2019-11-26, 18:01
Medlem
Jag har slutat arbeta för miljön, men behöver i bland resa och har därför planerat att skaffa en etanolbil för miljöns skull, jag tänkte eftersom etanolen får färdas en lång sträcka undrar jag om det är möjligt om jag kan börja bränna hembränt hemma i syfte för att tanka bilen, eftersom det står E85 antar jag det går att tanka med hembränt som har 85% alkohol i sig.

Då börjar jag med att bränna hemma, om jag lyckats producera 40 liter i veckan räcker det gott och väl och jag kan kanske sälja lite med åt andra som vill ha närodlad ekologisk etanol.

Frågan är, kommer bilen ta stryk, är detta bättre för miljön? kommer det vara svårt eller behöver jag lägga till något medel i etanolen (t.ex. glykol)?
Citera
2019-11-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag har slutat arbeta för miljön, men behöver i bland resa och har därför planerat att skaffa en etanolbil för miljöns skull, jag tänkte eftersom etanolen får färdas en lång sträcka undrar jag om det är möjligt om jag kan börja bränna hembränt hemma i syfte för att tanka bilen, eftersom det står E85 antar jag det går att tanka med hembränt som har 85% alkohol i sig.

Då börjar jag med att bränna hemma, om jag lyckats producera 40 liter i veckan räcker det gott och väl och jag kan kanske sälja lite med åt andra som vill ha närodlad ekologisk etanol.

Frågan är, kommer bilen ta stryk, är detta bättre för miljön? kommer det vara svårt eller behöver jag lägga till något medel i etanolen (t.ex. glykol)?
Räkna ut vad varje liter kostar dej att tillverka å jämför vad varje liter E85 kostar
Citera
2019-11-26, 18:24
Medlem
Citat:
eftersom det står E85 antar jag det går att tanka med hembränt som har 85% alkohol i sig.
Då bör du nog läsa på lite mer.

Citat:
Ursprungligen postat av hardtokill
Räkna ut vad varje liter kostar dej att tillverka å jämför vad varje liter E85 kostar
Detta. Det blir inte speciellt billigt.
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-11-26 kl. 18:41.
Citera
2019-11-26, 18:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Hur långt färdas råvarorna du använder i hembränningen?
Citera
2019-11-26, 23:27
Medlem
sommarlovs avatar
Du måste ta bort allt vatten och tillsätta en skvätt bensin, precis som E85.
Det finns hemmafixare i USa som har detta som hobby, leta upp någon youtube-tutorial...
Citera
2019-11-27, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur långt färdas råvarorna du använder i hembränningen?

Man kan ju mäska på lite vad skit som helst som växer i närområdet om det inte är välsmakande dricksprit man är ute efter... Erbjuda sig att kratta ihop granarnas ruttnande fallfrukt t ex. Fråga i livsmedelsaffärn om man får ta deras utsorterade vegetabiliska avfall. Fråga storbonden om man får köpa ett ton potatis lite billigt, osv.
Citera
2019-11-27, 00:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Man kan ju mäska på lite vad skit som helst som växer i närområdet om det inte är välsmakande dricksprit man är ute efter... Erbjuda sig att kratta ihop granarnas ruttnande fallfrukt t ex. Fråga i livsmedelsaffärn om man får ta deras utsorterade vegetabiliska avfall. Fråga storbonden om man får köpa ett ton potatis lite billigt, osv.

Iofs, det vore både miljövänligt och ekonomiskt så länge länsman inte knackar på dörren.
Citera
2019-11-27, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Iofs, det vore både miljövänligt och ekonomiskt så länge länsman inte knackar på dörren.

Jo, men det är ingen större risk. De lägger inga resurser på det. Det var länge sedan fjärdingsman och landsfiskal´n med lokalkännedom jagade folk i skogen med "siborator" a ´la Åsa Nisse... Dagens polis har arslet fullt med betydligt tyngre kriminalitet än så.
Har t o m sett statistik på att beslagen har minskat till den grad att man nästan kan säga att de upphört.
Och så länge vi inte snackar att dunkarna går ut på försäljning till allmänheten så är risken lika med noll.
Citera
2019-11-27, 12:10
Medlem
Megaforces avatar
Eftersom energikostnaden för hemmadestillering är såpass hög så blir det inte lönsamt om man inte kan återvinna värmen t.ex. som uppvärmning i bostaden. Man får nog räkna med 5-10 kr i elkostnad per liter producerad etanol.

I USA finns det jeppar som använder destillering med solfångare vilket kostar betydligt mindre men ger kanske lite ojämnare produktion.
Citera
2019-11-27, 16:10
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom energikostnaden för hemmadestillering är såpass hög så blir det inte lönsamt om man inte kan återvinna värmen t.ex. som uppvärmning i bostaden. Man får nog räkna med 5-10 kr i elkostnad per liter producerad etanol.

I USA finns det jeppar som använder destillering med solfångare vilket kostar betydligt mindre men ger kanske lite ojämnare produktion.

Nu är det iofs 10 år sedan jag brände själv, men 5-10:- för en liter i El låter väldigt högt. jag körde på kokkärl och kunde på 4-5 timmar producera ca 3 liter 96% Sprit. och då kördes ju kokkärlet inte på max. säg 50 öre per KWh effekt på runt 1000W så 2-2.5:- per liter ren sprit. men visst, sen tillkommer ju råvarorna och allt material man bygger brännaren med som ska räknas bort, men om man kör stora kvantiteter per gång och kan skaffa råvarorna väldigt billigt så kan man nog komma ner på 6-7:- Litern. med allt inräknat. jag tror jag låg på runt 19-23:- litern i kostnad när jag brände själv. och då var det varor inköpta på Ica och brygghandeln av bra kvalitet. även rengöringsutrustning inräknad.
Citera
2019-11-28, 14:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
Nu är det iofs 10 år sedan jag brände själv, men 5-10:- för en liter i El låter väldigt högt. jag körde på kokkärl och kunde på 4-5 timmar producera ca 3 liter 96% Sprit. och då kördes ju kokkärlet inte på max. säg 50 öre per KWh effekt på runt 1000W så 2-2.5:- per liter ren sprit. men visst, sen tillkommer ju råvarorna och allt material man bygger brännaren med som ska räknas bort, men om man kör stora kvantiteter per gång och kan skaffa råvarorna väldigt billigt så kan man nog komma ner på 6-7:- Litern. med allt inräknat. jag tror jag låg på runt 19-23:- litern i kostnad när jag brände själv. och då var det varor inköpta på Ica och brygghandeln av bra kvalitet. även rengöringsutrustning inräknad.

Vid etanolproduktion i större skala så återanvänds energin så där blir kostnaderna mycket lägre. Sen är det ju också beroende på om kokkärlet är isolerat eller ej. Jag vet en snubbe (kollega) som använde en varmvattenberedare som hade extra frigolitisolering på utsidan, original elpatron men med elektronisk styrning istället för originaltermostaten. Funkade bra men det kostade ändå en del el i förhållande till utbytet.
Citera
2019-11-28, 17:38
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vid etanolproduktion i större skala så återanvänds energin så där blir kostnaderna mycket lägre. Sen är det ju också beroende på om kokkärlet är isolerat eller ej. Jag vet en snubbe (kollega) som använde en varmvattenberedare som hade extra frigolitisolering på utsidan, original elpatron men med elektronisk styrning istället för originaltermostaten. Funkade bra men det kostade ändå en del el i förhållande till utbytet.

ja Just elpatron vet jag är mer effektivt, jag hade tanken på det ett tag för att inte förlora värme, men ändå. även om man nu Isolerar kokkärlet, fixar elpatron och allt som man som privatperson kan fixa för en tämligen vettig peng och bygga själv så säg att man kan få ner kostnaden till 4-5:- kr litern, sedan måste man också köpa Bensin för att blanda i. har svår att se den stora ekonomiska vinningen ändå i att tillveka sitt egna drivmedel. man tjänar kanske 4:- litern, men visst. kör man mycket och känner att allt arbete är värt det så är det absolut vettigt. Jag själv hade nog aldrig dragit igång en storskalig och avancerad "hembränning" för att spara en tusing i månaden på drivmedel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in