2019-11-27, 15:36
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ljog-och-blev-chef-pa-kustbevakningen-avslojades-och-blev-chef-inom-forsvarsmakten/

I två år arbetade en person som säkerhetsklassad chef på Kustbevakningen.
När det i fjol avslöjades att chefen ljugit om sin bakgrund så informerades regeringen, Säkerhetspolisen och Försvarsmakten.
Trots detta rekryterades personen i år av Försvarsmakten – till en ny känslig chefstjänst.

Personen i fråga har tidigare haft flera uppdrag inom försvaret. Hen har bland annat tjänstgjort vid Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (Must).

När det inte står han, utan personen, hen osv. innebär detta att det är en kvinna? Är det en man så drar sig då inte DN för att skriva ut kön (se t.ex. topp-VD-fallet)

Då Försvarsmakten är desperata att anställa kvinnor i allmänhet och på ledande positioner i synnerhet så skulle detta förklara att de kanske inte är så noga när dom anställer.
Citera
2019-11-27, 16:58
Medlem
HobbyHitlers avatar
Framgår det av artikeln vad för något i sin bakgrund personen ljugit om?
Citera
2019-11-27, 17:02
Medlem
Koengkraeggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Framgår det av artikeln vad för något i sin bakgrund personen ljugit om?

Jag TROR att det rörde sig om relativt triviala saker som körkort och universitetsexamen. Inget körkort egentligen, och falsk eller skarvad examen.
Citera
2019-11-27, 17:07
Medlem
Luxuss avatar
Riktig jävla tramsartikel. Finns ju inga som helst detaljer.

Kunde lika gärna stått ”person gjorde en sak häromdagen - gjorde det igen idag”... cepen
Citera
2019-11-27, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koengkraegg
Jag TROR att det rörde sig om relativt triviala saker som körkort och universitetsexamen. Inget körkort egentligen, och falsk eller skarvad examen.

Falsk universitetsexamen kan väl knappast anses vara trivialt i sammanhanget.
Citera
2019-11-27, 17:15
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Verkligen inte...
Citat:
Ursprungligen postat av Koengkraegg
...och vad grundar du denna "tro" på? Ren gissning, rykten eller något som går att läsa mellan raderna i artikeln?
Citera
2019-11-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Verkligen inte...

...och vad grundar du denna "tro" på? Ren gissning, rykten eller något som går att läsa mellan raderna i artikeln?

Framgår här: https://samnytt.se/kustbevakningschef-ljog-om-bakgrund-blev-chef-hos-forsvarsmakten/

Samnytts artikel baseras på DN:s låsta artikel, tror jag, samma uppgifter syns vid en googlesökning som hänvisar till DN.

Citat:
Ursprungligen postat av Samnytt
Enligt DN:s granskning upptäcktes flera felaktigheter i personens jobbansökan. Personen påstår att den har både körkort och en universitetsexamen, men när man kontrollerat detta med universitetet han påstått sig ha en examen från, och Transportstyrelsen, visade sig ingen av uppgifterna stämma.
Citera
2019-11-27, 17:58
Medlem
LeifD2s avatar
Det är så här det blir med kvotering. Eventuellt har någon passat på att knulla sig till sina jobb. Eller både och.
Citera
2019-11-27, 18:12
Medlem
Lobbaaans avatar
Om hen är bäst lämpad för tjänsten, vilket så fallet verkar vara kan jag tycka att de resterande kan trycka upp sina diplom i röven.
Citera
2019-11-27, 18:13
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Äh vi har ju en minister som ljuger om det på regeringens hemsida.
Kan dock inte för mitt liv minnas vad hon heter. Men läste tråden här någonstans i går.
Ska leta lite till senare

Tycker det är bedrövligt hur vanligt det är att lögner belönas och sedan när det kryper fram så var det ju inte farligt, var ju för en god™ sak ändå.
Citera
2019-11-27, 20:35
Medlem
På KBV behövs ingen kompetens för att jobba så det spelar ingen roll.
Citera
2019-11-27, 20:45
Medlem
Leker med tanken att detta redan var inbyggt i anställningen. En perfekt hållhake för styrning, dock avslöjad från fel håll och kanske för tidigt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in