2019-11-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad löjligt att ange förändringar i tiondelar men att vägra ange förändringar från vad i tiondelar. Barnsligt beteende.
Fånigt men framför allt feltänkt. Hela vitsen med att köpa tjänster från opinionsinstitut är att kunna sälja tidningar. När rörelserna varit små måste man koka soppa på en spik och göra rubriker ändå. Hur gör man det i fall när avrundningen medför att det blir exakt samma heltal som föregående månad? ”JUST NU: DN/Ipsos December - Inget har hänt.” OMG vad spännande ta mina pengar nuuuuuu.
2019-11-27, 14:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fånigt men framför allt feltänkt. Hela vitsen med att köpa tjänster från opinionsinstitut är att kunna sälja tidningar. När rörelserna varit små måste man koka soppa på en spik och göra rubriker ändå. Hur gör man det i fall när avrundningen medför att det blir exakt samma heltal som föregående månad? ”JUST NU: DN/Ipsos December - Inget har hänt.” OMG vad spännande ta mina pengar nuuuuuu.

Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar-tråden på Flashback ger härmed Ipsos underkänt, F i betyg, och en plump i protokollet.
2019-11-27, 14:19
Moderator
v50s avatar
Citat:

Har för mig att DN motiverade övergången från decimaler till heltal med att man ville slippa små ändringar i opinionen som ej är statistiskt säkerställda typ, går säkert få fram artikeln om det om man letar lite för den som känner sig manad.
2019-11-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Har för mig att DN motiverade övergången från decimaler till heltal med att man ville slippa små ändringar i opinionen som ej är statistiskt säkerställda typ, går säkert få fram artikeln om det om man letar lite för den som känner sig manad.
Jo de har den disclaimern med i alla publiceringar: ”DN/Ipsos redovisar väljarstöd avrundat till heltal för att undvika fokus på små förändringar som kan vara slumpmässiga.” Jag förstår tanken men de kunde ha tänkt ett steg längre. Upplägget innebär ju att en förändring på +/- 0,1 kan flippa över siffran till nästa heltal över/under och få det att se ut som en hel procentenhets förändring. Hur flyttar det fokus från små förändringar? Det förstorar ju snarare upp dem 10 ggr.
Citat:
Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar-tråden på Flashback ger härmed Ipsos underkänt, F i betyg, och en plump i protokollet.
Lite hårt så här dagen efter att de bjudit på all time high för SD från public service-godkända institut, va?
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-11-27 kl. 14:41.
2019-11-27, 14:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jo de har den disclaimern med i alla publiceringar: ”DN/Ipsos redovisar väljarstöd avrundat till heltal för att undvika fokus på små förändringar som kan vara slumpmässiga.” Jag förstår tanken men de kunde ha tänkt ett steg längre. Upplägget innebär ju att en förändring på +/- 0,1 kan flippa över siffran till nästa heltal över/under och få det att se ut som en hel procentenhets förändring. Hur flyttar det fokus från små förändringar? Det förstorar ju snarare upp dem 10 ggr.

Jag vill minnas att nyordningen infördes när L låg och dallrade kring 4%. Kanske ville DN undvika att fokus i varje undersökning låg på om L åkt in eller ut ur riksdagen den månaden.
2019-11-27, 14:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Vad löjligt att ange förändringar i tiondelar men att vägra ange förändringar från vad i tiondelar. Barnsligt beteende.

Det fanns i vart fall tidigare en sajt som höll ordning på detta genom att uppdatera tiondelarna varje månad ända sedan nyordningen infördes. Tror det var de här som bara publicerar sig på twitter och facebook.
2019-11-27, 15:00
Medlem
Citat:
SD håller på och ersätter S
S + SD i valet 1994: 45,3+0,3=45,6
S + SD i valet 2008: 28,3+17,5=45,8

Nästan spöklik korrelation.

S + SD Genomsnitt OU november 2019: 24,0+24,4=48,4

Tillsammans tar S + SD en större del av kakan! Snart kan S och SD vara i situationen att de har majoritet tillsammans.

Hmm mycket intressant, har inte tänkt på det förens nu. Däremot så kan vi vara så säkra på att det stundande förfallet har gestaltat sig även framför ögonen på Aftonbaldets ledarsida. Snart så kommer hela media Sverige att vända sig mot emot Sossarna och välkomna SD in i värmen. Sedermera, så får vi inte glömma bort att framtida generationer av tonåringar med största sannolikhet kommer vara ännu värre än dagens. Således känner jag mig säker att SD kommer få runt 30 - 35% nästa val, varpå de bör sikta mot egen majoritet 2026. I detta och efterföljande val kommer det sannerligen bli svenskarna mot resten vad gäller röstningsmönster. Det förutsätter såklart att SD inte lyckas implementera en verklig och storskalig återvandring av MENA folket.
2019-11-27, 15:05
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-Incognito
Vore som sagt väldigt spännande att få fram en siffra på detta. Exakt hur stort är stödet? 15 %? 20% 25%? Jag tror ändå sossarna ligger kring 45% eller liknande bland LO-folket. Men troligtvis är LO så skraja att de hellre censurerar SD-uppgifterna och låtsas som om inget hänt än berättar hur läget ser ut.

Fetglöm att sossarna har 45% hos LO-folket, tror det är under 20%.

Det är pensionärerna som fortfarande röstar på sossarna, dom är ett utdöende folk som sossarna skiter i, men när dom försvinner så tror jag att sossarna är ett parti stadigt under 15%.
2019-11-27, 15:17
Medlem
Kilowattjagarens avatar
När Inizio och Novus kommer med sin nästa mätning så har SD garanterat gått förbi S, för alltid.
2019-11-27, 15:17
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarBar
Hmm mycket intressant, har inte tänkt på det förens nu. Däremot så kan vi vara så säkra på att det stundande förfallet har gestaltat sig även framför ögonen på Aftonbaldets ledarsida. Snart så kommer hela media Sverige att vända sig mot emot Sossarna och välkomna SD in i värmen. Sedermera, så får vi inte glömma bort att framtida generationer av tonåringar med största sannolikhet kommer vara ännu värre än dagens. Således känner jag mig säker att SD kommer få runt 30 - 35% nästa val, varpå de bör sikta mot egen majoritet 2026. I detta och efterföljande val kommer det sannerligen bli svenskarna mot resten vad gäller röstningsmönster. Det förutsätter såklart att SD inte lyckas implementera en verklig och storskalig återvandring av MENA folket.

Exakt! Det är precis de här vi börjar se idag, man märker att hela MSM/Etablissemanget/Näringslivet börjar vända sig emot sossarna och släppa in SD i värmen.

Kanske för att man vet att de kommer bli det statsbärande partiet framöver och man vill inte hamna på fel fot med ett parti som är så emot public service och journalister. Om man däremot vänder sig under galgen och släpper in SD i värmen hoppas man att man överlever. Även SVT börjar se tecken på detta. Sen handlar de säkerligen om konkursens från Alt-media.

Om det här är sant och SD får dessa maktfaktorer i ryggen så kommer de KROSSA Socialdemokraterna. Intressant utveckling.
Senast redigerad av Haddock93 2019-11-27 kl. 15:22.
2019-11-27, 15:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Lite hårt så här dagen efter att de bjudit på all time high för SD från public service-godkända institut, va?

Vi är hårda men rättvisa!
2019-11-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Fetglöm att sossarna har 45% hos LO-folket, tror det är under 20%.

Det är pensionärerna som fortfarande röstar på sossarna, dom är ett utdöende folk som sossarna skiter i, men när dom försvinner så tror jag att sossarna är ett parti stadigt under 15%.

Fel! Sossarna har inte så stor andel av LO-anslutna
Här har du de korrekta siffrorna (hämtade från nyheteridag)
https://nyheteridag.se/sd-gar-om-s-bland-lo-valjarna-det-ska-inte-vara-sossestyrt/

"För första gången röstar fler i LO-kollektivet på SD än på S. I en Sifo-mätning får SD 31 procent i gruppen, medan S bara får 30,6 procent."

Bland annat detta som gett pamparna panik

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in