2019-12-01, 02:10
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Har du erfarenhet av att inta drogen själv? Oavsett vad du svarar gör du självmål.

Jag är 30+, tjänar 500000kr om året och röker gräs emellanåt. Vad är problemet? Var god förklara.

Hur kan jag göra självmål? Berättar om min egen personliga åsikt och uppfattning, du behöver inte dela den eller ens förstå den.

Är så trött på dessa cannabis-förespråkare, som alltid påstår att legalisering av cannabis skulle lösa alla problem utan något direkt faktaunderlag.
2019-12-01, 03:29
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Hur kan jag göra självmål? Berättar om min egen personliga åsikt och uppfattning, du behöver inte dela den eller ens förstå den.

Är så trött på dessa cannabis-förespråkare, som alltid påstår att legalisering av cannabis skulle lösa alla problem utan något direkt faktaunderlag.

Har vi inte faktaunderlag?

Innan cannabis blev olagligt, inget problem.

Efter cannabis blev olagligt, en illegal marknad som hanteras av barn som skjuter varandra, sjuka som inte får medicin, en polismyndighet som nedprioriterat allt utom gängbrottslighet kopplad till cannabisförsäljning, toppar statistik för skjutningar och sprängningar, toppar statistik för missbruksrelaterade dödsfall, cannabis ökar bland ungdomar, cannabis ökar bland vuxna, hundratusentals som använder cannabis varje år, 2000 polisheltidstjänster slösas på kriget mot droger, ungdomar stämplas som kriminella och blir kriminella, hela samhället kidnappat av moralister. Listan kan göras längre.

Vilket faktaunderlag har du för att det var en bra samhällsinvestering att förbjuda örten?
Senast redigerad av Eurypterida 2019-12-01 kl. 03:36.
2019-12-01, 04:00
Medlem
Det hade ju inte varit så svårt att sätta dit de gängkriminella om man verkligen ville. Det skulle dock kräva väldigt mycket resurser, och det har inte våra politiker lust att lägga hur mycket pengar på som helst. Sen vet vi ju alla att politiker lever i en skyddad värld, de ser inte denna verksamhet och har därför inte ont av den. Skulle inte tidningarna och tv-kanalerna rapportera om det skulle de ju inte bry sig. Om inte nån av deras barn skulle bli rånade förstås. Men nu är det bra för att öka sin popularitet att snacka om åtgärder mot kriminella. Och det är ju bra för oss som tvingas att bo i dessa områden.
Problemet är ju också att vi lever i en demokrati, och det hindrar oss från att vidta vissa åtgärder. Vi kan inte bara ta in militär, kraftsamla, arrestera alla vi tror är inblandade i detta, polisen vet ju i stort vilka det är, och sen bara låsa dem inne och kasta bort nyckeln.
Att legalisera narkotika, även om den "bara" handlar om braja, tror jag inte är nån bra ide. Man blir ju helt dum i huvudet av det, seg och tung och de enda som skulle säga emot mig på den punkten är de som fortsatt är inne i skiten och inte kan sluta. jag tror vi hade behövt andra lösningar. Men Hanif e bra, han är inte rädd för att säga vad han tycker.
2019-12-01, 05:12
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Låt folk röka. Att det ska vara så jävla svårt att låta folk få bestämma över sina egna liv. Jävla fjanteri i Sverige jämt. Sverige = Europas moralkärring.
Så länge inte folk söker vård eller andra saker som kostar skattepengar om det är relaterat till deras drogmissbruk, så bör folk självklart få göra vad dom vill. Men dom ska fanimej inte kosta staten en endaste jävla krona.
2019-12-01, 06:24
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Äntligen någon som vågar tala från hjärtat uppbackat av vetenskapen, och diverse andra tunga organ med fett med street cred, inte som de flesta quislingar till politiker som låter huvudet vara kvar i arslet.

Hanif, respect brah! Fan man kanske skulle rösta blått igen.

Klart som korvspad han har rätt, nu gör han detta till en valfråga och detta kunde inte vara mer rätt i tiden med det eskalerade våldet, just nu sitter säkert Jonas Sjöstedt och förbarmar sig över att han inte gick all in med legalisering utan föreslog en avkriminalisering istället för att kolla tempen lite, nu åker vi!

"Varför skulle en legalisering av cannabis hjälpa mot gängkriminaliteten?

– Enligt polisen står cannabismarknaden för mellan 50 till 80 procent av gängens finansiering. Om den inte fanns till gängens förfogande hade de behövt syssla med annan form av brottslighet, som är långt mer riskabel att åka dit för, och långt mindre lönsamt. Men nu har de fått verkligen ett guldägg. Och det är ett guldägg som växer, det är en marknad som växer, säger Hanif Bali."

Detta är dödsstöten för sosseriet, säkerhet och minska kriminellas inflytande och pengar är högt prioriterad av Svennebanan, klart det sticker i ögonen på folk att ungdomar som säljer cannabis lätt kan tjäna 60-100 tusen i månaden utan större ansträngning medans Sven e Banan åker till fabriken 0600 varje morgon och får ut en fjärdedel efter skatt.

Svennebanan stör sig nog mer på bomber och granater skiten medför sig.
Och sen ska vi med skattemedel ta hand om de som överlevt och lever på garantipensioner efter glansdagarna 😂
2019-12-01, 06:32
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Nej, det är bara skitsnack, skurkarna kommer fortsätta sälja knark fast till ett lite billigare pris, samt mycket starkare sorter...
låter mest som att de försöker locka till sig rökarnas röster, inget annat.

Det är ju ändå lilla landet lagom Sverige vi talar om......

Starkare sorter? Va? Du snackar om olika s.k "strains" då alltså? Och då menar du på att staten endast kommer att sälja skräp-gräs, och att kvalitativ cannabis inte kommer att finnas rent statligt, och att på så sätt folk kommer att köpa det illegalt ändå?

Det var ett väldigt konstigt resonemang. Jag skulle snarare säga att butiker i Sverige generellt har riktigt bra kvalitet, oavsett vad det gäller, och att om cannabis blev lagligt så skulle våra "pot-shops" vara riktigt bra. Jag vet inte varför man skulle anta annat! Det skulle vara riktigt populärt, och staten skulle möjligtvis kunna dra in mer pengar på det än systembolaget gör på alkohol!! Skulle förbättra ekonomin markant!

Eller menar du kanske att dem kommer att sälja tyngre droger? Hate to break it to you, men det säljs redan tunga droger i Sverige. Cannabis är dock den populäraste drogen, och som Hanif säger så är cannabis den största stenen i muren när det gäller illegal drogförsäljning i Sverige.

--------------
Avkriminalisering skulle spara oss en enorm mängd skattepengar som idag läggs på polisens krigsföring mot en harmlös drog.

Legalisering skulle TJÄNA oss en enorm mängd pengar på denna harmlösa, populära drog som inte är fysiskt beroendeframkallande.

Sen som grädde på moset så slipper folk också ha kontakt med shady dudes (knarklangare) som erbjuder dem tyngre droger, och dem kanske därav slipper dö i heroinöverdos!
Senast redigerad av pansarbritta 2019-12-01 kl. 06:44.
2019-12-01, 08:58
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Dessutom uppmuntrar du till ett samhälle där kriminella sätter agendan.
Om det är någon som uppmuntrat ett samhälle där kriminella sätter agendan så är den svenska väljaren och dennes representanter, som stadgat svarta drogmarknader och etablerat systemhotande organiserad kriminalitet i landet. Den del av sådan uppmuntran en person som blott röker en krukväxt bidrar med mäter sig inte.
2019-12-01, 09:12
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5

Men du anser dig ha rätten att med okunskap tycka och bestämma över andra? Applåder.

Vi har ju lagt fram fakta på bordet, det är ju bara kolla hur det är för andra länder och statistik rent historiskt från andra länder. Ändå så sysslar ni med ert personliga tyckande och tror samma drogpolitik som inte fungerat i decennier ska fungera. Det går ju åt helt fel håll, trots nolltoleransen. Hur förklarar du det? Bara en sån sak att gräs inte används medicinsk här i Sverige när det bevisligen hjälper bra mot många åkommor i ett brett spektrum med harmlösa biverkningar relativt andra tyngre mediciner läkare förskriver, säger ett och annat. Det är skamligt att läkare kan skriva ut riktigt tunga droger som opioder och benzo, men inte gräs. Jag får inte ihop det.

Det är snarare kriget mot drogerna (användarna) som saknar faktaunderlag. Decennier av misslyckad politik utgör fakta för misslyckad politik. Här borde man enkelt kunna jämföra vår statistik med statistik från liberalare länder. Det måste vara något som vissa saknar förmåga att utföra här i tråden. Lågt IQ? Något måste det ju vara.

Vi förstår att ni helt enkelt inte vill, som en snorig snorunge som sätter sig på tvären. Vetenskaplig fakta kommer dock köra över er tids nog. Ni kommer inte ha något val, var så säkra. Skål!

Sverige är extrema i sin narkotikapolitik jämfört med resten av världen, och det är inte i positiv mening. Ännu en sak omvärlden skrattar åt när det gäller Sverige. Ska man bedriva symbolpolitik kan man väl åtminstone börja i rätt ände. Men det misslyckas Sverige alltid med. Alltid i fel ände. Samma med massinvandringen, ett totalt fiasko som ingen blivit tillfrågan om. Humanitär stormakt, haha. Högre straff att odla sitt eget gräs än att gruppvåldta någon. Ringa narkotikabrott, d.v.s. eget bruk, finns numera inte som lag i något annat land än i Sverige. Skål!
Senast redigerad av Treantprotector 2019-12-01 kl. 10:00.
2019-12-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du förstår inte skillnaden mellan avkriminalisering och legalisering.
Sätt dig på tåget i Portugal när knarkhundarna kommer så kanske du hajar.
Nu åker jag sällan tåg här, men jag kan garantera dig att inget händer om du har för eget bruk. Som sagt jag bor här
2019-12-01, 10:12
Bannlyst
Tar ni bort drogerna så kommer blattarna hitta något annat, problemet är blattarna och det är de som måste bort/skickas ut/smältas ner till biogas omedelbart.
Senast redigerad av seekkkm1 2019-12-01 kl. 10:16.
2019-12-01, 10:14
Medlem
På sätt och vis är det bra att legalisera alla droger. Då kan drogerna se till att ta död på så många knarkare som möjligt lite snabbare. Inte minst alla dessa avskum inom näringslivets topp och bland moderater som kokksar friskt. Se bara till att ta ifrån de all offentligt finansierad sjukvård också. Låt packet knarka ihjäl sig, förstöra sina gener och sina avkommors gener för alltid. Redan idag föds massa missfoster med drogskador från sina föräldrars kokianfester på inneklubbar. Det ser vi inte minst på alla inavlade fula brats på Stureplan. De är så fula och missbildade att de msåte köpa fitta för att få fitta.
Senast redigerad av Jack.Cates 2019-12-01 kl. 10:16.
2019-12-01, 10:30
Medlem
shaktas avatar
Vet inte riktigt hur han tänker den där haschtomten. Genom att legalisera cannabis så försvinner INTE gängkriminaliteten. Vi har även brunt, kola, heroin, meth, ska han legalisera det också ? Det enda han kommer uppnå är att ännu fler skolungdomar kommer sitta som fågelholkar.

Men det är klart, man måste ju anpassa Sverige efter klientelen. Nu när vi tar in massa musslor som inte dricker alkohol så måste man ju tillgodose och få in skatt på annat håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in