Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Jag tycker du ska sluta med dina jämförelser av detta fall och Tovas och Wilmas!
Sedan när är tonåringar lika intelligenta kloka livserfarna och kapabla att ta välgrundade beslut som utbildade 45-åriga trebarnsmammor?
Säger du på fullt allvar att Lena inte visste bättre än en tonåring och därför inte kunde ana vad hon gav sin in på?
Tyvärr, men du har helt börjat tappa det .
Det är väl det som är skillnaden mellan dig och mig i den här tråden.
Du utgår från offret. Offrets kvalifikationer och offrets fel.
För mig finns inte den gemensamma nämnaren. Jag jämför inte deras kvalifikationer, fel och brister.
Jag utgår från förövaren.
Forskningen visar att det inte finns en gemensam nämnare för offren. De är inte lika, de är inte från en samhällsklass. Det finns helt enkelt inget gemensamt mellan dem.
Däremot finns det tydliga likheter mellan förövarna. Och det finns tydliga mönster, när det kan bli farligt för offret. Så tydliga mönster att det går att till stor del ringa in när det är farligt.
Det är t ex om förövaren uttalat hot om att döda, eller tagit stryptag på dig. Det finns många sådana tecken som finns hos förövaren.
Den gemensamma nämnaren är den kontrollerande personen.
Det är där det brister.
Det är inte normalt att kontrollera andra, att slå andra, att hota andra. Det är inte normalt att döda andra.