2019-11-30, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwleif21
Hedersvåld beror på det patriark att männen i vissa länder måste bibehålla kontrollen och hålla ordning i samhället. Även de män som inte vill skada kvinnor eller de som män som själva är homosexuella män i dessa områden blir i fara om de inte upprätthåller "hedern" så det handlar snarare om samhället och dess regler än hur du är uppväxt. Det är därför hedersvåld är komplext.
Hedersvåldet finns främst i små tätbefolkade samhällen, oftast fattiga områden, där rykten sprider sig blixtsnabbt. Det existerar knappt i storstäderna där utbildade människor finns. Det handlar inte om länder.
Citera
2019-11-30, 14:28
Medlem
Docklands avatar
Jag gissar det är den vanliga visan.
Först blånekar han till allt
Sedan när tekniska bevis hittas, kanske i hans hem eller motsvarande så kom han hem och "hittade henne, fick panik och gjorde sig av med kroppen för att inte få skulden."
När man kan knyta honom vid gärningen så heter det att någon har tvingat honom göra detta.
När det överbevisas heter det att han måste fått en blackout.

Typ.
Citera
2019-11-30, 14:30
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Ja du verkar mer än lovligt begåvad ditt lilla högerdrägg. Blanda in släkten i detta skede tyder bara på rasistiska halmstrån. Oavsett kultur eller religion så borde det vara öga för öga och tand för tand i bevisade mord.

Folks ursprung och kultur är avgörande för vilken våldsbrottslighet som kan förväntas. I Sverige mördas drygt 30 kvinnor per år.
Applicerar vi Sydafrikas beteende / kultur på samma population blir det förväntade utfallet istället drygt 510 kvinnomord per år. En inte helt försumbar stillnad??

On T:
Sökandet efter fler kroppsdelar förefaller fortsätta under dagen, dels vid Bäveåns utlopp och dels strandremsan söder därom. Även om fler kroppsdelar återfinns blir det förmodligen inte helt enkelt att fastställa dödsorsaken, vilken är avgörande för straffpåföljden.
Citera
2019-11-30, 14:30
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Va? Det där får du gärna utveckla. Det spelar ingen roll HUR kvinnan dör, bara hon försvinner från jordens yta. Men personligen har jag aldrig hört om styckning. Däremot stening och skjutning. Men aldrig styckning efter mordet.
Jodå, det spelar roll hur kvinnan dör. Den offentliga skändningen är en del i upprättandet av klanfamiljens ”heder”. Att kvinnan bara skulle försvinna ger inga poäng i dessa medeltida hjärnor. Vilket leder till att uppstarten till detta mord mycket väl kan vara en ung muslimhannes impulsiva utfall med dödlig utgång.
Citera
2019-11-30, 14:31
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B00ney
Instämmer helt och hållet.

Jag vill inte gå in på detaljer med respekt gentemot familjen - men ifall jag får gissa så har dådet utförts helt och hållet i lägenheten därefter paketerats i en resväska inkl kläder m.m.
Under natten så har man stuckit iväg med resväskan och placerat den på ett gömställe. Nästkommande dygn har MGM utan tvivel efterfrågat hjälp hur han skall gå tillväga för att sopa igen alla spår. Inom 1-2 dygn har de kommit överens. Jag är också säker på att fadern är medbrottsling.

Usch vad man blir äcklad... beklagar djupt.

Skulle vara intressant att få reda på om han använde ångtvätt och/eller våtdammsugare. Är det nån som har hört mer om elförbrukningen? Tror han använde vanlig såg till det andra vidriga känns som att grannarna hade hört annars. Eller grannen som brukade höra bråk och sånt. Undrar om polisen hittade sågen i källaren.
Citera
2019-11-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Jag är inte Rasist eller liknande. Men under de senaste åren har jag på nära håll upplevt att det blir kulturkrockar som är helt vansinniga i mina ögon.

Jag tror att det som skett Wilma tyvärr är en sådan krock.

Vi kan inte rädda människor om vi inte vet hur vi ens räddar oss själva.
Vi måste börja förstå att vårat samhälle inte har ett heltäckande skydd för dem vi låtsas rädda.

Vi måste sluta blunda och göra om göra rätt.
Detta skulle inte skett. Mitt hjärta går sönder för Wilma och hennes familj.

Jag vet hur hett det kan vara. Har själv skyddat vänner i mitt hem
Vad är det för kulturkrock som du tror har hänt?
Citera
2019-11-30, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hedersvåldet finns främst i små tätbefolkade samhällen, oftast fattiga områden, där rykten sprider sig blixtsnabbt. Det existerar knappt i storstäderna där utbildade människor finns. Det handlar inte om länder.

Räknar du Malmö som litet samhälle eller större stad? Eller hamnar den under kategorin förtappad håla?
Citera
2019-11-30, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Då hamnar vi på att pappan även borde misstänkas för Våldtäkt.

Vi kan också hamna på att man inte skall tro på allt som skrivs här på Flashback. Att detta skulle stämma har jag väldigt svårt att tro...
Givetvis ska man inte tro på någonting som inte är konstaterat oavsett om det står på fb eller sladder irl... Att diskutera detta förutsättningslöst och spekulera i olika vinklar är inte detsamma att ta det för fakta!
Citera
2019-11-30, 14:36
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Ja du verkar mer än lovligt begåvad ditt lilla högerdrägg. Blanda in släkten i detta skede tyder bara på rasistiska halmstrån. Oavsett kultur eller religion så borde det vara öga för öga och tand för tand i bevisade mord.

Vad lever du i för naiv vänstervärld egentligen?
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Hur kan en pappa och mamma gå vidare i ett land där kurden kommer bli milt straffad och snart är ute igen och kan leva vidare - medan flickan är mördad, skändad och styckad och bortkastad som ett stycke skräp.

Att inte svenskar tar ut hämnd är en gåta. Ingen gör det. Trots oräkneliga barn som våldtagits och mördats av både svenskar och invandrare, men ingen hämnas, någonsin.

Trots att de vet att avskummen går fria, är lyckliga och bor på offentliggjord adress. Det är ju fan skam.
Senast redigerad av -DaRude- 2019-11-30 kl. 14:39.
Citera
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs
Vad är det för kulturkrock som du tror har hänt?

Antingen blev hon gravid utanför äktenskap. Då involveras närmaste släkt mm
Eller ville hon inte gifta sig utan ha sitt eget liv.
Eller ville hon lämna honom.
Citera
2019-11-30, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Räknar du Malmö som litet samhälle eller större stad? Eller hamnar den under kategorin förtappad håla?
Det är inte välutbildade människor som håller på med hedersvåld. Det är människor som vuxit upp med detta och fått det med modersmjölken. Och man tar ofta med sig sin kultur tyvärr.

Jag pratar inte om svenska städer och byar. Jag pratar om de arabländer där vissa små kulturer, små fattiga samhällen, fortfarande pysslar med sånt här. Folk har en tendens att ta med sig sin familjekultur när man flyttar. Och då får vi hit sånt skit.

Men jag tror fortfarande inte att Wilmas död har med hederstänk att göra. Det stämmer inte. Hedersmord är planerat - det här känns definitivt inte planerat. Inte med tanke på bråket på kvällen/natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in