2019-11-28, 14:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapricornAA
Tillägg; Om han hade sålt sitt eget vapen som stod registrerat på honom själv på ett illegalt sätt till en för honom främmande ”skum, typ kriminell person” i Kungsan INNAN mordet, så borde han väl tvärtom varit jävligt angelägen om att kontakta polisen för att klargöra detta och för att inte själv framstå som mer misstänkt än nödvändigt?
Han förstod att de aldrig skulle tro på honom och att han skulle bli åtalad som CP
Citera
2019-11-28, 15:43
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Tror du ens på det själv? Låååångsöööökt...

Själv så tror jag av flera skäl att hela historien om ”försäljningen” var skitprat. Han sålde sannolikt aldrig vapnet. I synnerhet inte på det viset. Man går inte fram till en skum kriminell typ i Kungsträdgården och; ”Hej! Jag ligger efter med hyran och riskerar att bli vräkt, så jag undrar om du vill köpa en Smith & Wesson-revolver av mig för 5.500 spänn? Schyssta - Kom igen?

Du hör väl själv?
Låter det som ett plausibelt scenario?

Köparen, som var av sydeuropeisk härkomst, ville först sälja narkotika till CA. CA var inte intresserad av detta men de hade i stället börjat prata om vapen. CA hade berättat att han hade en revolver och mannen hade blivit intresserad av att köpa denna. CA ville ha betänketid och man stämde därför möte följande dag på samma plats och vid samma tid. Efter visst funderande hade CA bestämt sig och han återvände därför nästa dag med vapnet och ett 25-tal hemladdade
patroner. Han erhöll 5500 kr som betalning. Mannen som köpte vapnet presenterade sig inte, men var i 20-årsåldern och ca 180 cm lång.
Citera
2019-11-28, 16:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Jag har intresserat mig och forskat i Palmemordet sedan 1980-talet, vänt ut-och-in på vartenda scenario. Ingenting i polisens utredning har på ett seriöst sätt påvisat att Olof Palme var vare sig avlyssnad, skuggad, eller kartlagd. För mig återstår endast scenariot med den ensamma gärningsmannen, som av rent hat och impulsivt mördar Olof Palme bara för att tillfället gavs, och enbart därför. Ingen kunde förutse biobesöket (som bestämdes bara någon timme innan filmens start) och hur makarna Palme skulle ta sig till Grand. Ännu mindre hur de skulle ta sig hem. Palme månade om sin ”privata sfär” och ingen mer än Olof Palme själv visste att han hade gett livvakterna ledigt. Det var ju helg. Promenaden (som inte heller kunde förutses) bestämdes först på trottoaren utanför biografen. Promenadens väg bestämdes efterhand, slumpmässigt. Mordet utfördes amatörmässigt och primitivt av en person som tog en ENORM risk. Den som till äventyrs tror eller hävdar att det var en noga planerad och professionellt utförd konspiration som mördade Olof Palme får gärna presentera det underlag man i så fall går på. Ett stort plus om du kan komma runt alla logiska kullerbyttor och håller dig till de faktiska omständigheterna som förelåg den kvällen och i så fall kan integrera dessa i din konspirationsteori. Att jämföra Christer Pettersson med en syndabock a’ la Lee Harvey Oswald är rent idiotiskt; Pettersson var närmast överkvalificerad för den här typen av dåd, men därmed är det inte sagt att det var just han som höll i mordvapnet. Den kan även ha varit Christer A. Eller någon annan. Mitt case mot Pettersson är trovärdigt, som jag ser det. Jag har insett att vi förmodligen aldrig kommer att få veta sanningen om mordet, men det stör mig enormt att så många har låtit sig vilseledas av alla scenarion som florerat genom åren, underblåsta av ”auktoriteter” som Leif GW etc. som i sin självutnämnda nimbus och i egenskap av ”expert” har manipulerat bilden av mordets verkliga fakta, beträffande omständigheterna. Fakta är fortfarande fakta. Inte ens Olof Palme själv hade planerat att gå på bio den kvällen. Mordet har alla karaktärsdrag av ett impulsivt vansinnesdåd.
Beskrivningen som amatörmässigt kom först EFTER gripandet av CP. Krusell själv skrev en kort tid efter mordet att det var ett typiskt proffsjobb. Hur vill du förklara det?
Citera
2019-11-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Köparen, som var av sydeuropeisk härkomst, ville först sälja narkotika till CA. CA var inte intresserad av detta men de hade i stället börjat prata om vapen. CA hade berättat att han hade en revolver och mannen hade blivit intresserad av att köpa denna. CA ville ha betänketid och man stämde därför möte följande dag på samma plats och vid samma tid. Efter visst funderande hade CA bestämt sig och han återvände därför nästa dag med vapnet och ett 25-tal hemladdade
patroner. Han erhöll 5500 kr som betalning. Mannen som köpte vapnet presenterade sig inte, men var i 20-årsåldern och ca 180 cm lång.

Whatever. Nu är det ju bara så att CA sålde vapnet 1992, enligt honom själv. 6 år efter mordet. Han hävdade detta bestämt.

Dessutom så var inte Palmes mördare en fjunballe på 20 år... ej heller av sydeuropeisk härkomst/utseende.
Citera
2019-11-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Beskrivningen som amatörmässigt kom först EFTER gripandet av CP. Krusell själv skrev en kort tid efter mordet att det var ett typiskt proffsjobb. Hur vill du förklara det?

Tillägg: Dessutom så hade väl Krusell rätten (som alla andra) att ändra uppfattning i fallet? Normalt under utredningens gång... Varför skulle han stå fast vid det när ingenting av mordet gav stöd för det förmodligen instinktiva uttalandet? Jag tror att ALLA här inne har svängt i sin uppfattning om mordet någon gång genom åren...
Citera
2019-11-28, 16:39
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Tillägg: Dessutom så hade väl Krusell rätten (som alla andra) att ändra uppfattning i fallet? Normalt under utredningens gång... Varför skulle han stå fast vid det när ingenting av mordet gav stöd för det förmodligen instinktiva uttalandet? Jag tror att ALLA här inne har svängt i sin uppfattning om mordet någon gång genom åren...
Det är ju just det det inte är! Underbyggt alltså. Han klarar själv inte av att förklara det. Vilka avgörande FAKTA kom fram under de två följande åren? Kan du nämna de två väsentligaste?
Citera
2019-11-28, 16:42
Medlem
Citat:
Fel. Det gick däremot inte att fälla Christer Pettersson i högre instans därför att det ställdes högre beviskrav. Det räckte inte att en miljon indicier och omständigheter pekade på Pettersson, att vittnen + målsägande pekade ut Pettersson, och att Pettersson saknade alibi och ljög om sina förehavanden under mordkvällen.

Fel igen. Christer Andersson är knappast avförd som tänkbar gärningsman, eftersom vapnet var registrerat på honom vid mordtillfället och därefter aldrig frivilligt visades upp för provskjutning.

Fel? Du måste lyssna på det åklagaren, Krister Petersson, säger. Häng med i svängarna!
Vad avser CA så är det vapnet palmegruppen är eller var intresserade av. CA är inte Palmes mördare.
Citera
2019-11-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Fel? Du måste lyssna på det åklagaren, Krister Petersson, säger. Häng med i svängarna!
Vad avser CA så är det vapnet palmegruppen är eller var intresserade av. CA är inte Palmes mördare.

Jag bryr mig faktiskt inte om vad han säger.

Och; ”Vad avser CA så är det vapnet palmegruppen är eller var intresserade av. CA är inte Palmes mördare.”

Antagligen. Eftersom CA är död sedan den 12 augusti 2008 så lär dom inte leta efter honom...

Och hur vet du att han inte är Palmes mördare?
Citera
2019-11-28, 17:18
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Whatever. Nu är det ju bara så att CA sålde vapnet 1992, enligt honom själv. 6 år efter mordet. Han hävdade detta bestämt.

Dessutom så var inte Palmes mördare en fjunballe på 20 år... ej heller av sydeuropeisk härkomst/utseende.
SIGNALEMENT:
Man, ca 180 cm lång ca 25-30 år, ordinär kroppsbygnad, mörkhårig.
Han var klädd i en brun skinnjacka, ej ljus ej mörk.
Nilsson säger att han träffar en del utlänningar i sitt arbete och han
säger att mannen troligast var utlänning el. mycket mörk svensk.

källa: FUP 335
Citera
2019-11-28, 17:24
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Läs Krusells bok. Jag vet inte vad du trevar efter här... Som jag sa så drar jag MINA slutsatser, opåverkat av turerna inom Palmegruppen. Och om du kan blunda för möjligheten att Krusell har rätt - att Christer Pettersson mördade Olof Palme - så är det upp till dig.
Min fråga var väl enkel
Vilka fakta var kända två år efter mordet, som inte var kända redan i april 86? "Kriminalistiska" fakta som Krusell kallar det? (Har läst honom)
Du skrev ju att du studerat utredningen sedan 80 talet?
Citera
2019-11-28, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Min fråga var väl enkel
Vilka fakta var kända två år efter mordet, som inte var kända redan i april 86? "Kriminalistiska" fakta som Krusell kallar det? (Har läst honom)
Du skrev ju att du studerat utredningen sedan 80 talet?

Ingemar Krusell arbetade i Palmegruppen från dagen efter mordet, och 3.5 år framåt. Han var en oerhört kompetent kriminalkommissarie och en av ett fåtal att få följa med över i Palmegruppen II efter att Holmér sparkades ut. Du säger ju själv att du har läst Krusells bok, och svaret på det du frågar efter finns i boken. Förslagsvis så är svaret att det var Cedergrens uppgift om vapnet som Pettersson hade lånat men inte lämnat tillbaka, och uppgiften om att Pettersson var i City under just mordkvällen; En uppgift som redan fanns (men drunknade i den enorma tipshögen) genom fyra av varandra oberoende personer. Ett av tipsen kom från polisen själva, eftersom Pettersson var en ökänd våldsverkare som brukade vara inne i City. Pettersson brukade uppehålla sig vid biografen Grand när Cedergren inte var hemma, för att värma sig och ringa från mynttelefonen i foajén - enligt Cedergren. Dessutom framkom det uppgifter om att Pettersson hade eldat upp kläder på sin balkong i Rotebro veckorna efter mordet. Kan tänka mig att det var de kriminalistiska detaljerna som Krusell syftade på.
Citera
2019-11-28, 18:28
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ingemar Krusell arbetade i Palmegruppen från dagen efter mordet, och 3.5 år framåt. Han var en oerhört kompetent kriminalkommissarie och en av ett fåtal att få följa med över i Palmegruppen II efter att Holmér sparkades ut. Du säger ju själv att du har läst Krusells bok, och svaret på det du frågar efter finns i boken. Förslagsvis så är svaret att det var Cedergrens uppgift om vapnet som Pettersson hade lånat men inte lämnat tillbaka, och uppgiften om att Pettersson var i City under just mordkvällen; En uppgift som redan fanns (men drunknade i den enorma tipshögen) genom fyra av varandra oberoende personer. Ett av tipsen kom från polisen själva, eftersom Pettersson var en ökänd våldsverkare som brukade vara inne i City. Pettersson brukade uppehålla sig vid biografen Grand när Cedergren inte var hemma, för att värma sig och ringa från mynttelefonen i foajén - enligt Cedergren. Dessutom framkom det uppgifter om att Pettersson hade eldat upp kläder på sin balkong i Rotebro veckorna efter mordet. Kan tänka mig att det var de kriminalistiska detaljerna som Krusell syftade på.
Men det där handlar ju om CP, och inte ett enda faktum som berör själva mordet, eller hur?

Så när CP greps förvandlades mordet från proffsigt till amatörmässigt..Förstår du inte den förvända logiken?

För övrigt finns det nada konkreta belägg för skrönorna om Sigge och mordvapnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in