2019-11-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goliat1982
Exakt!
Men hur vet dom?
Hittat blid? Filmer?
Vad i hela helvete är det? Jag blir så sjukt frustrerad.....

Nej, det vet dom inte. Men ser man till häktningsgrunden, så är ju den misstänkte på sannolika skäl misstänkt för mord. Dvs så är Wilma på sannolika skäl död...
Citera
Medlem
Någon som vet om polisen har kapat hänglåset på brunnen i vit plåt som finns vid oljesisternerna vid oljeberget bakom Ica?
Det har alltid hängt ett hänglås på det locket men nu sitter det ändats en mutter där..
Citera
Medlem
Citat:
Jag tycker vi spekulerar lite för LITE om vad åklagaren tycks ha för bevis mot MGM.
Det borde ju inte enbart handla om indicier då misstankegraden uppdaterades från skäligen misstänkt till på sannolika skäl misstänk.
Jag tycker det känns som att hon sitter på ett trumfkort.

Tror inte det hade varit några problem att häkta honom som skäligen misstänkt en vecka för att få utredningen att gå framåt.

Något har hon. Frågan är bara vad. Och varför väljer dom att rubricera det som mord och inte människorov??

Kan ju handla om 'starka' indicier: likhund som markerat i lgh (utan att man hittat ngt konkret spår), en frekvent telefonkontakt mellan mgm och fadern under tors natten etc, 'misstänkta' kortinköp mm.
Teorier.
Citera
2019-11-26, 11:27
Medlem
Eftersom det finns så många experter på kurdisk kultur och kurdiska hedersmord i tråden skulle jag vara intresserad av källor som visar hur vanligt förekommande fall av det slag är som en populär hypotes här utgår ifrån: Alltså att en ung västerländsk kvinna mördas av medlemmar ur en kurdisk klan för att upprätthålla dess heder?

Jag tog lite tid och gick igenom statistik, studier och enskilda fall för sammantaget hundratals hedersmord begångna i Europa de senaste decennierna. Gärningsmännen var i princip uteslutande från MENA-länder, Afghanistan, Pakistan, Albanien samt några enstaka sikher.

Det enda fallet jag stötte på som hade några likheter med hypotesen var mordet på 17-åriga Laura Wilson i Storbritannien 2012. Laura var en ung, vit, västerländsk kvinna/flicka. Samtidigt finns där även betydande skillnader. Laura fick barn med en pakistansk man, Ishaq Hussein, men han ville inte erkänna faderskapet. Hon inledde dessutom ett förhållande med en av hans bästa vänner, Ashtiaq Ashgar. Upprörd över att Hussein inte ville ta ansvar för deras barn kontaktade Laura såväl hans som Ashgars föräldrar och berättade att hon hade en sexuell relation med båda samtidigt. Det blev för mycket för de pakistanska familjerna.

Ashtiaq Ashgar överföll Laura Wilson utomhus. Han högg henne upprepade gånger i huvudet med en kniv och knuffade sedan ner henne i en kanal i Rotherham.

Däremot hittade jag inget fall där en kurdisk klan hedersmördat en vit, västerländsk kvinna/flicka eftersom hon inte velat gifta sig, konvertera till islam, önskat bryta upp ett förhållande eller liknande.

För många tycks det dock vara ett huvudspår. Jag är mer än väl medveten om att det förekommer hedersmord inom kurdisk kultur, fast det brukar inte ta det uttryck som många spekulerar i här, så vitt jag kan utröna. Kan någon illustrera med fall som visar på motsatsen?
Citera
2019-11-26, 11:28
Medlem
Goliat1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cactaceae
[/b]

Detta funderar jag med på. Tycker att de hittat säkra spår i mgm's lägenhet eftersom mistankegraden höjdes strax efter polisens inspektering dagarna efter gripandet.

Likadant med pappan. Majoriteten här inne verkar vara övertygade om att han har hjälpt till att flytta kroppen. Jag tror inte pappan är misstänkt för att ha varit med och flyttat liket. I så fall borde rubriceringen vara brott mot griftefriden och han borde ha blivit häktad.

Åklagaren har något här också!
Citera
2019-11-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontraktsbrottt
Jag tror pappan tillsammans med familj har kört kroppen långväga för att gömma eller bränna.

Föreslår att man undersöker hela närmaste familjens/släktens/vänners ägande fordonsflotta med hund och letar DNA-prov. Och kollar alla deras kortutdrag i jakt på biltvättar och/eller rekondfirmor och till och med bensinstationer efter hyrbil.

Finns då hyrbil så finns också en logg på hur långt man har kört. Och såklart vem som hyrt.

Finns även biltvätt någonstans ger det också såklart utslag om var.

Då tror jag pappan hade begärts häktad vid detta laget!
Jag tror det är så enkelt att han lånat ut sin bil och medger detta, men förnekar att han hade någon som helst vetskap om vad som hade hänt och vad bilen skulle användas till. Därför släppte polisen honom, men lät misstanken stå kvar.
Citera
2019-11-26, 11:29
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Inte så osannolikt. Psykopaten i England som dödade och styckade sin svärsyster la kroppsdelarna i resväskor och gömde sen väskorna i ett skjul längre ner på gatan hos en granne.

Och Charlene Downes, i England, som utnyttjades sexuellt av ett gäng muslimer och sedan misstänks att ha blivit ihopmixad med kebabkött och serverad på ett kebabhak.
Citera
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontraktsbrottt
Jag tror pappan tillsammans med familj har kört kroppen långväga för att gömma eller bränna.

Föreslår att man undersöker hela närmaste familjens/släktens/vänners ägande fordonsflotta med hund och letar DNA-prov. Och kollar alla deras kortutdrag i jakt på biltvättar och/eller rekondfirmor och till och med bensinstationer efter hyrbil.

Finns då hyrbil så finns också en logg på hur långt man har kört. Och såklart vem som hyrt.

Finns även biltvätt någonstans ger det också såklart utslag om var.

Exakt vad jag trott hela tiden.Är det hedersrelaterat och de är kränkta över något hon sagt eller gjort så har säkert pojkvännen dödat henne och pappan - med hjälp - dumpat henne LÅNGT borta.Missing Piple kan söka hur mycket som helst,där de letar finns hon inte.Någon vet var hon dumpats,men vem?
Citera
Medlem
Hög elförbrukning? Koka vatten via elhäll eller kettle? Städa hela lägenheten med det för att försöka förstöra bevis?
Citera
2019-11-26, 11:30
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysandolly
Någon som vet om polisen har kapat hänglåset på brunnen i vit plåt som finns vid oljesisternerna vid oljeberget bakom Ica?
Det har alltid hängt ett hänglås på det locket men nu sitter det ändats en mutter där..

Kontakta Polisen på 114 14 eller hemsidan. Vi här vet INGET. Men det gör polisen.
Citera
2019-11-26, 11:30
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Exakt!
Men hur vet dom?
Hittat blid? Filmer?
Vad i hela helvete är det? Jag blir så sjukt frustrerad.....

Ja,stark bevisning måste åklagaren ha eftersom han blev häktad för mord utan kropp och inte människorov som är den vanligaste utan kropp,vad dom har för bevis går väl bara att spekulera om,men kan han ha tagit en bild på henne med mobilen efter hon blev mördad?
Citera
2019-11-26, 11:31
Medlem
Har skrivit detta förut, han äger bilen som antagligen använts för transport av kroppen. Han behöver dock inte ha kännedom om detta om sonen handlat ensam. Detta är vad jag tror

Tillägg, eftersom han också blev släppt (men forfarande misstänkt)

Citat:
Likadant med pappan. Majoriteten här inne verkar vara övertygade om att han har hjälpt till att flytta kroppen. Jag tror inte pappan är misstänkt för att ha varit med och flyttat liket. I så fall borde rubriceringen vara brott mot griftefriden och han borde ha blivit häktad.

Åklagaren har något här också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in