2019-11-25, 13:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tycker du ska sluta med dina jämförelser av detta fall och Tovas och Wilmas!

Sedan när är tonåringar lika intelligenta kloka livserfarna och kapabla att ta välgrundade beslut som utbildade 45-åriga trebarnsmammor?

Säger du på fullt allvar att Lena inte visste bättre än en tonåring och därför inte kunde ana vad hon gav sin in på?

Tyvärr, men du har helt börjat tappa det .

Det är väl det som är skillnaden mellan dig och mig i den här tråden.

Du utgår från offret. Offrets kvalifikationer och offrets fel.
För mig finns inte den gemensamma nämnaren. Jag jämför inte deras kvalifikationer, fel och brister.

Jag utgår från förövaren.

Forskningen visar att det inte finns en gemensam nämnare för offren. De är inte lika, de är inte från en samhällsklass. Det finns helt enkelt inget gemensamt mellan dem.

Däremot finns det tydliga likheter mellan förövarna. Och det finns tydliga mönster, när det kan bli farligt för offret. Så tydliga mönster att det går att till stor del ringa in när det är farligt.

Det är t ex om förövaren uttalat hot om att döda, eller tagit stryptag på dig. Det finns många sådana tecken som finns hos förövaren.

Den gemensamma nämnaren är den kontrollerande personen.

Det är där det brister.
Det är inte normalt att kontrollera andra, att slå andra, att hota andra. Det är inte normalt att döda andra.
Citera
2019-11-25, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag skrev ett inlägg igår angående de här återkommande hänvisningarna till Tova-fallet, men jag fick aldrig något svar. Du kanske har lust att svara på det:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Nu var det Zilvereko du svarade i det inlägget.
Och hon svarar väl inte mig eller?

Det går inte att exakt dra paralleller mellan fallen rakt över.
Det är väldigt mycket som skiljer.

Billy är en helt annan person än SD på många sätt.

Men det finns vissa likheter också.
Det är väl de likheterna som har avgörande betydelse för att det slutligen slutar i mord.
Citera
2019-11-25, 13:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu var det Zilvereko du svarade i det inlägget.
Och hon svarar väl inte mig eller?

Det går inte att exakt dra paralleller mellan fallen rakt över.
Det är väldigt mycket som skiljer.

Billy är en helt annan person än SD på många sätt.

Men det finns vissa likheter också.
Det är väl de likheterna som har avgörande betydelse för att det slutligen slutar i mord.
OK. Men vilka är då de här likheterna, om du försöker hålla dig till fakta?
Citera
2019-11-25, 13:18
Medlem
Citat:
Nej, Tova dog inte för att Billy var missbrukare. Hon dog för att Billy hade ett dåligt sätt att lösa sina problem.

Han löste sina problem (ångest av att inte kunna kontrollera Tova till 100%) genom att förnedra, kränka, hota, slå, strypa, skrämma Tova. Så rädd att hon inte trodde att hon skulle, bara 19 år gammal , inte överleva sommaren. Om du inte ser att det är en sjuklig kontroll över en ung tjej, då förstår jag inte hur du tänker. Det är sjukligt att kontrollera någon så mycket att hon åker hem till sin förövare fast hon vet att hon kan dö.

SD löser också sina problem med att hota, stalka, slå, och (min tro) slutligen få total kontroll över L*ena genom att döda henne.

L*ena hade fortfarande levt om inte SD hade ett skadat sätt att lösa sina problem. Det var honom det var fel på och det var det felet han hade som gjorde att hon mördades.

Inte att L*ena ville prata färdigt, få tillbaka sin nyckel, att hon hade barnvakt att hon var präst eller att hon inte berättade för sina föräldrar vilka relationer hon hade.

Precis.
Och en svartsjuk person med sjukligt kontrollbehov tenderar att utöva detta även i andra sammanhang i livet. Tänker bland annat på SD och hans bedrifter inom geo-caching. Såna individer som han lider ofta av nån variant av tvångsmässighet. Inte sällan lider de av borderline p-störning (se bl.a Jonna Henningsson). Dessa personer är livrädda för all form av separation. Verklig eller ej.

Här en länk för dem som vill veta mer om svartsjuka och kontrollbehov. (Jag tar en ur högen):

https://svartsjuka.com/symptom-pa-svartsjuka/
Senast redigerad av zilvereko 2019-11-25 kl. 13:32.
Citera
2019-11-25, 13:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Det finns många likheter tydligen enligt notknapparens svar till mig. Saxat ur hens inlägg. Jag är tveksam dock om SD kan sägas vara lik Billy. Om den senare har vi en FUP och domar att få information ur men om SD finns ingen sådan fakta ännu.

"Forskningen visar att det inte finns en gemensam nämnare för offren. De är inte lika, de är inte från en samhällsklass. Det finns helt enkelt inget gemensamt mellan dem.

Däremot finns det tydliga likheter mellan förövarna. Och det finns tydliga mönster, när det kan bli farligt för offret. Så tydliga mönster att det går att till stor del ringa in när det är farligt.

Det är t ex om förövaren uttalat hot om att döda, eller tagit stryptag på dig. Det finns många sådana tecken som finns hos förövaren.

"
Citera
2019-11-25, 13:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Ungefär så här:

https://www.flashback.org/p69409739#p69409739
Citera
2019-11-25, 13:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis.
Och en svartsjuk person med sjukligt kontrollbehov tenderar att utöva detta även i andra sammanhang i livet. Tänker bland annat på SD och hans bedrifter inom geo-caching. Såna individer som han lider ofta av nån variant av tvångsmässighet.

Här en länk för dem som vill veta mer om svartsjuka och kontrollbehov. (Jag tar en ur högen):

Ja precis, en svartsjuk kontrollerande person visar det tidigt och i alla relationer. Varför skulle SD börjat med sådant beteende efter 40 år och mot en enda kvinna?

Finns inte ett endaste rykte om att han ska betett sig svartsjukt och kontrollerande mot HD eller andra kvinnor. Det brukar komma fram i sådana här trådar och det vet du.
Citera
2019-11-25, 13:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det finns många likheter tydligen enligt notknapparens svar till mig. Saxat ur hens inlägg. Jag är tveksam dock om SD kan sägas vara lik Billy. Om den senare har vi en FUP och domar att få information ur men om SD finns ingen sådan fakta ännu.

"Forskningen visar att det inte finns en gemensam nämnare för offren. De är inte lika, de är inte från en samhällsklass. Det finns helt enkelt inget gemensamt mellan dem.

"

Nej, jag skrev exakt:

"Det är väldigt mycket som skiljer."

/.../

"Men det finns vissa likheter också."
Citera
2019-11-25, 13:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Det är väl det som är skillnaden mellan dig och mig i den här tråden.

Du utgår från offret. Offrets kvalifikationer och offrets fel.
För mig finns inte den gemensamma nämnaren. Jag jämför inte deras kvalifikationer, fel och brister.

Jag utgår från förövaren.

Forskningen visar att det inte finns en gemensam nämnare för offren. De är inte lika, de är inte från en samhällsklass. Det finns helt enkelt inget gemensamt mellan dem.

Det är där det brister.
Det är inte normalt att kontrollera andra, att slå andra, att hota andra. Det är inte normalt att döda andra.

Citat:
Nej, jag skrev exakt:

"Det är väldigt mycket som skiljer."

/.../

"Men det finns vissa likheter också."

Var i det citerade inlägget skrev du att det finns väldigt mycket som skiljer och bara vissa likheter?
Citera
2019-11-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ja precis, en svartsjuk kontrollerande person visar det tidigt och i alla relationer. Varför skulle SD börjat med sådant beteende efter 40 år och mot en enda kvinna?

Finns inte ett endaste rykte om att han ska betett sig svartsjukt och kontrollerande mot HD eller andra kvinnor. Det brukar komma fram i sådana här trådar och det vet du.

Vi vet inte om SD har visat såna tendenser tidigare. Troligen har han gjort det, sånt sitter djupt och härrör ofta från svek i barndomen. Vad jag vet så har ingenting skrivits i tråden om hans föräldrar. Dock om både HDs och LWs. Verkar inte som att SD och HD umgicks med SDs föräldrar alls.
Citera
2019-11-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Precis.
Och en svartsjuk person med sjukligt kontrollbehov tenderar att utöva detta även i andra sammanhang i livet. Tänker bland annat på SD och hans bedrifter inom geo-caching. Såna individer som han lider ofta av nån variant av tvångsmässighet. Inte sällan lider de av borderline p-störning (se bl.a Jonna Henningsson). Dessa personer är livrädda för all form av separation. Verklig eller ej.

Ja och/eller bara vinnareskallar som går över lik.
Citera
2019-11-25, 14:36
Medlem
Citat:
Nej, Tova dog inte för att Billy var missbrukare. Hon dog för att Billy hade ett dåligt sätt att lösa sina problem.

Han löste sina problem (ångest av att inte kunna kontrollera Tova till 100%) genom att förnedra, kränka, hota, slå, strypa, skrämma Tova. Så rädd att hon inte trodde att hon skulle, bara 19 år gammal , inte överleva sommaren. Om du inte ser att det är en sjuklig kontroll över en ung tjej, då förstår jag inte hur du tänker. Det är sjukligt att kontrollera någon så mycket att hon åker hem till sin förövare fast hon vet att hon kan dö.

SD löser också sina problem med att hota, stalka, slå, och (min tro) slutligen få total kontroll över L*ena genom att döda henne.

L*ena hade fortfarande levt om inte SD hade ett skadat sätt att lösa sina problem. Det var honom det var fel på och det var det felet han hade som gjorde att hon mördades.

Inte att L*ena ville prata färdigt, få tillbaka sin nyckel, att hon hade barnvakt att hon var präst eller att hon inte berättade för sina föräldrar vilka relationer hon hade.

Gemensamt för män som mördar sina partners är: missbruk och kriminalitet. Plus i några fall (1-2 fall/år) annat.

Tova blev ihop med en missbrukare och Hakim med en tung kriminell (som också missbrukade).

Utöver dessa två riskfaktorer finns det psykisk sjukdom som inte har visat sig tidigare.

Genom att inleda en konstig relation med en människa som var gränslös kunde Lena ana att alla hästarna inte var hemma hos grabben. Hon behövde inte veta facit.

Det är alltså inte så som du och många andra försöker säga att dessa kvinnor skulle ha blivit mördade ändå. Att det var ödet eller skrivet i stjärnorna.
Senast redigerad av sno 2019-11-25 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in