Citat:
Ursprungligen postat av
Propparn
Varken DL eller KL kan kategoriseras som ”typer”. Snarare som harmlösa ”bohemer”. Långsökt att tro att någon av dem har med Helenas försvinnande att göra.
Möjligen, möjligen som skyddande av brottsling men det är inte troligt.
Pass på dem! Däremot väntar vi med spänning på svar från Ugglan om vilken ”Persson” som ägde stället -92...?!
Till dig och till några andra: Ingen har pekat ut DL och/eller KL som inblandade i Helenas försvinnande (men givet att de finns med i bakhuvudet). Det som vi främst pratar om är huruvida DL hyrde torpet vid tiden för Helenas försvinnande eller inte - vi vet nu att han inte stod som ägare till torpet.
Om han skulle ha hyrt torpet 1992 blir frågan: Vilka personer umgicks han med och som hade varit hos honom så pass mycket att de kände till området väl - så väl att de visste var de kunde gömma en kropp om de kan tänkas ha varit inblandade i Helenas försvinnande? Det är alltså personer som kan kopplas till DL (
om han hyrde torpet 1992) som är de som är intressanta. Kan vi tänka oss PK, PU, BW, JF, MT, KL, Pr*tz, Er*k R med flera? Anledningen till varför detta torp diskuteras är att det nära torpet har hittats föremål som verkar ha tillhört en fertil kvinna - bland annat vad som kan ha varit resterna av en ryggsäck samt en damskosula i storlek 38/39.
En annan sak som jag tänker på ibland är MT:s självmord i allén nere vid Stora Eks herrgård. Det skedde den 22 juni 2016 (med bil och gasen i botten), månadsmässigt (och nästan veckomässigt) överensstämmande med Helenas försvinnande. Stora Ek hade tillhört släkten Lilliest*erna en gång i tiden. Ibland undrar man, och detta är något som också ligger i bakhuvudet.
Vem som stod som ägare på torpet 1992, avböjer jag att kommentera, eftersom jag personligen inte gillar att lägga ut namn i tråden "hur som helst". Det är i alla fall idag två bröder (26 respektive 33 år gamla 1992/idag 53 respektive 60 år gamla) som äger torpet med 50 procent vardera. Jag antar att torpet har gått i arv, då de två tidigare lagfarna ägarna också hette Persson i efternamn. Om du, Propparn, har ett eget förslag på förnamn på den Persson som ägde torpet 1992, får du gärna själv lägga ut namnet.