2019-11-30, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Någon i tråden sa att han inte är hemma, och i bohuslänningen finns artikel med intervju med pappans advokat Tommy Nilsson, där han säger att hans klient är fri som en fågel..så han kan ha stuckit all världens väg, och vara efterlyst ..är man fri som en fågel känns det inte heller som om passet är tillvara taget. *citat1* Den misstänkte har inga restriktioner och har ingen anmälningsplikt. Inga nya förhör ha aviserats.
*citat 2*: Han är fri som fågeln, säger Tommy Nilsson.

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/advokat-till-sl%C3%A4ppt-i-wilma-utredningen-f%C3%B6rst%C3%A5r-inte-varf%C3%B6r-han-togs-in-1.208996 19

Nej precis! anmälningsplikt eller utreseförbud/beslagtaget pass är jätteovanligt, det vet jag knappt om jag hört om. Men efterlyst är han ju iallafall inte, det kan jag iallafall säga!
Citera
2019-11-30, 15:47
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Men det är väl praxis vid ett erkännande.
Nu har han ju försvårat då borde omständigheter räknas in. Så jag tänker mig mera åt 18 år och utvisning typ

Tvivlar på utvisning. Då måste vi ha nya regler och ett nytt styre i landet först.
Han är "etablerad" i landet, ännu mer så efter x antal år i fängelse, svenskt medborgarskap, ny fru eller "fru", ungar i landet o.s.v. Sådant går att ordna.
Citera
2019-11-30, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Tänk dig någon skriker och du vill få tyst på det???
Det har hänt och kommer hända igen så det är ingen nyhet att det var orsaken hon dog,,,,,

Ja, stackarn... Han ville bara få tyst på hennes skrik.

Dumhuvud.
Citera
2019-11-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hur menar du nu? Om HAN överklagar så överklagar väl även automatiskt även åklagaren och då kan straffet skärpas.
Varför bara om enbart HAN överklagar? Många har ju fått straffet skärpt i Hovrätten.
Googla hovrätten skärper straff så finns det många som har fått det skärpt.

Hoppas han får livstid för mordet på Wilma och inte får det tidsbestämt dom närmaste 30 åren.
Även om "paketen" har legat i vatten så kan teknikerna hitta spår på dom och dom har troligen även bevisning från platsen där han styckade henne... lägenheten är ju väl undersökt nu och det är troligen platsen för det makabra dådet.
Det är inte per automatik som en åklagare överklagar. Men om exvis något får 6 år i fängelse, och denne någon överklagar - men att åklagaren inte överklagar - då får inte hovrätten skärpa straffet. Men om även åklagaren överklagar, DÅ får hovrätten skärpa straffet. Förstår du hur jag menar? Det är nämligen så att det skall inte finnas en risk för den dömde att få sin sak prövad i hovrätten. Ibland väljer en åtalad/dömd brottsling att inte överklaga just för risken att då även åklagaren överklagar och då få straffet skärpt.
Citera
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Inte enda journalist har grävt att folk som är bokförda hos GM pappa är bidragstagare men bor i Irak.
Pappan håller dessutom med sälja ”borttappade” pass till folk.

Såklart dom inte har! Detta är känsligt, då det kan kan öka svenskarnas främlingshat.

Om det finns belägg på ditt sista mening kan man ju hoppas att nån journalist, ja dom hänger alla här inne, vågar sig på att gräva i detta. Men det krävs kanske en norsk journalist från VG.no för att våga detta?
Citera
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Medelstraffer är 14 år efter 2/3 regeln snarare . I genomsnitt sitter dom 174 månader. 14,5 år alltså.

Fast nu är det ett snitt av straff vi tittar på.
I det här fallet har han ju försvårat genom att tiga. Plus att han mördat en icke myndig person. Vilket borde ge en extra påföljd av minst två år. Lägsta straff vid denna typ av mord med bra bevisning och kropp är idag 16 år.
Han får minst 18 år (HOPPAS)
Citera
2019-11-30, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor
Pappan driver bilverkstad i Uddevalla

Är det en legal verkstad? Kan finnas svartarbetare där som får sjuk/ socbidrag, har själv sett flertal ex på det i mitt närområde.

Ok, nu tänkte jag på hans inneboende var dem är.
4 personer till är skrivna på adressen förutom pappan.
Undrar vad dessa pysslar med?
Citera
2019-11-30, 15:52
Medlem
Citat:
I det här fallet har han ju försvårat genom att tiga. Plus att han mördat en icke myndig person. Vilket borde ge en extra påföljd av minst två år. Lägsta straff vid denna typ av mord med bra bevisning och kropp är idag 16 år.
Livstid tippar jag på.
Citera
2019-11-30, 15:54
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Utvisning kan du glömma då han är svensk medborgare .

Är han född här, ok
Men tror inte han är det. Nån som hade koll i början skrev något om det
Citera
2019-11-30, 15:55
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
"Armar och ben kan man förlora utan att behöva dö."
Men då hade hon säkert funnits på något sjukhus, här fungerar det inte med lite hemsjukvård.
Det kan vara i princip vilken kroppsdel som helst, för om det finns ett födelsemärke, tatuering eller ett ärr, så kan det vara ett fullt godtagbart kännetecken.
Kriminalteknikerna kan kanske avgöra om en kroppsdel avlägsnats före eller efter döden. Då lär det räcka med ett finger.
Citera
2019-11-30, 15:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Är han född här, ok
Men tror inte han är det. Nån som hade koll i början skrev något om det

Svensk medborgare iaf. Kan alltså inte utvisas med dagens regler.
Citera
2019-11-30, 15:56
Medlem
Citat:

Tror snarare på ett lägre straff, han kommer hävda olycka och att han styckade i panik. Tror det stannar vid dråp. Bara hoppas polisen hittar hela kroppen och kan motbevisa .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in