2019-11-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
Vad är orsaken till att polisen inte går ut med vilken kroppsdel som är hittad? Någon som vet?

Är det för utredningens skull, för att skona familjen eller någon ”praxis” i Sverige?

I Kim Wall’s fall gick ju dansk polis ut med vilka kroppsdelar de hittade i samband med att de hittades.

Vi skall nog inte jämföra med Danmark och dansk rätt. Danskarna är t ex mycket mer generösa med häktningsförhandlingar inför "öppna dörrar" (så även i Kim Wall/Peter Madsen-fallet).
Citera
2019-11-30, 15:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Han kan ju ha känt sig trygg med att det till viss är insynsskyddat, eftersom det är skog/trädbevuxet längsmed vägen som leder till brygghuset.
Karta: https://goo.gl/maps/hRtwim9hn9YsDmji7
Precis den plats jag menar. Där ser ingen och troligen finns ingen kamerabevakning på andra sidan utloppet som är riktade mot just den platsen.
Hoppas att han har fastnat på någon kamera på väg till platsen... om det nu är där han har dumpat "paketen".
Citera
2019-11-30, 15:25
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hahaha! Jo, men om han får livstid, vilket jag hoppas och tror - om man lyckas bevisa att det är han - då är det enbart han och advokaten som lär överklaga. Åklagaren kommer sitta nöjd.

Hon verkar va en skärpt tjej den där åklagaren. Jag gillar henne
Citera
2019-11-30, 15:26
Medlem
Groucho-Marxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Ang personen som är misstänkt för grovt skyddande av brottsling.

Om det hade funnits ett uns av misstanke/bevis om att denne har hjälpt till i dödandet, styckningen och/eller bortförandet av kroppen. Så borde hen väl ändå vara anhållen för medhjälp fram till ytterligare bevis framkommer?

Polisen kan väl inte tro att personen är så pass inblandad och sen släppa den med endast misstanke om skyddande?

Alla teorier om att den "närstående personen i 40 års åldern" har hjälpt till i mordet känns grundlösa och som livliga fantasier.
Exakt, antagligen misstänkt för att på sin höjd varit med på delen att "städa undan"
Senast redigerad av Groucho-Marx 2019-11-30 kl. 15:29.
Citera
2019-11-30, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thetruesayer
Va inne på samma spår.. MEN jag tror att med tanke på all industri och företag som ligger runt hela det området. Från alla håll typ, så borde han ha fastnat på övervakningskamera. För det lär va många företag där som har övervakning. Tror att det är därför dom riktat in sig vid ån från början. Minns att presstalespersonen Anna Göransson i en intervju i början av allt sökande sa, att den misstänkte setts i centrala Uddevalla den helgen 15-17 november... Så antingen har de vittnen som sett han, övervakning eller spår från telefon.. Har försökt hitta den där intervjun ja såg men har inte lyckats... Har nämnt det innan i tråden med...
Man får inte övervaka utanför egen tomt utan tillstånd, vilket är svårt att få.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, det har länge förvånat mig att ingen, ingen faktiskt tar lagen i egna händer. Särskilt som så många drabbas, brottsoffer, anhöriga och så många anser att straffen är för låga.

I det här fallet finns det väl även en risk att gm undkommer "straff" helt eller delvis p.g.a. bristande bevisning.

Det förstnämnda är en sak jag också funderat på. Varför gör folk inte det oftare - moraliskt sett skulle nog de flesta tycka att det var ok att ha ihjäl någon som mördat din son, dotter eller våldtagit dem. Detta efter att de avtjänat sitt vanliga straff förstås. Sedan skulle de få det "riktiga" straffet. Själv skulle jag inte tveka, det vet jag, det skulle lätt vara värt att sitta inne några år sedan. Man skulle ändå mötas av ganska stor förståelse från många efteråt.

Jag hoppas att det bara är en person (killen) iblandad i detta fall, är hans pappa också involverad så kommer ännu flera att drabbas ännu hårdare (han verkar unga barn på hans fb)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Undrar vart pappans inneboende sandnegrer tagit vägen. Letar dom efter W´s beståndsdelar tro ? Då är dom väl värda - all aktning...... men är det möjligt / troligt ? Dom kanske drog- på en charerresa när säcken höll på att knytas ihop....

Så Du vet alltså att dem inte är hemma?
Ett inlägg tidigare i tråden sades att de var skrivna här och fick socbidrag, men bodde i Irak på långsemester.
Jag trodde inte man kunde få bidrag för att resa och vara utomlands.
Citera
2019-11-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Följde Kim Wall fallet där kroppen flöt upp efter två veckor trots tyngder och punkteringar.
Min teori (obs spekulation) är att de har hittat bål och huvud i vattnet i plastsäck som flutit upp nu efter ett tag. Kroppen har förmodligen styckats för att kunna transporteras och har man inte kunskap om styckning är väl det lättaste att kapa vid knäled samt armar. Inte säkert att resten av kroppen hittas men viktigt för familjen att få hem en hel kropp. Fyndet räckte för att utan dna test se att det var Wilma och räcker nog även för att fälla mgm.

Hela kroppen behöver nog hittas för att kunna fälla för mord .
Vi har flera fall där delar saknats och där åklagaren inte kunnat motbevisa den misstänktes historia . Då har dom kommit undan med dråp.

Ex , om den misstänkte säger att hon ramlat och slagit i huvudet och dom inte hittar huvudet och han hävdar att han fått panik och styckat kroppen , då går det inte motbevisa det och risken finns att han endast döms för styckning och brott mot griftefriden..
Citera
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ze123
Följde Kim Wall fallet där kroppen flöt upp efter två veckor trots tyngder och punkteringar.
Min teori (obs spekulation) är att de har hittat bål och huvud i vattnet i plastsäck som flutit upp nu efter ett tag. Kroppen har förmodligen styckats för att kunna transporteras och har man inte kunskap om styckning är väl det lättaste att kapa vid knäled samt armar. Inte säkert att resten av kroppen hittas men viktigt för familjen att få hem en hel kropp. Fyndet räckte för att utan dna test se att det var Wilma och räcker nog även för att fälla mgm.

Jag såg på nyheterna att efter fyndet gick polisen i mörkret med lampor och letade i ett dike på en mörk skogsväg. Det var flera poliser. Jag tänkte direkt att mördaren åkt efter den vägen och dumpat delarna. Men då borde de väl gjort flera fynd vid det här laget? Vi får se, du kanske har helt rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Det förstnämnda är en sak jag också funderat på. Varför gör folk inte det oftare - moraliskt sett skulle nog de flesta tycka att det var ok att ha ihjäl någon som mördat din son, dotter eller våldtagit dem. Detta efter att de avtjänat sitt vanliga straff förstås. Sedan skulle de få det "riktiga" straffet. Själv skulle jag inte tveka, det vet jag, det skulle lätt vara värt att sitta inne några år sedan. Man skulle ändå mötas av ganska stor förståelse från många efteråt.

Jag hoppas att det bara är en person (killen) iblandad i detta fall, är hans pappa också involverad så kommer ännu flera att drabbas ännu hårdare (han verkar unga barn på hans fb)

Ja vem är barnet på pappans fb? Har pappan månne dem ihop med den kvinnan som bor där.
Rimligtvis kan det ju vara så.
Citera
2019-11-30, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groucho-Marx
Exakt, antagligen misstänkt för att på sin höjd varit med på delen att "städa undan"
Vilket inte är så lite...
Citera
2019-11-30, 15:32
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonaboule
Hela kroppen behöver nog hittas för att kunna fälla för mord .
Vi har flera fall där delar saknats och där åklagaren inte kunnat motbevisa den misstänktes historia . Då har dom kommit undan med dråp.

Ex , om den misstänkte säger att hon ramlat och slagit i huvudet och dom inte hittar huvudet och han hävdar att han fått panik och styckat kroppen , då går det inte motbevisa det och risken finns att han endast döms för styckning och brott mot griftefriden..

Usch! Jag hoppas att de kan fastställa dödsorsak så det inte slutar med brott mot griftefriden. Det får bara inte hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in