2019-11-27, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiriL
.. Men jag kände väl att det senaste tugget om PU och BW inte for fram med stormfart utan att kanske någon hade lite tid och tankekraft över för att för en sekund hålla två tankar i skallen samtidigt. Jag undrar fortfarande varför man säger något som så uppenbart inte stämmer med någon annan uppgift från den kvällen.

Angående namn med stjärnor å grejer... kommer jag inte göra inte så länge ett sådant inlägg utan större efterforskning skulle leda rakt till mig. Och av den enkla anledningen att jag litar inte på personen i fråga. Jag har människor runt mig som kommer före både HA och ev. gunst här på FB.

Skulle vara av intresse vad du anser om Badboy Riders inlägg ang BWs mor och hennes oro över BWs inblandning.
Citera
2019-11-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Skulle vara av intresse vad du anser om Badboy Riders inlägg ang BWs mor och hennes oro över BWs inblandning.

Om alla minnen och uttalanden är korrekta så är det givetvis något som inte känns jättebra. Tror inte det är många mödrar som skulle uttrycka sig så, ännu mindre tänka i dom banorna, att ens barn skulle kunna vara inblandad... Det var det där med rök och eld.

För min del är detta ett utifrån perspektiv, känner varken BW eller hans mamma. Personkännedom skulle möjligen kunna tillföra något i en bedömning.
Citera
2019-11-28, 00:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Torpet vid Kusabäcken som det så många gånger har skrivits om, ska enligt tråden tillhöra (ha tillhört) D*niel Lilliest*erna. Detta är fel! Enligt Lantmäteriet har DL aldrig ägt torpet. Den sedan juli 2013 "inaktive" användaren muscaria hävdade att DL inte ägde torpet 1992, men att han köpte det senare. Detta stämmer inte. Av någon anledning - och kanske av någons vilja - har detta blivit en trådsanning. Det är dags att avliva denna felaktighet. Däremot har torpet gått i arv av en Persson-släkt sedan 1958. Idag ägs torpet av två bröder (med efternamnet Persson), 26 respektive 33 år gamla när Helena försvann 1992. Inget annat efternamn än Persson står att finna i lagfartshandlingarna sedan just 1958. Det ska dock sägas att inga ansträngningar har gjorts för att reda ut eventuella släktskapsband i övrigt, så huruvida DL skulle ha kunnat ha tillgång till torpet eller inte är därför oklart. Klart är däremot att DL inte har varit ägare till torpet. Intressant dock att användaren muscaria har hävdat just detta. Varför?

Anledningen till att det aktuella torpet påkallar ett visst intresse är att det påstås ha hittats ägodelar tillhörande en fertil kvinna i området vid Kusabäcken nära torpet.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-11-28 kl. 01:13.
Citera
2019-11-28, 07:18
Medlem
Sordins avatar
DL kanske hyrde torpet. Behöver ju inte ha ägt det för att ha bott där
Citera
2019-11-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Däremot har torpet gått i arv av en Persson-släkt sedan 1958. Idag ägs torpet av två bröder (med efternamnet Persson), 26 respektive 33 år gamla när Helena försvann 1992. Inget annat efternamn än Persson står att finna i lagfartshandlingarna sedan just 1958. Klart är däremot att DL inte har varit ägare till torpet. Intressant dock att användaren muscaria har hävdat just detta. Varför?

Kan du få fram vilken ”Perssson” som ägde torpet -92?
Citera
2019-11-28, 19:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordin
DL kanske hyrde torpet. Behöver ju inte ha ägt det för att ha bott där

Min primära uppgift var att redan ut ägarförhållandena, eftersom bland andra muscaria har hävdat i tråden att DL ägde torpet några år efter 1992 (vilket alltså är fel). Men absolut kan det vara så att DL kan ha hyrt torpet.

Är det någon som med bestämdhet (!) vet om DL har hyrt/bott i den aktuella stugan? Jag har fått uppfattningen att någon eller några har hävdat det.
Citera
2019-11-28, 21:59
Medlem
Citat:
Min primära uppgift var att redan ut ägarförhållandena, eftersom bland andra muscaria har hävdat i tråden att DL ägde torpet några år efter 1992 (vilket alltså är fel). Men absolut kan det vara så att DL kan ha hyrt torpet.

Är det någon som med bestämdhet (!) vet om DL har hyrt/bott i den aktuella stugan? Jag har fått uppfattningen att någon eller några har hävdat det.
Om det är samma stuga som jag tänker på så tror jag att KL bodde där ett tag men det var senare än 92.
Citera
2019-11-29, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kornelinus
Om det är samma stuga som jag tänker på så tror jag att KL bodde där ett tag men det var senare än 92.

Varken DL eller KL kan kategoriseras som ”typer”. Snarare som harmlösa ”bohemer”. Långsökt att tro att någon av dem har med Helenas försvinnande att göra.

Möjligen, möjligen som skyddande av brottsling men det är inte troligt.

Pass på dem! Däremot väntar vi med spänning på svar från Ugglan om vilken ”Persson” som ägde stället -92...?!
Citera
2019-11-29, 20:16
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Varken DL eller KL kan kategoriseras som ”typer”. Snarare som harmlösa ”bohemer”. Långsökt att tro att någon av dem har med Helenas försvinnande att göra.

Möjligen, möjligen som skyddande av brottsling men det är inte troligt.

Pass på dem! Däremot väntar vi med spänning på svar från Ugglan om vilken ”Persson” som ägde stället -92...?!

Till dig och till några andra: Ingen har pekat ut DL och/eller KL som inblandade i Helenas försvinnande (men givet att de finns med i bakhuvudet). Det som vi främst pratar om är huruvida DL hyrde torpet vid tiden för Helenas försvinnande eller inte - vi vet nu att han inte stod som ägare till torpet. Om han skulle ha hyrt torpet 1992 blir frågan: Vilka personer umgicks han med och som hade varit hos honom så pass mycket att de kände till området väl - så väl att de visste var de kunde gömma en kropp om de kan tänkas ha varit inblandade i Helenas försvinnande? Det är alltså personer som kan kopplas till DL (om han hyrde torpet 1992) som är de som är intressanta. Kan vi tänka oss PK, PU, BW, JF, MT, KL, Pr*tz, Er*k R med flera? Anledningen till varför detta torp diskuteras är att det nära torpet har hittats föremål som verkar ha tillhört en fertil kvinna - bland annat vad som kan ha varit resterna av en ryggsäck samt en damskosula i storlek 38/39.

En annan sak som jag tänker på ibland är MT:s självmord i allén nere vid Stora Eks herrgård. Det skedde den 22 juni 2016 (med bil och gasen i botten), månadsmässigt (och nästan veckomässigt) överensstämmande med Helenas försvinnande. Stora Ek hade tillhört släkten Lilliest*erna en gång i tiden. Ibland undrar man, och detta är något som också ligger i bakhuvudet.

Vem som stod som ägare på torpet 1992, avböjer jag att kommentera, eftersom jag personligen inte gillar att lägga ut namn i tråden "hur som helst". Det är i alla fall idag två bröder (26 respektive 33 år gamla 1992/idag 53 respektive 60 år gamla) som äger torpet med 50 procent vardera. Jag antar att torpet har gått i arv, då de två tidigare lagfarna ägarna också hette Persson i efternamn. Om du, Propparn, har ett eget förslag på förnamn på den Persson som ägde torpet 1992, får du gärna själv lägga ut namnet.
Citera
2019-12-01, 14:54
Medlem
Citat:
Vem som stod som ägare på torpet 1992, avböjer jag att kommentera, eftersom jag personligen inte gillar att lägga ut namn i tråden "hur som helst". Om du, Propparn, har ett eget förslag på förnamn på den Persson som ägde torpet 1992, får du gärna själv lägga ut namnet.

Finns inget skäl att lägga ut namnet på den ”Persson” som ägde fastigheten -92. Han är själv inte intressant. MEN, det kan finnas en direkt koppling till ett av de namn som diskuterats här vilket gör att man måste höja på ögonlocken förutsatt att uppgifterna om de upphittade sakerna (kvinna i fertil ålder) stämmer.
Citera
2019-12-01, 18:10
Medlem
Citat:
Finns inget skäl att lägga ut namnet på den ”Persson” som ägde fastigheten -92. Han är själv inte intressant. MEN, det kan finnas en direkt koppling till ett av de namn som diskuterats här vilket gör att man måste höja på ögonlocken förutsatt att uppgifterna om de upphittade sakerna (kvinna i fertil ålder) stämmer.

Vilka initialer, BW, TS, ??
Citera
2019-12-01, 21:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Det känns som att du "sitter på något", att det är något specifikt som du är ute efter. Jag vill gärna att du "avancerar" ytterligare i frågan. Vilken "koppling" tänker du på, till exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in