Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
De behöver inte erkänna någonting. I Sverige fungerar det så att partier som ändrar åsikt när den gamla blivit ohållbar, belönas av väljarna. Löfven stod på Medborgarplatsen och skrek att ”i mitt Europa byggs inga murar”. Några veckor senare stängde han Öresundsbron. Det var inget som skadade S. Tvärtom gjorde de ett makalöst bra val 2018, bättre än någon av oss (eller de själva) ens kunde föreställa sig.
Tror det är bortom point of no return för att byta politik och hoppas att väljarna återvänder.
Kolla på M. Under AKB återhämtade de sig, i april 2016 gick de t o m förbi S marginellt och nådde ett medel på 25,4 när S låg på 25,0. Det var 2,1 över valresultatet 2014. De invandringsliberala väljarna hängde kvar och de neutrala eller mer invandringskritiska likaså. De hade således överseende med såväl Reinfeldt som det ett halvår tidigare avslutade kapitlet med DÖ.
I januari 2017 hade M sjunkit från 25% till 22%, mestadels pga stigande missnöje med AKB:s ledarstil, robotmässighet och totala oförmåga att svara rakt på frågor. Dock fortfarande en respektabel siffra. Men då kom det tämligen oskyldiga utspelet om att de var beredda att tala med SD i utskotten. Detta utlöste en smärre lavin. På bara 2 månader hade M rasat från 22 till 16,5 och C hade växt från 9 till 12,5. Efter bytet till UK var de kort uppe och vände vid 23,3. Efter DÖ, 2015-kris, liberalskrämmande SD-närmanden och allt annat kunde de fortfarande nå denna höga nivå.
Idag är de dock nere runt 17-18 och inget tycks hjälpa fastän de sprutar ur sig nya förslag om skärpningar varje dag. SD fortsätter växa på både M och S bekostnad. Detta sker inte för att väljarna
vet att SD:s konkreta politik för invandring/lag/ordning är bättre i nåt avgörande avseende (hur många kan redogöra för skillnaden M/SD i 10 snabba punkter utan att googla?) eller för att Marttinen och Bieler är mer förtroendeingivande än Forssell och Malmer Stenergard, utan för att väljarna tittar på samhällsutvecklingen, skakar på huvudet, går till Granngården och säger ”Vad är starkaste ogräsmedlet ni har?” ”Det heter SD.” ”OK ge mig två femlitersdunkar SD.” ”Är du säker? Det här är väldigt starka doningar, du kommer att bränna bort hela gräsmattan”. ”Bra, ge mig tre femlitersdunkar.” ”Du kommer att få andningssvårigheter och hudskador.” ”Jag kan hantera det, ge mig tre femlitersdunkar”.
Är de invandringskritiska S-väljarna mer förlåtande? Jag tvivlar. Precis som M på grund av rådande samhällsutveckling får lida mer för Reinfeldt-bagaget nu än de fick låt säga 2014-2017, så kan inte S göra sitt Löfvenbagage ogjort genom byte av politik eller partiledare. 2014 hade de chansen att visa att när S tar över rodret blir det ordning på torpet. Istället valde de att angripa SD med Arnstad-retorik, lova hålla liv i alliansens migrationsöverenskommelse med MP, blocka SD via DÖ, släppa in 160.000 asylanter på ett år medan Löfven pladdrade om ”inga murar”. Reaktionen på Agendaintervjun visade att även S nu har bränt sitt förtroendekapital.