Citat:
Ursprungligen postat av
AktieStrindberg
Så kan du inte göra. Du kan inte ha 10 000 i kontanter och låna ytterligare 10 000 så att du har 20 000 i depån med kontanter. Kontanter i sig har inget belåningsvärde. Du får inte in 10 000 i depån utan om du allokerar 10 000 så kommer de aktier som du köper belånas upp till 10 000 kr. Du får dock betala ränta på 10 000 oavsett om du utnyttja hela beloppet som belåning eller inte.
Nu har du helt plötsligt bytt strategi. Först skulle du köpa långsiktiga innehav typ Investor medan nu pratar du om att utfärda säljoptioner.
Man ska vara extremt försiktig att blanda in belåning i samband med att utfärda säljoptioner. För övrigt är jag skeptisk till att du har tillräckliga kunskaper för att hålla på med optioner.
Lycka till!
Ja, jag har blivit inspirerad till att pröva en optionsstrategi (The wheel) där jag ställer ut cash-secured puts och väntar på att dom ska assignas, sen när jag har blivit assignad aktierna så ställer jag istället ut calls på innehaven.
Den enda risken jag ser med att utfärda puts med delvis lånade pengar är att aktien kan tanka, och då köper man något med instant -40% förlust kanske, och därmed blir ''margin-called''.
Men jag kommer hålla belåningen låg, ca 40% som MAX.
Sen kommer jag syssla med små summor 10-20k för att lära mig och inte riskera för mycket.
Låter väl inte alltför riskfyllt?
Tack för hjälpen!
Degiro borde anställa dig som support.