2019-11-26, 22:26
Medlem
Har en i ekfaner som jag tycker är helt okej. Rejäl och bra. Men jag håller med om att det var ett jäkla jobb att sätta ihop den. Varje låda är 7 delar och ett antal skruvar och plugg och det är 6 lådor totalt.

Men det är väl därför den blir rejäl och bra.
Citera
2019-11-26, 22:40
Medlem
Dom tippar väldigt lätt. Dottern hade en med tre lådor men andra gången hon fick den över sig när hon drog ut en låda blev det soptippen.
Citera
2019-11-26, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odensnorre
Dom tippar väldigt lätt. Dottern hade en med tre lådor men andra gången hon fick den över sig när hon drog ut en låda blev det soptippen.
De säljs med tippskydd.
Citera
2019-11-26, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
De säljs med tippskydd.
Ja det gör den, men en byrå med tre lådor, ca en meter hög, ska väl klara att man drar ut lådan utan att tippa? Jag har flera större byråer som aldrig har tippat, robusta saker från 70-talet.💃🏽
Citera
2019-11-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ja det gör den, men en byrå med tre lådor, ca en meter hög, ska väl klara att man drar ut lådan utan att tippa? Jag har flera större byråer som aldrig har tippat, robusta saker från 70-talet.💃🏽
Eftersom man bygger möbeln själv så ser man ganska tydligt hur viktfördelningen på hela möbeln ser ut. Det följer även med tippskydd som sagt, så det är ganska självklart för mig att har man barn så skruvar man fast tippskyddet. Byrån hade antagligen varit nästan dubbelt så dyr om den gjorts i samma tjocka spånskiva/laminat helt igenom hela konstruktionen.
Citera
2019-11-26, 23:06
Medlem
Citat:
Eftersom man bygger möbeln själv så ser man ganska tydligt hur viktfördelningen på hela möbeln ser ut. Det följer även med tippskydd som sagt, så det är ganska självklart för mig att har man barn så skruvar man fast tippskyddet. Byrån hade antagligen varit nästan dubbelt så dyr om den gjorts i samma tjocka spånskiva/laminat helt igenom hela konstruktionen.
Det är den löjliga lilla sockeln som är felet. Men skruva du fast dina möbler i väggen, jag vill kunna flytta mina.
Citera
2019-11-26, 23:08
Medlem
Citat:
Det är den löjliga lilla sockeln som är felet. Men skruva du fast dina möbler i väggen, jag vill kunna flytta mina.
Så du kan inte möblera om för att du monterat ett tippskydd? Möblerar du så ofta att det är ett problem för dig så måste jag dra till med att du vinner Darwin awards om du har barn som riskerar skadas.
Citera
2019-11-26, 23:16
Medlem
Citat:
Så du kan inte möblera om för att du monterat ett tippskydd? Möblerar du så ofta att det är ett problem för dig så måste jag dra till med att du vinner Darwin awards om du har barn som riskerar skadas.
Mina barn har överlevt hittills utan fastskruvade Malmbyråer, dem är trots sin farliga uppväxt i övre tonåren nu. Men tråden handlar väl ändå om vad man tycker om Ikeas byrå Malm. Jag tycker den är usel.
Citera
2019-12-02, 09:39
Medlem
Har aldrig litat på Ikea möbler då är jag inte så bra på att montera ihop detaljer. Föredrar möber i massivt trä som typ denna
Har det hemma - väldigt smidigt.
Citera
2020-01-07, 06:23
Medlem
Läste precis text-tv:

Citat:
Ikea betalar miljoner efter barndöd

De amerikanska föräldrarna till en
tvåårig pojke som dog sedan Ikea-byrån
Malm vält har ingått en uppgörelse med
möbeljätten som ger dem 46 miljoner
dollar, motsvarande drygt 430 miljoner
kronor, rapporterar CBS News.

"Vi kommer att fortsätta söka rättvisa
för de familjer som vi representerar
och som gjorts till offer för farligt
instabila byråer", säger Alan Feldman
från den vinnande advokatfirman.

2016 återkallade Ikea byrån i USA och
gick med på 50 miljoner i skadestånd
till tre familjer vars barn dött. Den
nu aktuella pojken dog 2017.

Ungar klättrar på saker och har alltid gjort? Skicka över föräldrarna till Iran vetja...
Citera
2020-02-10, 08:03
Medlem
De i tråden som haft problem med vältande Malmbyrå är nog rätt naiva.

Det framgår av monteringsanvisningen att tippskydd finns och kan/ska monteras. Gör man inte det så hittar man idioten i sin spegel, inte på IKEA.....

Dessutom är det så att i princip alla byråer, möbler, kan välta om de belastas fel. Och fattar man inte det så ska man nog inte ha möbler.

Jag har ett gäng Malm hemma, en med fyra lådor på höjden, och några med tre. Är de lastade tungt i t ex översta lådan men lätt i de nedanför, så ökar givetvis tendensen att välta om översta lådan dras ut fullt, eller fler lådor dras ut samtidigt. Enkel fysik, och det hade gällt oavsett vem som tillverkar och i princip oavsett design så länge det är normal möbeldesign....

Min lösning för att det inte ska välta trots att jag inte monterat tippskyddet, är att jag på byrålängan med trälådor har en stor TV på 65” och lite annat jox, som agerar motvikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in