13:26.
Citera
2019-12-01, 13:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alla människor "vantolkar" sina upplevelser mer eller mindre.
Det kan man t ex se i den här tråden.

Ett tydligt exempel från tråden är medias rapportering om den gråhåriga damens berättelse om att hon hade sett en person pratandes utanför hennes bostad.

Hur lätt är det inte att från "person" blev det "man", från pratandes blev det pratade i mobil och kanske även från såg blev det "hörde".

Inget av detta behöver vara osant, men när man upplever något färgas det alltid av dina egna personliga erfarenheter.

Om man skulle anta att både LW och SD skulle ge sin version, helt utan att ljuga, skulle kanske ändå versionerna skilja sig åt något. Upplevelser, minnesbilder och egna intentioner, antaganden osv kommer att färga det som tror är sanningen. Kanske du också har en grumlig idé om vad du själv vill. Minnet kommer också med tiden blekna. Tyvärr verkade det som att SD förhördes några månader efter incidenten. Om han berättat om denna händelse för andra, riskerar minnesbilden ändras något.

Men om händelse förloppet skiljer sig mycket åt, kan man funderar på om någon inte håller sig till sanningen. i det här fallet ligger det till så, på de väsentliga detaljerna.

Jag är inte så säker på att fikat i sig hade någon större betydelse i bråket, såsom det ofta kan vara vid bråk. Det blir som ett symtom på vad det egentliga osämjan i grunden handlar om.

Vi vet för lite om vad som hände i bilen, vad bråket handlade om.
Jag är dock övertygad om att L*ena inte anmälde en knoggnuggning som var att jämföra med en hårborstning.
Och jag tror att knoggnuggningen var något som SD inte kunde säga att han gjorde för att han blev förbannad på henne av andra orsaker än att hon vägrade gå ut ur bilen. Så mycket fattar han.

Han hade flera månader på sig att knåpa ihop en bra historia.
Har han ändrat Nordsjöloggarna, då har han uppvisat en mycket avancerad teknik för att ändra på verkligheten. Tror inte många människor är beredda att gå till sådana ytterligheter faktiskt.

Men han blev inte varse om anmälan förrän han förhördes. Än en gång: utöver det så gav ju LW och SD samstämmiga uppgifter om händelseförloppet så varför envisas med att "det nog var något värre"? Det är ju det som gör dig foliehattig.

Den varianten förutsätter att LW ljuger, och hon hördes väl enbart timmar efter händelsen? Eller är det måhända en annan insikt som gnager? Insikten att de fllesta faktiskt inte skulle försöka tvinga sig kvar för något samtal som inte önskas, och än mindre göra anmälan för att man blir avvisad? Därför "måste" det röra något värre.
Rättshaverister beter sig dock så. Antingemn dränerar de den de uppfattar som motståndare på resurser genom oändligt processande som i nte leder någonvart eller skapar konflikter genom att försöka hävda rättigheter de inte har. Och de gör detta som ett slags flyktbeteende, som en praktisk ursäkt att inte ägna sig åt något annat problem man har.
Det som hände i bilen är inget kvinnofridsbrott.

Det fetade: kan du specificera vilka väsentliga detaljer som skiljer sig åt? LW anmälde att hon blivit misshandlad. Misshandeln ska ha brstått i att SD knoggnuggade henne. Knoggnuggningen inträffade efter att det blivit tjafs (som LW själv uttryckte det) efter att SD bett henne kliva ur bilen och hon inte gjorde det. I detta är SDs och LWs uppgifter samstämmiga. Men du kanske tänker att åklagaren är SDs legoknekt?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-12-01 kl. 13:45.
Citera
2019-12-01, 13:40
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Fast nu ser ju lagstiftaren att provokationer från BO kan verka förmildrande till rubricering eller straffmätning för gärningen. Och den regeln har man väl för att man har erfarenhet av att en del BO faktiskt betett sig jävligt medan de levde?
Så BOs handel och vandel i relation till GM är ganska relevant.

Ponera att LW drog med sig baseballträet som sägs vara försvunnet innan hon gav sig ut för ett eventuellt möte? Då kanske det till och med handlar om något som mer liknar en nödvärnsituation.

Så jag skulle nog snåla på moralkakorna beträffande vad man får resonera om kring BO, ditt försök till desavouering av SJ beträffande den aspekten blir mest fånigt.
Vad kommer bollträet ifrån, är inte det en trådsanning?
Citera
2019-12-01, 13:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men han blev inte varse om anmälan förrän han förhördes. Än en gång: utöver det så gav ju LW och SD samstämmiga uppgifter om händelseförloppet så varför envisas med att "det nog var något värre"? Det är ju det som gör dig foliehattig.

Den varianten förutsätter att LW ljuger, och hon hördes väl enbart timmar efter händelsen? Eller är det måhända en annan insikt som gnager? Insikten att de fllesta faktiskt inte skulle försöka tvinga sig kvar för något samtal som inte önskas, och än mindre göra anmälan för att man blir avvisad? Därför "måste" det röra något värre.
Rättshaverister beter sig dock så. Antingemn dränerar de den de uppfattar som motståndare på resurser genom oändligt processande som i nte leder någonvart eller skapar konflikter genom att försöka hävda rättigheter de inte har. Och de gör detta som ett slags flyktbeteende, som en praktisk ursäkt att inte ägna sig åt något annat problem man har.
Det som hände i bilen är inget kvinnofridsbrott.

Nej, det var stora delar av utredningen som är maskat. Vi vet inte mycket alls.
Att de har lämnat samstämmiga uppgifter, kan ju inte stämma, eftersom utredningen just av den anledningen att det inte var samstämmiga uppgifter som gjorde att man inte kunde avgöra vem av de båda som var mest trovärdig.
Citera
2019-12-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock

Jag tror också det är en trådsanning, men i enlighet med Tjechovs gevär så, varför skulle LW ha ett bollträ i hallen om det inte skulle användas?
Citera
2019-12-01, 13:49
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Jag tror också det är en trådsanning, men i enlighet med Tjechovs gevär så, varför skulle LW ha ett bollträ i hallen om det inte skulle användas?
Vem har sagt och vet att LW har ett bollträ i hallen?
Citera
2019-12-01, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det var stora delar av utredningen som är maskat. Vi vet inte mycket alls.
Att de har lämnat samstämmiga uppgifter, kan ju inte stämma, eftersom utredningen just av den anledningen att det inte var samstämmiga uppgifter som gjorde att man inte kunde avgöra vem av de båda som var mest trovärdig.

Det uttalas väl inte om trovärdighetsfråga? Brott kan inte styrkas, på det som är samstämmigt kan man konstatera att knoggnuggningen inte är att anse som brottslig, för detta inverkar väl hennes försök att tvinga sig kvar i bilen?
Citera
2019-12-01, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock

Det kommer ursprungligen från ett inlägg från skribenten EGT som hade med det i ett av sin spekulationer som jag uppfattade det.

Det har väl i tråden ibland spekulerats om detta inlägg från EGT kunnat vara en slags sanning. Om jag inte missminner mig så handlade EGTs inlägg om att bevis även kunde vara sådant som saknades, som tex ett basbollträ som brukade stå vid dörren.

Jag tror att EGT har också efteråt sagt att det enbart varit ett exempel.
(Om jag minns fel eller om du vill ha källa får jag leta efter det sen. Men EGT har gjort ett enormt stort antal inlägg i tråden, så det är inte helt lätt att hitta det).

Så, basebollträt har vi inget belägg för att det ens har existerat.
Som jag ser det.
Citera
2019-12-01, 14:07
Medlem
Snor-Johans avatar
Pastor Lena Wesström lurade och ljög väl sig blå när hon högbröstat mässande om trohet för paret i vilken mannen blev så könsligt begärlig att hon liksom hennes kollegor i katolska kyrkan slängde allt vad heder och ära är. Det är verkligen stötande att hyckla om att LW var rättskaffens och ärlig (bara för att hon mördades) när det bevisligen var precis tvärt om.

En falsk profet vars egna åtrå var så stark att det svårligen går att förstå hur hon kunde fortsätta med falskspelet för alka hon kände i flera år.
Var hon så kär i kräket som lurat sin fru och barn och tänkte att hon själv var (knullade) så mycket bättre att hon inbillade sig att SD inte skulle tröttna på henne?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-12-01 kl. 14:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in