2019-12-01, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Ha ha ja du det är inte så lätt men jag ska hjälpa dig. Det är alltså en stiftelsen som förvaltar den förmögenhet som Alfred Nobel efterlämnade och som nu finansierar Nobelpriset inte skattemedel.
Fast stiftelsen som inte finansieras av skattemedel förväntar sig att statschefen, som finansierad av skattemedel, ska ställa upp som prisutdelare varje år och sprida glans med sin familj, som också finansieras av skattemedel. De kan hitta en annan prisutdelare om de vill vara fristående.
Citera
2019-12-01, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Är inte Nobelstiftelsen en statlig stiftelse? Borde det inte vara otillåtet att stänga ute SD?
Känns inte helt korrekt handlat av dem.

Nobelstiftelsen är en Privat aktör.

Staten har inte ett skit med det att göra.

Eller ägde staten Alfred Nobel?
Citera
2019-12-01, 08:54
Medlem
Om ambassadören till Kina, som har hotat Sverige med diverse saker, är det hyckleri. Dock tror jag inte Åkesson blir ledsen, han kanske inte ens vill gå på en så stel och uppstyrd tillställning
Citera
2019-12-01, 08:56
Medlem
Det är säkert den läspande kvartsjuden Lars Heikensten som ligger bakom. Denne vill också steg för steg ta ifrån Svenska Akademien rätten att utse nobelpristagaren i litteratur. Han drev igenom att en oberoende utifrån kommande grupp fick beslutsrätt över potentiella pristagare. Lyssnade till en längre radiointervju med Heikensten för något år sedan, och han gjorde ett övermaga och farligt intryck.
Citera
2019-12-01, 09:00
Medlem
NewsFlashss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja om man hyr Stockholms mest kända offentliga byggnad och all världens media närvarar håller inte argumentet om att man som privat stiftelse har rätt att bjuda in vilka man vill.

Blir argumentet mindre hållbart beroende på vilken byggnad man hyr eller är det närvaron av världens media som påverkar?

Personligen anser jag att det är mer motbjudande att NS bjuder in politiker över huvud taget. Hade hellre sett att de platserna gick till att premiera duktiga studenter.

En privat stiftelse är privat och kan bjuda in vem de vill oavsett var de håller sina evenemang. Det finns ingen lag som ger alla politiska företrädare rätt att delta i alla ssmmanhang i ett land.
Citera
2019-12-01, 09:03
Medlem
Det är så att nobelstiftelsen gräver sin egna grav lite. Stiftelsen auktoritet bygger på att man får nyttja Stockholms stadshus, blå hallen för banketten och att det går under Sveriges statsledning goda förtroende och utnyttjar de goda diplomatiska förbindelser Sverige har. Nu har man tagit avstånd från SD i årtionde och samtidigt deras väljare, vad händer med nobelfesten när den ska förläggas på Scandic eftersom SD som ingår i framtida regering säger nej till privata fester bekostad av landets kommuner?
Citera
2019-12-01, 09:08
Medlem
goosehunters avatar
Vänner, gör som jag - Luta er lugnt tillbaka och betrakta det bästa av skådespel när den sk demokratins största kämpar är dom som skändar dom demokratiska principerna allra mest. Ironiskt nog i kampen för att försvara demokratin. Samma människor som gladeligen importerar våldtäktsmän och mördare kan inte tänka sig att låta partiledaren för ett av Sveriges största partier gå på Nobelfest. Samma människor som i efterdyningarna av ett terrordåd medverkar i en kärleksmanifestation och fäller krokodiltårar. Dessa människor är fullständigt oförmögna att se sambandet mellan sitt goda hat och konsekvenserna av detsamma.

Hur var det nu "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den". I Sverige lever vi efter den "demokratiska" principen "Jag delar inte din åsikt men är beredd att förbjuda den om den vinner större populäritet än min egen".

Om det är demokratins bästa företrädare vi har att göra med i Sverige så befinner sig sannerligen demokratin i den elfte timmen.
Citera
2019-12-01, 09:11
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krukkula
Nobelstiftelsen är en Privat aktör.

Staten har inte ett skit med det att göra.

Eller ägde staten Alfred Nobel?

Att det är en privat stiftelse är inget att ifrågasätta. Det som man kan ifrågasätta är om styrelsen för stiftelsen efter Alfred Nobel driver stiftelsen i enlighet med hans testamente. Testamentet är över 100 år gammalt, att enskilda styrelseledamöter för stiftelsen tycker att Jimmie Åkesson är synonymt med Adolf Hitler må så vara. Med det sagt så uttalar sig inte Alfred Nobel överhuvudtaget om vilka som ska bjudas in på dessa middagar överhuvudtaget i sitt testamente. Styrelsen fattar dessa beslut själva efter eget bevåg och man skulle kunna argumentera att styrelsen motverkar Alfred Nobels vilja.

Så vill SD sitta med på middagarna så måste de få in nya styrelsemedlemmar i stiftelsen. Eller helt enkelt skita i vilket då detta är överklassträffar där socialdemokrater och moderater sitter och vräker i sig gåslever.
Citera
2019-12-01, 09:11
Medlem
Marcens avatar
Statligt finansierade SVT borde givetvis inte filma en privat, åsiktsförtryckande tillställning. Eller ska de börja täcka Grå Vargarnas årliga möten också?

Vidare är det rimligt att Nobeldagen tas bort ur kalendern, en dag som hyllar åsiktsförtryck stämmer inte överens med Sverige.
Citera
2019-12-01, 09:15
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Hur var det nu "Jag delar inte din åsikt men är beredd att dö för din rätt att uttrycka den". I Sverige lever vi efter den "demokratiska" principen "Jag delar inte din åsikt men är beredd att förbjuda den om den vinner större populäritet än min egen".

Fantastiskt, väl rutet!
Citera
2019-12-01, 09:27
Medlem
trodde nobelfesten var inställd i år då "EU-parlamentet utlyser klimatnödläge"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nu-beslutar-eu-om-det-ar-klimatnodlage-eller-inte

är det inte oansvarigt att festa loss när det är nödläge?

förutsätter att det blir en miljövänlig fest med kokta majrovor från österlen och saltströmming från bottenviken och ett avkylt vattenglas

alla kläder ska vara begagnade gärna från återvinningen/second hand
Citera
2019-12-01, 09:32
Medlem
Imnshos avatar
Äsch, det här handlar om vem som är "inne" i den urbana intellektuella 08-eliten. Nobelstiftelsen tvingas sedan ta med korkade lantisar om dom har makt, typ Löfvén då. Dom är livrädda att han ska göra bort sig och bordsplaceras säkert med någon ofarlig hustru till en betydelselös gäst. Jimmie ses på samma sätt. Det här är en fest för klubben för inbördes beundran och inget annat.

Nu har dom ju gett Handke litteraturpriset. Han var ju kompis med Slobodan Milosevic, och han har uttalat sig förminskande om massakern av 8000 muslimer i Srebrenica. Så nog gillar Nobelstiftelsen mördare och nassar alltid! Knut Hamsun som var en rånasse fick ju också nobelpriset. Så det här har inget med politik att göra, bara som sagt "who's hot and who's not."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in