• 1
  • 2
2017-05-07, 18:34
Medlem
Hej!

Nu när Swish blir större (växer ibland 10 % månatligen, det utgör 500 k nya användare!) och folk använder det mera har bankerna och skatteverket satt ihop något närmre samarbete för att granska kontinuerliga Swish-betalningar?

Tanken är ju att man har vita pengar på konton, då man redan fått över dem digitalt och ej i kontanter mellan privatpersoner, men jag tänker mig att många företagare kan göra affärer mellan privata nummer osv kanske?

Som jag har förstått det, om en bank misstänker något så får de meddela Skatteverket, men Skatteverket har inte tillgång till konton då banksekretessen skyddar det här. Då antar jag att de meddelar Skatteverket vid större kontinuerliga transaktioner eller väldigt stora transaktioner.
Men som sagt pengar som redan är på konton mellan privatpersoner kan många redan "ses som vita", man får ju skicka pengar till varandra, ingenting fel med det (ännu i alla fall ).

Min kompis betalar 12 k i månaden för en lägenhet i andrahand i Sthlm. Den riktiga hyran är på runt 2 k, sedan lån och ränta på det. Oavsett så blir det 6-8 k över varje månad för personen som äger lägenheten och han skattar inte på detta, så har han hållt på i flera år och ingen som säger något. Pengarna skickas inte via Swish, istället skickas de från bank-konto till bank-konto. Det är ju samma princip att de skickas digitalt via svenska banker i Sverige.

Därför tänker jag att det kanske är rätt så lungt med Swish ändå, då en "större" summa skickas varje månad och inget Skv har sagt ifrån?!
Jag har massa andra olika exempel, men tog ett av det, vad säger ni?
Vad har ni för erfarenheter kring detta?
Senast redigerad av miraalex133 2017-05-07 kl. 18:44.
Citera
2017-05-07, 18:45
Bannlyst
Smällen kan komma långt senare och då blir det en jobbig situation. Bara öppna vaselinburken och böja sig framåt för skattmasen.
Citera
2017-05-07, 20:43
Medlem
Banken gör i regel ingen anmälan så länge det finns en giltig förklaring till överföringarna(och aldrig utan att först ha frågat kunden). Banken kan, om förklaringen till transaktionerna är oklar, kunna begära styrkande dokument(ett andrahandskontrakt eller liknande). Finns ingen giltig förklaring så kan en anmälan göras och kontot stängas. Man jagar inte skattefuskare på banken, utan ser till att bankens tjänster inte används till olaglig verksamhet(penningtvätt, finansiellt stöd åt terrororganisationer osv). Det är således upp till skatteverket att ingripa om det finns anledning att misstänka skattefusk. Sen förstår du ju att det är totalt orimligt att kontrollera alla transaktioner och överföringar som görs, så har du tur så åker du inte fast, precis som med all annan brottslighet. Vissa slinker undan, vissa åker fast.
Senast redigerad av morre135 2017-05-07 kl. 20:50.
Citera
2017-05-07, 23:26
Bannlyst
Är det något du plötsligt börjar med och gör det ofta, med flera summor både stora och små, kan det nog bli en fråga om att ta en titt på det, inget smart drag enligt mig iallafall, då alla problem me skatteverket ger enkelt trubbel
Citera
2017-05-08, 12:45
Medlem
Som jag förstår det, är det enskilda banktjänstemän som kan få för sig att rapportera misstänkta transaktioner till finanspolisen. För att de i sin tur ska få tillgång till ett enskilt bankkonto, måste det finnas en brottsmisstanke som vid fällande dom ger fängelse (strafftid?).

Jag hörde om en man som blev betraktad som misstänkt penningtvättare för att han tog emot månatliga transaktioner till ett bankkonto. Det visade sig att det var hans fru som satte in pengar på deras gemensamma konto, som de betalade alla räkningar ifrån. Tydligen räckte det för att stämplas som terrorist nuförtiden.
Citera
2017-05-08, 13:20
Medlem
Det är inte nån enskild nitisk person som gör det, finns regelverk för detta på bankerna som bankinspektionen satt lag på
Citera
2019-11-25, 08:32
Medlem
DJdarknesss avatar
lånar tråden lite.

om tar emot ca 100 st betalningar på 150:- under 1 månad, är det något som väcker stor misstanke hos banken?

kanske udda formulerat, men jag och tjejen håller på att starta en tjänst som har en deadline denna månad, men vår betalfunktion har blivit fördröjd i ca 3 veckor och därför tänkte vi starta det hela med privat swish för att inte förlora de kunder vi har kämpat för att få fram.

hur stor är risken för knas eller är det lugnt om man säger att det är inför ett jul event?
Citera
2019-11-25, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJdarkness
lånar tråden lite.

om tar emot ca 100 st betalningar på 150:- under 1 månad, är det något som väcker stor misstanke hos banken?

kanske udda formulerat, men jag och tjejen håller på att starta en tjänst som har en deadline denna månad, men vår betalfunktion har blivit fördröjd i ca 3 veckor och därför tänkte vi starta det hela med privat swish för att inte förlora de kunder vi har kämpat för att få fram.

hur stor är risken för knas eller är det lugnt om man säger att det är inför ett jul event?

Det beror väl på om ni har firma och bokför intäkterna eller inte.
Citera
2019-11-25, 14:29
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag tror mycket det har att göra hur din ekonomi är i övrigt. Är man arbetslös och tar emot swish på 30k/månaden så väcker det såklart uppmärksamhet. Inte lika mycket om du är heltidsanställd med OK lön.
Citera
2019-11-25, 17:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
lånar tråden lite.

Kontakta banken i förväg och förklara situationen, allt blir så mycket enklare då. Du kanske måste göra en ny KYC, det tar 10 minuter.
Förbered dig ordentligt så att du har bra svar på bankmannens frågor.
Senast redigerad av trottwell 2019-11-25 kl. 18:13.
Citera
2019-11-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Kontakta banken i förväg och förklara situationen, allt blir så mycket enklare då. Du kanske måste göra en ny KYC, det tar 10 minuter.
Förbered dig ordentligt så att du har bra svar på bankmannens frågor.

Detta, hade en privatperson som tog emot swish på 250k under en dag då de inte fått igång företagsswish under en fotbollsturninging.
Citera
2019-11-25, 20:46
Medlem
Lobbaaans avatar
Citat:
lånar tråden lite.

Ja, då säljer du ju någonting och skall betala skatt. Kan nästan garantera att de kommer höra av sig rätt så kvickt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in